Opvoeren zonder varioring

rar

New Member
yo whatsup dus ik wil een scooter halen een ivalux om precies te zijn en deze op voeren met een cdi maar ik wil weten of ook de varioring eruit moet als opvoert,
of is dit soort van extra
 
Advertisement - register to remove this

Yo Ketchup,

het is niet gezegd dat je toekomstige nieuwe scooter uberhaupt een varioring heeft noch een cdi.
Gezien deze Chineesjes erg karig zijn met het verstrekken van gegevens.

Tegenwoordig voldoen nieuwe scooters aan de Euro4 norm, de meeste nieuwe scooters hebben dan ook injectie met een ecu of een ecs met elektrische carburateur.

Denk eerst eens goed na of je wel een Chineesje wilt want als ik je vraag zo lees ben je geen sleutelaar.
Chineesjes hebben wat meer onderhoud en aandacht nodig dan de A of B-merken.
Als je dit moet laten doen in een scooterzaak is je voordeel zo op gesoupeerd en naar de scooterzaak gebracht, als ze er al überhaupt aan willen sleutelen.

Ik lees hier vaker op het forum dat de lokale scooterboer niet wil sleutelen aan Chineesjes.

Mij lijkt dit een beetje dom want daar valt, naar mijn mening, juist goed aan te verdienen.
 
Als ie een vario ring heeft, is dat het EERSTE wat je moet verwijderen. Dat is een veel betere methode dan een snelle cdi. Met een snelle cdi ga je wel harder maar het heeft ook veel nadelen vanwege het hogere toerental:
  • Meer benzineverbruik
  • Meer slijtage
  • Meer herrie
  • Meer trillen (soms).
De varioring verwijderen heeft deze nadelen niet. Sterker nog: het is juist goed voor de motor om die eruit te halen. Je scooter kan daardoor in een hogere versnelling komen, maakt daardoor minder toeren, rijdt zuiniger en stiller. En sneller niet te vergeten.
 
Neem aan dat het hier om een 4takt gaat..

Deze zijn 9/10 keer begrensd op de cdi. Dat is de hoofd begrenzer..
De vario ring zit erin om hem als die dan nog 52km per uur loopt hem zuiverder af te stellen naar 45km/u of net daar onder.

Maar vario ring MOET er altijd het als eerste eruit.
En de hoofsproeier moet zeker 2 maten hoger i.v.m schraal lopend vanuit de fabriek wegens de milieu norm.
 
@eurokit , Wordt, in landen waar de regels niet zo streng zijn als in Nederland, dan geen begrensde CDI geplaatst? Voor mijn Kymco People S is het mij nooit gelukt een ontgrensde CDI te vinden van Kymco zelf. Of een hoger begrensde. Ik kwam in een forum wel info tegen dat zo'n hoger begrensde wel zou moeten bestaan. (Die zou dan begrensd zijn op 8800 ipv de 7800 bij 45 km/u scooters). Dat zou ik wel heel interessant vinden. Dat zou nl betekenen dat de motoren wel zijn ontworpen voor een hoger toerental.
Maar volledig onbegrensd? Dat zijn de meeste snelle cdi's wel dacht ik maar met windje mee heuveltje af ga je dan wel je motor erg op z'n lazer geven. Ik vind dat een slecht idee (al doe ik het zelf momenteel ook omdat ik die "schakelaar" nodig heb).

Gelukkig zijn we het wel eens over die varioring die er als EERSTE uit moet.
 
Het heeft niet zo zeer met streng te maken.. Een land kan zelf bepalen of de scooters 45km maar mogen gaan of sneller.
Meeste landen houden zich dan ook gewoon aan de 45km maatregel. Het ene land kijkt er wel streng erop toe (zoals Belgie en Nederland)
Maar er zijn ook landen waar de snelheid gewoon gedoogd word. En er zijn ook landen waar geen snelheids beperking aanwezig is.

Kymco en piaggio zijn best wel `strenge` fabrikanten als het toe komt op het naleven van wetten en regels.. Daarom loopt een piaggio scooter vanuit de fabriek altijd 45km uur precies of in sommige gevallen mag je blij zijn met 40km per uur. En kan mij voorstellen dat het bij kymco het niet veel anders is. Overigens ligt het meeste moter vermogen denk ik op 7800 waarom ze ongeveer op dat toerental begrensde worden.
 
Oké maar jij weet dus ook niet of er nog een hoger begrensde cdi voor Kymco in omloop is in het buitenland? (8800 ipv 7800 volgens wat ik es gelezen heb).
 
Nee die zijn er niet. Waarom zouden ze er twee maken voor de consumenten markt.. Dat is er ook nooit geweest.
 
Back
Top