Oude bougie laten vallen bij t verwisselen

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
D

Deleted member 68514

Guest
Sym Orbit 2 50

Ik maak een mega domme beginnersfout. Ik heb heel mijn jeugd op 2 takt gereden. MT toen een NRG mc2. Kon ik allemaal makkelijk zelf onderhouden.
Nu ben ik 40 en woon in de stad en heb een sym Orbit 2 50 gekocht en zelf een beurtje gegeven. Maar ik draai de bougie eruit en hij valt. Dus ik denk van ja hij kan niet in de cilinder vallen want dat past niet. Ik kon de nieuwe bougie zonder problemen plaatsen. Ik dacht nu komen de drempels wel van pas en rolt hij eraf. Fout fout fout. Ik hoorde hem net 50 meter van mijn huis ergens gruwelijk hard tegen aan schuren. Ik denk dus de v snaar. Wat moet ik doen? Ik heb de motorolie net vervangen maar dat is t blok. Zit de v snaar ook in een oliebad? En waar is dat ding dan toch in hemelsnaam kunnen vallen bij draaiende en afgesloten delen vd scooter? Ik denk aan mijn vroegere autoblok en nu heb ik maar 1 cilinder. Waar blijft dat ding en waar moet ik zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

Zou de bougie tegen of onderin het kapje vd luchtkoeling kunnen zijn gekomen? Als ik weet waar te beginnen hoef ik niet alle kappen eraf te halen. Iemand een idee?
 
Volgens mij zit de bougie rechts en de v-snaar links en die zit zeker niet in de olie.
ik zou dus rechterzijde onderzoeken misschien tussen de standaard en het achterwiel?
 
Tot hier weet ik het nog te volgen.. En daarna word alles zwart voor me ogen:

Sym Orbit 2 50

Ik maak een mega domme beginnersfout. Ik heb heel mijn jeugd op 2 takt gereden. MT toen een NRG mc2. Kon ik allemaal makkelijk zelf onderhouden.
Nu ben ik 40 en woon in de stad en heb een sym Orbit 2 50 gekocht en zelf een beurtje gegeven. Maar ik draai de bougie eruit en hij valt. Dus ik denk van ja hij kan niet in de cilinder vallen want dat past niet. Ik kon de nieuwe bougie zonder problemen plaatsen.


Weet niet waar je vandaan komt, maar probeer je zinnen eens wat duidelijker te plaatsen..


Dit is allemaal acabrbabca.

Ik dacht nu komen de drempels wel van pas en rolt hij eraf. Fout fout fout. Ik hoorde hem net 50 meter van mijn huis ergens gruwelijk hard tegen aan schuren. Ik denk dus de v snaar. Wat moet ik doen? Ik heb de motorolie net vervangen maar dat is t blok. Zit de v snaar ook in een oliebad? En waar is dat ding dan toch in hemelsnaam kunnen vallen bij draaiende en afgesloten delen vd scooter? Ik denk aan mijn vroegere autoblok en nu heb ik maar 1 cilinder. Waar blijft dat ding en waar moet ik zoeken?


Nee een bougie kan niet in de cilinder vallen.. Wel bij sommige 4takt modellen tussen de geforceerde koelkap.. En dan ben je verder van huis en kan je alles los gaan maken om bij die bougie te komen..

Daarna lees ik iets onder drempels.. Geen idee wat dat van doen heeft, als je de bougie eruit draait.. En dan begin je eens over de v-snaar.. En weer de motorolie.. Je springt van de hak op de tak en geen idee wat je allemaal zegt.
 
GEVONDEN!! AChter de ventilator vd luchtkoeling in dat bakje dat voor onder hangt. Ik krijg m nét niet tepakken
Tot hier weet ik het nog te volgen.. En daarna word alles zwart voor me ogen:

Sym Orbit 2 50

Ik maak een mega domme beginnersfout. Ik heb heel mijn jeugd op 2 takt gereden. MT toen een NRG mc2. Kon ik allemaal makkelijk zelf onderhouden.
Nu ben ik 40 en woon in de stad en heb een sym Orbit 2 50 gekocht en zelf een beurtje gegeven. Maar ik draai de bougie eruit en hij valt. Dus ik denk van ja hij kan niet in de cilinder vallen want dat past niet. Ik kon de nieuwe bougie zonder problemen plaatsen.


Weet niet waar je vandaan komt, maar probeer je zinnen eens wat duidelijker te plaatsen..


Dit is allemaal acabrbabca.

Ik dacht nu komen de drempels wel van pas en rolt hij eraf. Fout fout fout. Ik hoorde hem net 50 meter van mijn huis ergens gruwelijk hard tegen aan schuren. Ik denk dus de v snaar. Wat moet ik doen? Ik heb de motorolie net vervangen maar dat is t blok. Zit de v snaar ook in een oliebad? En waar is dat ding dan toch in hemelsnaam kunnen vallen bij draaiende en afgesloten delen vd scooter? Ik denk aan mijn vroegere autoblok en nu heb ik maar 1 cilinder. Waar blijft dat ding en waar moet ik zoeken?


Nee een bougie kan niet in de cilinder vallen.. Wel bij sommige 4takt modellen tussen de geforceerde koelkap.. En dan ben je verder van huis en kan je alles los gaan maken om bij die bougie te komen..

Daarna lees ik iets onder drempels.. Geen idee wat dat van doen heeft, als je de bougie eruit draait.. En dan begin je eens over de v-snaar.. En weer de motorolie.. Je springt van de hak op de tak en geen idee wat je allemaal zegt.
Ik heb m gevonden achter de ventilator in een soort plastic omhulsel. Ik had de oude bougie laten vallen bij t omwisselen. En de drempels had ik eerst nodig om de bougie los te krijgen en hopelijk zo het probleem op te lossen. Maar dat hielp iets te goed en hij kwam klem tegen de ventilator vd koeling. Nu is de kap vd koeling er even af. Want ik krijg de bougie mét niet te pakken. Ik hoop als ik hem morgen schuin hou hij eruit valt. En anders moeten er meer kappen vanaf.

Hahaha. Ja was een slechte uitleg. Ik heb m gevonden achter de ventilator onder de carburateur in een zwart bakje. Maar ik kan m nét niet aan. Ff een magneet ergens lenen. De drempels had ik nodig om de bougie eruit te schudden. Ik d8 hij ligt los en valt er zo wel af
 
GEVONDEN MET MAGNEET51150
Hier lag hij rechtsachter onderin het kapje20190627_133427.jpg

Hij lag hier rechtsachter onderin
 
Die bougie had wel honger, hij heeft goed aan je vliegwiel fan gevreten. ;)
Mijn ventilator heeft de bougie ook toegetakeld! Als ik de bougie nog tegen kom maak ik een foto. En hij zat maar 2 seconden vast! Na zijn beurt loopt hij nu iets beter. De warmte vind deze luchtgekoelde Orbit 2 niet erg. Ik heb nu een werkplaats handboek en ga de transmissie olie ook maar vervangen. De 8000km die op de Kilometerteller staan kloppen zeer zeker niet. Volgens de RDW ben ik 5e eigenaar sinds 2014 toen hij vóor het eerst op naam kwam. De olie was bruine waterachtige shit. En ik kom in elke kap wel 2 soorten schroeven tegen. En daar heb ik echt een hekel aan. Dus ik ga ze allemaal vervangen. Ik heb wel t framenummer meteen gecheckt, marktplaats. Maar ik maak er dan maar een hele grote beurt van inclusief transmissie olie en t vliegwiel was ook bruinig.
 
MOD: Moest je hier nou weer een nieuw topic voor maken? Kon anders gewoon in het oude. Beide topics even samen gevoegd wegens wat er eerder gebeurd was. Zodat we geen zwerf topics krijgen.

Het was alleen niet zo handig om met een bougie tussen de koelkappen zo te gaan rijden.. Je hebt nou meer schade, dan als je de scooter even had laten staan om eerst de bougie te verwijderen..
 
Tja, achteraf weet je alles beter.
Zo te lezen komt het wel goed met de scooter, hij krijgt een extra verwenbeurtje. :yum:
 
MOD: Moest je hier nou weer een nieuw topic voor maken? Kon anders gewoon in het oude. Beide topics even samen gevoegd wegens wat er eerder gebeurd was. Zodat we geen zwerf topics krijgen.

Het was alleen niet zo handig om met een bougie tussen de koelkappen zo te gaan rijden.. Je hebt nou meer schade, dan als je de scooter even had laten staan om eerst de bougie te verwijderen..
Sorry ik d8 Al dat ik dubbel bezig was. En ik d8 dat ik 1 topic verwijderd had. Ik ken de weg nog niet zo goed dus uitleg wat ik fout doe werkt beter dan doen alsof ik al 5 jaar een member ben en zo reageren. Excuses voor het ongemak. Je mag het wat mij betreft aanpassen.
 
Die bougie heeft inderdaad zijn beste tijd gehad. :cool:

Niet meer gebruiken of hem iemand cadeau doen die je niet mag. ;)
 
Vroeger liepen er ook petrolheads rond met een bougie aan een ketting voor om je nek.
Wellicht is dat wat na dat men deze heeft schoon gemaakt, hip-hop stijl zonder klok maar met vergulde bougie :p

Mijn ventilator heeft de bougie ook toegetakeld!

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien de koelfan welke op het vliegwiel gemonteerd is van kunststof/nylon is en de bougie grotendeels van metaal. Onmogelijk dat enkel kunststof zulke schade aanricht op het schroefdraad van de bougie....
Zou het geheel nog even controleren zodat men zeker is dat alle metalen deeltjes verdwenen zijn.

Better safe than sorry..., vermoed dat het vliegwiel hier een aandeel in gehad heeft en dat deze ook even onder de loep moet.
 
Schroefdraad is kapot.. Zoiets wil je echt niet in je cilinderkop terug draaien.. Dan heb je het schroefdraad in de kop zo meteen ook vernaggeld. En dat kan een duur geintje worden.. Sommige cilinderkoppen zijn best prijzig.
 
Ik ben het wel met Floris eens, die beschadigingen kunnen niet alleen van van plastic op ijzer zijn.
Dit is wel met gebruik van enig geweld gebeurd en wel van metaal op metaal.

Misschien heeft het nokje op het vliegwiel tbv de timing hier debet aan of het beugeltje/boutjes van de pickupspoel.
Maar hij kan evengoed geraakt zijn door de zeskante boutjes van de koelvin.

Dus toch even controleren of er niks ernstig beschadigd is, maar zo te zien aan de foto valt het wel mee, meer dan een beschadigde koelvin en een diepere kras, in pijlvorm op het vliegwiel kan ik niet ontdekken, misschien heeft het zeskantig boutje wat toevallig te zien is bij de genoemde beschadiging hier iets mee te maken.

Of de krukas geleden heeft zou je even moeten controleren door de scooter even te laten draaien en de loop van het vliegwiel te bekijken.

Maar zo'n vergulde bougie om je nek lijkt me wel stoer. ;)
 
Ik ben het wel met Floris eens, die beschadigingen kunnen niet alleen van van plastic op ijzer zijn.
Dit is wel met gebruik van enig geweld gebeurd en wel van metaal op metaal.

Misschien heeft het nokje op het vliegwiel tbv de timing hier debet aan of het beugeltje/boutjes van de pickupspoel.
Maar hij kan evengoed geraakt zijn door de zeskante boutjes van de koelvin.

Dus toch even controleren of er niks ernstig beschadigd is, maar zo te zien aan de foto valt het wel mee, meer dan een beschadigde koelvin en een diepere kras, in pijlvorm op het vliegwiel kan ik niet ontdekken, misschien heeft het zeskantig boutje wat toevallig te zien is bij de genoemde beschadiging hier iets mee te maken.

Of de krukas geleden heeft zou je even moeten controleren door de scooter even te laten draaien en de loop van het vliegwiel te bekijken.

Maar zo'n vergulde bougie om je nek lijkt me wel stoer. ;)
Allereerst bedankt voor alle reacties. De groeven op de schroefdraad lopen allemaal in dezelfde richting en naar mijn ondeskundige mening denk ik wel t vliegwiel. Dat wil niet zeggen dat ik eigenwijs ben en ik ga jullie raad opvolgen. Maar ik zat erop toen de losliggende bougie vast tegen het vliegwiel vast kwam te zitten en ik was al een beetje voorbereid dat er iets zou kunnen gebeuren en ik draaide t gas dicht én remmen gebeurde vanzelf. Dus t vliegwiel en bougie functioneerde even goed remmende, dat ik kon remmen. Ik ga alles checken. Hele fijne mensen hier op t forum. Zo kunnen veel mensen zelf hun scooter onderhouden met behulp van een enorme berg aan kennis. En ik heb t werkplaats handboek, ook ideaal, jammer wel in t Engels. Bedankt mensen!
 
Vroeger liepen er ook petrolheads rond met een bougie aan een ketting voor om je nek.
Wellicht is dat wat na dat men deze heeft schoon gemaakt, hip-hop stijl zonder klok maar met vergulde bougie :p



Lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien de koelfan welke op het vliegwiel gemonteerd is van kunststof/nylon is en de bougie grotendeels van metaal. Onmogelijk dat enkel kunststof zulke schade aanricht op het schroefdraad van de bougie....
Zou het geheel nog even controleren zodat men zeker is dat alle metalen deeltjes verdwenen zijn.

Better safe than sorry..., vermoed dat het vliegwiel hier een aandeel in gehad heeft en dat deze ook even onder de loep moet.
Toevallig heb ik de olie ook vervangen. En een magneet in de plastic bak met oude olie gedaan en heb niks aangetroffen.
 
51162
Ik denk dat t vliegwiel zo snel draait dat het een soort slijptol is. De draad is wel toegetakeld. Aangezien ik hem opknap zodat ik 1 jaar kan rijden ga ik toch wat dieper onderzoek doen en eventueel een nieuw vliegwiel fan en riem. 20190629_121800.jpg
 
Back
Top