Opzoek naar een niet-chinese scooter

markhensens

New Member
Dag allen,

Ik heb afgelopen jaar 4 retro scooters gehad waarvan 3 de blokken in de soep gelopen zijn. Alles gaat stuk aan die chinese rotzooi, ik wil gewoon iets anders. Een Sym Fiddle 2/Orbit 2 lijkt mij wel wat, of een Peugeot Kisbee. Maar nu begrijp ik dat er onder sommige modellen ook een GY6 blok zit? Welk model heeft een eigen blok? Watvoor scooter raad je mij aan?
Prijs max 600 euro, lichte opknapper mag.
 
Advertisement - register to remove this

Vespa wordt in Italië gemaakt, maar die gebruiken ook (onder meer) Chinese onderdelen.

Ja maar ik denk dat we wel kunnen concluderen dat vespa betrouwbaarder is dan een gy6 blok of sym blok hier betaal je dan ook wel grof geld voor
Heb een zelf een zip iget e4 met 20k km op de teller ben hier heel tevreden mee scooter heeft me nog geen seconden in de steek gelaten heb

Heb een sym met 39k km op de teller (6 deukjes blok geen gy6) vanaf 9k km 3 complete revisies gehad laatste was op 23k km dus houd het nu al wat langer vol haha
Maar ik weet niet goed wat ik van sym moet vinden

Laatst een nieuwr sym gekocht e5 injectie vanaf fabriek uit alweer alleen maar problemen gehad.
 
Vespa wordt in Italië gemaakt, maar die gebruiken ook (onder meer) Chinese onderdelen.

Worden die niet zoals andere piaggio scooters niet in vietnam gemaakt?
Post automatically merged:

De Sym Modellen met HET 6-Deukjes Blok zijn goed .
De Sym Modellen ZONDER het 6-Deukjes blok , zou ik niet kopen.

6-Deukjesblok.

Het maakt eigenlijk allemaal niet veel uit..
Een GY6 blok KAN ook veel kilometers draaien, moet je er wel goed ermee omgaan.
Dat de TS die blokken in de soep heeft laten lopen, kan ook door eigen onkundigheid zijn gebeurd.
 
Dag allen,

Ik heb afgelopen jaar 4 retro scooters gehad waarvan 3 de blokken in de soep gelopen zijn. Alles gaat stuk aan die chinese rotzooi, ik wil gewoon iets anders. Een Sym Fiddle 2/Orbit 2 lijkt mij wel wat, of een Peugeot Kisbee. Maar nu begrijp ik dat er onder sommige modellen ook een GY6 blok zit? Welk model heeft een eigen blok? Watvoor scooter raad je mij aan?
Prijs max 600 euro, lichte opknapper mag.
Waren die retro-scooters nieuw?
 
hoewel de vraag naar een goed motorblok begrijpelijk is (ik denk dan: doe het dan goed en duw er een piaggio(of ander duurder merk) blok onder),
rijst ook hier de vraag wat er met de GY6'en die je gehad hebt gebeurt is dat ze zo snel naar de schroothoop konden.
die blokjes kunnen an sich best wat hebben voor ze de pijp uit gaan, vandaar....
 
Last edited:
Piaggio is denk ik momenteel wel het beste blok als je kiest tussen kosten en de simpelheid van het blok.

Zo`n SYM blok is een fractie beter dan het GY6 China blok maar heeft ook zo ze beperkingen

Yamaha is niet slecht, maar wel duur in onderdelen.
 
Ook met een chineese gy6 kan je gewoon goed zitten. Als je 4 blokken kapot draait heb je of gewoon een blok waar al veel km op staat of je gaat er gewoon niet goed mee om.
 
Ook met een chineese gy6 kan je gewoon goed zitten. Als je 4 blokken kapot draait heb je of gewoon een blok waar al veel km op staat of je gaat er gewoon niet goed mee om.
Ik weet uit ervaring dat veel mensen die een Chinese scooter kopen er totaal niet naar omkijken qua onderhoud.
Hoeveel van die blokken ik al gezien heb die waren vastgenaaid door oliegebrek...
Om over de olieboten nog maar te zwijgen. Groeven in de cilinder waar een langspeelplaat jaloers op wordt.
Olie onder peil....
 
Dat er olie onder peil komt is omdat de bestuurder vaak niet de technische kennis bezit die een sleutelpersoon wel heeft.. En ja dan word er ook niet naar omgekeken.. Alleen als het ding naait word het een ander blok of een andere scooter.
 
Ik weet uit ervaring dat veel mensen die een Chinese scooter kopen er totaal niet naar omkijken qua onderhoud.
Hoeveel van die blokken ik al gezien heb die waren vastgenaaid door oliegebrek...
Om over de olieboten nog maar te zwijgen. Groeven in de cilinder waar een langspeelplaat jaloers op wordt.
Olie onder peil....
Precies de meeste mensen weten niet eens dat er olie in zit. En zijn dan te lui om geld uit tegeven voor een onderhoudsbeurt. Terwel ze het makkelijk zelf kunnen doen is 5 min tijd.
 
Te lui is misschien ook een te groot woord.. Misschien eerder niet zo technische onderlegt.. Niet weten hoe je olie bij moet vullen of vervangen.
Een dealer word niet bezocht omdat de kosten te hoog zijn of slechte service..
Ja zou ook nog kunnen dat ze niet weten dat er olie in zit en alleen het belangrijkste vinden dat hij gewoon rijd.
De problemen pas komen opdagen dan beginnen te klagen.. ect.
Post automatically merged:

Dag allen,

Ik heb afgelopen jaar 4 retro scooters gehad waarvan 3 de blokken in de soep gelopen zijn. Alles gaat stuk aan die chinese rotzooi, ik wil gewoon iets anders. Een Sym Fiddle 2/Orbit 2 lijkt mij wel wat, of een Peugeot Kisbee. Maar nu begrijp ik dat er onder sommige modellen ook een GY6 blok zit? Welk model heeft een eigen blok? Watvoor scooter raad je mij aan?
Prijs max 600 euro, lichte opknapper mag.


Zou zelf voor de kisbee kiezen, (en dan wellicht een ouder model die het ook prima doet)
Word misschien in China gemaakt, maar is wel degelijk betere kwaliteit dan een Roverbike retro scooter..

Beplating is zelfde kwaliteit als van de new vivacity en de speedfight 3
Grotere benzine tank 6,3 liter dan de meeste goedkopere retro`s 4 a 5 liter en de tank is ook van kunstof dus geen roest in je benzine tank.

Punten waar je vooral op moet letten zijn roest plekken op het frame (kwaliteit van fabriek is soms niet zo best) Dus als je zelf het frame van een nieuw verfje kan voorzien win je er alleen maar mee.

Kisbee is ook niet een hele zware scooter maar ook vrij compact. Kan makkelijk een duo passegier op.
Buddy ruimte is oke. Maar ook niet te klein.

Er worden er veel aangeboden en zijn makkelijk aan te komen (net als de oude vivacity van destijd)
 
Last edited:
Back
Top