optrek probleem

marcelMHR rox

Well-Known Member
Goeiedag, ik had een vraagje over trekveren, mijn zip 4t met 2 kleps blok trekt koud goed op maar zodra ie warm is duurt dit even soort dip zeg maar, alleen zou je denken dat dit trekveren zijn, nou heb ik meermaals al is een paars setje 1500rpm, of rood setje 2000rpm erin gedaan maar dan maakt ie teveel toeren
er zit nu onder een setje witte trekveren 1000rpm, orginele koppeling en witte drukveer van malossi, multivar met 9 gram, lichter maakt ie teveel toeren en verlies ik vermogen, malossi torquedriver malossi 80cc en malossi nokkenas sproeier 84 en luchtfilter ontgrenst het filter rubbertje aan de onderzijde bij het luchtfilter huis waar ie aanzuigt is eruit en trekt hierdoor all veel beter op, ook staat de accelaratie pomp nog aan iemand vermelde mij dat die beter aan kan blijven, misschien ook handig het blok zelf is nagenoeg gloednieuw, carter is nieuw krukas lagers etc, cilinder nokkenas ongeveer 4 duizend km

het gebeurt als volgt, ik sta stil geef volgas dus me gasklep gaat vol open, op dat moment lijkt het erop dat het blok zich verslikt? waarop ie daarna gelijk reageert en gewoon rijd, maar doet dit niet altijd?, en met koude motor all helemaal niet, choke zelf is onlangs vernieuwd net als de weerstand die daar tussenin zit, carburateur zelf is 1,5 geleden vervangen voor een nieuwe orginele, en er zit een grijze ontgrenste cdi op

het betreft een brom variant 45km
 
Advertisement - register to remove this

na de boven staande dingen te hebben nagekeken : Als hij koud is staat de choke erbij en draait hij op een verrijkt mengsel. Wordt hij warm gaat de choke eraf en draait hij op het aangeboden mengsel van de carb . Zou dit dan niet iets te arm zijn . Zoals vermeld bougie test doen weet je het zeker , maar ik rijdt na diverse sproeiers te hebben geprobeerd op een standaard 50 cc met sproeier 85 het beste . Is natuurlijk geen graad meter elke motor is anders .
 
de verbrandingskamer wordt zeker wel groter, 30cc's op precies te zijn
In principe is de verbrandingskamer alle ruimte boven de op het UDP staande zuiger.
Dit is dus grofweg de volume-inhoud van het uitgeholde gedeelte van de cilinderkop, daar waar zich ook de kleppen bevinden.
Omdat de kop niet vervangen is, wordt deze ruimte niet groter maar blijft nagenoeg hetzelfde.

Verder even mijn mening over een 50cc kop op een 80cc cilinder.
Het spaart natuurlijk wel geld want je hoeft geen nieuwe kop te kopen, aan de andere kant verhoog je ook de compressieverhouding en daarmee ook de compressie.
Een hoge compressie betekent ook veel weerstand wanneer de zuiger in de compressieslag naar boven gedrukt moet worden, lees verliezen en extra stress op de krukas, krukaslagers, drijfstang, naaldlager, zuiger, zuigerveren.
Bovendien zijn de kleppen van een 50cc kleiner dan van een 80cc en daardoor krijg je wellicht ook minder vulling.
 
Last edited:
Nogsteeds wordt er 30cc extra aan brandstof en luchtmengsel naar binnen gezogen. Om te zorgen dat er nog genoeg benzine de cilinder in komt moet je nogsteeds iets groter qua sproeier
 
Nogsteeds wordt er 30cc extra aan brandstof en luchtmengsel naar binnen gezogen
Dat klopt maar dat is niet de verbrandingskamer, dit extra aangezogen volume, als de inlaatklep dit toelaat, draagt wel bij aan de compressiedruk in de kleinere 50cc kop.
 
Last edited:
> Probeer eens een sproeier 80 of kleiner.
De compressie verhouding wordt heel erg hoog bij een 80 cc en een standaard 50 cc cilinderkop. Allen daarom is E5 een must.
In de formule voor de berekening van de compressie verhouding komt de diameter (boring) uiteraard voor.
De compressie verhouding is niet recht evenredig met de diameter, maar met het kwadraat ervan!
Voor een zipje met een standaardboring van 39 naar de 80 cc boring van 49 betekent dit dat de compressie verhouding met een factor 1,6 wordt verhoogd.
Een standaard zipje zal iets van een compressie verhouding hebben van 10:1 (wie gaat dat compressie volume eens meten?)
Dat wordt dan 16:1
Ai!!
En toch houden die tapendjes en krukas lagers het vele duizenden kilometers vol met een 80 cc. Mooi he?!
Ook een pleidooi om bij een 80 cc niet zuinig te zijn met de dikte van de voetpakkingen. Je hebt immers compressie zat.
Maar ook: hoe veel meer kun je uit een 80 cc halen met goede longen? (twee inlaatkleppen)
 
> Probeer eens een sproeier 80 of kleiner.
De compressie verhouding wordt heel erg hoog bij een 80 cc en een standaard 50 cc cilinderkop. Allen daarom is E5 een must.
In de formule voor de berekening van de compressie verhouding komt de diameter (boring) uiteraard voor.
De compressie verhouding is niet recht evenredig met de diameter, maar met het kwadraat ervan!
Voor een zipje met een standaardboring van 39 naar de 80 cc boring van 49 betekent dit dat de compressie verhouding met een factor 1,6 wordt verhoogd.
Een standaard zipje zal iets van een compressie verhouding hebben van 10:1 (wie gaat dat compressie volume eens meten?)
Dat wordt dan 16:1
Ai!!
En toch houden die tapendjes en krukas lagers het vele duizenden kilometers vol met een 80 cc. Mooi he?!
Ook een pleidooi om bij een 80 cc niet zuinig te zijn met de dikte van de voetpakkingen. Je hebt immers compressie zat.
Maar ook: hoe veel meer kun je uit een 80 cc halen met goede longen? (twee inlaatkleppen)
Dan zal die niet te arm draaien?
 
Gewoon proberen, en voelen of het wat uithaalt. Maar ik heb er over heen gelezen dat je de ingang van het luchtfilter groter hebt gemaakt
Dat aanzuig rubbertje is weg inderdaad, met 50cc reed dat wel maar met me 80 kwam ie totaal niet op gang dan
Post automatically merged:

Heb de luchtmengsel schroef op 3 gezet toen ging ie heel hard omhoog in toeren toen bijna halve slag terug dus rond 2,7 denk ik, nu klinkt ie goed stationer denk ik, wel merkte ik dat toen ik hem ging warmrijden net dat als ik stil sta en geleidelijk de gashendel open trek dat ie het kan hebben maar volgas houd ie in wat dus 1 a 2 seconden duurt waarna ie er daarna gelijk vandoor gaat
Post automatically merged:

Dat aanzuig rubbertje is weg inderdaad, met 50cc reed dat wel maar met me 80 kwam ie totaal niet op gang dan
Post automatically merged:

Heb de luchtmengsel schroef op 3 gezet toen ging ie heel hard omhoog in toeren toen bijna halve slag terug dus rond 2,7 denk ik, nu klinkt ie goed stationer denk ik, wel merkte ik dat toen ik hem ging warmrijden net dat als ik stil sta en geleidelijk de gashendel open trek dat ie het kan hebben maar volgas houd ie in wat dus 1 a 2 seconden duurt waarna ie er daarna gelijk vandoor gaat
Dat is dus nog met de acceleratie pomp aan die extra inspuit
 
Last edited:
me bougie kleurt altijd beetje wit grijs achtig, maar bij een 4t schijnt dat normaal te zijn, kan morge nog even nachecken, met koude motor houd ie altijd wat in, komt voornamelijk omdat het spul nog moet uitzetten, ga je dit forceren sloop je de boel, dat geld ook voor me auto die houd ook in als ik met koude motor iets verder veel gaan in ze 2 of 3

met koude motor kan ik gewoon wegrijden nadat ie wat rustiger draait, vervolgens met warme motor en dan volgas houd ie heel eventjes in
 
Is het ook vrij normaal dat die aluminium cilinders lang duren om warm te draaien? Rij nu op de weg en het duurt wel even voordat ik me vermogen heb, laat hem wel 2 a 3 minute even stil draaien zou ook de afstelling zijn? Kwa sproeier zit nog 84 in
 
Dat kan geen kwaad? Kwa zuiger etc
Post automatically merged:

Heb nu sproeier 80 erin, voor de rest nog het zelfde trekt nu beter op, dit is met warme motor, aangezien ik nu sneller meer moet vragen van het blok moet vrij snel de weg op vanaf me huis, deed ik ff een test met een keukenpapiertje op de uitlaat toen gas gegeve dat zag er koffie bruin uit wat op het papiertje zat, maar het blok rookt verder niet zowel koud als warm dus neem aan dat ie dan geen olie vebrand?
Post automatically merged:

6BC4BD9A-57D1-43AD-80F3-A4C59FA6F708.jpeg
 
Last edited:
In principe is de verbrandingskamer alle ruimte boven de op het UDP staande zuiger.
Dit is dus grofweg de volume-inhoud van het uitgeholde gedeelte van de cilinderkop, daar waar zich ook de kleppen bevinden.
Omdat de kop niet vervangen is, wordt deze ruimte niet groter maar blijft nagenoeg hetzelfde.

Verder even mijn mening over een 50cc kop op een 80cc cilinder.
Het spaart natuurlijk wel geld want je hoeft geen nieuwe kop te kopen, aan de andere kant verhoog je ook de compressieverhouding en daarmee ook de compressie.
Een hoge compressie betekent ook veel weerstand wanneer de zuiger in de compressieslag naar boven gedrukt moet worden, lees verliezen en extra stress op de krukas, krukaslagers, drijfstang, naaldlager, zuiger, zuigerveren.
Bovendien zijn de kleppen van een 50cc kleiner dan van een 80cc en daardoor krijg je wellicht ook minder vulling.
er is ook helaas geen grotere kop voor piaggo blokken te koop, wat wel het geval is bij gy6, ik had toen een kymco met 90cc zowel kop als cilinder dat was een wereld van verschil ten opzichte van me zip
 
Volgens mij had je al een keer je gasnaald geshimmed met ringetjes of niet? Had een soort gelijk probleem, wat ik zo heb verholpen.
Als die met choke aan goed loopt, is lager gaan in de sproeier een voor mij onverklaarbare diagnose. Zou er eerder 90/88 in proberen. Zie wel vaker 80cc met zulke sproeiers afgesteld.
 
Back
Top