This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

opvul busjes

Dirk.

Well-Known Member
Hey, ik heb SR velgen in een neo's voorvork, maar moet opvulbusjes hebben voor tussen de velg en de voorvorkpoten...

-Welk materiaal moet ik gebruiken?
-moet de binnendiameter precies 12mm zijn of iets groter??
-Is het verstandig om teflon ringetjes aan weerzijde van de busjes te douwen?
-Hoe dik zal ik de ringetjes maximaal maken?

(ps. als iemand hier ervaring mee heeft mag ie ook de maten posten )
 
- gewoon aluminium is prima, staal mag ook.
- het mag evt iets groter zijn, als het maar wel met zoveel mogelijk oppervlak op de binnenste schaal van je wiellager valt. (het draait niet tov elkaar)
- zou ik niet doen, die kunnen alleen maar slijten waardoor je vooras los gaat zitten
- als je het toch doet, zo dun mogelijk.
 
Ja, maar de rand van busje valt tegen de binnenschaal van je lager aan. Je as, busje en binnenschaal staan stil tijdens het rijden. Je buitenschaal draait met het wiel rond. Daarom zit er ook een bus in de velg, tussen de 2 lagers. Je zou anders de binnenschalen er uit drukken bij het aandraaien van je as.
 
Dan zul je even de exacte buitendiameter van je as op moeten meten. Als die bijv. 11,8 is , dan kun je hem rustig 12mm exact maken. Maar als die as nou al 12mm is, zul je het busje wel 12,1/12,2 moeten maken ja.
 
Wat bedoel je precies met dik?

Je moet de busjes zo maken, dan je velg in het midden van je voorvork komt. Doe je dat niet, dan zal je remschijf ook niet midden in je klauw vallen.
 
maakt opzich niet uit hoe dik de busjes zijn, maar een mm of 3-4 is altijd goed denks...

stnd opvulbusje van een rox is volgens mij 3 mm? met zoiets zit je ook altijd goed ...

succes!

grtz Ken
 
Owwww, op die manier.

Ik heb een busje als vervanger voor mn km-teller. Die heeft een binnendiameter van 15 en een beetje, en een buitendiameter van 22mm. Dit heb ik zo gedaan omdat een ander busje(die std in de velg zit), ook 22 buitendiameter heeft. Dan loopt het netjes over.

Ik heb dus een busje met zo'n 3 a 3,5mm wanddikte, wat imo gewoon genoeg is. Er komen toch geen extreme krachten op.
 

oke, thnx!!

hij kan dicht