This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Orange Evolution Rox [Reborn]

antonrox

Ouwe Rot
YO

Ik denk dat het grootste deel van de mensen die dagelijks het forum bezoeken
mij wel kennen... wie mij niet kent... zal mij in de loop der tijd beter gaan kennen
Ik ben namelijk de laatste tijd weer volop aan de gang in mijn schuurtje.. en zal
dan ook mijn dagelijkse sleutel ervaringen hier met jullie gaan delen door middel
van foto's

De aerox waarmee ik aan de slag ben / mee verder ga, heeft al een verleden.
Zo kocht ik hem in de zomer van 2003.. als doel hem voor school/werk te gebruiken.
Later moest hij natuurlijk wat sneller worden, wat mooier etc etc..
Naja.. paar jaar later had ik hem dus volledig verbouwd met het nodig polyesterwerk, spuitwerk,
polijstwerk enne... een aantal dingen laten verchromen. De planning was toen om
hem ''af'' te hebben voor het scooterweekend in lelystad 2005. Hij was echter
niet helemaal af, maar in een zeker opzicht was hij wel zo ver om hem mee te nemen
naar Lelystad.





De lak komt op de foto is anders over dan in het echt.. het is oranje met een gouden glans
en het paars is zelf aangemend met wit parelmoer. Op de foto lijkt de oranje lak wat ''bleekjes''

Oke dan het motorische pretpakket van de rox wat er toen allemaal op zat :

Polini Evo 70cc
Polini Evo membraan
Polini 2G koppeling
28mm carb
Overrange kitje
Hpi 2004 rotor
Power one as en C4 lagers
Spoelkanalen van het carter waren door Joost van 3BR aangepast op de evo cilinder.

Het optische gedeelte kan je voor een groot deel wel van de foto zelf aflijden denk ik


De bedoeling was nog om die lelijke nepchrome tnt koplamp eruit te mikken.. die lelijke
nepchrome underseat en dat ''hippe'' lexus achterlicht eveneens te laten verdwijnen.
Die spullen had ik toen der tijd puur erop geschroefd uit ''nood'' om alsnog voor de
dag te komen op de meetings die nog komen zouden na Lelystad 2005.
Dat waren dus onderandere een meeting in België en het scooterweekend
Speelmansplaten in 2005. Na Speelmansplaten in 2005 de rox uit elkaar geschroefd voor
zijn winterslaapje.
In 2006 nauwlijks iets gedaan aan de rox vanwege persoonlijke omstandigheden en ik
ff de tijd er niet meer voor had (werk, me sport, behalen rijbewijs etc). En in die staat
eindigde het ook even voor het beesie en lag het allemaal even stil.

Tot op heden... feb. 2007

Doel 2007:

- Sneller
- Mooier
- Veel meetings bezoeken
- Gezellige mensen meeten :*

Tijd geleden het blok onder het stof vandaan getrokken, en is gaan kijken wat er allemaal
aan verbeterd kon worden...
Het ''hart'' van de motor kon wel eens gekieteld worden. Een untuned cilindertje is
tegenwoordig niet meer weg te denken op de 150 meter.. dusja.
Ben me het laatste anderhalf jaar eens echt serieus gaan verdiepen in de werking van 2 takt
motoren. Met name carter tuning en cilinder tuning. Mijn doel is om zelf aan de slag te
gaan met de poortjes van de evo70 cilinder met de hoop iets leuks op straat te brengen.

Het voorlopige pretpakket zal gaan bestaan uit:

- Polini evo 70cc cilinder. Home Tuned
- Polini evo primaire vertanding (13/44)
- Polini evo 2G koppeling.
- MHR overrange kit. (vario,snaar, poulie's)
- MHR krukas pen12.
- Vfore membraan van stage 6. ( is tegenwoordig een ''hype'', dus het proberen waard)
- Carters Home Tuned
- 28mm D-slide Carb.
- HPI rotor.
- Wigje en piaggio MHR spruitstuk.
- Yasuni C20 uitlaat.

Wat betrefd de uitlaat.. C20 is een oud pijpje.. maar dat is nog geen reden dat er niet
mee gescoord kan worden. Bewezen is dat met C20 icm evo70 cilinder een goede
score valt te halen.. we zullen zien. dat is een kwestie van testen. Overigens heb ik in
2005 de C20 nieuw gekocht en gelijk laten verchromen en heeft tot nu toe amper wat
geleden.. een beetje zonde dus om hem niet te gebruiken laat staan ''proberen''. Heb overigens
vertrouwen in de C20 icm de getunede evo.. dus ik ga er voor

Foto C20 (demperloos )


Oke, we gaan verder met wat foto's.
Blok ''leeg'' gehaald, en voor een groot deel ontdaan van de spuitlak die er op zat. (blok ligt momenteel bij de coater)


Het 28mm benzine fabriekje van OKO (ala Keihin) met de Twinair luchtfilter


En tenslotte me lelijke half geschuurde frame.. (frame staat wel op ze kop op de schragen ) frame ligt op het moment bij de coater. Dus wordt weer puntgaaf.


Status @ the moment
Ik heb vorige week me frame, me carters, me subframe, me voorvork T-stuk en me
paddock steun naar een coat bedrijf gebracht. Ze zouden telefonisch contact met me opnemen
wanneer het klaar was. Dus we wachten netjes af
Ik heb het spul bij hetzelfde bedrijf gebracht als waar Jordy (furious beta) oa zijn frame en remklauwen heeft laten coaten. Ofwel Electro coat NL.

In de tussentijd dat ik op me frame, me carters enz wacht, kan ik me bezig houden met het polyesteren van me kappen en het polijsten van een aantal spullen. De volgende update zal dus voor een groot deel over het optische deel van de rox gaan

Tot zo ver

De groete,
Ant

Update één #17-02-07

Ik heb ff me spul opgehaald bij de coater denk +ralf+
De lak is echt super netjes geworden met de zilvere parels.
Uhh.. foto's :

Frame:


Paddock:


Subframe:


Carters:



En de binnenkant is natuurlijk ook gedaan:


Gisteren heb ik ook een doosje binnengekregen :


Met daarin Polini 13/44 vertanding denk +ralf+


Intussen ook al begonnen aan me onderkuip.
Ik had hem al aangepast/verlaagd door middel van polyester (zie foto eerste post).
Maar echter was ik nog niet geheel tevreden. Het viel niet heel erg op dat hij verlaagd was, dus ben ik daar nog maar eens wat aan gaan doen.. hij is niet echt lager.. maar wel breder, waardoor het wat meer opvalt . Zoals je ziet heb ik ook het ''YAMAHA" weer dicht gezet (wat ik 2 jaar trug had uitgefreesd ). Maar ik vind het toch wat mooier als het een strakke onderkap is met een rechte lijn.


Oke dit was um weer!

Update Twee #26-02-07

Paar daagjes niks van me laten horen in verband met de carnaval +ralf+.
daarna uieraard weer vrolijk verder gegaan.. in dit geval met de kappen.

Ik was vorig jaar begonnen aan me achterkappen, de bedoeling was om de chrome underseat en dat gekke lexus achterlicht te vervangen door iets moois, en het samen te voegen met de achterkappen/monoseat.
Toen vorig jaar daar lichtjes aan aan begonnen, maar daarna niks meer aan gedaan. Vorige week weer ff de kap te voorschijn getrokken en gelijk maar verder afgewerkt en het tankgat ook dichtgemaakt. Tegenwoordig kom je die "underseats" steeds meer tegen.. maar aangezien ik er al begonnen was vorig jaar.. vond ik het zonde om de ''voorkap-underseat'' er weer af te slopen, dus er maar gewoon met volle moet aan verder gewerkt. En trouwens, zo'n achterkappie blijft gewoon mooi. :

De ''kont'' met de kiesler achterkappen en de BCD monoseat :


En het tankgat natuurlijk ook opgevuld (moet het nog beter schuren en afwerken):


Dan de voorkap.. soieso wilde ik die chrome koplamp lozen.. Het mooiste vond ik om die voorkap gewoon strak te maken zonder loze happers of lampjes etc. maar das niet genoeg natuurlijk.. Hij moet in zijn geheel wat apparter ogen en stoerder lijken. Dus met die reden ben ik wat gaan frezen,vijlen en schuren :


Uitvrezen is simpel, dat kan iedereen die een beetje handig is natuurlijk.. daarom wilde ik het net iets anders en bracht ik er ''diepte'' in.
Hier op de foto's is het goed te zien wat ik met ''diepte'' bedoel :
[IMGhttp://aycu23.webshots.com/image/14502/2004262767103100400_rs.jpg][/IMG]


Even alle 3 de kappen bij elkaar waar ik op het moment mee bezig ben:


Ook de adapter van het achterwiel laten stralen :


En me remklauwen mooi laten stralen.. De bedoeling is echter no wel om ze zilver te spuiten :


Wat nog in de planning staat voor komende week :
- Cilinderhemd passend maken op de carters
- Vertanding monteren + vertandinglagers (eerst oude vertandinglagers er nog uit zien te krijgen = klerewerk )
- Krukas + Lagers monteren
- Voorvork terug in het frame plaatsen
- Subframe monteren
- Voorvork ''poten'' opnieuw polijsten
- Rempotjes Polijsten
- Verder werken aan de kappen (schuren en eventueel plamuur)

Werk zat nog zo te zien.. tegen die tijd dat dit gedaan is heb ik uiteraard weer een update met foto's en het nodige commentaar


Update drie #12-03-07

Een tijdje geleden had ik een TP carterkap gekocht, en die toen meteen laten verchromen :W :


Afgelopen week wat spul gepolijst :


voor:


na:


Ook verder gegaan aan het blok.
Na een hoop gekloot met die lagertjes van de vertanding.. eindelijk ze eruit weten te krijgen:


En uiteraard de nieuwe erin gebakken (letterlijk en figuurlijk )


Me nardo deksel helemaal gecleaned:


Uiteindelijk de 13/44 vertanding van Polini erin kunnen zetten:


MHR krukas gemonteerd + evo zuigertje:


En het kroonstuk zit ook weer in me frame!


Deze week kan ik verder het blok in elkaar zetten en ga ik verder met me kappen.
Als ik weer nieuwtjes heb voor jullie, dan update ik het wel +ralf+


Update vier #20-03-07
Een ruim weekje verder.
Heb redelijk veel gedaan.
Ben allereerst vorige week eens naar de bouwmarkt gegaan, en heb alle boutjes en moertjes (voor zover mogelijk) daar nieuw gekocht.
Een fris gecoat blok,frame etc etc met vieze of rotte boutjes/moertjes is natuurlijk geen zicht, dus vandaar.
Ik aan de slag gegaan om alles in elkaar te zetten. :W
En na een tijdje hing het schone blok onder het schone frame. Meteen me cilinder gemonteerd en squish afgesteld op 0,55mm en moertjes op 10NM aangedraaid en ook me HPI rotortje erop geschroefd en op 4mm voorontsteking gezet. (wat later natuurlijk altijd nog vroeger/later gezet kan worden)





Een leuk bijkomend voordeel is dat ik met schone handen kan sleutelen aangezien alles 100% clean/nieuw is en dat werkt wel lekker

En dan nog ff me kappen.
Ben daar ook mee verder gegaan, en ze zijn ''zowat'' af .
Ze gaan voor het weekend nog naar de spuiterij toe in elk geval.
Wel zet ik ze morgen/overmorgen nog even in het geheel in de filler om te kijken waar ik eventueel nog wat moet bijwerken, om ze daarna gelijk naar de spuiter te brengen.. heb ik dat in elk geval gehad en kan ik op me gemak rustig doorsleutelen aan het blok/frame

De laatste laag polyester erop:


drogen:


Toen gaan schuren en daarna plamuren..
Plamuur even paar uurtjes laten drogen..
..en weer glad gaan schuren
Het is nu helemaal glad, maar ik zet de kappen vd week voor de zekerheid nog ff in de filler/spuitplamuur)

(beetje onduidelijke foto's ivm de lichtinval)



En zo ook de achterkap.
Helemaal finished :W (excl spuitplamuur)



Me voorkap is ook voor zover klaar, maar daar heb ik geen foto's van geschoten, anders wordt het zo'n ''eentonig'' project hé.. om alleen maar over polyester en plamuur te lullen


Dus.. deze week :
*Kappen wegbrengen naar de spuiterij
*Remmen ontluchten + monteren
*Rest van me frame erop monteren (rad,stuur,draadjes en kabeltjes etc)
*Wielen monteren
*Blok afbouwen

Achja, jullie horen het wel weer hoe de zaakjes er voorstaan als ik weer wat te melde heb.

Update vijf #24-03-07

Eergisteren de 3 gepolyesterde kappen weggebracht naar de spuiterij (de voorkap, de achterkap en de onderkap) voor degene die hem nog niet snappen : de kleur blijft dus gewoon zoals ie nu is (oranje-goud parelmoer) alleen worden die 3 kappen opnieuw voorzien van de lak aangezien di natuurlijk gepolyesterd en geplamuurd zijn.

Ik heb gisteren me voorvelg uit de kast getoverd en een beetje opgepoetst (dikke laag stof ) maar toen was ie al snel weer blinkend:


En toen gemonteerd :~



Was maar een kleine bijdrage dit keer.

Update zes #26-03-07

Was lekker weer vandaag. Hoe dan ook, ik heb niet buiten gesleuteld, maar gewoon lekker in me schuur.
Heb de achtervelg ook maar eens voor de dag gehaald


Achtervelg gemonteerd samen met me chrome pijpje.


En me chrome carterkap gemonteerd.
Ik moet zeggen.. het ziet er zwaar netjes uit met me zilver gecoate carter :~



Me 28mm carb zit er ook op samen met me wigje, me Twinair, me Vforce en me MHR piaggio spruitstuk die ik zelf bewerkt heb voor me 28mm carb en me wig.


Morgen de bedrading ff aansluiten en checken of ie vonkt :W

Update zeven #07-04-07
Eindelijk heb ik weer eens tijd voor een update.
Ik heb het de laatste tijd erg druk met me werk,me sport en me scoot.. dus ik kwam er bijna niet aan toe om te updaten, maar heb nu toch even een gaatje gevonden waarin ik dus even weer wat kan gaan vertellen.

De rox heb ik vorig weekend zover in elkaar gezet dat ik hem kon gaan starten.
Even benzine in me tankje en aantrappen maar.
Het duurde even toen ie aansloeg, maar uiteindelijk starte hij.
Geef ik gas, slaat hij af...
En tot mijn schrik voelde ik geen compressie meer!
Ik vreesde het ergste.
Gelijk de cilinder eraf getrokken..
Maar alvoors ik de cilinderwand bekeek , viel me al gelijk op dat de cilinderkop helemaal vol met kleine putjes zat..
Ik dacht meteen aan detonatie :


Maarrr.. het bleek dus geen detonatie te zijn.
Want toen ik me cilinder van me tapeinden afschoof.. viel me gelijk de enorme diepe groef op in de zuiger


Ik vreesde voor mijn cilinderwand! Maar gelukkig was deze nog helemaal schade vrij. En daar ben ik echt blij om!
Anders was al het tune werk aan het cilindertje voor niets geweest!

De oorzaak van dit alles bleek achteraf een klein stukje tin te zijn wat ik later in me uitlaat terugvond
Dit zal waarschijnlijk in de cilinder zijn afgebroken tijdens het opmeten van mijn squish.
Balen dus!
Maargoed, ik heb inmiddels al een nieuwe zuiger en nieuwe binnenkop.. dus jullie horen spoedig weer van me.

Update 26-04-07
Tijd voor een update(je) +ralf+

Morgen me kappen halen bij de spuiterij!
En een nieuw zadeldek laten maken waar ik erg tevreden over ben!!
Gemaakt door buddystyling.nl -:-


Dit weekend de kappen erop en klaar maken voor Maandag @ SBO sprint in Heerle!

Updae negen #07-05-07
Zo dan, eindelijk heb ik weer eens tijd om wat te update-en!

Ik heb inmiddels mijn kappen terug (al een dag of 10)
Aanschouw hoe ze zijn geworden 8)

Vookap Voorheen:

Resultaat:


Achterkap voorheen:


Resultaat:



Me onderkap heb ik nog geen recente foto van helaas.
Sommige mensen hebben de rox al kunnen spotten op SBO demosprint in Heerle Daar reed de rox niet zoals het hoorde, maar desondanks toch nog een paar sprintjes krap wten te winnen.
De oorzaak van de slechte sprints (zie linkse kop, vol putjes) :

Dankzij Jordy een zo goed als nieuwe binnenkop weten te bemachtigen!
Ook zit ik te licht in rollen (3,6) en staan me koppelingsveren wat te slap. Ik ga deze week eens testen met wat strakkere veren en 3,7gram rollers.
De volgende sprint/meeting waarbij ik aanwezig zal zijn is Jubbega. 17 mei aanstaande, met startnummer 62! In de hoop daar toch een redelijke tijd neer te zetten.

Plannen :
-fournales chrome achterveer 290mm (oude type!!!)
-Afstellen!
-Dikke score neerzetten. In de hoop tochwel op 20+ uit te komen met de evo. Alhoewel PK's eigenlijk niet zveel zeggen..

Tot de volgende babbel maar weer!

09-05-07

Vandaag kwam er een langwerpig doosje binnen :W


Daarin zat een fournales veertje! natuurlijk het oude type -:-


Het is een echte:



Morgenmiddag dat ding er maar eens ff onder schroeven!

18-05-07

Gisteren Jubbega.
Eerste serieuze sprint voor mij.
Ik had nog nooit op tijden gereden op een sprintbaan, dus vond het wel een beetje spannend.
Eerste run 8,209. Tweede run 8,007. Vindt het niet slecht voor me eerste keer Daarbij komt dat ik nog eens zwaarder/langer ben dan een gemiddelde scooter-rijder. dus al met al geen slechte tijden. Én het is en blijft altijd nog een custom scooter, dus géén sprinter.
In ieder geval nog een hoop te doen aan de afstelling van het blok, en eens op zoek gaan naar een MHR rotor met eprom en meer vermogen onderin (iets met spruitstuk)





Groete
Ant

19-05-07

Vandaag een aantal pics in mijn tuin genomen.
De zon scheen, dusja waarom niet
Hoe dan ook, foto's zeggen meer dan 1000 woorden.
Greetz!












23-05-07

Eindelijk is ie er dan :W
De Polini ontsteking met eprom!!
De hpi gaat dus de deur uit.. (kopen? pm maar)


Rox ligt ook al weer voor 70% uit elkaar, aangezien ik me standaard subframe weer terug ga monteren vanwege me nieuwe inlaat traject/ spruitstuk wat ik aan het maken ben.


Latur!

26-05-07

Evo rotor daarnet gemonteerd, met''homemade'' meenemers voor de waterpomp!!


Shittt, what's happend with my chrome wheel

Uhmm, is gewoon een ander achterwiel , dat begrijp jullie wel neem ik aan +ralf+ aangezien ik op korte periode ga banken, en ik dat dus niet met me chrome velgen ga doen..

En, me nieuwe inlaatje is ook klaar, lang leve de dremel en de vloeibare pakking




De carb lekt niet, en krijgt voldoende benzine om de vlotterbak niet leeg te zuigen.

31-05-07

Ik heb een mooi plaatje gedraaid voor me korte mhr spruitukje, zodat hij naar voren kan :


Gisteren even testen, ding loopt zeer lekker, onderin niet aan de grond te houden. Totdat ik schrok van een ongeloofelijke herrie tijdens het rijden, ik kijken, en wat bleek :




dat wordt dus lassen, ik zie het alleen wel somber in om op me Chrome pijpje te gaan lassen, maarja.. het zij zo..

09-06-07

De C20 is dood...
Dus meteen maar een nieuwe Yasuni C21 aangeschaft! Morgen meteen naar de chromerij brengen.


Naast dat ik evo primaire 13/44 vertanding heb, heb ik ook 15/42 secundaire vertanding erbij gekocht :


Laten persen:


13/44 + 15/42 (lekker zwaar )


Zo !

26-07-07
Tijd om maar weer eens iets van me te laten horen denk.
De C21 is verchroomd inmiddels :




En De C21 flens, passend voor me evo cilinder.


Duidelijk toch


Dit was hem.
 
Last edited:
Ik vond dat je eerst zo goed bezig was, met de kleurencombo voor degene waarmee je op Lelystad stond, die oranje/paars vond ik echt niks. Je polyesterwerk was altijd erg netjes, dus ik ben er zeker van dat het weer wat word .

Succes iig.
 
Ziet er weer netjes uit anthonys! Als het goed weer is dan gaan we weer eens samen beune he (en de polder terroriseren )
Spreek je gauw weer

Grtz Koen
 
Eindelijk dat ding weer online Anthony :W. heeft er altijd al netjes uit gezien, ben benieuwd aankomend seizoen
 
OOh, dus van jouw waren die spullen die van de week bij de coater in dat extreem mooie kleurtje waren gecoat Waarom heb je je contactslot laten zitten @ frame? Kleur coat werk passen perfect bij de andere kleuren. Ik blijf hem volgen, vond hem paar jaar terug al vet!
 
he he....daar is die dan weer hor

tof dat je weer lekker bezig bent man! benieuwd naar het zadeltje dat er op komt haha..

succes man en ik spreek je,

grtz Ken
 
Antony(bomb), t was al een toffe rox, ben benieuwd wat je dr nu weer van gaat bakken :7 , blijf m zeker volgen

Greetz, (fire) fox
 
Last edited:
wat heb je zo betaald om die c20 te laten chromeren??
is echt wel netjes!!
nice bezeg!

thanks, ik betaalde 150 euro's.


eeys anton... wordtie denks nu nog vetter:~ maar waarom polijsten en niet weer verchromen..spreek ej nog ltrzzz

Ik heb in 2006 alweer wat spul laten verchromen.
Ben nu bezig met polijsten van me rempotjes


Ik vond dat je eerst zo goed bezig was, met de kleurencombo voor degene waarmee je op Lelystad stond, die oranje/paars vond ik echt niks. Je polyesterwerk was altijd erg netjes, dus ik ben er zeker van dat het weer wat word .

Succes iig.

Oja.. ieder heeft zo zijn eigen smaakje he . De kleurencombo is in elk geval niet standaard.. denk dat je het daar wel mee eens ben

Ziet er weer netjes uit anthonys! Als het goed weer is dan gaan we weer eens samen beune he (en de polder terroriseren )
Spreek je gauw weer

Grtz Koen

Ja zeker weten...die polder weer is ff voorzien van de nodige rubbere strepen +ralf+



O yeah,thats my shizzle
Contactslot heb ik puur laten zitten voor het zicht... anders is het zo'n ''gat'' in me beenschild. Dicht polyesteren zou kunnen, maar om nou heel dat schild te laten spuiten voor dat ééne gaatje 8P


en de rest van de mensen , bedankt voor de leuke reactie's :henko: