Optische Tuning ...

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
Enkele tips ...

- Met een beetje creativiteit kom je best ver. Het hoeft niet altijd een hoop geld te kosten...

- Probeer vooral nieuwe dingen uit te denken... wees origineel !
Ideetjes kan je anderzijds vinden op verschillende internetsites en magazines, maar kijk bijvoorbeeld ook een keertje in een auto- of motortuning magazine...

- Heb geduld... nieuwe dingen lukken niet altijd meteen... laat even rusten en probeer het later weer opnieuw. Vooral met spuitwerk een gouden tip ...

- Er is geen enkele scooter die je niet 'speciaal' kan maken. Voor sommige modellen zijn veel accessoires te verkrijgen... voor anderen niet. Ga je aan de slag met een minder populair model is het resultaat meestal eens zo leuk !

- Maak voldoende ontwerpen of tekeningen voor je aan iets begint en denk goed in wat het resultaat zou zijn... Ondoordacht en onvoorbereid werk is meestal half werk en niet zo'n best resultaat...

Foutjes of nog een ideetje? laat het even @ PM .. thnx
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Inkleuren van bandenletters ...

Gebruik geen tippex of dergelijke. Dit gaat na tijdje afbrokkelen en krijgt een gelige kleur...

Koop een speciaal verfstiftje of potje met borsteltje.
Maak de band schoon en laat hem goed drogen...
Breng daarna de verf aan. Hou altijf een schone doek bij de hand om eventuele uitlopers voorzichtig weg te vegen.

Er zijn verschillende kleuren verkrijgbaar: wit, rood, groen, blauw,...

Neem je tijd om de letters en cijfers rustig en netjes in te kleuren...
Uitgelopen verf is echt lelijk...

1022185967-bandenletters.jpg
 
Last edited:
Polijsten van metalen ...

Enkele dingen die je kan polijsten: remvloeistofdeksels, remklauw, velgen(randen), carterdeksel, carter, honda X8R frame,...

Polijsten is een moeizaam en geduldig werkje als je het goed wil doen. Neem er voldoende tijd voor...


Werken met verfafbijt ...
Voor je kan beginnen met polijsten of schuren moeten eerste alle oude verfresten van de ondergrond verwijderd worden.
Verfafbijt bestaat in verschillende vormen: pasta in een tube, licht
vloeibaar of een dikke kleverige massa...

Werk altijd in een goed geventileerde ruimte en als het kan met handschoenen! Verfafbijt is een sterk chemische product...

- Leg het te bewerken deel op een dik stuk karton of oud doek waar eventueel verfafbijt op kan afdruipen...
- Breng de verfafbijt aan met een oude schildersborstel die je nadien kan weggooien... Bedek alles goed en kijk aandachtig of het ook voldoende in de hoeken verspreid.
- Afhankelijk van het product laat je het een tijdje inwerken
- Schuur nu met staalborstel de eerste verfresten goed weg
- Maak alles schoon met ontvetter en laat het goed drogen.
Indien nog verfresten aanwezig opnieuw met verfafbijt bewerken... of even proberen met een grof schuurpapiertje...

Let op dat je niet al te diepe krassen maakt door het afschuren met de staalborstel !


Voorbewerken van de ondergrond...
Het oppervlakte moet volledig vlak gemaakt worden voor je echt kan polijsten. Dit gedeelte neemt dan ook het meeste tijd en werk in...

Het uiteindelijk doel is een mat, maar glad oppervlak te verkrijgen dat door middel van het polijsten zelf kan opgeblonken worden...
Alle oneffenheden en krassen moeten verwijderd worden voor de pasta erop gaat...

*Bewerken met schuurpapier :
Gebruik geen groffe schuurmachines of hard metalen schuurborstels. Deze veroorzaken meestal diepe krassen die moeilijk weg te werken zijn.
Het beste kan je met de hand en (watervast) schuurpapier het oppervlak vlakken. Begin met min. korrel 400 voor grote oneffenheden en ga verder met 600, 800 en uiteindelijk de afwerking met 1200. Waarna je eventueel nog kan fijnschuren met watervast 1200 schuurpapier en water.

*Bewerken met schuurschijven :
'Polijstkits' bevatten ook vaak schuurschijven die gemonteerd kunnen worden op een boormachine... Zet niet niet té veel zijdelingse druk op een boormachine ivm een te sterk wordende schuine belasting van de lagers in de kop...
- Lamellenschijf: Bestaat uit stroken schuurpapier. Geschikt voor groffe oneffenheden en diepe krassen weg te halen.
- Satineerschijf: Bestaat uit glasvezel met wol en schuurkorrels. Geschikt voor bewerking van reeds grof geschuurde gedeeltes en wegwerken van krassen

Altijd verder nabewerken met 1200 korrel schuurpapier.
Maak dan het geheel schoon met ontvetter en laat alles goed drogen...


Voorpolijsten...
De laatste fase en ook vaak de leukste vanwege het snelle resultaat...

*Polijstpasta :
Pasta's zijn samengesteld op basis van onder andere vet en korrels van bepaalde grootte. Net als bij schuurpapier worden pasta's ingedeeld in verschillende 'grofheden': 320, 150,...
Meestal: hoe vetter de pasta: hoe grover de korrel...

- Belgom is een universeel polijstmiddel en erg goed... een aanrader (wel vrij duur)
Nog ervaring met producten? Zend ff via PM !

*Polijstdoeken en -schijven :
- Polijstdoek : Je kan na het aanbrengen van de pasta ook met een zachte wollen doek het oppervlakte opwrijven. Gebruik daarna een tweede doek om het spiegelend op te blinken...
- (katoenen) Polijstschijven kan je net als schuurschijven bevestigen op een boormachine. Breng een beetje pasta op de schijf aan en wrijf het over de oppervlakte van het stuk uit. Zet nooit te veel druk op de schijf... Deze moet vlot over het oppervlakte kunnen draaien...
Gebruik nooit teveel pasta in één keer... het wordt dan veel te vettig...

Na het polijsten goed droogwrijven met een schone doek en alle pasta-resten verwijderen.


Hoogglans polijsten of 'mirror-look'...
De verder gevorderde fase van het polijsten is de 'hoogglans'. Met fijne pasta's en zachte, flanellen polijstschijven wordt een chroom-achtig glanzend oppervlakte bereikt.
Dit vergt veel ervaring en nog meer geduld...


Onderhoud van gepolijste onderdelen...
Er zet zich bijna geen (aantastend) vuil vast op een strak gepolijst oppervlakte, maar indien een zachte witte aanslag er op is gehecht gaat het wel. Zorg dus dat je tijdig gepolijste delen weer even fijnschuurt en opnieuw polijst.

Blanke lak over gepolijste delen geeft een vage geelachtige schijn en haalt het glanzende effect weg. Niet aan te raden...

Polijsten van de buitenzijde van beide carterhelften heeft als voordeel dat er zich minder snel vuil zal hechten aan het carter en het geheel dus sneller schoon te maken is. Het kost echter veel tijd en werk.

1022797598-polijsten.jpg
 
Last edited:
Andere velgen...

Scooters met een kleine (lees 10") standaard velgenmaat hebben meestal best wel wat mogelijkheden om te veranderen...

Let bij aankoop goed op onder andere deukjes in de rand en de staat van het remsysteem achteraan (trommel/schijf). Kijk ook of de velg reeds is uitgebalanceerd geweest en er dus kleine loodjes op de zijkant kleven... Meestal staat hierop een gewichtsaanduiding zodat je kan zien hoe sterk hij is gecorrigeerd.

De breedte van de velg is ook handig om even na te kijken voor aankoop, zodat hij tussen de voorvork past en achteraan over de as kan. Kijk goed of de band nergens tegenaan zal lopen...

Heb je vooraan een kleine opening tussen voorvork en velg kan je dit opvullen met twee kleine ringen aan beide zijden.

- NRG velgen: ook geschikt voor Typhoon, ICE, Stalker,...
- Neo's velgen: Booster/BW's Next/NG en Spirit/Original en Slider/Stunt
- Aerox velgen: oud model SR (LC), Slider/Stunt (achtervelg met LC blok), Booster/BW's Next/NG en Spirit/Original (achtervelg met LC blok)
- Rocket/Spy velgen: Booster/BW's Next/NG en Spirit/Original en Slider/Stunt
- SR velgen (nieuw model met trommelrem): Booster/BW's Next/NG en Spirit/Original, Slider/Stunt

Nog aanvullingen, tips of ideeën? PM even...

1022833307-grote velgen.jpg
 
Last edited:
Er komen steeds meer (polyesteren) speciale kappen voor diverse populaire scooters... De afwerking is sterk afhankelijk van het merk. Het uiterlijk... tja... smaken verschillen !

BCD Special Parts
Het -ondertussen- welbekende merk uit Frankrijk...
De onderdelen worden vervaardigd uit vacuum getrokken plastiek....
Werkwijze: een vlakke plaat plastiek wordt op de voorgevormde mal gelegd en daarop vacuum getrokken zodat het een afruk van de mal wordt.

Hieronder enkel de beschrijving van algemene accessoires die op meerdere scooters te plaatsen zijn. Voor specifieke BCD onderdelen kan je hier zoeken:
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/shopping.asp

- Voorspatbord...
Oorspronkelijk bestemd voor Booster/BW's, maar ook te passen op andere scooters als Neo's, Firefox, Typhoon (niet bij upside-down),...
Bevestiging door middel van twee spanringen die rond de voorvork geklemd worden.
Snelle montage en zit best stevig geklemd
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

- Achterspatbord...
Bevestiging boven achterwiel. Plaatsing enkel met powerfilter.
Afbreken en afscheuren komt best vaak voor... wees er voorzichtig mee...
Voor Peugeot SpeedFight... http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=1161&Name=Accessoires+Peugeot+SpeedFight
Voor Minarelli Vertikaal... http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

- Stuurkapje...
Eveneens oorspronkelijk ontworpen voor Booster/BW's, maar ook toepasbaar voor onder andere Typhoon, ICE enzo...
Ook geschikt als stuurkapje voor op een recht stuur...
Snelle bevestiging door middel van drie schroeven die in het stuurkapje. Om diefstal tegen te gaan originele stuurkap loshalen en aan de achterzijde met een moertje borgen.
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

- Dubbele halogeen koplampen...
Ondertussen verkrijgbaar voor diverse scooters. De plaatsing verschilt per model. Vaak is het wel erg moeilijk om een halogeenspotje te vervangen omdat deze op een soort houten plaatje zitten gelijmd.
Voor SpeedFight I... http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=99&Name=Accessoires+Peugeot+SpeedFight
Voor Aerox/Nitro... http://www.scootertuning.net/LeftMe...256&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox
Voor Piaggio Typhoon... http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=114&Name=Accessoires+Piaggio+Typhoon
Voor Buxy/Zentih... http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=258&Name=Accessoires+Peugeot+Buxy
Voor Booster/BW's Spirit/Original... http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

- Spoiler Onderkap...
Ontworpen voor Booster/BW's Spirit/Original en Next/NG...
Ervaring mee op andere scooters? PM me...
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

- Side-skirts...
Bevestiging aan de zijkant van de onderkap. Eigenlijk universeel toepastbaar en snel te monteren door middel van twee schroeven.
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

Nieuwe onderdelen in voorbereiding voor serieproductie:
- Spoiler onderkap Typhoon/NRG
- ...


Willy Hubert kappen
Eveneens in Frankrijk geproduceerd. Deze polyesteren onderdelen worden met de hand in mallen vervaardigd.
De oorspronkelijk opzet van de productie van WH kappen is voor circuit gebruik.

Enkel een paar speciale kappen staan hieronder beschreven...
- Achterkap voor aerox (montage met origineel zadel):
http://www.scootertuning.net/LeftMe...056&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox
- Onderkap met spoiler en sid-skirts (montage over de originele onderkap)
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

Nieuwe onderdelen in voorbereiding voor serieproductie:
- Achterkap voor Zip SP (oud model)
- Nieuwe kappen voor Booster


Tavenaux Racing Parts
Beter gekend als TVX en eveneens afkomstig uit Frankrijk. Deze polyesteren kappen worden niet door TVX zelf vervaardigd, maar wel exclusief aangekocht en verdeeld.
Ook oorspronkelijk ontworpen voor race gebruik...

Enkel een paar speciale kappen staan hieronder beschreven...
- Achterkap voor Zip SP oud model (inclusief lichtunit - montage met origineel zadel)
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=1156&Name=Accessoires+Piaggio+Zip
- Achterkap voor aerox (geen montage van origineel achterlicht, zadel of benzinedop mogelijk)
http://www.scootertuning.net/LeftMe...148&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox
- Achterkap voor Booster/BW's (geen montage van origineel achterlicht of zadel mogelijk.
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

Let wel dat de meeste van deze kappen dienen afgewerkt en herspoten te worden. Vaak hebben de polyesteren kappen nog ruwe randen en redelijk oneffen oppervlak. Het is aan te raden voor montage alles bij te schuren en eventueel te plamuren waar nodig voor een effen resultaat...

Het voordeel van polyesteren kappen is dat je met polyester ook zelf netjes kan verder werken om deze kappen verder te personaliseren.


Metramorfosis
Spaans bedrijf met voornamelijk speciale kappen en onderdelen voor Aerox/Nitro... Echter nog nooit in de Benelux gezien...

Enkele voorbeelden...
- Spatbord boven achterwiel voor Aerox/Nitro
http://www.scootertuning.net/LeftMe...222&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox
- Voorspatbord Aerox/Nitro
http://www.scootertuning.net/LeftMe...223&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox
- Speciale zij-achterkap Aerox/Nitro
http://www.scootertuning.net/LeftMe...225&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox

www.metramorfosis.com voor meer afbeeldingen, parts & info...

1024088231-bcd kap slider.jpg
 
Last edited:
Schokdemperverhogers...

Goed of slecht... het is een eindeloze discussie...
Feit is dat het weggedrag van je scooter wel veranderd, maar de schade aan frame en/of veer is voor discussie vatbaar...
Bij normaal rijgedrag is er meestal niets aan de hand... Rijden met passagier en/of bruusk over stoepranden of verkeersdrempels is zeker wel schadelijk.

De montage is meestal easy en de look zeker leuk in combinatie met een onderplaat.

Er zijn ondertussen al ontelbare merken die de 'ophoogblokjes' leveren. Voor verschillende blokken zijn ook verschillende verhogers te verkrijgen...

Minarelli
Vaak verkrijgbaar in verschillende geanodiseerde kleuren en van diverse merken en vormen. Zichtbare plaatsing.
Montage: onderaan de veer de bout loshalen die door de carterbevestiging zit. De scooter omhoogtillen en het blokje op z'n plaats zetten, daarna de bout met de hand vastdraaien en ook het blokje nu aan de veer bevestigen. Daarna kan je beide bouten goed vast aandraaien.
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=85&Name=Accessoires+algemeen

Peugeot
Vooral noodzakelijk bij SpeedFights met een BCD onderkap... Het achterwiel komt hierbij vaak tegen de kap aan bij het inveren...
Ook mogelijk bij Zenith, Speedake, TKR enzo...
Montage is vergelijkbaar met minarelli.
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=1211&Name=Accessoires+Peugeot+Buxy

Piaggio
Deze worden op een andere manier geplaatst dan bijvoorbeeld minarelli of peugeot. Het blokje wordt bovenop de veer gemonteerd in plaats van onderaan.
Montage: de moer die de veer op z'n plaats houdt bovenaan het frame loshalen en de scooter omhoog tillen zodat de veer uit het frame komt. Nu kan je het blokje bovenaan erover schuiven en kan de veer weer aan het frame bevestigd worden.
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=1129&Name=Accessoires+Piaggio+NRG

1025200058-ophoogblokje.jpg
 
Last edited:
Special Paint ...

Vaak wordt een kleurovergang of een herspoten scooter in andere kleuren als standaard vermeld als 'special paint'.
Special Paint houdt echter meer in dan gewoon werken met enkele kleuren...

Custom tekeningen
Losse tekeningen op kappen (bijvoorbeeld een portret of losse afbeelding) worden 'custom tekeningen' genoemd. Vaak worden deze met de hand aangebracht zonder veel hulpmiddelen.
Op het originele oppervlakte wordt met zachtgrijs een basisontwerp gemaakt in zachte lijnen, waarna met kleuren steeds gedetailleerder wordt gewerkt om de tekening 'in te kleuren'.

Full paints
Vooral voor replica's en strakke designs. De kappen worden dan vanaf een nieuwe basiskleur volledig gepaint met een aansluitend ontwerp. Vaak worden hierbij verschillende technieken door elkaar gebruikt.

Werkwijze en materiaal
De techniek die gebruikt wordt om tekeningen en designs op allerhande materialen te zetten wordt ook 'airbrush' genoemd.
De ondergrond wordt meestal met een groot spuitpistool klaargemaakt, waarop tekening(en) met steeds fijnere spuitpistolen worden aangebracht.

Airbrushpistolen ...
Deze zijn er in ontelbare maten, modellen en prijzen... Koop nooit een onbekend merk, maar haal eerder een goedkoop model van bijvoorbeeld Badger. Prijzen voor een pistool met wat materiaal erbij begint vanaf ongeveer 115 euro tot 300 euro voor professioneel materiaal.
Wil je intensief leren airbrushen: neem dan een pistool met een los verfpotje onderaan de 'pen' en niet een vast reservoir er bovenop.. met losse potjes kan je snel van kleuren wisselen.
De meer professionele versies hebben ook een regelbare lucht/verf toevoer. Erg handig.

De werking is simpel: de lucht wordt door het pistool geperst waar verder de verf in wordt verspreid door middel van een naald. Het mengsel gaat dan naar de 'tip' toe door een opening. De grootte van de opening en de dikte van de naald bepalen de 'spray'.

Heb je gedaan met werken of wil je van kleur veranderen: spoel steeds het pistool voldoende door met reiniger (bijvoorbeeld aceton) om alle verfresten te verwijderen. Haal op het einde alles netjes uit elkaar om te reinigen.. doe je dit niet heb je nadien veel meer kans op een slechte werking.
Koop bijvoorbeeld een pennendoos om de kleine onderdelen en verschillende naalden in te bewaren.

Compressors...
Een compressor tot 4bar is voldoende om te werken met een airbrushpistool. Wil je een grondlaag leggen met een groter pistool moet het volume en het aantal bar groter zijn uiteraard.
Er bestaan speciale geluidsloze compressors voor airbrush, maar deze zijn overbodig duur.. Beter leen/koop je een gewone compressor met regeling.

De verf...
Om te oefenen kan je best met de kleine (bijvoorbeeld Revell) verfpotjes beginnen van modelbouw. Deze zijn niet zo duur en makkelijk te mengen. Nadien kan je overstappen op het gebruik van autolak.
Hou altijd goed je mengverhouding in het oog... zoniet gaat je pistool haperen en krijg je snel vlekken als je met fijne naalden werkt.

Tips & Truuks

- Heb geduld... het gaat vaker mis dan je wil. Airbrush is niets anders dan de combinatie van ervaring en geduld.

- Wil je strakke lijnen bekomen of bepaalde omtrekken scherp maken, werk dan met papierplakband die je voorzichtig op het oppervlak kleeft. Denk je dat de kleefband schade zou aanrichten aan de reeds gespoten lak, plak hem dan eerst even op een stuk stof, zodat hij minder 'kleeft'.

- 'Special Paint' is niet enkel voor mensen met erg veel geld... Ook hobbyisten zijn vaak erg goed en willen je wel helpen. Je moet waarschijnlijk wel wat langer wachten als bij een professionele airbrusher... Ga desnoods een keertje op zoek naar een 'airbrush-club' in de buurt om te vragen of iemand interesse heeft in kappen te spuiten voor een prijsje...

- Ga je zelf aan de slag, oefen rustig en stap voor stap... Het gaat niet meteen vanzelf. Probeer eerst enkele vrije kleine tekeningen te maken en daarna in te kleuren of haal een bladzijde uit een kinderkleurboek dat je kan 'airbrushen'.
Denk niet dat je meteen even je scooter gaat painten.. dit werkt erg teleurstellend als het niet van de eerste keer goed gaat.

Wie meer tips en info wil kan me steeds PM'n...
maar onderschat het niet...

1025211765-special paint.jpg
 
Last edited:
Racing-look Gaas...

Leuke afwerking om achter openingen in de kappen te plaatsen...
Eventueel herspoten in een opvallende, bijpassende kleur...

Metaalgaas
Te verkrijgen bij doe-het-zelf zaken, autosloperijen, metaalhandels of auto-tuning speciaalzaken. Het is niet echt goedkoop en moet vaak in 1 m² of 0,5 m² aangekocht worden.

Werkwijze...
- Haal de kap(pen) waar het gaas achter moet los en maak ze meteen even goed schoon.
- Met een kniptang kan je de ruwe vorm uitknippen en daarna steeds beter bijwerken door klein stukjes eraf te halen.
Let goed op dat je rekening houdt met de bevestigingen van je kappen ed.
- Pas de vorm onder de kappen en kijk waar je goed het kan bevestigen.
- Met een gewone tang kan je desnoods een beetje de vorm aanpassen van het gaas zodat het netjes in de openingen past.
- Het gaas kan je bevestigen met behulp van een lijmpistool, epoxy hars of stevige 2-componenten lijm. Voor vlakke delen kan je ook met popnagels werken...

Kippengaas
Snel, makkelijk en goedkoop. Het gaas kan je in verschillende groottes krijgen en is makkelijk met een gewone schaar in de juiste vorm te knippen. Ook het bevestigen kan met een simpel lijmpistool.

1025217786-gaas.jpg
 
Digitellers...

Standaard analoge tellers zijn vaak erg onnauwkeurig... een digitale teller is (indien goed ingesteld) een ideale optie, eventueel uitgebreid met functies als trip-afstand, klokje, gemiddelde snelheid enzo...

Standaard digitale tellers op verschillende modellen zijn enkel digitale weergave ! Zij geven dus GEEN digitale snelheidsindicatie weer... De meting gebeurd analoog, enkel de weergave op het display is digitaal !
Bijvoorbeeld Gilera ICE en DNA, Phantom Digit, Aprilia Area51 enzo..


Enkele aankoopsadviezen...

* Sigma...
BC 300 is goedkoop en functioneel: Snelheid, totale afstand en dagteller
Vanaf BC 600 gemiddelde snelheid over bepaalde afstand en meerdere opties als dagteller, klokje enzo...

* Cateye...
Niet alle Cateye digitale tellers zijn geschikt voor gebruik op scooters. Enkele modellen gaan vaak maar tot 99km/u en geven daarna errors...
Ook het instellen van de wielmaat geeft vaak problemen


Montage van een digiteller...

Neem voldoende tijd voor de montage van de sensor en magneet, maar vooral voor de plaatsing van de digi zelf... Denk goed na waar en hoe je hem plaatst...

Kijk of je alle materiaal bij de hand hebt voor je begint: digiteller, sensor, magneetje, twee-componentenlijm, eventueel pc of luidsprekerdraad om de originele draad te verlengen en overige materialen voor bevestiging van de digi...

- Kijk eerst of de bijgeleverde draad de juiste lengte heeft. Als je de sensor aan het achterwiel wil plaatsen zal je deze zeker moeten verlengen met behulp van pc/luidsprekerdraad.
- Nu kan je kijken waar de sensor en magneet geplaatst kunnen worden aan het voor- of achterwiel. Beide mogen niet meer dan enkele millimeters van elkaar bevestigd zijn, zoniet geven ze geen signaal aan de digi. Je kan op het display van de digi steeds kijken hoe hoe de sensor reageert.
Probeer goed uit voor je beide onderdelen gaat bevestigen !
- Maak de velg en voorvork goed schoon voor je met twee-componenten (of "bisonlijm") de sensor en magneet gaat bevestigen... Druk goed aan na het lijmen en laat voldoende drogen ! Vaak kan je de sensor ook met een speciaal bijgeleverd elastiekje vasthangen...
- Nu kan je de draad netjes wegwerken en bevestigen naar de digi toe...

Tip: Let goed op dat het magneetje bij het rondraaien op de velg niets raakt...
Verlies je toch eens het magneetje.. dan kan je in een doe-het-zelf zaak eentje voor bijvoorbeeld een 'keukenkastje' halen ter vervanging...

* Digi inwerken in het originele dashboard...
Bij vele scootermodellen kan je een digiteller in de wijzerplaten verwerken of de analoge teller vervangen door de digi.

- Haal alle stuurkappen los en maak het dashboard los.
- Verwijder de tellerkabel als je de analoge teller niet meer wil gebruiken.
- Als de wijzerplaten volledig los zijn kan je aan de slag. Kijk waar de digiteller kan geplaatst worden en hou rekening dat er ook bevestigingen en het kabeltje naast moeten...
- Met een dremel of figuurzaagje kan je nu een opening maken in de wijzerplaat waar de digiteller achter moet. Je kan hem eventueel ook op het originele wijzerplaatje monteren als de ruimte tussen het dashboardglaasje en de wijzerplaat groot genoeg is.
- Met behulp van een metalen beugeltje kan je een bevestiging maken voor de digi (tape lost meestal na een tijdje...)
Tip: Zorg dat het meteen goed en netjes zit...
- Heb je knopjes of andere bedieningen op de digi, zorg dat deze goed bereikbaar (kunnen) zijn. Voor drukknopjes kan je bijvoorbeeld kleine gaatjes in het dashboardglaasje maken waar je met een pen doorheen kan. Zorg wel dat dan je bevestiging van de digi goed vast zit zodanig dat ie niet naar onderen zakt of wegtrilt.

* Plaatsing van de digi op het stuur of beenkap...
Handig en snelle plaatsing, maar directe kans op diefstal !
Met een beugeltje kan je de houder op de stuurkap of beenplaat schroeven en eventueel aan de achterzijde borgen. De draad kan je binnen de kappen leiden naar de sensor toe...


Instellen van de digiteller...
Met het aandachtig doorlezen van het instrutieboekje kom je al een flink eind. Elk model en merk is namelijk verschillend van instellingen...

* Instellen van de juiste wielmaat
Het is noodzakelijk om de juiste wielomtrek in te geven in de digteller volgens het instructieboekje... zoniet krijg je sterk uiteenlopende afwijkingen...

Wil je de digiteller zo juist mogelijk instellen dan moet je eerst even gaan rijden zodat de band warm wordt en uitzet. Ook als je een nieuwe band monteert kan je dan de omtrek opnieuw meten voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat...

Hoe meten? Er zijn verschillende manieren...
- Zet met tipp-ex of verf een merkteken op je band en rij een stukje voor- of achteruit tot er wat verf op de grond staat. Hier teken je met krijt een streepje op de grond. Zorg er voor dat het merteken op de band en het streepje op de grond op elkaar komen voor je vertrekt. Nu duw je de scooter voorzichtig naar voren tot er drie extra merktekens op de grond komen te staan. Meet de afstand vanaf het krijtstreepje tot de laatste (derde) merkteken. Je hebt nu 3x de omtrek van je band, dus deel het resultaat door 3 zodat je een gemiddelde krijgt...
- Een meer simpele, maar vaak onnauwkeurige methode is meten een touwtje of lintmeter rondom je band.
Zet de scooter op middenstandaard en plaats met krijt een merkteken op het midden van de band waar je wil beginnen met de meting. Kleef nu het begin van het touwtje of lintmeter vast met plakband op de band zodat het niet verschuift. Nu kan je de omtrek meten... Doe dit minimum drie maal, tel de resultaten op en deel het resultaat door het aantal maal dat je gemeten hebt. Nu heb je eveneens een gemiddelde.

Of je de gegevens in centimeter of millimeter moet ingeven in de digiteller is afhankelijk van merk/type digi

* Enkele wielomtrekken (richtlijnen)
Onderstaande afmetingen geven een idee van de wielomtrekken van enkele scooters. Elke band is echter verschillend en zal ook een ander resultaat geven. Je kan hier wel echter nakijken of de afstanden redelijk overeen komen...
NRG - 1506mm ;


Customizing...

* Verlichting 's avonds is vaak een probleem bij digitale tellers... Sommige modellen hebben een drukknop met verlichting of opbouwsetje, maar niet echt praktisch....
Info over inbouw van verlichting in de digi zelf:
http://scooter.zeonhost.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8212&highlight=digiteller

1026984587-digiteller .jpg
 
Last edited:
Let wel dat extra en/of gekleurde verlichting niet legaal is ! Zorg dus dat je met een schakelaar deze kan uitzetten indien nodig...

Plaats nooit te veel extra verlichting op je scooter... zo krijg je een 'kermis-' of 'kerstboom effect'...

Neon/CCFL Verlichting...
Deze kan je inbouwen onder of achter de kappen. Zorg voor een goede en vrij schokvrije bevestiging van de neon, zoniet gaat ie snel stuk...

Noodzakelijke benodigdheden: schakelaartje, draadjes, de neon en een invertor...
- Zoek een goede plaats voor je aan de inbouw begint. Haal de nodige kappen en los en maak ze schoon met water en zeep. Wil je met plexiglas werken, maak dit dan eerst volledig voor je met de neon zelf begint... (zie verder)
- De invertor is noodzakelijk om de spanning om te zetten naar 12V, nodig voor het neon-balkje. Isoleer de invertor volledig zodat er geen water of vocht in kan...
Moet je voor de plaatsing van de invertor de draad verlengen. Doe dit dan tussen de accu en de invertor en niet tussen de invertor en de neon !
- Om te voorkomen dat de fluorbuis breekt of beschadigd door schokken of vocht kan je hem in een plastieken transparante buis plaatsen en dichtkitten aan beide zijden. Zorg wel dat hij centraal geplaatst wordt hij geen contact maakt met de 'beschermbuis', ook niet bij kleine schokken ! (belangrijk !)
De buisjes ter bescherming kan je meestal bij een doe-het-zelf-zaak ofzo vinden...
- Nu kan je de buis (eventueel met de bijgeleverde 'houders') op de kap lijmen. Laat goed drogen voor je verder gaat met het plaatsen van de invertor en de aansluiting.
- Zoek een geschikte en handige plaats voor de schakelaar en kijk of je enige bedrading moet verlengen of inkorten...
- Als je alles gemonteerd hebt: schakelaar, neon en invertor kan je de bedrading goed aansluiten.

Volgorde bedrading: Rode draad van + pool op de accu naar de schakelaar, daarna verder naar de invertor. Vanaf de invertor vertrekt de zwarte draad naar de - pool op de accu.

CCFL, oftewel Cold Cathode Fluorescent Light kan je op dezelfde wijze monteren. In tegenstelling tot neon blijft het 'buisje' koud, maar is dunner en breekt dus sneller.


Halogeen Verlichting...
Vaak een handige en goedkope oplossing voor een leuke en betrouwbare extra verlichting.

Het mooiste effect kan je verkrijgen door een gewone halogeenlamp in te bouwen in je onderkap...
- Haal de onderkap los en maak 'm goed schoon met water en zeep langs de binnen- en buitenzijde.
- Kijk goed waar je de halogeen wil plaatsen zodat hij niet het frame raakt als je de onderkap er weer op schroeft...
- Teken de plaats af waar de halogeen moet geplaatst worden. Daarna kan je met een figuurzaag of dremel dat gedeelte uit de onderkap weghalen.
- Maak met een stukje dun plexi of ander materiaal een soort plaatje rond het gat waar de halogeen op bevestigd kan worden. Nu kan je met (warmtebestendige)componentenlijm de halogeen op dat bevestigingsplaatje vastkitten, dat je op zijn beurt op de onderkap vastmaakt.
- Met een schakelaartje ertussen kan je de bedrading nu aansluiten...

Tip: Voor een kleureffect kan je een 'kleurenfilter' kopen bij verschillende audio- en/of autotuning dealers die je gewoon op de halogeen kan kleven.

Xenon look Verlichting...
Echte Xenon verlichting is niet voor scooters verkrijgbaar...
Er zijn wel enkele mogelijkheden met een vergelijkbaar effect als de Philips White Lazer Lights die je in de meeste auto-tuning zaken vind...

Stroboscopen...

Extra LED's...
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top