[oudgedienden 2.0] Aprilia SR Max Biaggi 20+pk

$aint

holy scootertuning
Vandaag is het precies 20 jaar geleden dat ik me op het forum registreerde! Leek me het ideale moment om m'n eerste projecttopic aan te maken :D

Een tijdje terug vond ik m'n oude SR weer in de garage, toen overwogen om em weg te doen maar, na wat wikken en wegen, toch besloten om em te houden en em eindelijk eens mooi af te bouwen. Toen ik stopte met de scooterhobby zaten we met z'n allen net rond/tegen de 20pk aan te hikken, zelf heb ik dat tot nu toe niet gehaald, dus als extra doel leek het me mooi om in ieder geval 20 pk te halen. Gezien de ontwikkelingen niet stilgestaan hebben lijkt dit tegenwoordig wat makkelijker te halen dan toen, dus de kans bestaat dat ik het doel opschuif naar 25 pk ;) We'll see, eerst maar eens kijken of/hoe het allemaal gaat lopen.

Basis is een SR Max Biaggi uit 1996 die ik sinds iets van 2003 (ik heb eerlijk gezegd geen idee meer, kan ook best een paar jaar eerder of later zijn :p) in m'n bezit heb.
Het motorische plan is als volgt:
  • Stage6 R/T 70cc MK1
  • R&D uitlaat voor Stage6 R/T
  • Dell'Orto VHST28
  • Stage6 spruitstuk met custom wigje
  • Malossi VL14
  • Polini rotor (met verlichtingsspoel)
  • Malossi RHQ as met 85mm drijfstang
  • Overrange
  • Malossi 13/44 primaire vertanding
Ik ben wel van het meten is weten, dus alles wordt in eerste instantie gemonteerd zoals het geleverd wordt zonder tuning. Carter wordt natuurlijk wel gekotterd voor de cilinder, maar verder geen bewerkingen. Als alles draait kan ie op de testbank, daarna dan cilinder- en cartertuning en weer op de testbank zodat goed zichtbaar/meetbaar is wat de tuning oplevert.

Helaas nog wat pech tot nu toe met de beschikbaarheid van onderdelen, zit al een tijdje op de cilinder en uitlaat te wachten en had een mooie deal voor een Stage 6 R/T krukas die helaas niet doorgegaan is, dus nu maar geswitched naar RHQ die ik nog moet bestellen.
Ik heb naast de VHST28 nog een TM28ss ("schuine" versie van de TM28) die ik misschien nog wil proberen. Afhankelijk van of beide een beetje willen bestaat de kans ook nog dat ik een PWK28 of een PWK33 ga proberen.

Kwa uiterlijk ben ik er nog niet helemaal over uit, de kappen zijn op dit moment niet in de beste staat, dus moeten sowieso gespoten worden.
Waarschijnlijk kies ik één van de originele kleurstellingen en laat ik de kappen daarin spuiten. Verlichting en dergelijke monteer ik ook gewoon, hij mag er origineel maar netjes uitzien ondanks de performance :)

Moet helaas zeggen dat ik niet echt veel oude foto's meer heb kunnen vinden, afgezien van deze twee:
In de schuur van een vriend van me, waar ik een aardige tijd lekker heb kunnen sleutelen. Naast de SR staan nog een Italjet Formula50 en een Jogje :)
IMG_0605.JPG
En zijaanzicht van toen ik er tijdelijk een AC blokje (met DD blok/Aerox velg :p) onder had geschroefd, nu toch maar weer terug naar LC :)
sr-side.jpg

Één van de redenen waarom ik toentertijd voor een SR gekozen heb waren natuurlijk de supermooie SRs van Xander en Alfonso.
Voor nog iets meer nostalgie hierbij wat foto's daarvan van de meeting in Almelo van 23 maart 2002 :)
xander1.JPGxander2.jpgxander3.jpgalfonso1.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Tof spul heb je daar. Deze ga ik zeker volgen. Ben benieuwd naar het eindresultaat en wat je gaat doen om die 25pk te halen.:fearscream:
 
Vind die groene wel zeer uniek.. Met die speciale zadeldekje wat overigens ook voor rally geschikt was.. En dan nog dan neus spoiler vleugeltje erop. En erg zeer mooi gespoten en de details erop. Zou dat niet kunnen nadoen.
 
20 jaar al op het forum? Jeetje wat is de tijd hard gegaan. Voelt alsof ik je vorige week nog heb gezien :)

Tof project en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Tof spul heb je daar. Deze ga ik zeker volgen. Ben benieuwd naar het eindresultaat en wat je gaat doen om die 25pk te halen.:fearscream:
Thanks! Ik ben zelf ook erg benieuwd! :D

Vind die groene wel zeer uniek.. Met die speciale zadeldekje wat overigens ook voor rally geschikt was.. En dan nog dan neus spoiler vleugeltje erop. En erg zeer mooi gespoten en de details erop. Zou dat niet kunnen nadoen.
Ja, die groene blijft supermooi. Heb UFO spoilertje ook nog overwogen, maar vind em zonder toch net wat mooier :)

20 jaar al op het forum? Jeetje wat is de tijd hard gegaan. Voelt alsof ik je vorige week nog heb gezien :)

Tof project en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
;)
Thanks!

Kleine update:
De lak van het frame was niet meer in al te beste staat, dus heb het frame laten zandstralen en poedercoaten.
PXL_20210730_155217673.jpgPXL_20210730_155257763.jpg
Ziet er weer uit als nieuw :)

Kwa inlaat wil ik met carb naar voren gaan rijden, omdat dat eigenlijk altijd iets meer vermogen en een betere gasreactie opleverde. Ik wil de SR alleen wel graag op +- originele hoogte houden met een normale schokdemper achter, waardoor de simpele optie om een Stage6/MB spruitstuk direct op het membraan te schroeven niet echt gaat werken omdat dan de carb te schuin staat.
Ik kon niet echt een kant en klare oplossing hiervoor vinden, dus maar een simpel wigje ontworpen, paar prototypes geprint met de 3D printer en het (voor nu) definitieve ontwerp wordt nu geprint op een professionele 3D printer. Op de foto hieronder is 1 van de prototypes gemonteerd op m'n testblokje met Stage6 Racing MK1.
PXL_20210725_123627538.jpg

En als laatste bezig om het dashboard/de datalogger die ik in m'n auto gebruik als dashboard te kunnen monteren. Deel van de reden hiervoor is dat ik graag zowel de temperatuur onder de bougie als van de koelvloeistof en waarschijnlijk in de toekomst ook nog van de uitlaatgassen tegelijkertijd wil kunnen meten en de Mychron Light die ik heb maar één temperatuursensor support. Ik had weer een ander dash kunnen kopen, maar heb deze al plus het benodige spul kan ik dan ook weer mooi voor m' auto gebruiken :)

Heb een houder die tegelijk het volledige dashboard vervangt getekend en prototypes geprint van PETG. Alles past nu goed, binnenkort definitieve versie printen met een Nylon variant.
PXL_20210722_153540329.jpgPXL_20210722_153553160.jpg
 
Last edited:
20 jaar al op het forum? Jeetje wat is de tijd hard gegaan. Voelt alsof ik je vorige week nog heb gezien :)

Tof project en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Dat betekend dat we oud worden....

Welkom terug $aint. lang niet gezien.
Mooi om te zien dat er nog meer met een SR Max Biaggi bezig zijn.
Mijn SR Max Biaggi projecten (lees 3x) staan momenteel een beetje in de koelkast.
Kom er met mijn huidige werk gewoonweg niet aan toe.
 
Last edited:
Dat betekend dat we oud worden....

Welkom terug $aint. lang niet gezien.
Mooi om te zien dat er nog meer met een SR Max Biaggi bezig zijn.
Mijn SR Max Biaggi projecten (lees 3x) staan momenteel een beetje in de koelkast.
Kom er met mijn huidige werk gewoonweg niet aan toe.
Nice! Nog meer oudgedienden! :D Thanks en goed om ook weer wat van jou te horen!
Zwart/gele killerbee SR!, supermooie kleurencombo was dat. Heb je die nog steeds?
[edit] Nog mooier, vind net je "nieuwe" thread met foto's van die oude SR https://scooterforum.net/threads/killerbee-sr-part-2-the-rebirth.204043/

Als je wat hulp/een kleine push nodig heb kom ik graag een keer langs om te sleutelen! :) Moet zeggen dat het echt goed ontspannend werkt een beetje sleutelen aan scooters in de avond :)
 
Last edited:
Nice! Nog meer oudgedienden! :D Thanks en goed om ook weer wat van jou te horen!
Zwart/gele killerbee SR!, supermooie kleurencombo was dat. Heb je die nog steeds?
[edit] Nog mooier, vind net je "nieuwe" thread met foto's van die oude SR https://scooterforum.net/threads/killerbee-sr-part-2-the-rebirth.204043/

Als je wat hulp/een kleine push nodig heb kom ik graag een keer langs om te sleutelen! :) Moet zeggen dat het echt goed ontspannend werkt een beetje sleutelen aan scooters in de avond :)
Mijn oude zwart gele sr heb ik jammer genoeg jaren geleden al verkocht.

Maar zoals je onder in die post ziet, was ik al wel begonnen om een nieuwe op te bouwen.
Ik ben aan het stoeien geweest met een voorkap van een nieuwere sr, deze gecombineerd met de neus en koplampen van het viper/max biaggi type.
Ik heb het allemaal zover dat het allemaal vlekkeloos op elkaar aansluit. dit zal uiteindelijk weer in het geel met zwart worden gespoten net als de oude scooter
Dit zal allemaal worden gemonteerd op een sr frame met een piaggio blok
Setup hiervan heb ik nog geen idee van
Dit komt allemaal op een max biaggi frame te zitten. onder deze scooter zal weer een malossi setup komen.
Momenteel zit die setup onder mijn firefox.
Verder heb ik nog een max biaggi staan, deze blijft qua kappen standaard, en zal ook in het geel met zwart gespoten worden.
Hieronder zal een polini evo setup komen.
Ook ben ik nog steeds een beetje aan et kijken naar 1 of 2 area51 frames, om die achter ophanging op beide sr's met mina blok toe te passen. puur omdat dit gewoon super vet staat.
Qua vermogen heb ik geen idee welke kant ik op ga, zal ze als ik ze ooit klaar krijg wel op de testbank zetten, maar op zich gaat et me er niet om om ze puur voor het sprinten te gebruiken, maar +20pk is toch wel het doel voor alle 3 de sr's
ik wil er uiteindelijk wel meetings mee gaan bijwonen in nederland, en duitsland.
En misschien nog meesprinten in de standaard klasse van nssc.
Ik ben nog steeds van mening dat ene sprintscooter op een scooter moet lijken.
Want toen we ooit begonnen, ging het om vermogen, maar ook om het uiterlijk van de scooter zelf
En dat vind ik nog steeds belangrijk.. zo'n frame gaat natuurlijk behoorlijk hard, maar echt mooi vind ik et er niet uit zien :)
Ik hoop nog een keer weer de tijd te vinden om er weer mee verder te gaan, en een ruimte om te sleutelen, ik had altijd een hal van 75m2 maar momenteel staat alles in een garage box die compleet afgeladen is met scooters, en onderdelen :|
Ik heb buiten de 3 max biaggi's, en de firefox, nog een nrg mc2 staan (die waarschijnlijk ook snel gaat worden) en nog een sr factory die ik aan aantal jaren geleden volledig opnieuw heb opgebouwd, en sindsdien 20km mee gereden heb :p
 
Ga deze zeker volgen, benieuwd hoeveel pk de uiteindelijke score gaat worden.
Als je dan toch voor een originele set kappen wil gaan qua spuitwerk en stickers, is die flower power set niet een stoer idee? Of was die van het model wat na deze kwam?

Hoe dan ook ik voel binnenkort een oldskool meeting/bbq aankomen.

En wat Martini al zegt een sprintscooter hoort op een scooter te blijven lijken. Het is tof om te zien hoe het van frames zonder kappen tot de extreme sprintframes van nu is ontwikkeld. Maar dat heeft weinig meer met scooters te maken in mijn ogen. De tijden dat je nog echte custom scooter shows enzo had, hele avonden projecten checken en ideeen opdoen voor je eigen project. Heerlijk, en sowieso goud dat er meer mensen zo over denken.
 
Ga deze zeker volgen, benieuwd hoeveel pk de uiteindelijke score gaat worden.
Als je dan toch voor een originele set kappen wil gaan qua spuitwerk en stickers, is die flower power set niet een stoer idee? Of was die van het model wat na deze kwam?

Hoe dan ook ik voel binnenkort een oldskool meeting/bbq aankomen.

En wat Martini al zegt een sprintscooter hoort op een scooter te blijven lijken. Het is tof om te zien hoe het van frames zonder kappen tot de extreme sprintframes van nu is ontwikkeld. Maar dat heeft weinig meer met scooters te maken in mijn ogen. De tijden dat je nog echte custom scooter shows enzo had, hele avonden projecten checken en ideeen opdoen voor je eigen project. Heerlijk, en sowieso goud dat er meer mensen zo over denken.
Die tijd van de volle forums en shows mis ik enorm hard . Vroeger had je elke avond minstens 10 projecten te volgen . Those where the days
 
Aardige collectie! :D En helemaal eens dat uiterlijk er ook zeker toe doet. Die sprintframes zijn leuk, maar heeft natuurlijk wel een stuk minder met een scooter te maken.

De Firefox ziet er wel mooi uit zo, mooie kleurencombo en de open ruimte tussen achterkant en wiel doet em goed.
Area51 achterwielophanging is inderdaad ook mooi, wel wat geknutsel om het passend te krijgen denk ik.

Voor Pia onder mina blok zou je ook naar één van de nieuwe flange-mount blokken kunnen kijken, niet supergoedkoop, maar sommige (Malossi iig, misschien ook anderen) geven je effectief een Piaggio blok met minarelli blokophanging. Als je dan een R&D flangemount cilinder neemt (https://www.streetlights.de/67087039_Zylinderkit_R.html, kost maar 200 euro) is het niet eens veel duurder dan een carter wat gekotterd en evt geparelstraald (en getuned) moet worden en hoef je verder ook niks te klooien aan je frame.

Als je weer verder gaat met 1 van de projecten update zeker je projecttopic! En als je naar een meeting of sprint gaat laat het ook even weten!

Ga deze zeker volgen, benieuwd hoeveel pk de uiteindelijke score gaat worden.
Als je dan toch voor een originele set kappen wil gaan qua spuitwerk en stickers, is die flower power set niet een stoer idee? Of was die van het model wat na deze kwam?

Hoe dan ook ik voel binnenkort een oldskool meeting/bbq aankomen.
Da's volgens mij het tweede type SR, die was er in vrij uitbundige kleurencombo's/stickersets :D
Ik zit nog te twijfelen of ik uberhaupt de originele stickers ga toepassen van dit type SR en die zijn al een heel stuk meer ingetogen :p
Heb binnenkort een afspraak om wat opties kwa kleuren te bekijken.

En ik ben sowieso in voor een oldksool meeting!

Ook nog een paar kleine updates:
Vandaag de adapter om het Stage6/MB/AM6 spruitstuk naar voren te kunnen monteren ontvangen, ziet er goed uit, gelijk gemonteerd op m'n testblokje. Komend weekend schroef ik die onder het frame, eens kijken of het dan allemaal een beetje wil passen. Zit nog te wachten op m'n luchtfilter en flens voor de C16 (die is voor op dit testblokje) dus kan waarschijnlijk nog niet rijden.
PXL_20210811_075806532.jpgPXL_20210811_132604944.jpg

En één van de uitlaten die ik ga proberen is binnen, dit is het nieuwe type R&D uitlaat voor de Stage 6 R/T 70cc
PXL_20210624_130758410.jpg
 
Die tijd van de volle forums en shows mis ik enorm hard . Vroeger had je elke avond minstens 10 projecten te volgen . Those where the days
En vergeet het 100x checken van het koop en verkoop gedeelte niet, net dat ene onderdeel wat je zoekt kan zomaar voorbij komen. En ondertussen de jongens die nu onze leeftijd hebben plusminus de 30 die maar dikke projecten bleven bouwen. En nu doen we hetzelfde

Dus iemand die toevallig een leuke locatie tot zijn of haar beschikking heeft die wel een meeting ziet zitten? Als ik plek had waren jullie welkom voor de bbq. Meeten kan wel op elk industrieterrein volgens mij. Kan ff polsen voor terrein bij mn werk voor een bbq/meeting maar denk niet dat die daar zo voor warm zullen lopen
 
Aardige collectie! :D En helemaal eens dat uiterlijk er ook zeker toe doet. Die sprintframes zijn leuk, maar heeft natuurlijk wel een stuk minder met een scooter te maken.

De Firefox ziet er wel mooi uit zo, mooie kleurencombo en de open ruimte tussen achterkant en wiel doet em goed.
Area51 achterwielophanging is inderdaad ook mooi, wel wat geknutsel om het passend te krijgen denk ik.

Voor Pia onder mina blok zou je ook naar één van de nieuwe flange-mount blokken kunnen kijken, niet supergoedkoop, maar sommige (Malossi iig, misschien ook anderen) geven je effectief een Piaggio blok met minarelli blokophanging. Als je dan een R&D flangemount cilinder neemt (https://www.streetlights.de/67087039_Zylinderkit_R.html, kost maar 200 euro) is het niet eens veel duurder dan een carter wat gekotterd en evt geparelstraald (en getuned) moet worden en hoef je verder ook niks te klooien aan je frame.

De ombouw naar piaggio was niet zo heel moeilijk :)

De kappen van de SR Max passen op de stealth, en andersom ook. bevestiging is het zelfde.
Het leuke is zelfs, dat je als je een stealth/www hebt, kan je zo een viper/max achterkap op monteren. past gewoon in elkaar.
De laatste sr's van het stealth model, zijn nadat aprillia van morini afstapte ook geleverd met een piaggio blok.
Dat was voordat de factory kwam.
Ik heb dus zo'n sr frame met piaggio blok :p
Post automatically merged:

Als je dan toch voor een originele set kappen wil gaan qua spuitwerk en stickers, is die flower power set niet een stoer idee? Of was die van het model wat na deze kwam?
 
Last edited:
De ombouw naar piaggio was niet zo heel moeilijk :)

De kappen van de SR Max passen op de stealth, en andersom ook. bevestiging is het zelfde.
Het leuke is zelfs, dat je als je een stealth/www hebt, kan je zo een viper/max achterkap op monteren. past gewoon in elkaar.
De laatste sr's van het stealth model, zijn nadat aprillia van morini afstapte ook geleverd met een piaggio blok.
Dat was voordat de factory kwam.
Ik heb dus zo'n sr frame met piaggio blok :p
Ah, da's goed om te weten. Had op foto's al wel gezien dat het frame van nieuwere type SR er hetzelfde uitzag, maar wist niet zeker of het 100% hetzelfde/compatible is. Da's wel mooi dan. En factory is wel een heel ander frame dan zeker?

Toevallig ook enig idee of dit ook de SR 125 geldt? Overweeg nog te kijken naar een SR 125 frame om em zo als motor te kunnen registreren/rijden. Ik vermoed dat dat makkelijker zal gaan dan omkeuren van de 50c bij de RDW.
 
Kleine update, niet heel veel boeiends.
Heb de TM28ss en VHST28 laten ultrasoon reinigen.

Ik had nog wat onderdelen liggen voor de VHST die ik nog moest monteren. Hij kwam origineel van een 4 takt af, na de aanpassingen is ie gelijk aan/zit ie tussen de stage6 VHST28 en de VHST racing (de rode) voor 2takt.
Hiervoor moet het busje waar de atomizers ingeschroefd worden vervangen worden maar Dell'Orto heeft in hun wijsheid geen geleiding/key geregeld om te garanderen dat dat busje correct georienteerd geplaatst wordt (heeft een voor en achterkant en zit in de body met een lichte perspassing, dus niet te stellen als ie erin zit). Dit weekend een poging wagen met een 3d geprint jigje, hoop dat het lukt.

Verder een paar onderdelen binnen: krukas, VL14 en 13/44 vertanding.
Was van plan om voor de RHQ as met 85mm drijfstang te gaan, maar de R&D as zag er wel goed uit, zeker de drijfstang is van een mooie kwaliteit die je eigenlijk alleen bij duurdere assen ziet. Dus deze maar eens proberen. Als je altijd hetzelfde kiest leer je nooit wat nieuws ;)
PXL_20210821_120255699.jpg

Ook langsgeweest bij iemand die eerste generatie SRs verzameld om een keuze te maken welke kleuren het worden. Ik ging erheen met als uitgangspunt een Max Biaggi (zwart + zilver) variant te kiezen, maar denk na ze in het echt gezien te hebben dat ik toch de Reggiani (die met de rode voorkant) leuker/sprekender vindt. Dus dat wordt em waarschijnlijk :)
PXL_20210814_153035449.jpg
 
Last edited:
Ik hoor et al wel.. diegene waar je geweest bent ie net zo erg fan van de max biaggi als ons :) maar waarschijnlijk zijn die van hem origineel en in nieuwstaat :)
 
Ja, supermooie collectie!
Ze zijn inderdaad allemaal in originele staat. Sommigen komen uit Italie of Duitsland, uitvoeringen die we hier in Nederland niet gehad hebben. En sommige ook met heel weinig kilometers. Was erg mooi om te zien :)
 
Back
Top