Oudere EVT 168 elektrische snorscooter wat harder laten rijden.

MMS

New Member
Is er iemand die meer weet over het sneller laten lopen van mijn electra scooter? Het betreft een koolborstelloze motor. Momenteel loopt de scooter prima. In en buiten de controller zitten een aantal stekkers niet aangesloten. Ik heb de gedachte dat het een kwestie is van stekkers wisselen, ik weet niet welke. De scooter is van 2011.IMG_2200.JPG
 
Advertisement - register to remove this

Een elektrisch schema van de scooter opzoeken en kijken of er een begrenzer draad op zit is mijn eerste gedachte.. heb ook eens een elektrische scooter gehad, draad losgehaald en was onbegrensd.. let wel op dat je accu drastisch sneller leegloopt
 
zo op het eerste gezicht (en met slechts deze foto) is niet te zien hoe of waar het nu eigenlijk om gaat.
zou je ook wat foto's kunnen uploaden van zowel de info op de behuizing van de controller als de electro motor??
de ene motor is de andere niet, anders loop je kans dat je naast de accu ook de motor frituurt.

Een elektrisch schema van de scooter opzoeken en kijken of er een begrenzer draad op zit
+1, eerst daar achteraan.
maar dat hoeft niet het geval te zijn; veel van die scootertjes hebben een ´speciaal voor eu´ gemaakte controller die je zal moeten vervangen om m sneller te laten lopen.
maar het is effe afwachten wat TS in zn scoot heeft.
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik zou graag een tekening van alle bedrading en controller willen hebben, want daar kom ik een stuk verder mee, maar ik kan hem niet vinden. Wel allerlei beschrijvingen en gebruiksaanwijzing, maar geen tekening. Wat betreft u verzoek voor meer info heb ik nog het volgende: zie foto en we hadden er twee en de tweede hebben we verkocht en deze liep 45 km/uur. Helaas weet ik niet meer hoe de leverancier het voor elkaar kreeg, maar ik kon er op wachten. Mijn vrouw wilde graag 35 blijven rijden.IMG_2204.JPGIMG_2205.JPG
 
Last edited:
heb wat specs gevonden, is dit m?
In dat geval kun je het vergeten als je scooter een lood accu heeft: de ontlaad snelheid is ondermaats als je sneller dan 27 wil ...

EDIT:
je motor is een nogal gedateerd type, en niet de snelste (max 1500Watt en 640 TPM) maar kan een gangetje van meer dan 35kmpu prima hebben (de brom-scoot versie gebruikt dezelfde motor/controller combi).
't zelfde geld voor de controller, maar deze is zo te zien niet softwarematig begrensd, maar harwarematig d.m.v. stekkers/weerstanden op de printplaat.
het lijkt idd een kwestie van stekkertje verplaatsen, (ik gok op dat kleine stekkertje in de brede bovenin je foto) maar dit type controller is me onbekend dus kan je niet met zekerheid zeggen welke je echt hebben moet...

is het de bedoeling dat het een brommer word?? (snortuning heeft geen zin, als er brom alternatieven zijn)
 
Last edited:
Na wat research te hebben gedaan is het tot nu toe eigenlijk niemand die het op internet heeft gepost hoe je deze scooter kan ontgrensen. Wel zijn er tests geweest met het toevoegen en dus het overbeladen met een accu. Dit zorgt ervoor dat de motor meer voltage krijgt en dus harder loopt. Nu zou hij dus op 48volt moeten zitten, en bij het bijvoegen van een accu +-60 volt. De standaard computer kan dit aan en dit gaat goed maar is op lange termijn nog niet echt bewezen. Maar tot nu lijkt dit de enige manier. Wel heeft de dealer eens toegegeven dat er een restrictie op zat maar weigerde om dit te openbaren.
 
heb wat specs gevonden, is dit m?
In dat geval kun je het vergeten als je scooter een lood accu heeft: de ontlaad snelheid is ondermaats als je sneller dan 27 wil ...

EDIT:
je motor is een nogal gedateerd type, en niet de snelste (max 1500Watt en 640 TPM) maar kan een gangetje van meer dan 35kmpu prima hebben (de brom-scoot versie gebruikt dezelfde motor/controller combi).
't zelfde geld voor de controller, maar deze is zo te zien niet softwarematig begrensd, maar harwarematig d.m.v. stekkers/weerstanden op de printplaat.
het lijkt idd een kwestie van stekkertje verplaatsen, (ik gok op dat kleine stekkertje in de brede bovenin je foto) maar dit type controller is me onbekend dus kan je niet met zekerheid zeggen welke je echt hebben moet...

is het de bedoeling dat het een brommer word?? (snortuning heeft geen zin, als er brom alternatieven zijn)
Momenteel rijd de scooter 30km (ik vermelde 35, maar is onjuist). 35 a 40 is mijn wens.
Post automatically merged:

Het is inderdaad nogal een oudje qua elektrische scooters..
Ik vond wel een owners manual welke ik gelijk zal uploaden waar het e.e.a. in vermeld staat waar je wellicht wat aan hebt.

Ook nog een linkje v.w.b. de fabrikant e.d.: http://monveloelectrique.free.fr/www.evt-scooter.fr/evt-168e.htm
(wel even vertalen naar Ned.)
Bedankt voor de gebruiksaanwijzing, maar zoals vermeld in mijn tekst, heb ik deze al. Ik ben met name op zoek naar een uitgebeide tekening.
Post automatically merged:

Ik heb het witte kleine stekkertje op de brede los gemaakt, maar bij het rijden geen verschil. Misschien op andere pootjes steken, maar dat doe ik liever niet met een tekort aan overzicht.
Post automatically merged:

Na wat research te hebben gedaan is het tot nu toe eigenlijk niemand die het op internet heeft gepost hoe je deze scooter kan ontgrensen. Wel zijn er tests geweest met het toevoegen en dus het overbeladen met een accu. Dit zorgt ervoor dat de motor meer voltage krijgt en dus harder loopt. Nu zou hij dus op 48volt moeten zitten, en bij het bijvoegen van een accu +-60 volt. De standaard computer kan dit aan en dit gaat goed maar is op lange termijn nog niet echt bewezen. Maar tot nu lijkt dit de enige manier. Wel heeft de dealer eens toegegeven dat er een restrictie op zat maar weigerde om dit te openbaren.
Zoals ik al eerder aangaf, is de andere scooter al aangepast, maar helaas verkocht zonder op te letten wat er gedaan was aan de scooter. Hij reed toen zo'n 45 km en de actieradius was wel wat minder, maar het viel niet tegen.
Post automatically merged:

De accuus laden goed op en de motor loopt ook goed. Op de rechterhandel zit een schakelaar met standen E & P. In E is de snelheid 20km en in P 30km. Kan dit een aanwijzing zijn om op de print wat te vinden?
 
Last edited:
Op de rechterhandel zit een schakelaar met standen E & P. In E is de snelheid 20km en in P 30km. Kan dit een aanwijzing zijn om op de print wat te vinden?
Gewoon even kijken welke draden naar deze schakelaar lopen en waar die heen gaan op de connector en printplaat van de regelunit.

By the way, ik zie een blauwe potentiometer zitten linksboven de grote connector op de printplaat.
Als deze in serie zit met de gashendel, wat overigens ook een potentiometer is, zou hier een mogelijkheid zijn om deze te verdraaien naar en lagere weerstand waardoor de potentiometer van het gas een hogere spanning krijgt en daardoor ook de stuurspanning vanuit de loper van de gaspotentiometer een hogere stuurspanning afgeeft richting regelunit.

Echter ga niet zomaar als een kip zonder kop aan die blauwe potentiometer draaien zonder te controleren of deze ook daadwerkelijk in serie staat met de gashendel-potentiometer!
 
De E staat (als ik me goed herinner) voor Economy, en de P voor power.
Economy = extra zuinig omgaan met stroom
Klopt ZNEN, maar zit er een aansluiting naar mijn vraag?
Post automatically merged:

Gewoon even kijken welke draden naar deze schakelaar lopen en waar die heen gaan op de connector en printplaat van de regelunit.

By the way, ik zie een blauwe potentiometer zitten linksboven de grote connector op de printplaat.
Als deze in serie zit met de gashendel, wat overigens ook een potentiometer is, zou hier een mogelijkheid zijn om deze te verdraaien naar en lagere weerstand waardoor de potentiometer van het gas een hogere spanning krijgt en daardoor ook de stuurspanning vanuit de loper van de gaspotentiometer een hogere stuurspanning afgeeft richting regelunit.

Echter ga niet zomaar als een kip zonder kop aan die blauwe potentiometer draaien zonder te controleren of deze ook daadwerkelijk in serie staat met de gashendel-potentiometer!
Goed idee, ik ga meten, draaien en proberen.
 
Sparky, ik heb gedaan wat je voorstelde> Eerst gemeten, maar ontdekte dat er geen potentiometer zit aan de korte gasgeefkabel. maar een hallcensor. IK heb eerst, de blauwe potmeter, naar links gedraait en daarna naar rechts en daarna naar hetzelfde punt waar ik ben gestart. Helaas ik merkte geen verschil.
Tevens hetzelfde herhaald met losmaken van wit stekkertje met 2 zwarte draden onder de andere grote stekker met het zelfde resultaat.
De stekkertjes met zwarte draden en met paars/blauw heb ik ook los gehad, maar geen verschil. Telkens tussendoor met een proefrit gekeken of het uit maakte en dat deed het niet.
Voor dit doel heb ik tijdelijk de controler zo gemonteert dat ik er makkelijk bij kan.
 
op de foto in je eerste post zit rechtsboven een klein stekkertje met paarse en blauwe draad ,overduidelijk in een brede stekker met meerdere pinnen gepropt (de inkeping op het stekkertje duwt de rand naar buiten).
als je die los haalt en een stukje links/rechts (bijv. twee pinnetjes verder) er weer in drukt, maakt dat dan verschil in snelheid??
 
Misschien helpt het jullie verder, want ik heb van een Australische site deze foto van dezelfde controler gevonden en deze scooter rijd 45km. Helaas is de foto niet voorzien van een antwoord op mijn vraag. Het witte stekkertje dat ik al had gelosgemaaktonder de bovendste grote stekker is niet aangesloten, verder zag ik geen verschillen . Jullie hopelijk wel.
Post automatically merged:

op de foto in je eerste post zit rechtsboven een klein stekkertje met paarse en blauwe draad ,overduidelijk in een brede stekker met meerdere pinnen gepropt (de inkeping op het stekkertje duwt de rand naar buiten).
als je die los haalt en een stukje links/rechts (bijv. twee pinnetjes verder) er weer in drukt, maakt dat dan verschil in snelheid??
Heb ik nog niet geprobeerd, want op de nieuwe foto kunnen jullie zien dat daar dezelfde 2 stekkertjes op dezelfde plekken zitten. De paars/blauwe draden zijn niet lang genoeg om verderweg te zetten.
 

Attachments

  • foto controller buitenlandse site.pdf
    92.4 KB · Views: 13
Een uitgebreide tekening, elektrisch schema of wiring diagram is gewoonweg niet te vinden!
Wat ik wel vond is dit:



Misschien dat je hier wat verder mee komt.
Verder vond ik een 55 km/u controller wat wel weer iets teveel van het goede is aangezien het een 25 km/u variant betreft.
 
Een uitgebreide tekening, elektrisch schema of wiring diagram is gewoonweg niet te vinden!
Wat ik wel vond is dit:



Misschien dat je hier wat verder mee komt.
Verder vond ik een 55 km/u controller wat wel weer iets teveel van het goede is aangezien het een 25 km/u variant betreft.
Bedankt Floris voor je inspanning. Ik ben beide ook tegengekomen. Wbt de 55km controller weet ik niet goed of dat wel kan. Inmiddels een extra accu gemonteerd. Hierdoor is de spanning naar de motor 6 v hoger. Ik rijd hierdoor 7km harder, maar begrijp dat niet want bij mijn andere scooter, die identiek was hadden we geen andere accu nodig. !!
 
Een elektrisch schema van de scooter opzoeken en kijken of er een begrenzer draad op zit is mijn eerste gedachte.. heb ook eens een elektrische scooter gehad, draad losgehaald en was onbegrensd.. let wel op dat je accu drastisch sneller leegloopt
Klopt, draad losmaken ( stekkertje gewoon uit nemen ) en de scooter is onbegrensd. Ik heb er een schakelaar tussen gemaakt voor het geval van dat de politie gaat controleren en dan weer de verbinding en dus begrenzing inschakelen.
 
Bedankt, ik denk het ook, maar welke draad? Ik heb zo'n beetje alles los gehad, maar geen harder lopen. Een schema zou zeker helpen. Is er iemand die aan zo'n schema kan komen?
 
Klopt, draad losmaken ( stekkertje gewoon uit nemen ) en de scooter is onbegrensd. Ik heb er een schakelaar tussen gemaakt voor het geval van dat de politie gaat controleren en dan weer de verbinding en dus begrenzing inschakelen.
Ik heb u bericht alleen via de mail gekregen, waarin u praat over de bedrading naar de motor. Bij mij lopen er een paar dikke kabels en 7 dunne draadjes. Deze laatste gaan naar twee stekkers 5 draadjes en 2 draadjes. Ik ga het even verder uitzoeken, maar blijkbaar moet 1of2 draadjes worden los gemaakt. Ik hoop dat ik met meten en overpluggen verder kom. In ieder geval bedankt tot zo ver.
 
Back
Top