Ik heb er nog even over na gedacht in theorie of het zin had om de rolletjes te verlichten.... Maar ik denk eigenlijk dat je niet lichter moet gaan met de rolletjes. Denk dat het probleem bij de drukveer zit.. Als je normaal 60 km/u op de teller rijd merk je eigenlijk al dat hij ineens 1.1/2 keer zoveel meer toeren begint te maken.. (en zeker tussen de 60 en de 70..) Als je dan de rolletjes lichter gaat maken, dan maak je de kwaal eigenlijk alleen maar erger.. De rolletjes worden nog lichter en dus gaan dan al meer toeren maken en dan zeker bij de 60 / 70km.
Wat je niet wilt is dat het een toeren monster moet worden, want dan gaat dit ook ten kosten van de slijtage en het benzine verbruik..
Stel je zou er dan toch lichte rolletjes erin doen, neem even aan 5,5 grams rolletje, en je gaat een iets zwaardere drukveer monteren..
De stel regel geld: Hoe zwaarder de drukveer je neemt, je dan ook om te schalen je zwaarder in rollen moet gaan. Het word daarom altijd aangeraden om een zo licht mogelijk drukveer te monteren die je minimaal nodig hebt.. Dus dat je niet kwakkeloos een 3 x sterkere drukveer erin gaan plaatsen zonder enige geldige reden waarom je dat zou doen.. Een te sterke drukveer zorgt ervoor dat je niet weg komt, plus het kost je zomaar 10km/u in topsnelheid.
In dit geval zal een malossi of een polini witte drukveer 7% eigenlijk al voldoende zijn.. Wetend dat een 50cc 4-takt zoiezo al weinig vermogen leverd tegenover een 2-takt.. Betreft de drukveer, om dat te weten moet je de theorie kennen waarom je op een bepaalde moment een andere drukveer nodig hebt.
Waarom verdenk ik de drukveer?? Nou met de rolletjes kan je eigenlijk al niet zo veel meer omlaag als je dat zou doen.. 5,7 grams (zoals je dat eerder hebt gezegd) is eigenlijk wel het minimale wat je zou willen gebruiken voor dat blok.. Waarschijnlijk is 6,0 grams dan al genoeg.. Het verschil is dan zo weinig met de standaard 6,4 grams originele piaggio rolletjes dat het bijna te verwaarlozen is.. (liever ga je dus, als het blok meer vermogen had, juiste zwaarder met de rolletjes.. Dan is er minder `over` toeren voorhanden en rijd het dan nog zuiniger ook..
Betreft de drukveer; Normaal gesproken komt de drukveer en achterpoelies + koppeling + koppelingshuis als 1 set / unit..
Nou is het zo dat deze set niet specifiek voor een merk of type scooter is ontwikkeld..
Als voorbeeld kan ik gebruiken, dat de poelies van een peugeot horizontaal voor zowel dat 2takt blok worden gebruikt, als het 139QMB-e 4-takt blok (eerste generatie bouwjaar 2010 tot 2014) Voorbeelden: New vivacity, speedfight 3, ludix, jetforce ect.. Bij 4-takt is dat v-clic, kisbee, django..
En deze zelfde theorie is ook toepasbaar op de piaggio 2takt en de piaggio 4takt blokken.. Daar zitten gewoon zelfde onderdelen in..
En omdat die drukveer niet specifiek voor een model scooter is gemaakt, reageerd deze standaard drukveer op elke scooter anders.
Dus in dit geval bij de zip 4t en de new-fly 4t vermoed ik dat de drukveer een beetje te licht is voor de standaard configuratie..
Ik zeg dat je hiermee wel kan rijden, maar het loopt dan gewoon niet optimaal, dat het dus niet als een lier door loopt... Bij meer power van het blok heb je daar niet zo last van, want dan trekt hij daarom toch wel door heen.. Maar bij minder vermogen ga je het dan dus wel merken..
Eigenlijk wil ik dit zelf eens gaan uit testen, want al zou je lichter met de rolletjes gaan zoals 5,7gram.. Met die zwaardere drukveer zal je dan toch weer iets zwaarder in rolletjes moeten gaan om te compenseren.. Dus naar mijn idee kan je de standaard rolletjes beter lekker laten zitten en een iets zwaardere drukveer neem.. En misschien is het ook een idee om iets strakkere trekveren te monteren..
Daarom vind ik de polini hi-speed variokit juist de betere kit dan de malossi kit.. Als je dit ziet snap je het waarom:
Je betaald 58 euro en je krijgt dan dit:
Eigenlijk zit er alles erin om een standaard 4-takt scoot prima te laten lopen.. Ik weet uiteraard niet hoeveel grams die rolletjes zijn..
Je ziet dat de drukveer dan er standaard er al eruit moet.. En die trekveren heb je al nodig om iets rapper van ze plaats te komen.. Overigens zijn die trekveerjes niet zo sterk dan als diegene op een 2-takt scooter.. Deze veren zijn meer om de oppak juist te verbeteren tegenover standaard.