Opvoeren Razzo Latina 45km

zipofmaikel

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Een vriend van mij heeft laatst een Razzo Latina brom gekocht 2e hands.
Alleen het probleem is... de scooter gaat volgens teller 45 maar volgens gps 35?
Er zit een brom cdi van 45km in en voor de rest geen vario ring in en er zit een gladde bus in.
De rest is orgineel, weet iemand hoe je dit een beetje kan opvoeren dat die ietjes harder loopt om met het verkeer mee te rijden.
Andere sproeier, rollers, of misschien een multivar?

Ik heb geen ervaringen of kennis van GY6 blokken vandaar deze topic.
Alleen maar van Vespa/Piaggio.

Info:
Merk: Razzo
Type: Latina
Brom
Bouwjaar: 2015
Carbrateur
4 tak
 
Advertisement - register to remove this

Zit er in het vario deksel een pickup voor de snelheid te begrenzen . Kun je zien als je onder het blok kijkt , bij het vario deksel , of daar een draad uit het deksel komt bij de koppeling. Als deze afgekoppeld wordt zou die harder moeten lopen.
 
Ja er loopt een draad onder de carter, die draad is inderdaad van die sensor bij de koppeling.

Vroeger had ik ook een GY6 blok en daarbij was het zo dat als ik die afkoppelde dat die stoterde en en niet harder ging dna 5 a 10 km/p doordat die sensor geen aantal blokjes meer kan tellen. Klopt het dat die draad ook door loopt naar je cdi?
Hopelijk heeft zijn scooter dat niet als ik die afkoppel bij hem...

Ik zal het doorgeven aan die vriend van mij, bedankt @trabiarie ik was even vergeten dat er inderdaad een sensor nog loopt in die blokken.

 
De draad loopt naar je cdi , onderweg , als je hem volgt kom je bij een connector , die zat bij mij onder de inlaatslang van de carb , die kun je zo uit elkaar halen om te proberen .
Als hij iets inhoudt kun je de hoofdsproeier iets vergroten , ik rij met een 85 het beste met een gy6 zonder verdere aanpassingen 55/60 op de teller en op gps 47/49 .
 
Vroeger had ik ook een GY6 blok en daarbij was het zo dat als ik die afkoppelde dat die stoterde en en niet harder ging dna 5 a 10 km/p
Als de scooter begint te stotteren bij afgekoppelde sensor misschien eens proberen de sensor uit de carterkap te halen en deze toch aan te sluiten op de cdi en dan ergens op te bergen waar hij geen kwaad kan.
De CDI ziet dan toch de impedantie van de pickupsensor maar krijgt geen pulsjes.
Ik heb het idee dat de pulsinput van de cdi een hoge impedantie heeft waardoor deze willekeurige stoorsignaaltjes gaat oppikken en de voorontsteking alle kanten op stuurt, het gevolg slecht lopen.
 
Last edited:
Wat ik net ook nog bedenk is , dat er bij mij onder het zware dekseltje op de carburateur een schroef in dat deksel zat , waardoor de gasschuif niet helemaal omhoog kan , deze kan in of uit gedraaid worden , ik heb hem bij mij eruit gehaald . Kun je ook even kijken of die er bij jou ook inzit. Bij meerdere gy6 zit die afstel schroef erin heb ik gelezen , niet bij allemaal . En nu ik terug lees in mijn onderhoud van de scooter ( ik hou alles bij wat ik verander en repareer) Weet ik ook weer dat ik de sensor later weer heb aangesloten , toen ik die schroef had gevonden , dus die snelheid die hij nu loopt is met aangesloten pickup.
 
Last edited:
Hele goeie tip @trabiarie en @Sparky!
Ik ga eens kijken binnenkort bij hem.

Die vorige scooter had ik die ene kabel (blauw volgens mij) die vanuit de sensor -> carter zo naar de cdi liep, uit de cdi connector gehaald.
Daardoor begon die te stotteren omdat die dan geen pulsjes kreeg inderdaad, ook ging mijn motor lampje knipperen.
Volgens mij was ik geforceerd om die sensor er in te laten. Dus als je die sensor er uit haalt of die kabel dan begon die dat te doen.
Wat ik ook vroeger had gedaan is een andere polie er in doen die geen magneten er op hadden. En daar kreeg ik hetzelfde probleem wat ik al net zei.

Maar misschien is dat bij deze scooter anders, ik ga alle tips eens toepassen en kijken hoe die dan eventueel reageerd.
 
Daardoor begon die te stotteren omdat die dan geen pulsjes kreeg inderdaad, ook ging mijn motor lampje knipperen.
Dit was dan waarschijnlijk al een Euro4 met injectie of een elektrisch gestuurde carburateur, of niet?
Bij zulke brommers met een ECU gaat het afkoppelen niet werken inderdaad, maar de Razzo van je vriensd is van 2015 en heeft, denk ik, een gewone CV-carburateur.
 
aaah helemaal vergeten @Sparky!
Die van mij was inderdaad Euro 4 maar met een carburateur.
Die van mij vriend is inderdaad 2015 en heeft geen ECU waarschijnlijk....
Was ik even vergeten.
Ik ga een proberen wat @trabiarie zei met die schroef onder dat dekseltje, daarna ga ik naar die sensor eens kijken.
Ik hou jullie op de hoogte
 
Back
Top