[oudgedienden 2.0] Aprilia SR Max Biaggi 20+pk

Wederom een kleine update, busje voor de atomizers in de carb plaatsen is gelukt, geprinte jig werkte perfect :)
En de luchtsproeier voor de hoofdsproeier is eruit (was veel te klein voor tweetakt).
PXL_20210827_102853438.jpgPXL_20210827_103017633.jpgPXL_20210827_111057282.jpg
Dit weekend even bezig om een adapter om het luchterfilter op de carb te kunnen schroeven te maken en dan is het inlaattraject voor nu klaar.

Daarnaast een CAN bus thermocouple expander ontvangen voor aan m'n datalogger. Deze heeft 8 thermocouple channels, wat natuurlijk veel te veel is voor een scooter :p In eerste instantie heb ik er drie gepland (onder de bougie, koelvloeistof in de kop en uitlaat in de bocht/net na de flens), maar waarschijnlijk ga ik ook nog in de uitlaat voor de tailpipe meten (om te kijken of/hoeveel de temp daalt zodat we een betere uitlaat kunnen berekenen) en misschien ook nog al dan niet tijdelijk ingaand en uitgaand bij de radiator om wat varianten voor de koelvloeistof loop te testen.
En daarnaast is ie ook/voornamelijk bedoelt voor m'n auto, die een stuk meer cilinders en uitlaten heeft :p
PXL_20210827_103130261.jpg

Hopelijk binnenkort iets meer sleutel/blok in elkaar updates :)
 
Last edited:
Superkleine update als aanvulling op de vorige, adapter voor luchtfilter is gemaakt, gewoon simpel dingetje, carb is (nog) niet getuned/geflowd dus maakt niet zo veel uit.
PXL_20210829_161604907.jpg

Twin Air om hulp gevraagd bij de zoektocht naar een luchtfilter wat tussen het frame van de SR past, da's ook gelukt, mooi luchtfilter gevonden die precies past :) Is daardoor alleen wel een beetje klein, ben benieuwd of dat nog merkbaar gaat zijn op de testbank.
PXL_20210829_161730928.jpg

En het hele zwikkie gemonteerd op het tijdelijke blok
PXL_20210829_191612089.jpg

Inlaattraject is hiermee voor nu klaar.
Nu is het wachten op spullen die geleverd moeten worden.
 
Formaat van het filter zal naar mijn weten niet uitmaken. Reed altijd met zo'n klein E13 filter van Malossi en nooit iets van verschil gemerkt toen ik weleens een stage6 filter ofzo had gemonteerd. Nadeel daarvan was juisf dat ie TE groot was en nergens helemaal vrij zat en dus maar ergens gepropt tussen zat.
Carb naar voor ziet er altijd net ff wat extra "race" uit he. Lekker bezig!
 
Formaat van het filter zal naar mijn weten niet uitmaken. Reed altijd met zo'n klein E13 filter van Malossi en nooit iets van verschil gemerkt toen ik weleens een stage6 filter ofzo had gemonteerd. Nadeel daarvan was juisf dat ie TE groot was en nergens helemaal vrij zat en dus maar ergens gepropt tussen zat.
Carb naar voor ziet er altijd net ff wat extra "race" uit he. Lekker bezig!
OK, da's goed om te horen. Zal wss ook nog wel een testje doen als ie op de testbank staat, ben dan toch al bezig. Heb nog een groter Twin Air filter en misschien dat ik ook nog wel zo'n stage6 ding probeer. Ik herken inderdaad ook het probleem dat het allemaal alleen maar klem zit met die grote filters :p Wel een voordeel voor carb naar achter.

En mee eens, vind het er zo met de carb naar voren ook wel nice uitzien.
Heeft ook als voordeel dat ik em verder kwa uiterlijk redelijk standaard kan laten blijven lijken ipv met carb naar achteren.

Verder eindelijk goed nieuws! De cilinder is binnen! :D Even snel gecheckt of alles erin zit, lijkt compleet. Dit weekend alles goed nalopen/nameten. Ik mis op dit moment nog een goed SD carter (heb er nog twee, maar allebei met minimaal 1 kapot stuk schroefdraad) dus nu daar nog naar op zoek. Als iemand nog wat heeft liggen hoor ik het graag!

En samen met de cilinder ook een C21 ontvangen :) Voornamelijk besteld omdat die het wel redelijk zou moeten doen op de Stage6 Racing MK1 die op m'n tijdelijk blok zit en ik verwacht dat ie het ook wel aardig zal doen op een ongetunede Stage6 R/T. Ik verwacht dat ie te laagtoerig is voor na de tuning, maar dat zien we dan wel weer. Benieuwd hoe die zich gaat verhouden t.o.v. de R&D uitlaat.
Overigens is er wel wat veranderd sinds vroeger, de bocht bestaat nu ook uit losse conussen net zoals de C30, de gehydroformde bocht die voor m'n gevoel altijd het grootste verschil was tussen C21 en C30 is niet meer.
PXL_20210902_122541080.jpgPXL_20210902_180833228.jpg

Voor nu is in ieder geval genoeg binnen om komende dagen het tijdelijk blok weer onder het frame te schroeven en em weer rijdend te maken. Wordt lekker sleutelen dit weekend met de zon erbij :)
 
Redelijke voortgang gister en vandaag, was inderdaad lekker weer, dus lekker buiten in het zonnetje gesleuteld :)
Voorvork zit weer in het frame, tijdelijke blok er ook weer onder en radiateur en koelvloeistof buizen + slangen ook weer gemonteerd. Ik ga er vanuit dat de standaard radiateur niet voldoende zal zijn voor de uiteindelijke setup, maar voor de stage6 racing zou het geen probleem moeten zijn.
Work in progress plaatje
PXL_20210905_132627292.jpg

1 kleine verrassing/ding wat ik was vergeten, de (middellijn van de) cilinder en het spruitstuk valt niet precies midden in het frame, waardoor het spruitstuk, de carb en het luchtfilter net wat uit het midden in het frame vallen. Gelukkig alsnog geen probleem, het is niet veel en er was wat speling door het kleine filter :)
Gepoogd het op de foto te zetten
PXL_20210905_132652049.jpg

Verder een (kleine) tegenvaller: Ik ben m'n verentrekker kwijt :p Lukte niet echt met die Yasuni veren en de waterpomptang.
 
Last edited:
Kleine update: It's alive! Tijdelijke blok draait :)
Verentrekker vandaag ontvangen, alles afgemonteerd en startte in 1x. Nog wel aardig wat afstelwerk te doen. Ook nog even nadenken over hoe de carb setup wat handiger te doen, nu is het een hoop geklooi om sproeiers te vervangen.

Verder vond ik het wat zonde tijdens het weer in elkaar zetten van het frame om op zo'n mooi versgespoten frame allemaal rotte oude boutjes te gebruiken dus heb alle boutjes in het frame vervangen door nieuwe samen met alle speednuts (die dingen die om je frame heen klemmen en waar je de boutjes inschroeft. Ik wist niet dat ze zo heetten, was nog een aardige zoektocht :p).
De voorvork en de koelvloeistof buizen zijn nu nog de enige onderdelen die er wat minder uitzien, voorvork wil ik tzt vervangen door iets moois en die koelvloeistofbuizen worden waarschijnlijk vervangen door slangen dus dan is dat ook gelijk opgelost :)
PXL_20210907_143740918.jpgPXL_20210907_143749721.jpgPXL_20210907_143825622.jpg

Planning voor deze week is afstellen, hopen dat het allemaal een beetje wil.
 
wow de scooters van Xander en Alfonso waren echt top! hadden toen ook een mooi filmpje gemaakt.
moet ik ook nog ergens hebben liggen.
Als je nog iets kan vinden zou heel mooi zijn! Ik heb nog de Flash intro van hun site, kunnen we bijna niet meer afspelen :p Eens kijken of ik die kan converteren naar een normaal videoformaat.
 
Deze week in de avonden bezig geweest met afstellen van het tijdelijke blok. Voor nu alleen op de carb gefocust, vario en koppeling komen later wel, is ballpark genoeg om voor nu verder te kunnen.
Kwa afstellingsspul van VHST28 zit ik op de Stage6 VHST setup afgezien van de gasschuif:
- Stationairsproeier S45
- Gasschuif 55 (Stage6 heeft 45, welke iets rijker is)
- Atomizer AQ266
- Naald D54

Ik had verwacht dat deze setup out of the box best goed zou lopen aangezien die (met kleine verschillen) zowel in de Stage6 VHST als Dell'Orto's eigen tweetakt VHST racing gebruikt wordt, maar dat bleek niet helemaal het geval :p
Na olien van het luchtfilter eerste test gedaan met sproeier 160, dat was extreem viertakten door de hele gasschuif- en toerenrange, kwam uiteindelijk niet eens op toeren, bleef onder de 8K hangen :D
Aangezien ik nog niet echt een gevoel heb bij deze carb en niks wil slopen ondanks het extreme viertakten een niet te grote sprong gemaakt naar beneden naar sproeier 150. Nog steeds viertakten, kwam wel tot iets meer toeren bij volgas. Daarna nog 10 omlaag naar sproeier 140, hierbij gaat ie rond de 90 tot 100% gas eindelijk los. Alles daaronder nog steeds behoorlijk viertakten.
Daarna de naald nog omlaag gezet, dit maakte wel een merkbaar verschil maar viertakt nog steeds over 0-75% gas. Indraaien van de stationair mix schroef (dit is geen luchtschroef, maar een schroef die meer of minder mengsel doorlaat) levert een hoger toerental op. Conclusie is dus dat sowieso de stationairsproeier (veel) te groot is en mogelijk ook de naald iets te rijk. Dus op zoek naar nieuwe stationairsproeier(s) en naald(en).

De naamgeving van de D naalden die in de VHST gebruikt worden is voor zover ik weet willekeurig, dus heb ff snel wat code geschreven om de verschillende D naalden makkelijk met elkaar te kunnen vergelijken.
1631300038862.png
Dit geeft het naaldprofiel weer, x as de lengte van de naald, y as de diameter. De onderste naald/lijn is het rijkst (smallere naald = meer brandstof), de bovenste het armst (dikkere naald = minder brandstof). De onderste (D48) zat standaard in de carb, de tweede van onder (D54) is degene die er nu in zit. Ik bestel waarschijnlijk een paar naalden aangezien ik nog niet weet wat de impact van de kleinere stationairsproeier precies gaat zijn. Daarnaast kun je ook nog de atomizer vervangen, daar zijn ook nog zowel rijkere en armere varianten van, die +-hetzelfde bereik beinvloeden als de naald. Best een hoop opties om em goed af te kunnen stellen en tot nu toe zijn alle aanpassingen zeer goed merkbaar geweest, benieuwd of dat zo blijft :)

Komende week wordt dus voornamelijk wachten op dit afstelspul, zodra dat binnen is hoop ik em netjes af te kunnen stellen. Misschien dat ik voor de lol ook nog wel wat tijd boek op de testbank bij DDL om em af te stellen.
 
Last edited:
Zal aan mij liggen waarschijnlijk maar wat de neuk bedoel je met het "viertakten"
Moet misschien ff mn bedje opzoeken maar het frame en de koeling en het spul van mn SP moesten klaar, straks blok opbouwen. En je verwacht het niet maar er is weer een hoop veranderd
 
Zal aan mij liggen waarschijnlijk maar wat de neuk bedoel je met het "viertakten"
Moet misschien ff mn bedje opzoeken maar het frame en de koeling en het spul van mn SP moesten klaar, straks blok opbouwen. En je verwacht het niet maar er is weer een hoop veranderd
Voor zover ik weet is viertakten een vrij algemeen bekende/gebruikte term voor hoe een tweetakt klinkt als ie veel te rijk staat. Tegenovergestelde van bwoap als ie veel te arm is :p
Ben benieuwd naar de updates/veranderingen. En lekker tijdstip ook! :D

Nu we hier toch zijn, heb alle D naalden toegevoegd en daarna voor elke spitsdiameter (0.8, 1.0, 1.4, 1.6, 1.8) de rijkste naald uitgekozen. Een deel hiervan heb ik al, de rest ga ik bestellen. Dit zou me voldoende afstelmogelijkheden moeten geven om em redelijk perfect te krijgen of iig een indicatie van welke exacte naald het zou moeten zijn als het niet precies een van deze is.
do_d_needles.png
 
Last edited:
Hierbij weer eens een update :)
Afgelopen zaterdag bij AVDM tuning langsgeweest om het blok af te leveren voor stralen en kotteren/frezen. Plan is om eerst met een ongetunede cilinder te testen en daarna de cilinder te laten tunen zodat we mooi kunnen zien wat voor verschil/winst dat oplevert :)

Daarnaast de SR met het tijdelijke/oude Stage6 Racing blok meegenomen in een busje en op de testbank gegooid om eens te kijken wat die deed.
PXL_20211002_073959815.jpgPXL_20211002_121538633.MP.jpg

Dat bleek niet zo veel te zijn:D
Had extreem veel slip (dat wist ik al) wat na wat demonteren waarschijnlijk kwam doordat de o-ringen en keerringen van m'n overrange poulies redelijk op waren :x De overrange set is uit iets van 2000 of 2001 ofzo, dus da's niet zo heel gek :p En als je dan aan het kijken bent komt je steeds meer tegen: van het naaldlager van de poulie is de kooi gebroken (vraag me niet hoe) en het andere lager lijkt ook kapot want loopt verre van soepel. Dus deze week even revisiesetje voor de poulies bestellen en zorgen dat die weer helemaal netjes zijn.
Daarnaast olielekkage uit de vertanding (pakking is natuurlijk ook 15 jaar oud) en het lager van de ingaande as van de vertanding liep verre van soepel. Door dit alles kwam er bij binnenkomst niet meer dan 11.5PK uit met de meest belabberde grafiek ever :D

Uiteindelijk met wat pielen het meeste vet/olie van het loopvlak van de poulies kunnen houden en wat aan de afstelling van de carb gedaan, carb liep hierbij nog steeds redelijk rijk en hadden we wat last van stotteren, wat beter werd na wat aanpassingen aan de aarding van de ontsteking.
De ontsteking is sowieso een beetje een raadsel, geen idee wat we precies kwa vooronsteking moeten doen want Polini heeft tig versies van deze ontsteking gehad en het is volledig onduidelijk welke handleiding de correcte is, om nog maar te zwijgen van de cryptische Engelse teksten erin Als voorbeeld: "Vooronsteking: 50cc scooter: 1.75mm, 70cc scooter (race): 4.5mm". Da's echt een insane groot verschil aan vooronsteking, lijkt me gegarandeerd een gat in de zuiger. Geen idee nog hoe dit zit. Ik ga nog een poging wagen wat meer duidelijkheid van Polini zelf te krijgen hierover.

Anyway, na dit alles geeindigd met net over de 13PK. Niet al te best, maar beter dan toen ik binnenkwam en gezien de lange lijst met probleem/verbeterpunten valt het eerlijk gezegd nog mee :)
Ondanks het wat tegenvallende resultaat was het wel echt weer leuk om een dagje te banken, heb echt een superleuke dag gehad :)
7ead8f84-ad41-4204-8fd9-fc661796d4dd.jpg

Het plan is om als ik het blok weer op kom halen de bovenstaande probleempunten te fixen/gefixt te hebben en te kijken of we er wat netters uit kunnen krijgen.
Ik kan me overigens ook goed voorstellen dat het een structureler probleem is zoals valse lucht, het blok zit al iets van 15 jaar ofzo zo in elkaar, geen idee hoe de pakking tussen de carterhelften zich na zo'n tijd houdt. Genoeg dingen om uit te zoeken/uit te sluiten dus voor de komende weken :)
 
Gewoon een extra framepje bouwen voor dat stage6 racing blokje, die paar tientjes kunnen er dan ook nog wel bij toch. Mijn stage6 racing blokje van het weekend verkocht met een hoop reserveonderdelen had ik een sprintertje gebouwd 20pk voor een bij elkaar geraapte hoop zoldervullende nooit meer naar omgekeken spul is altijd leuk. Had hem graag gehouden maar ruimte gebrek en met een tweede kleine onderweg binnen nu en 3 weken ff plek maken.
Maar nu je echt blok bij de tuner ligt hoef je je niet te vervelen met je stage6 blokje. Heb volgens mij nog wel wat reservespul van dat blok wat ik heb verkocht. Misschien kun je er wel wat mee? Edit laat maar minarelli


Altijd weer mooi om een update te zien van je project, precies zo ik het graag zie. Op het gemakje en netjes en zoveel mogelijk zelf doen dat is ook altijd mooi om te zien. Tunen begin ik zelf ook niet aan voorlopig. Al ben ik wel een beetje aan het leren hoe en wat, en beetje zelf met de frees in mn blokje bezig geweest

De bierkoerier zou deze week rijdend moeten zijn, binnenkort ff minimeet?
 
Gewoon een extra framepje bouwen voor dat stage6 racing blokje, die paar tientjes kunnen er dan ook nog wel bij toch. Mijn stage6 racing blokje van het weekend verkocht met een hoop reserveonderdelen had ik een sprintertje gebouwd 20pk voor een bij elkaar geraapte hoop zoldervullende nooit meer naar omgekeken spul is altijd leuk. Had hem graag gehouden maar ruimte gebrek en met een tweede kleine onderweg binnen nu en 3 weken ff plek maken.
Maar nu je echt blok bij de tuner ligt hoef je je niet te vervelen met je stage6 blokje. Heb volgens mij nog wel wat reservespul van dat blok wat ik heb verkocht. Misschien kun je er wel wat mee? Edit laat maar minarelli
Ja, herkenbaar dit! :D
Moet eerlijk zeggen dat ik ook al met de gedachte zat te spelen om toch nog een Jog framepje te halen :x
Maar voor nu is het doel minder spullen, ga volgend jaar m'n huis verbouwen, alles moet eruit en de garage in, dus hoe minder spullen hoe beter.
Stage6 Racing blokje gaat dan waarschijnlijk gewoon in het schap, misschien dat ik daarna nog eens ga kijken voor een Jogje.
Gezien tweede kleine eraankomt voor jou was wegdoen wss ook wel de slimmere keuze voor dit moment :)

Altijd weer mooi om een update te zien van je project, precies zo ik het graag zie. Op het gemakje en netjes en zoveel mogelijk zelf doen dat is ook altijd mooi om te zien. Tunen begin ik zelf ook niet aan voorlopig. Al ben ik wel een beetje aan het leren hoe en wat, en beetje zelf met de frees in mn blokje bezig geweest
Zelfde hier. Ik zou graag alles zelf doen, maar voordat ik een cilinder zo goed kan tunen als DDL of AVDM ben ik een aardige tijd verder, nog los van dat ik geen freesbank heb voor de bewerkingen aan het blok. Om die redenen leek het me verstandig dat werk aan andere uit te besteden :)
De bierkoerier zou deze week rijdend moeten zijn, binnenkort ff minimeet?
Goed plan! Als/wanneer die rijdt prikken we een dag!
 
Ja, herkenbaar dit! :D
Moet eerlijk zeggen dat ik ook al met de gedachte zat te spelen om toch nog een Jog framepje te halen :x
Maar voor nu is het doel minder spullen, ga volgend jaar m'n huis verbouwen, alles moet eruit en de garage in, dus hoe minder spullen hoe beter.
Stage6 Racing blokje gaat dan waarschijnlijk gewoon in het schap, misschien dat ik daarna nog eens ga kijken voor een Jogje.
Gezien tweede kleine eraankomt voor jou was wegdoen wss ook wel de slimmere keuze voor dit moment :)
Ja daarom ff tijd voor een paar volwassen beslisslingen. En als ik de ruimte had om beide te laten staan was het ook weer anders geweest. En om ze nou op mn werk te stallen is leuk maar als ik spontaan een meeting of wat dan ook zou kunnen bijwonen is het dus zonder scooter als ik er moeilijk bij kan.
Zelfde hier. Ik zou graag alles zelf doen, maar voordat ik een cilinder zo goed kan tunen als DDL of AVDM ben ik een aardige tijd verder, nog los van dat ik geen freesbank heb voor de bewerkingen aan het blok. Om die redenen leek het me verstandig dat werk aan andere uit te besteden :)
Wat betreft heeft Twan buiten de kennis ook het gereedschap zoals een freesbank in zn garage. Beetje frezen in een carter zoals een boostpoortje maken dat lukt me allemaal wel, maar bijvoorbeeld het idee om in een cilinder van minimaal 500 600 euro de frees te zetten en dan eigenlijk geen fouten kunnen veroorloven vind ik nogal wat. En ik gun iedereen ook winst in zijn of haar specialiteit. Tegenwoordig is het helaas vaak zo dat iedereen alles voor het absolute minimum wil hebben want zodra iemand een paar centen zou verdienen krijg je al snel de scheve blikken merk ik wel. Ben gelukkig niet zo bang aangelegd Maar je snapt me wel. Ik mag dan nog in mn handjes klappen met mensen zoals Twan en Dennis van DDL die me helpen met de bierkoerier
Goed plan! Als/wanneer die rijdt prikken we een dag!
Dat doen we, er is hier in de buurt 10-10 een meeting. Maar denk dat ik dan zelf niet eens kan want de vrouw wilde nog ff de laatste dingen voor de kleine kopen voor nog maar de vierde keer ofzo
Enig idee hoelang Alfio er ong werk aan dacht te hebben? Dan kan ik alvast een smoesje bedenken voor wanneer je me alsnog voorbij vliegt
 
Wat betreft heeft Twan buiten de kennis ook het gereedschap zoals een freesbank in zn garage. Beetje frezen in een carter zoals een boostpoortje maken dat lukt me allemaal wel, maar bijvoorbeeld het idee om in een cilinder van minimaal 500 600 euro de frees te zetten en dan eigenlijk geen fouten kunnen veroorloven vind ik nogal wat. En ik gun iedereen ook winst in zijn of haar specialiteit. Tegenwoordig is het helaas vaak zo dat iedereen alles voor het absolute minimum wil hebben want zodra iemand een paar centen zou verdienen krijg je al snel de scheve blikken merk ik wel. Ben gelukkig niet zo bang aangelegd Maar je snapt me wel. Ik mag dan nog in mn handjes klappen met mensen zoals Twan en Dennis van DDL die me helpen met de bierkoerier
Ja, helemaal mee eens. Ik zou het graag zelf doen en misschien dat ik dat in de toekomst ook nog wel ga doen (ik heb nog wel wat wilde plannen :p), maar kan dat op dit moment niet plus heb er nu niet echt tijd voor, dus ik maak graag gebruik van de diensten van anderen op dat vlak voor dit moment en vind het absoluut geen probleem om voor die ervaring, kennis en kunde te betalen.
Dat doen we, er is hier in de buurt 10-10 een meeting. Maar denk dat ik dan zelf niet eens kan want de vrouw wilde nog ff de laatste dingen voor de kleine kopen voor nog maar de vierde keer ofzo
Enig idee hoelang Alfio er ong werk aan dacht te hebben? Dan kan ik alvast een smoesje bedenken voor wanneer je me alsnog voorbij vliegt
10 oktober is ie iig niet af :D Ik verwacht dat het nog wel even duurt, had zelf +- in gedachten om eind oktober of mss zelf begin november weer zijn kant op te gaan. Alfio heeft het ook druk plus ik moet zelf ook nog wat dingen regelen en nog wat duurdere onderdelen aanschaffen waarvan ik de pijn ook liever wat meer over de tijd uitsmeer :x

Nu we hier toch zijn: Heb nog wat leuks, new old stock uit de scooterwereld :D
PXL_20211007_121506452.jpg
Originele Kevlar belt (niks geen X kevlar of XK belt) voor de eerste overrange, dus van ergens voor 2005. Benieuwd of ie nog een beetje wil :p

Daarnaast nog wat spullen besteld om alle issues die we tegen zijn gekomen tijdens het banken te fixen en alle onderdelen weer fris te maken:, nieuwe lagers voor de vertanding, nieuwe lagers en pinnetjes voor de overrange poulies en nieuwe keerringen. Hopelijk is alles op tijd binnen voor het weekend, plan is om alles dan te vervangen.
 
Last edited:
Kleine update, weinig spannends, vooral bezig geweest om kleine issues te verhelpen aan het tijdelijke blok en alles weer netjes te maken. Beide lagers, keerringen en o-ringen van de overrange poulies vervangen, nieuwe lagers voor de vertanding geregeld en de vario netjes uitgelijnd en geshimd. Daarnaast contact opgezocht met Polini met wat vragen over de ontsteking (suggestie voor voorontsteking is 1.7mm voor 50cc scooter en 4.5mm voor 70cc scooter, wat nergens op slaat) hoop dat daar wat meer duidelijkheid uitkomt. Heb het idee dat ie nog wel vroeger kan (staat nu op 1.7mm) maar zit ook niet echt te wachten op een gat in m'n zuiger.
Daarnaast de compressie gemeten want hij voelde wat slap aan bij het kicken, dit bleek wel te kloppen, kwam 1.5 bar uit de meting :p (is wel een nieuwe en cheape HBM compressiemeter, vertrouw em dus niet gelijk, maar neem wel aan dat ie wel iets meer aangegeven had als het zou kloppen). Dus blokje staat nu weer op de werkbank, cilinder gedemonteerd en nagemeten, slotspeling is veel te groot (0.25mm) en zuigerspeling ook (+-0.08mm), wordt dus een nieuwe zuiger. Denk dat ik gelijk van de gelegenheid gebruik maak om de cilinder te honen, dan is alles weer netjes :)

Wat betreft het R/T blok: Carter is weer als nieuw, helemaal schoongemaakt en geparelstraald :) Wordt nu gekotterd, gefreesd voor overrange en getuned. Hopelijk snel meer!
 
Gaaf project! Tofste SR ooit. Heb hem zelf ooit gehad ook.
Thanks! En precies, nog steeds het mooiste SR model ooit gemaakt :) Kijk ook echt uit naar het moment dat ie met nieuwe lak mooi staat the shinen :)

Anyway, wederom een kleine update:
Nieuwe zuiger was binnen voor de Stage6 racing, cilinder hierop laten honen. De cilinder liep best wel veel taps toe (2 honderste), dat hebben we er helaas niet helemaal uitgekregen, maar het is iig een stukje beter (1.5 honderste). Daarnaast was ie 5 duizendste out of round, da's nu gereduceerd tot een nette 2 duizendste mm :)
2021.10.28-s6r-cylinder-measurements-after-hone.png
Slotspeling is kleiner (0.20) dan voorheen, alhoewel ik liever 0.15mm had gezien. Maargoed, is maar S6R blok, had ook geen zin om nog allemaal extra zuigerveren te kopen, die dingen zijn ten opzichte van de rest best duur (iets van 11 a 12 euro).
Alles weer gemonteerd. Daarbij ook gelijk de squish wat strakker gezet. Stond op 0.66 wat toch een beetje hoog was, staat nu op 0.52. Blok hangt nu weer onder de SR, maar had/heb geen tijd meer deze week om em helemaal af/rijdend te maken, dus testen wordt ergens volgende week.
Compressie voelt een stuk beter, de compressiemeter gaf alleen nog steeds exact hetzelfde aan. Dit komt alleen zeer waarschijnlijk door de crappy compressiemeter (zie https://scooterforum.net/threads/compressiemeter-geeft-steeds-dezelfde-waarde.216657/) dus ben nog op zoek naar eentje die wel werkt.

Daarnaast nog wat spullen besteld die uiteindelijk op het R/T blok komen:
PXL_20211021_095655900.jpgPXL_20211028_144859849.jpg
E13 filter om te testen, het Twin Air filter lijkt iets te restrictief te zijn. En dit is nog steeds een kleintje dus zou nog steeds zonder problemen moeten passen :)
Ik had nog helemaal geen degelijk koppelingshuis, wilde er eentje uit 1 stuk wat die van Stage6 is. Plus de opening om aan je koppeling te sleutelen (als je een Stage6 koppeling hebt, ik rij nu met een delta clutch) is ideaal, iets voor later.
Polini vertandingsdeksel ivm de lagers (en ze hebben nog een extra smeerkanaaltje voor de lagers ook, doen ze netjes) en het is, afgezien van het Stage6 deksel wat nergens meer leverbaar is, de enige optie met een o-ring ipv dat je de standaard papieren pakking moet gebruiken. Niet echt fan van die papieren pakkingen dus is dit het geworden :)
En als laatste een zelf/vrij programmeerbare PVL inclusief de programmer en de software zodat we alle vrijheid hebben om de vooronstekingscurve zelf te definieren. Biedt ook gelijk mooi de mogelijkheid een beetje te oefenen met afstellen van de onsteking wat voor mogelijke toekomstplannen nog wel eens relevant kan zijn :)

En het carter is gekotterd voor de cilinder en gefreesd voor de overrange en wordt deze week getuned, dus waarschijnlijk kan ik met 1 of 2 weken beginnen om het echte blok op te bouwen :)
 
Last edited:
Back
Top