[oudgedienden 2.0] Aprilia SR Max Biaggi 20+pk

$aint

holy scootertuning
Leuk dat je zoveel uitlaten hebt om te testen! Op mn 70cc pia rt, deed een malossi uitlaat het heel goed. Beter dan de rt pijp.
Thanks! Ben ook erg benieuwd wat het allemaal gaat doen :)
Team (2006 gok ik?) uitlaat was ook best een goeie uitlaat op Pia. Op Mina waren eigenlijk alle Malossi uitlaten altijd wat minder. Zou de Mina versie alsnog wel graag willen testen, heb alleen tot nu toe niemand kunnen vinden die er nog eentje heeft liggen.

Als soort van mini update: Ben voornamelijk nog aan het wachten op wat spullen. Daarnaast beetje aan het proberen met verschillende vormen voor de flens. Wordt nog even kijken of het lukt er 1 of 2 voor een schappelijke prijs te laten maken.
1642879839543.png
 

Stoyanov

Member
Vandaag is het precies 20 jaar geleden dat ik me op het forum registreerde! Leek me het ideale moment om m'n eerste projecttopic aan te maken :D

Een tijdje terug vond ik m'n oude SR weer in de garage, toen overwogen om em weg te doen maar, na wat wikken en wegen, toch besloten om em te houden en em eindelijk eens mooi af te bouwen. Toen ik stopte met de scooterhobby zaten we met z'n allen net rond/tegen de 20pk aan te hikken, zelf heb ik dat tot nu toe niet gehaald, dus als extra doel leek het me mooi om in ieder geval 20 pk te halen. Gezien de ontwikkelingen niet stilgestaan hebben lijkt dit tegenwoordig wat makkelijker te halen dan toen, dus de kans bestaat dat ik het doel opschuif naar 25 pk ;) We'll see, eerst maar eens kijken of/hoe het allemaal gaat lopen.

Basis is een SR Max Biaggi uit 1996 die ik sinds iets van 2003 (ik heb eerlijk gezegd geen idee meer, kan ook best een paar jaar eerder of later zijn :p) in m'n bezit heb.
Het motorische plan is als volgt:
  • Stage6 R/T 70cc MK1
  • R&D uitlaat voor Stage6 R/T
  • Dell'Orto VHST28
  • Stage6 spruitstuk met custom wigje
  • Malossi VL14
  • Polini rotor (met verlichtingsspoel)
  • Malossi RHQ as met 85mm drijfstang
  • Overrange
  • Malossi 13/44 primaire vertanding
Ik ben wel van het meten is weten, dus alles wordt in eerste instantie gemonteerd zoals het geleverd wordt zonder tuning. Carter wordt natuurlijk wel gekotterd voor de cilinder, maar verder geen bewerkingen. Als alles draait kan ie op de testbank, daarna dan cilinder- en cartertuning en weer op de testbank zodat goed zichtbaar/meetbaar is wat de tuning oplevert.

Helaas nog wat pech tot nu toe met de beschikbaarheid van onderdelen, zit al een tijdje op de cilinder en uitlaat te wachten en had een mooie deal voor een Stage 6 R/T krukas die helaas niet doorgegaan is, dus nu maar geswitched naar RHQ die ik nog moet bestellen.
Ik heb naast de VHST28 nog een TM28ss ("schuine" versie van de TM28) die ik misschien nog wil proberen. Afhankelijk van of beide een beetje willen bestaat de kans ook nog dat ik een PWK28 of een PWK33 ga proberen.

Kwa uiterlijk ben ik er nog niet helemaal over uit, de kappen zijn op dit moment niet in de beste staat, dus moeten sowieso gespoten worden.
Waarschijnlijk kies ik één van de originele kleurstellingen en laat ik de kappen daarin spuiten. Verlichting en dergelijke monteer ik ook gewoon, hij mag er origineel maar netjes uitzien ondanks de performance :)

Moet helaas zeggen dat ik niet echt veel oude foto's meer heb kunnen vinden, afgezien van deze twee:
In de schuur van een vriend van me, waar ik een aardige tijd lekker heb kunnen sleutelen. Naast de SR staan nog een Italjet Formula50 en een Jogje :)
View attachment 61518
En zijaanzicht van toen ik er tijdelijk een AC blokje (met DD blok/Aerox velg :p) onder had geschroefd, nu toch maar weer terug naar LC :)
View attachment 61519

Één van de redenen waarom ik toentertijd voor een SR gekozen heb waren natuurlijk de supermooie SRs van Xander en Alfonso.
Voor nog iets meer nostalgie hierbij wat foto's daarvan van de meeting in Almelo van 23 maart 2002 :)
View attachment 61521View attachment 61522View attachment 61523View attachment 61520
Geel Groen. Mijn favoriete kleuren.
Good job!
 

rick Beta

Member
Thanks! Ben ook erg benieuwd wat het allemaal gaat doen :)
Team (2006 gok ik?) uitlaat was ook best een goeie uitlaat op Pia. Op Mina waren eigenlijk alle Malossi uitlaten altijd wat minder. Zou de Mina versie alsnog wel graag willen testen, heb alleen tot nu toe niemand kunnen vinden die er nog eentje heeft liggen.

Als soort van mini update: Ben voornamelijk nog aan het wachten op wat spullen. Daarnaast beetje aan het proberen met verschillende vormen voor de flens. Wordt nog even kijken of het lukt er 1 of 2 voor een schappelijke prijs te laten maken.
View attachment 63540
misschien is het een idee om de voor de uitlaat flens een plaat te laten snijden in die vorm en daardoor het buisje verwisselbaar wordt, goedkoper om te laten maken en ook makkelijker.
 

$aint

holy scootertuning
misschien is het een idee om de voor de uitlaat flens een plaat te laten snijden in die vorm en daardoor het buisje verwisselbaar wordt, goedkoper om te laten maken en ook makkelijker.
Dat is precies hoe de originele flens en degene op de tekening werken :)
Da's ook de reden voor het vlakke stukje in beide, zodat het deel wat op de uitlaatpoort van de cilinder aansluit de correcte orientatie houdt.
1642967891457.png
 

Martini

Scootaholic
Heeft iemand die intro van 'insanescootertuning.tk' nog? Daar hadden die groene en witte scooters best een hoofdrol in dacht ik. Mega jeugdsentiment :cool:
alleen jammer dat het oude muziekje er niet meer op zit.. die moest ie aanpassen ivm de rechten

wel vet om te zien dat de meeste beelden in almelo zijn gemaakt bij 1 van de eerste meetingen die we toen deden
Post automatically merged:

Deze is ook op die meeting gemaakt

 

5erveD

Active Member
Dat is precies hoe de originele flens en degene op de tekening werken :)
Da's ook de reden voor het vlakke stukje in beide, zodat het deel wat op de uitlaatpoort van de cilinder aansluit de correcte orientatie houdt.
View attachment 63570
Als je het laat snijden. Laat het op een water jet/bank doen ipv acetyleen oid. Zal behoorlijk in de afwerking schelen.

Ik laat via de zaak wel eens wat snijden op de waterbank.

Mooi spul.
Files aanleveren en gaan.
 

$aint

holy scootertuning
alleen jammer dat het oude muziekje er niet meer op zit.. die moest ie aanpassen ivm de rechten

wel vet om te zien dat de meeste beelden in almelo zijn gemaakt bij 1 van de eerste meetingen die we toen deden
Post automatically merged:

Deze is ook op die meeting gemaakt

Nice! Die eerste heb ik al lang niet meer gezien.
Tweede doet het (nu al) niet meer :(
Ik heb ook nog de originele intro van IST, maar is een SWF, even kijken of dat op 1 of andere manier te converteren is naar iets wat wel af te spelen is.

Als je het laat snijden. Laat het op een water jet/bank doen ipv acetyleen oid. Zal behoorlijk in de afwerking schelen.

Ik laat via de zaak wel eens wat snijden op de waterbank.

Mooi spul.
Files aanleveren en gaan.
Oh, ja, watersnijden is best wel nice :)
Maar zowel de flens als de "adapter" tussen uitlaatpoort cilinder en uitlaat moeten helaas gefreesd worden.
De adapter zou op een drie-assige machine gefreesd kunnen worden en dan met de hand afwerken, maar voor de mooi zou die denk ik eigenlijk op een 5 assige gemaakt moeten worden. Wordt even zoeken naar een plek waar dat kan zonder gelijk veel geld neer te moeten leggen...
 

zippie078

Well-Known Member
Je zou Heiko Tuning uit zevenbergschen hoek kunnen proberen.
Volgens mij heeft hij een 3 assige cnc staan. En zit in de scooter wereld dus dat komt ook nog mooi uit.
 

5erveD

Active Member
Oh, ja, watersnijden is best wel nice :)
Maar zowel de flens als de "adapter" tussen uitlaatpoort cilinder en uitlaat moeten helaas gefreesd worden.
De adapter zou op een drie-assige machine gefreesd kunnen worden en dan met de hand afwerken, maar voor de mooi zou die denk ik eigenlijk op een 5 assige gemaakt moeten worden. Wordt even zoeken naar een plek waar dat kan zonder gelijk veel geld neer te moeten leggen...
Je kan er eventueel ook voor kiezen om de plaat te laten snijden en het laatste stukje te frezen. Tenzij hij onder een x aantal graden moet worden gezet
 
Advertisement - register to remove this
Top