Optrekken (nieuwe) Kisbee met veel toeren

MaFoDes

Member
Hey mannen (en dames). Sinds enige tijd een Kisbee in de tuin. 2020 modelletje en erg blij mee. Dealer heeft hem op verzoek meteen naar 35 getuned. Dat hij bij 35 duidelijk inhoud en weer gaat accepteer ik. Wat ik wel minder lekker vind is dat ik best veel gas moet geven om op te trekken.
Dealer zegt dat dat een typisch Kisbee dingetje is. Maar ja, vind het toch wat minder.
Iemand zegt dat ik de rollers zou moeten vervangen naar 6gram.
Nu kom ik uit de oldskool brommertijdperk en dat had geen geheimen voor me. Dit echter wel. Die techniek is me vreemd, dus een stukje kennis van jullie is gewenst en word gewaardeerd :cool:

Hints en tips?
 
Advertisement - register to remove this

Alle scooters die op de markt komen worden erg arm op benzine mengsel afgesteld. Dit geld voor carburateur als injectie scooters.
Dit doen ze voor een lagere uitstoot zodat het beter voor het milieu is.. Maar scooter rijd er dan wel minder door.

Dus ik denk dat hij iets rijker op het mengsel afgesteld moet worden en of TPS moet je eens laten calibreren.

Als die op snelheid al harder loopt, moet hij eigenlijk al iets meer benzine krijgen.
 
Hoge toeren bij wegtrekken lijkt me eerder de koppeling maar dat ligt er een beetje aan wanneer jij hoge toeren moet maken.
  1. Voor de scooter gaat wegrijden.
  2. of laat zeggen van 10 kmpu tot 30 kmpu.
bij punt nr 1, lijkt het op te strakke trekveren of versleten koppelingselementen.
Bij punt nr 2, lijkt me te lichte rolletjes.


Dealer heeft hem op verzoek meteen naar 35 getuned.
Heb je deze scooter nieuw of tweedehands gekocht bij deze dealer?
Wat heeft de dealer precies gedaan bij?

Misschien heeft hij de ECS volledig ontgrensd en hem op 35 kmpu gebracht door een dikke varioring te plaatsen.
Die dikke varioring zou dan rede nr. 3 zijn.
 
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.
Kisbee heeft overigens op dit moment as we speak pas 298km op de klok. Is van maart 2021. Niet van 2020. My bad...
Ik weet eigenlijk niet hoe de dealer hem naar 35 heeft gebracht. Ik heb hem nieuw gekocht. Hoe doen ze dat normaal? Geen flauw idee moet ik eerlijk toegeven.

@Sparky , het zou gevalletje 1 gaan. Bij het wegrijden vanuit stilstand. De "pickup" komt pas later op gang voor mijn gevoel, ik moet dan toch wel wat toeren maken. Ik ga nu klinken als een oude l*l, maar vroegah gaf je een klein beetje gas met je Vespa en hij de koppeling begon al te trekken.

Hij moet sowieso over een weekje of wat (nu vakantie en van plan om meters te gaan maken) naar de dealer voor de 500 beurt. Ik wil gaan vragen of ze hem niet naar 40 kunnen schroeven óf de boel wat rijker/anders afstellen. Want nu bij 35 voel je hem duidelijk slikkend tegen de begrenzer aan duwen.
Ook doet de achterrem voor mijn gevoel veel te weinig. Maar ook dat zij er nog eens naar kijken, dat hoogtoerige optrekken. Tenzij jullie met een fantastisch idee komen wat ik zelf al eens zou kunnen doen :)
 
De dealer zal wel aan apparaat hebben waarmee ze de begrenzer iets kunnen verleggen.


Want nu bij 35 voel je hem duidelijk slikkend tegen de begrenzer aan duwen.

Ik hoop dat je begrijpt dat je een snorfiets hebt gekocht een geen brom model of motor?

Zou alleen het mengsel iets laten bij regelen zodat de overgang wat beter word. Als die eenmaal 40 gaat wil je straks nog harder.
Dan moet je toch echt bij je zelf afvragen of je niet beter af was met een brom scooter. (een helm moet je volgend jaar toch op, dus maakt weinig meer uit of je dan op een snor of bromscooter zit.
 
De dealer zal wel aan apparaat hebben waarmee ze de begrenzer iets kunnen verleggen.


Want nu bij 35 voel je hem duidelijk slikkend tegen de begrenzer aan duwen.

Ik hoop dat je begrijpt dat je een snorfiets hebt gekocht een geen brom model of motor?

Zou alleen het mengsel iets laten bij regelen zodat de overgang wat beter word. Als die eenmaal 40 gaat wil je straks nog harder.
Dan moet je toch echt bij je zelf afvragen of je niet beter af was met een brom scooter. (een helm moet je volgend jaar toch op, dus maakt weinig meer uit of je dan op een snor of bromscooter zit.
Goede vraag. Ja, ik heb bewust voor een snor gekozen. Dat volgend jaar de helm zou moeten is volgens mij alleen nog maar een wetsvoorstel en niet % rond.

Ok. daar heb je wellicht gelijk. Mijn gedachte was als hij kan, draai ik vanzelf het gas wel ietsie dicht zodat ik soepel 35 kan rijden. Nu hikt is als ik o de grens van 35 rij. Mijn vriendin vroeg laatst toen ze achterop zat of de Kisbee kapot was omdat hij zo hikt. Niet hard, maar je voelt hem iets op en af gaan. Zij voelde dat achterop ook. Natuurlijk kan ik 30 gaan rijden, maar ja, ik wilde bewust de 35.
 
Update (bijna vergeten). Mijn Kisbee is volgens de dealer elektronisch begrenst op 34. Dus alles wat ik daarboven nog aan gashendel over is (best wel wat), gaat hij zich 'verslikken". Ik heb besloten dat te accepteren en het gas gewoon meer dicht te draaien.
Maar wat niets afdoet aan de redelijk late 'pickup" van de koppeling en dat je dan best wel wat gas moet geven. Iets dat de buren niet echt waarderen.
Dus als ik daar iets aan verandert kan krijgen, graag!
 
Misschien als alles (remmen en koppeling ) goed op elkaar is ingesleten loopt en remt het beter 300km is nog niets , alles moet ook de kans krijgen om op elkaar in te slijten.
 
Misschien als alles (remmen en koppeling ) goed op elkaar is ingesleten loopt en remt het beter 300km is nog niets , alles moet ook de kans krijgen om op elkaar in te slijten.
Vermoedelijk heb je gelijk en ben ik gewoon te ongeduldig. Kom net van 25 jaar motorrijden af en daar werkte alles gewoon onmiddellijk, direct en meteen :confused::)
 
Update (bijna vergeten). Mijn Kisbee is volgens de dealer elektronisch begrenst op 34. Dus alles wat ik daarboven nog aan gashendel over is (best wel wat), gaat hij zich 'verslikken". Ik heb besloten dat te accepteren en het gas gewoon meer dicht te draaien.
Maar wat niets afdoet aan de redelijk late 'pickup" van de koppeling en dat je dan best wel wat gas moet geven. Iets dat de buren niet echt waarderen.
Dus als ik daar iets aan verandert kan krijgen, graag!

Dan zou die op het punt waar de gashendel niks meer doet dan gewoon teveel benzine krijgen. Misschien dat de dealer hem op dat punt misschien ietsie armer kan zetten? Dan zal het verslikken dan ook wel over zijn.
 
Dan zou die op het punt waar de gashendel niks meer doet dan gewoon teveel benzine krijgen. Misschien dat de dealer hem op dat punt misschien ietsie armer kan zetten? Dan zal het verslikken dan ook wel over zijn.
Ga ik eens vragen. Het voelt gewoon "irritant" dat er gashendel teveel is. Een eerdere begrenzer zou al voldoende zijn als zoiets bestaat. Nu geef je gas en zodra je ook maar even te ver gaat (en dan kan ik mijn pols best nog wel wat draaien...) begint ie te slikken, verslikken, kuchen en steunen.
 
Back
Top