Opvoeren 4t zip brom

Lars T

New Member
Heb dus een 4t zip brom en heb 3 maanden geleden ongeveer de vario ring verwijdert en nu loopt hij 55 op de teller.
Graag zou ik toch tussen de 65/70 willen rijden omdat ik vaak over de weg moet rijden en dan heb je altijd van die hijgende autos in je achterkant zitten maar je kan gewoon niet harder.

Zelf zat ik te denken om een andere cdi in mijn scooter te zetten. Of een ducati grijze stekker of een ducati gele stekker. Toch weet ik het verschil niet echt tussen deze 2 zou iemand het wat verder uit kunnen leggen?
Verder zou ik een sproeier 78/80 monteren en 6,5 gram rolletjes erin doen inplaats van de standaard 10 gram.

Zou dit kunnen werken of zijn er nog andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?

Scooter is orgineel behalve vario ring eruit.


Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Heb dus een 4t zip brom en heb 3 maanden geleden ongeveer de vario ring verwijdert en nu loopt hij 55 op de teller.
Graag zou ik toch tussen de 65/70 willen rijden omdat ik vaak over de weg moet rijden en dan heb je altijd van die hijgende autos in je achterkant zitten maar je kan gewoon niet harder.

Zelf zat ik te denken om een andere cdi in mijn scooter te zetten. Of een ducati grijze stekker of een ducati gele stekker. Toch weet ik het verschil niet echt tussen deze 2 zou iemand het wat verder uit kunnen leggen?
Verder zou ik een sproeier 78/80 monteren en 6,5 gram rolletjes erin doen inplaats van de standaard 10 gram.

Zou dit kunnen werken of zijn er nog andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?

Scooter is orgineel behalve vario ring eruit.


Alvast bedankt!
ja lichtere rollen helpt ook dan heb je iets meer vermogen en hogere top en maakt hij meer toeren, cdi weet ik zo niet want ik heb een vespa lx brom gehad maar ik had alleen de cdi doorgeslepen, lichtere rollen, sproeier weet ik niet meer en liep 82.
 
Het verschil tussen ducati grijs en geel is dat grijs standaard niet begrensd is. Ducati geel is zover ik weet in beginsel een brom CDI waarmee de scooter 45-50 loopt maar deze begrenzing kan je eruit halen door hem open te zagen. Ik heb wel eens gehoord dat bepaalde CDI-units sneller zijn dan andere in onbegrensde staat maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Ik heb een piaggio new fly 4takt 2valve. Mijn scooter gaat met; rolletjes 6,4gram, sproeier 78, vario ring verwijderd, ducati geel maar 52km/u op de teller maximaal. Je merkt dat hij minder power maakt in het begin, optrekken is niet bizar geweldig (niveau snor scooter )
In dit geval kan je de vario ring legaal gewoon weg laten, aangezien de ring er alleen erin zit om max 45km/u te gaan (toen hij gekeurd werd voor de openbare weg) Als ik van een flinke heuvel af ga dan haal ik de 58 km/u op de teller nog wel, met echt heel veel moeite, vlak op de weg ga je nooit meer halen dan die 52km/u

Heb nou dezelfde setup maar dan met ducati grijs. Gaat op een vlakke weg precies 60km/u op de teller. Maakt ook meer toeren in het begin en voel je dat je ook meer power hebt..

Ik merk dit op:

- Sproeier kan waarschijnlijk nog wel naar 80.
- Trekveren kunnen nog wel een beetje sterker (je merkt dat als je stil staat en vol het gas open gaat doen hij begint te bokken.. Dit komt echt dat hij bij de koppeling te laag in toeren blijft hangen en in het huis gaat stoten.

- Rollen afstelling moet echt anders.

Ik overweeg zelf om er een polini hi-speed vario kit in te zetten. Want:

- Er zitten al trekveren in die kit (vermoed dat ik die moet hebben
- En andere drukveer die voor de hi-speed vario benodigd is.
- En hi-speed vario (hopend dat het loop gedrag verbeterd met optrekken, toerental rond de 60km/u lager word (maakt nou best wel toeren)
 
Ik heb een piaggio new fly 4takt 2valve. Mijn scooter gaat met; rolletjes 6,4gram, sproeier 78, vario ring verwijderd, ducati geel maar 52km/u op de teller maximaal. Je merkt dat hij minder power maakt in het begin, optrekken is niet bizar geweldig (niveau snor scooter )
In dit geval kan je de vario ring legaal gewoon weg laten, aangezien de ring er alleen erin zit om max 45km/u te gaan (toen hij gekeurd werd voor de openbare weg) Als ik van een flinke heuvel af ga dan haal ik de 58 km/u op de teller nog wel, met echt heel veel moeite, vlak op de weg ga je nooit meer halen dan die 52km/u

Heb nou dezelfde setup maar dan met ducati grijs. Gaat op een vlakke weg precies 60km/u op de teller. Maakt ook meer toeren in het begin en voel je dat je ook meer power hebt..

Ik merk dit op:

- Sproeier kan waarschijnlijk nog wel naar 80.
- Trekveren kunnen nog wel een beetje sterker (je merkt dat als je stil staat en vol het gas open gaat doen hij begint te bokken.. Dit komt echt dat hij bij de koppeling te laag in toeren blijft hangen en in het huis gaat stoten.

- Rollen afstelling moet echt anders.

Ik overweeg zelf om er een polini hi-speed vario kit in te zetten. Want:

- Er zitten al trekveren in die kit (vermoed dat ik die moet hebben
- En andere drukveer die voor de hi-speed vario benodigd is.
- En hi-speed vario (hopend dat het loop gedrag verbeterd met optrekken, toerental rond de 60km/u lager word (maakt nou best wel toeren)
je hebt eigenlijk een snor blok eronder een 2 klepper zag ik die zijn niet gebouwd om hard te gaan dat is normaal dat ze veel toeren maken
 
@jeffrey16 nee zonder gekheid dat is echt een bromblok... Waarom zouden ze vanuit de fabriek een snor blok onder een bromscooter doen?
Ja het is wel een 2 klepper.. Misschien bouw ik hem om in de toekomst. 4valve was toen ik de scooter nieuw kocht niet meer leverbaar.
 
Ik heb een tijd rondgereden met zo'n blok, hoop dingen getest ook en er kwam altijd hetzelfde uit. Zulke blokken liepen altijd het beste met lichtere rollen en een ontgrensde cdi.
Voor de cdi werkt de gele beter dan de grijze stekker wanneer deze ontgrensd word (staan genoeg filmpjes en foto's met uitleg hoe zoiets moet).
Rollen gebruikte ik altijd 5,5 gram. Met lager had ik minder topsnelheid en maakte het blok net teveel toeren en met hoger was de acceleratie een stuk minder.
Dit hebben we in de loop van tijd getest op meerdere 4takt blokken.
De kleppen stonden altijd op 10inlaat en 15uitlaat afgesteld, maar geloof dat dit standaard is van de fabriek uit. Ookal doen veel handelaren 10/10.
Succes met het sleutelen en ik hoor graag of het naar wens werkt
 
Ik heb een tijd rondgereden met zo'n blok, hoop dingen getest ook en er kwam altijd hetzelfde uit. Zulke blokken liepen altijd het beste met lichtere rollen en een ontgrensde cdi.
Voor de cdi werkt de gele beter dan de grijze stekker wanneer deze ontgrensd word (staan genoeg filmpjes en foto's met uitleg hoe zoiets moet).
Rollen gebruikte ik altijd 5,5 gram. Met lager had ik minder topsnelheid en maakte het blok net teveel toeren en met hoger was de acceleratie een stuk minder.
Dit hebben we in de loop van tijd getest op meerdere 4takt blokken.
De kleppen stonden altijd op 10inlaat en 15uitlaat afgesteld, maar geloof dat dit standaard is van de fabriek uit. Ookal doen veel handelaren 10/10.
Succes met het sleutelen en ik hoor graag of het naar wens werkt
Bedankt voor je reactie heb een paar dagen geleden men cdi ingezaagd (ducati gele stekker) en 5.5 gram rolletjes er in gedaan. Heb ook sproeier 80 gemonteerd en alles afgesteld.

Scooter loopt nu echt als een zonnetje trekt snel op en haalt 70 op de teller (67 echte snelheid heb het gemeten) ben zeer tevreden ermee.
 
Voor de cdi werkt de gele beter dan de grijze stekker wanneer deze ontgrensd word.


Neem aan dat je bedoeld te zeggen dat je met de gele een hogere eind snelheid kan halen??


De grijze is volgens mij hetzelfde als de langfang ontgrensd.. De gele is naar mijn idee sneller ontgrensd (dat ik dit al online vernomen heb)


Bedankt voor je reactie heb een paar dagen geleden men cdi ingezaagd (ducati gele stekker) en 5.5 gram rolletjes er in gedaan. Heb ook sproeier 80 gemonteerd en alles afgesteld.

Scooter loopt nu echt als een zonnetje trekt snel op en haalt 70 op de teller (67 echte snelheid heb het gemeten) ben zeer tevreden ermee.

70km/u op de teller haalde ik ook met de grijze stekker cdi... Ik heb dan wel de originele 6.4 grams rolletjes erin zitten en sproeier 78.
Maar dit weekend ga ik de sproeier ook vervangen voor 80 (heb deze hier al liggen)

Merk vooral dat met sproeier 78 boven de 60km/u op de teller wat schraler loopt (je voel meer vibratie onder het rijden, daaronder lijkt het normaal)

Ook merk ik bij mij dat tussen de 25km en de 40km op teller slecht reageerd op het gas, en dan even blijft hangen.

De rolletjes doe ik wel later. Maar denk dat ik liever voor 5,7 grams ga. (daarvoor moet de halve scooter voor gedemonteerd worden)
 
Heb je ook zwaardere rolletjes geprobeerd?? Neem aan dat hij toen alleen maar slomer werd met accelereren?)

Heeft die lichtere rolletjes ook een positief effect als je de ducati geel monteerd, maar de cdi begrensd laat? Want ik vond dat hij met standaard 6,4 rolletjes ook slecht door liep van 25 t/m 40 km op de teller.. Daarna ging het wel weer.

Rolletje ga ik binnenkort zelf eens testen, laat je weten wat ik er van vind. Ik heb dan wel geen zip , maar een new fly 2v brom.
 
Toen men zip nog begrenst was trok hij ook niet echt lekker op met 6.5 gr rolletjes. Onbegrenst heb ik het ook geprobeert maar ging nog slechter voor mijn gevoel. met 5.7 gram rijd hij perfect voor mij.
 
Ik heb er nog even over na gedacht in theorie of het zin had om de rolletjes te verlichten.... Maar ik denk eigenlijk dat je niet lichter moet gaan met de rolletjes. Denk dat het probleem bij de drukveer zit.. Als je normaal 60 km/u op de teller rijd merk je eigenlijk al dat hij ineens 1.1/2 keer zoveel meer toeren begint te maken.. (en zeker tussen de 60 en de 70..) Als je dan de rolletjes lichter gaat maken, dan maak je de kwaal eigenlijk alleen maar erger.. De rolletjes worden nog lichter en dus gaan dan al meer toeren maken en dan zeker bij de 60 / 70km.
Wat je niet wilt is dat het een toeren monster moet worden, want dan gaat dit ook ten kosten van de slijtage en het benzine verbruik..


Stel je zou er dan toch lichte rolletjes erin doen, neem even aan 5,5 grams rolletje, en je gaat een iets zwaardere drukveer monteren..

De stel regel geld: Hoe zwaarder de drukveer je neemt, je dan ook om te schalen je zwaarder in rollen moet gaan. Het word daarom altijd aangeraden om een zo licht mogelijk drukveer te monteren die je minimaal nodig hebt.. Dus dat je niet kwakkeloos een 3 x sterkere drukveer erin gaan plaatsen zonder enige geldige reden waarom je dat zou doen.. Een te sterke drukveer zorgt ervoor dat je niet weg komt, plus het kost je zomaar 10km/u in topsnelheid.

In dit geval zal een malossi of een polini witte drukveer 7% eigenlijk al voldoende zijn.. Wetend dat een 50cc 4-takt zoiezo al weinig vermogen leverd tegenover een 2-takt.. Betreft de drukveer, om dat te weten moet je de theorie kennen waarom je op een bepaalde moment een andere drukveer nodig hebt.

Waarom verdenk ik de drukveer?? Nou met de rolletjes kan je eigenlijk al niet zo veel meer omlaag als je dat zou doen.. 5,7 grams (zoals je dat eerder hebt gezegd) is eigenlijk wel het minimale wat je zou willen gebruiken voor dat blok.. Waarschijnlijk is 6,0 grams dan al genoeg.. Het verschil is dan zo weinig met de standaard 6,4 grams originele piaggio rolletjes dat het bijna te verwaarlozen is.. (liever ga je dus, als het blok meer vermogen had, juiste zwaarder met de rolletjes.. Dan is er minder `over` toeren voorhanden en rijd het dan nog zuiniger ook..

Betreft de drukveer; Normaal gesproken komt de drukveer en achterpoelies + koppeling + koppelingshuis als 1 set / unit..
Nou is het zo dat deze set niet specifiek voor een merk of type scooter is ontwikkeld..

Als voorbeeld kan ik gebruiken, dat de poelies van een peugeot horizontaal voor zowel dat 2takt blok worden gebruikt, als het 139QMB-e 4-takt blok (eerste generatie bouwjaar 2010 tot 2014) Voorbeelden: New vivacity, speedfight 3, ludix, jetforce ect.. Bij 4-takt is dat v-clic, kisbee, django..

En deze zelfde theorie is ook toepasbaar op de piaggio 2takt en de piaggio 4takt blokken.. Daar zitten gewoon zelfde onderdelen in..
En omdat die drukveer niet specifiek voor een model scooter is gemaakt, reageerd deze standaard drukveer op elke scooter anders.

Dus in dit geval bij de zip 4t en de new-fly 4t vermoed ik dat de drukveer een beetje te licht is voor de standaard configuratie..
Ik zeg dat je hiermee wel kan rijden, maar het loopt dan gewoon niet optimaal, dat het dus niet als een lier door loopt... Bij meer power van het blok heb je daar niet zo last van, want dan trekt hij daarom toch wel door heen.. Maar bij minder vermogen ga je het dan dus wel merken..

Eigenlijk wil ik dit zelf eens gaan uit testen, want al zou je lichter met de rolletjes gaan zoals 5,7gram.. Met die zwaardere drukveer zal je dan toch weer iets zwaarder in rolletjes moeten gaan om te compenseren.. Dus naar mijn idee kan je de standaard rolletjes beter lekker laten zitten en een iets zwaardere drukveer neem.. En misschien is het ook een idee om iets strakkere trekveren te monteren..


Daarom vind ik de polini hi-speed variokit juist de betere kit dan de malossi kit.. Als je dit ziet snap je het waarom:

Je betaald 58 euro en je krijgt dan dit:

P241674.jpg


Eigenlijk zit er alles erin om een standaard 4-takt scoot prima te laten lopen.. Ik weet uiteraard niet hoeveel grams die rolletjes zijn..
Je ziet dat de drukveer dan er standaard er al eruit moet.. En die trekveren heb je al nodig om iets rapper van ze plaats te komen.. Overigens zijn die trekveerjes niet zo sterk dan als diegene op een 2-takt scooter.. Deze veren zijn meer om de oppak juist te verbeteren tegenover standaard.
 
Ik ben geïnteresseerd in dit topic en de uitkomsten. Ik heb namelijk een Kymco Agility City 50 4T die nog helemaal begrensd is. Ik merk erg dat mijn scooter weinig trekkracht heeft en soms moeilijk kan mee rijden met het verkeerd. De scooter rijd nu 50 op de teller. Ik heb een vario blokkeer sleutel besteld om binnenkort eens de transmissie open te trekken om daar eens goed naar te kijken. Ik ben benieuwd wat de trekveertjes, rolletjes en drukveer en vario gaan doen met de prestaties van de 4T motorblokken zoals hierboven benoemd.

Ik heb zelf voor kymco deze op het oog: https://allesvoorscooters.nl/variomatik-naraku-hs-racing-v-2-fur-kymco-sym-139qmb-qma.html
Of deze: https://allesvoorscooters.nl/variateur-polini-hi-speed-voor-gy6-kymco-50cc-4-takt.html
 
Last edited:
Back
Top