Oude tovami software.

Tom.#86

TKT!
Vanavond ben ik op de testbank geweest. Dit x niet bij mijn vaste plekje maar op een andere bank. Ook een tovami, maar deze werkt nog met de oude software (de mensen die het kennen weten wat ik bedoel).
Nu is mijn vraag of iemand wel eens het verschil heeft gemeten?? Dus de ouder software t.o.v. de nieuwe versie.

De eigenaar vertelde mijn dat deze bank 3jaar geleden geijkt is bij ruud fredirks.

Het gaat om de soft ware die deze grafieken laat zien (niet mijn eigen grafiek)!!:

roel.jpg


Iemand een idee, alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

moet gewoon hetzelfde geven, ik heb ook op een dynojet gestaan met deze software gaf geen verschil alleen dan in ISO waarde, maar ISO is de de oude SAE waarde als ik het goed heb.......
 
Die jongen zei dat hij gewoon uncorr meet, net als op die grafiek hierboven staat het ook als factor 1, dus geen correctie.
 
ik denk dat je het beste tino kan opbellen voor dit soort vragen.

edit: ik mis weer belangrijke info :p

maar bel dan tovami..
 
Last edited:
Tino??

Die werkt niet meer bij Tovami hoor...:!

Het schijnt dat de banken met de nieuwe software positiever zijn qua pk's.. Maar: Who gives a fuck.. een testbank is om verschillen te meten.. of dat nu in cijfers of letters is.. dat maakt toch niks uit?
 
idd Sander.

Ik vond het al vaag toen ik in de loop der jaren de pk's gruwelijk omhoog zag gaan zonder dat er andere onderdelen werden gebruikt :p


Jeffery meen ik, heeft ooit eens de oude en nieuwe software getest op dezelfde bank. (in enkele seconde van software gewisseld / zelfde scooter / etc)
De nieuwe software gaf aardig wat meer vermogen af.

Er zijn mensen met een bank die na een tijdje nieuwe software kopen ( waarom ze dat doen snap ik niet. als het werkt , werkt het lijkt me ) , en blijkbaar zit er dus nog best wel wat verschil in.
 
Dat zou wel lachen zijn, ik heb namelijk 2pk meer op een bank met oude software. :+ Maar niet direct na elkaar gemeten hoor. Vroeg me alleen af wat anders mensen hun ervaring was.
 
@ a-bizar
Ik snap heel goed waarom mensen voor de nieuwe software gaan.
De oude software meet geen toeren en je moet het doen met een analoge mengsel meter.
Dit was in ieder geval zo bij de testbank waar tom en ik gister zijn geweest.
 
Last edited:
Ik heb idd ook wel eens opgevangen dat de nieuwe tovami's iets positievere uitslagen hebben. Het zou idd wel verklaren waarom elke boerenlul om de hoek tegenwoordig 24+ pk heeft :p

Is er niemand hier die mogelijkheid heeft tot het wisselen van software? Ben erg benieuwd wat er dan uitkomt!
 
Het zou idd wel verklaren waarom elke boerenlul om de hoek tegenwoordig 24+ pk heeft :p

Het is toch ook zo dat je "vrij makkelijk" wat waardes kan aanpassen in je software, en op die manier je vermogen(op papier) omhoog krijgt? Ook dat kan elke boerenlul dus doen :p Dat je daarmee enkel jezelf voor de gek houdt, lijkt me duidelijk.
 
staat deze bank toevallig in wemeldinge, bij marco?

als dat zo is kan ik je vertellen dat deze bank, kloppende vermogens aangeeft in vergelijking met andere banken.
 
Ja klopt, wij zagen jou grafiek daar ook nog hangen. Maar als die waardes kloppen, zou het betekenen dat ik 2 pk kado heb gekregen door een blok opnieuw te monteren. :+
 
Ik scoorde bij tino in vlissingen (niet vtm dus) 21,4pk met de nieuwe software.
daarna ben ik nog een keer groter gegaan in sproeier en heb ik 3 shimmetjes verwijderd maar niet meer gebankt.

Eergister ben ik dus met Tom wezen banken op die tovami met oude software. Ik kwam al binnen met meer als 22 pk. Na verschillende dingen getest te hebben ging ik weg met 23pk. Dit is nog te verklaren.

Tom daarintegen heeft alleen zijn blok in en uit elkaar gehaald en is ruim 2 pk gestegen.

Op sittard gooi ik hem gelijk op de fred motoren bank om te kijken wat hij hier op aangeeft.
Ik zou me zelf ech kapot lachen als tom en ik allebij inneens dik vermogen gewonnen hebben in maar 2 uurtjes.

Ik zal de score hier posten.
 
Mijn ervaring is het volgende: In de tijd dat het aantal scootertestbanken in NL op 1 hand te tellen was (1998 of 99) scoorde ik met een Corsa setup 9+ pk op de Tovami bij Matton. Toendertijd hoog voor een Corsa, ze hadden daar een Phantom met Corsa setup van een werknemer en die zat op 7 a 8 pk.
De volledige Evo setup van Aidix scoorde daar 12+ pk.

Toen ik een aantal maanden later (kan ook een jaar zijn) ging banken bij Twins (had net zijn nieuwe Tovami) had de Corsa setup tegen de 11 pk, terwijl hij naar mijn idee toch echt minder liep dan daarvoor. Echter was dit ook nog met de oude software gemeten (motortoerental op x-as ipv snelheid). Evo setups zaten al snel op 14+ pk.

Naar mijn idee heeft de overstap naar de nieuwe software waarbij het motortoerental ook als een grafiek werd weergegeven geen plotselinge vermogensstijging veroorzaakt, dan was dat op dat moment direct duidelijk geweest.

Dus mogelijk zit het verschil hem niet in de oude of nieuwe software zoals iedereen dit herkent maar in een nog vroegere versie of toch instellingen.
 
Ik scoorde bij tino in vlissingen (niet vtm dus) 21,4pk met de nieuwe software.
daarna ben ik nog een keer groter gegaan in sproeier en heb ik 3 shimmetjes verwijderd maar niet meer gebankt.

Eergister ben ik dus met Tom wezen banken op die tovami met oude software. Ik kwam al binnen met meer als 22 pk. Na verschillende dingen getest te hebben ging ik weg met 23pk. Dit is nog te verklaren.

Tom daarintegen heeft alleen zijn blok in en uit elkaar gehaald en is ruim 2 pk gestegen.

Op sittard gooi ik hem gelijk op de fred motoren bank om te kijken wat hij hier op aangeeft.
Ik zou me zelf ech kapot lachen als tom en ik allebij inneens dik vermogen gewonnen hebben in maar 2 uurtjes.

Ik zal de score hier posten.

Moet je er wel ff bij zeggen dat die 21,4 bij tino SAE was. En die bank met de oude software ongecorrigeerd meet. Dus dat verklaard al waarom je met 22 pk binnenkwam. Was ook wel warm in het test hok (30+ graden).
 
Ja klopt, wij zagen jou grafiek daar ook nog hangen. Maar als die waardes kloppen, zou het betekenen dat ik 2 pk kado heb gekregen door een blok opnieuw te monteren. :+


neem aan dat je ook wel wat hebt afgesteld?

ik heb destijds met een vriend, bij dynojet in goes op de bank gestaan en een week later bij marco op de bank gedaan, en dit gaf bijna hetzelfde vermogen.

en er worden daar nooit echt bizar hoge vermogens gescoord.
dus ik denk dat die 19pk aardig in de goede richting is.
 
kan het ook niet gewoon zijn dat de software nauwkeuriger is geworden,,

dat er daardoor sommige zijn met meer pk en sommige met minder pk tov de oude software

is maar redenering ;)


grtzz
 
Wat een vergelijking weer, je vergelijkt appels en peren. Een testbank is niet bedoeld om pk's te vergelijken. Want bij Piet lul om de hoek haal je 24 pk en bij iemand anders maar 21 pk. De bedoeling is dat je kijkt wat heb ik verandert en wat levert het op van pk's. Als je eerst je scooter op de bank zet bij A en dan van alles aanpast en dan bij B gaat testen, kan je nooit zien hoeveel je die aanpassingen hebben opgelevert.

Het klopt trouwens dat de meest recente software meer pk's oplevert doordat er een aantal wijzingen zijn gebeurd. Onder andere in de correctie van slip geloof ik.

En altijd die eeuwige discussie van ik haal zoveel pk's, het is maar hoe je ze neerzet op de baan. Daar kun je vergelijken tegen over iemand anders.
 
volgens mij zit er geen verschil tussen de 2004 software en die van latere jaren.

Er gaat gewoon veel kapot bij een snel blok... ik bedoel gaat vermogen vreten.

Met een hoge luchtdruk en genoeg vocht in de lucht pak je ook wel 5%correctie. ook met 30 graden.
 
Potverdomme..

Jullie snappen er werkelijk waar niks van.. Wat Joel bedoeld is 100% waar. De formules die de grafieken (en de waardes daadwerkelijk zal aangeven) zullen anders zijn in de nieuwe en oude software... Andere verschillen zullen er (buiten de nieuwe mogelijkheden en functies) niet zijn.

Zo zit er bijvoorbeeld op de nieuwe software een functie die de "slip" van de v-snaar kan "filteren" hierdoor krijg je er ineens 2 pk bij bijvoorbeeld..

De vergelijkingen van een test bij bijvoorbeeld Tino in Goes en 2 weken later bij Fred Motoren op de bank, is natuurlijk helemaal om van te janken.. Er zijn enorm veel verschillen in de temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid, bloktemperatuur (na 1 run, of na 15 runs?) etc etc etc.

Je kan het maar op 1 manier vergelijken, namelijk:

- Oude bank
- Nieuwe bank

Naast elkaar, op een open grasveld.... scooter van geheel koud naar 50 graden stoken, 3 runs maken (geblokkeerd!!), en weer van de bank aftrekken.

Dan de scooter op de andere bank zetten, 3 runs maken (geblokkeerd!!), , en er weer aftrekken.

De enige verandering in je meting zal dan liggen aan de temperatuur van je carter. Dit zal een verschil van max 0.3 pk zijn.. De rest van het verschil tussen de gemiddelde meting van alle 2 de banken zit dus in de software..


Je kan natuurlijk ook tovami bellen en vragen of er verschillen is in de waardes, maar door het te meten, kun je het te weten komen. Op de open grasveld manier kan je op de enige wijze een representatieve meting doen.. in andere gevallen absoluut niet!
 
Back
Top