Optische Tuning ...

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
Enkele tips ...

- Met een beetje creativiteit kom je best ver. Het hoeft niet altijd een hoop geld te kosten...

- Probeer vooral nieuwe dingen uit te denken... wees origineel !
Ideetjes kan je anderzijds vinden op verschillende internetsites en magazines, maar kijk bijvoorbeeld ook een keertje in een auto- of motortuning magazine...

- Heb geduld... nieuwe dingen lukken niet altijd meteen... laat even rusten en probeer het later weer opnieuw. Vooral met spuitwerk een gouden tip ...

- Er is geen enkele scooter die je niet 'speciaal' kan maken. Voor sommige modellen zijn veel accessoires te verkrijgen... voor anderen niet. Ga je aan de slag met een minder populair model is het resultaat meestal eens zo leuk !

- Maak voldoende ontwerpen of tekeningen voor je aan iets begint en denk goed in wat het resultaat zou zijn... Ondoordacht en onvoorbereid werk is meestal half werk en niet zo'n best resultaat...

Foutjes of nog een ideetje? laat het even @ PM .. thnx
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Remhendels ...

Carbon-look remhendels zijn meestal geen aanrader... de paint slijt er snel af op de plaatsen waar de remhendels inknijpt... Geanodiseerde kleuren blijven meestal wel...

Enkele originele (zwarte) remhendels zijn gewoon gelakt metaal... even in de verfafbijt doet wonderen.
Daarna gewoon even polijsten en je hebt bijna mirror-polish look ...

Je kan remhendels bijvoorbeeld perforeren door er gaatjes in de boren.. zo verzwak je echter wel de stevigheid en breken ze 100% bij een valpartij...

Sommige remhendels hebben reeds standaard een gleufje of klein gaatje aan het uiteinde... dit om te voorkomen dat de hendel omplooit bij het vallen en zo je vingers er tussen klemt.
Met een gleufje of gaatje breekt het gewoon af...

Let wel op dat je de juiste hendels hebt ivm montage op het stuur... NRG heeft bijvoorbeeld verschillende modellen...

Remhendels Grips komen uit de motorcross... het zijn meestal rubberen of stoffen stukjes die je over de remhendel schuift en verbeteren de grip op de remhendel...

remhendel.jpg
 
Last edited:
Zadelhoezen ...

Een foute keuze in kleur en motieven kan je scooter echt afschuwelijk maken... dus let goed op met wat je koopt of laat maken !

Zelf plaatsen van een zadelhoes is tijdrovend en best een moeilijk werkje. Gebruik een stevig of industrieel nietjesmachine...

Haal het zadel los en leg de hoes er losjes over. Bekijk eerst goed hoe alle randjes moeten komen en maak dan de voorzijde aan beide hoeken vast. Strijk stap voor stap de hoes glad op het zadel en span het op. Bevestig eerst de nietjes op een tiental centimeter van elkaar tot alles strak zit. Pas daarna de overige tussenliggende stukjes goed vastzetten...

Er zijn verschillende merken/dealers die zadelhoezen verdelen...

- Bagster zadelhoezen zijn er voor veel verschillende scooters... enkel vrij moeilijk te vinden en best duur... Ze passen echter best netjes en kwalitatief...
Voorbeeld:
http://www.scootertuning.net/LeftMe...1003&Name=Accessoires+Aprilia+SR++(oud+model)
www.bagster.com

- Axwin heeft enkel gekleurde (volledige) zadels voor Booster/BW's
Voorbeeld:
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

- Yamaha/MBK hebben als optie eveneens zadelhoezen voor aerox/nitro en slider/stunt...

- Motorkit en VF Racing leveren zadelhoezen op maat en naar eigen wens... het is wel even wachten dan... ze kunnen ter plaatse ook gespannen worden tegen extra prijsje
www.motorkit.com www.vfracing.be

Je kan ook carbon-look of origineel-look vrijg goedkoop krijgen bij een gewone dealer...

Als je echt wat speciaal wil kan je ook even informeren bij een zetelstoffeerder in de buurt die vaak met leder werkt...

1021563652-zadelhoes.jpg
 
Last edited:
Aluminium voetplaten ...

Buzzetti en Jazz Scooters (UK) leveren op maat gemaakte alu voetplaten... ze zijn echter nog steeds zeldzaam te vinden.

Yamaha/MBK biedt ze aan als optie en kunnen voor bijna elke scooter gebruikt worden:
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=671&Name=Accessoires+algemeen

Zelf maken is niet zo moeilijk...

- Haal bij een doe-het-zelf zaak, metaalhandel of autozaak een stuk metaalplaat naar keuze (niet te dik)
- Maak met behulp van karton die goede vorm
- Leg het karton op de plaat en teken alles netjes over
- Met een decoupeerzaag of dremel kan je vormen van de platen er uit halen.
- Nadien kan je de randen met een vijl netjes bijwerken
- Kleine plaatjes kan je zo op de voetplaat bevestigen, grote voetplaten moeten soms in de juiste vorm van de voetplaat gebogen worden. Met behulp van een rol kan je het metaal er netjes rond plooien.
- Voor bevestiging van de platen kan je popnagels gebruiken of enkele gaten boren in de plaat en de kap en deze met een bout aan elkaar vastzetten. Kleine plaatjes kan je netjes op de voetplaat vast bevestigen. Moet je rekening houden met de schroeven en bevestiging van de onderkap is het even naar een handige oplossing zoeken.

Indien de plaatjes langs de zijde van de voetplaat komen bieden deze ook als bescherming van de voetplaat bij een eventuele crash.

1021570602-alu voetplaten.jpg
 
Last edited:
Spoilers ...

Let wel op dat zo'n spoiler je scooter niet 'overdone' maakt...

- Yamaha/MBK heeft een carbon-look, chroom, wit of zwarte spoiler voor Spy/Rocket...
http://www.scootertuning.net/LeftMe...cessoires+MBK+Booster+Next+/+Yamaha+BW's+Next

- Axwin levert spoilers met geïntegreerd stoplicht in geanodiseerde kleuren, chroom-look of carbon-look met beugels voor verschillende scooters... Deze zijn echter niet zo stevig van kwaliteit...
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=691&Name=Accessoires+Piaggio+Typhoon

- De bekende BCD spoilers met stoplicht worden momenteel niet meer geproduceert, maar kom je nog wel af en toe tegen...

- Originele Speedake spoiler is ook nog steeds verkrijgbaar met of zonder beugel...

Maar ook even rondkijken bij motoren levert leuke dingen op... bijvoorbeeld van de oude modellen Kawasaki 750 ZX-R Ninja...

1021574097-spoiler.jpg
 
Monoseat aerox/nitro ...

Volledige achterkappen (met monoseat) zijn te verkrijgen van TVX en Willy Hubert...

maar je kan ook makkelijk zelf wat maken met een leuk resultaat...

Haal de originele buddy seat volledig los en teken met behulp van een stuk karton de juiste vorm, bevestigingen en afmetingen op. Daarna kan je dit overzetten op het materiaal waar je het wil uithalen (let wel dat dit vrij felexibel moet zijn...) en snij het uit met een decoupeerzaag of dremel. Randen afwerken met een vijl of schuurpapier en enkele gaten voor de bevestiging maken.
Wees voorzichtig met de montage bij het afhellen naar het zadel toe...

Afhankelijk van het gebruikte materiaal zal je nog een versteviging rond de benzinedop moeten maken...

1021576457-monoseat aerox.jpg
 
Figuurtjes uitfrezen ...

Kost amper of geen geld... en met een beetje creativiteit en originaliteit erg vet...

- Haal de kap en los en maakt 'm goed schoon
- Teken de afbeelding over met een gewoon grijs potlood
- Hou de kap weer even op de juiste plek om het resultaat te bekijken...
- Draai de kap om en kijk of je niet nabij een bevestigingspunt aan de achterzijde komt...
- Nu kan je het figuurtje eruit halen met een dremel of een figuurzaagje en vooral veel geduld...
- Als afwerking kan je nog een gaas erachter bevestigen en deze eventueel in een opvallend kleurtje spuiten...

Let wel op waar je de afbeelding uitsnijdt ivm opspattend vuil en water tijdens het rijden...

Ook enkel kleine gaten boren van verschillende grootte kan een leuk effect geven...

1021579254-uitgefreesd figuurtje.jpg
 
Last edited:
Eigen kickstarter ...

Als je beschikt over wat handigheid en eventueel een freesbank kan je erg leuke dingen maken...

Zoniet zijn er nog genoeg andere mogelijkheden: polijsten, spuiten (of beide), perforeren of een figuurtje in slijpen met een dremel en graveerstukje, ...

1021580171-kickstarter.jpg
 
Dashboard designs ...

Mooi restulaat, maar wel wat werk...

- Haal je stuurkappen los en daarna de schroefjes waar je dashboard mee vast zit op het stuur of stuurkap...
- Trek alle contacten van de led's en overige aansluitingen los en schrijf desnoods op welk contact op welke aansluiting zat... De tellerkabel moet je meestal losschroeven of -draaien.
- om de wijzers los te halen moet je erg precies zijn. Probeer voorzichtig langs beide gelijkmatig zijden omhoog te trekken.
Meestal zitten ze een beetje vastgekit, dus het kan even moeilijk gaan. Beweegt het helemaal niet heb je kans dat ze zijn vastgesmolten aan het naaldje en zal je het design er over moeten schuiven...
- Je kan nu de plaat zelf gaan spuiten of een sticker erop kleven met een design of een uitgeprint design erop leggen. Kies je voor het laatste, zorg dan dat je de randen een beetje vastkleeft, zodat het strak blijft...
- Monteer nu alles weer in omgekeerde volgorde en kijk goed of de naalden netjes op hun plaats zitten...

Dashboard Design Aerox:
http://www.scootertuning.net/data/Dashboard Designs/aerox_design3.jpg

Dashboard Design SpeedFight 1 AC:
http://www.scootertuning.net/data/Dashboard Designs/speedfight_1_dash copy2.jpg

Dashboard NRG MC2:
http://www.scootertuning.net/data/Dashboard Designs/nrg_dash copy.jpg

Een mooi ontwerp? laat het even weten...

1021582110-dashboard design.jpg
 
Velgranden ...

Speciale rimstripes zijn verkrijgbaar per meter meestal bij enkele gespecialiseerde motorzaken. Ook speciale glow-in-the-dark en fluor versies bestaan...
neon: http://www.tapeworks.com/Pages/neon.html
night vision: http://www.tapeworks.com/RimStealth/Rimstealth.html

Met een beetje flexibele striping kleefband ben je ook al goed op weg...

(eventueel de velg demonteren...)
- Maak de velg schoon en laat alles goed drogen
- Bepaal eerst waar de striping wil aanbrengen (buiten- of binnenzijde) en kleef het eerste stukje extra vast met gewone kleefband of papiertape, zo gaat het niet verschuiven
- Kleef stukje voor stukje de band er verder op en rek hem in de juiste richting zodat je geen 'plooien' krijgt..
- Als hij rondom zit kan je met een schone doek de kleefband harder aandrukken
- Laat de lijm goed uitdrogen

1021586132-rimstripes.jpg
 
Last edited:
(Knipper)lichten verduisteren ...

Er zijn speciale spuitbussen om knipperlichten, koplamp en achterlicht te verduisteren, maar het kan ook met gewoon zwart...

- Spuiten langs de binnenzijde: structuur van het licht blijft zichtbaar en soms nog een beetje oranje look erbij (knipperlichten)
- Spuiten langs de buitenzijde: effen structuur, maar meer kans op beschadigingen

Na demontage goed schoonmaken en ontvetten met water en zeep. Daarna goed laten drogen en kijken of er geen stof of ander vuil op ligt.

Spuit eerst een dun laagje voor de hechting, laat het drogen en spuit pas daarna de eerste laag... wederom laten drogen en eventueel een tweede laag.
Nooit meteen een dichte laag spuiten, want dan gaat het meteen druipen. Hou de spuitbus op +/- 30cm afstand.

Afbeelding op (bijvoorbeeld) achterlicht:
- Kleef enkele stroken papierkleefband op de buitenzijde
- Teken de vorm op de kleefband en snij het (voorzichtig) uit met een scalpel of breekmesje.
- Haal de overbodige kleefban rondom weg en kijk of er geen lijmresten achter blijven...
- Kijk of de randen van het overgebleven kleefband niet rafelig zijn, zoja werk dit eerst bij...
Daarna kan je een eerste laag erover leggen...

1021585811-achterlicht.jpg
 
Onderplaat achterkap ...

Je kan werken met bijvoorbeeld plexi, aluminium of een gewone plastieken plaat...

- Maak de scooter volledig schoon achteraan en haal desnoods enkele kappen los
- Haal nu het achterspatbord en alles wat uitsteek weg...
- Met een stuk karton kan je nu een groot gedeelte aftekenen en uitknippen. Plak met kleefband even het karton op de juiste plaats om het resultaat te zien...
- Denk reeds aan de bevestigingen en teken ze eveneens af op het karton...
- Leg het karton nu op de plaat en met behulp van een figuur- of decoupeerzaag of dremel kan je de vorm er uit halen...
- Bevestigen kan met netjes weg gewerkte ty-wraps of kleine (gekleurde) boutjes, ...


Booster/BW's

Voor Booster zijn ze in polyester te verkrijgen van Willy Hubert...
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

Haal de achtervering los en laat iemand de achterzijde van de scooter omhoog heffen. De vering kan door de voorziene opening geschoven worden en op de juiste plek geplaatst. Kijk eerst goed hoe je de plaat wil bevestigen. Er zijn namelijk geen voorzieningen hiervoor...

Als je nadien met een passagier rijdt, let wel op dat de plaat niet tegen het achterwiel aankomt bij het inveren. Het polyester kan hierdoor gaan scheuren...


SpeedFight

Voor SpeedFight I en II levert BCD een plastieken onderkap in zwart, wit en carbon-look ...
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/catshop.asp?CATID=14&Name=Accessoires+Peugeot+SpeedFight

De anti-diefstalbeugel moet meestal wel verwijderd worden, evenals het optioneel Boa-slot. Ook de knipperlichten verdwijnen dan...

Let wel dat je afhankelijk van de achterveer een verhoogblokje zal moeten plaatsen doordat het wiel tegen de kap aankomt wat niet-verwijderbare zwarte sporen nalaat...


Aerox/Nitro

Standaard heeft aerox al een soort binnenspatbord dat je kan spuiten...

Maar ook Motorkit heeft polysteren kappen die ook het achterlicht meteen vervangen...
http://www.scootertuning.net/LeftMe...216&Name=Accessoires+MBK+Nitro+/+Yamaha+Aerox

De knipperlichten en achterlichten kan je optioneel bestellen of zelf inbouwen.
Aan het frame van de scooter zitten twee metalen clipjes die je naar binnen zal moeten plooien, zoniet gaat het polyester scheuren...


Katana

Doordat de benzinetank ver achter in de helmbak zit zal je een deel van de buddy moeten wegslijpen en de benzinetank verplaatsen.

- Haal het spatbord en het olie- en benzinereservoir los
- Teken met een potlood af tot waar de helmbak weggehaald moet worden
- Demonteer nu de volledige helmbak en zaag het gedeelte met een decoupeerzaag er af (let wel dat je geen originele bevestigingspunten van de helmbak er af haalt...)
- Plaats de buddy terug in de scooter
- Nu kan je met behulp van een stuk karton de juiste vorm van de plaat aftekenen. (hou rekening met de aansluitingen voor benzine/olie en een opening voor de vering...)

Nadat de montage van de plaat kan je het olie- en benzinereservoir in de helmbak inwerken...


SR (oud model) en F12

Door de strakke vorm van de achterkappen is het easy om zo'n binnenspatbord te maken... Je kan namelijk de plaat onder de originele kappen mee monteren...

Als het de plaat ver naar binnen toeloopt moet je wel rekening houden met een uitspapring voor de achterveer en opletten of het wiel er niet tegenaan loopt...


Aprilia Sonic AC/LC

Voor sonic is er slechts een kleine onderplaat nodig. De standaard diefstalbeugel kan je (laten) wegslijpen als je een strak resultaat wil. Let wel dat het wegslijpen een lastig klusje is... Wil je de 'pin' laten zitten kan je gewoon een gat maken in de plaat waar je de pin door schuift.
De onderplaat zelf kan je onder de originele kappen bevestigen...


Nog tips voor andere scooters? PM plz...

1021622026-onderkap.jpg
 
Last edited:
Carterdeksels ...

Transparante carterdeksels zijn populair in Frankrijk en Spanje...

Haal de carterboutjes nooit te hard aan, hierdoor kan het deksel gaan barsten...

Zo'n (gekleurd) transparant deksel lijkt meestal 'overdone' op een scooter.. een mooie oplossing hiervoor is het grootste deel langs de buitenzijde overspuiten en slechts enkele delen transparant laten...

Ariete Kristall Carter:
Goede kwaliteit met verteviging rond kickstarter...
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

Funglass:
Vroeger erg slechte kwaliteit... maar de nieuwe zijn eveneens verstevigd rond kickstarter nu...
http://www.scootertuning.net/LeftMe...Accessoires+MBK+Spirit+/+Yamaha+BW's+Original

Faco:
Twee delen (linkerzijde rood - andere zijde chroom of transparant). Handig om te sleutelen omdat de hele kap er niet af hoeft... Vrij stevige kwaliteit...
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=264&Name=Accessoires+Peugeot+SpeedFight


1021626049-carterdeksel.jpg
 
Recht stuurtje ...

Het gebruik van stuurtjes en stuurkoppen voor mountainbikes is af te raden omdat deze vaak niet al te stevig zijn...
Er zijn voldoende merken die speciale stuurtjes voor scooters/brommers maken met bijhorende bevestigingen...

- Axwin stuurkoppen (zie foto) zijn geschikt voor bevestiging op het t-stuk van Booster/Bw's, maar moeten vaak uitgedraaid worden om op andere voorvorken te passen... Enkel chroom...

- Conti stuurkoppen bestaan in verschillende hoogtes voor diverse scooters en ook in verschillende geanoiseerde kleuren...
http://www.scootertuning.net/LeftMenu/detailshop.asp?ID=206&Name=Accessoires+algemeen

Ook merken als TVX, StarBar hebben bevestigingen voor rechte stuurtjes...

Bevestiging:
- Haal alle stuurkappen los van het stuur, inclusief het dashboard
- Koppel de tellerkabel los van de voorvork (met schroevendraaier of waterpomptang) samen met andere draden en bekabeling...
- Nu kan je de bedieningsdelen loshalen (meestal twee schroefjes aan de onderzijde). Wees voorzichtig als je ze los laat hangen of kleef ze eventueel even vast aan de voorkap met papierplakband.
- Het originele stuur is nu vrij om van de voorvork gehaald te worden. (meestal bevestigd met een dwarse bout door een ring die zo het stuur rond de voorvork 'aanspant')
- De oude handvatten kan je niet altijd hergebruiken... Komen ze moeilijk los kan je nog proberen met een dunne schroevendraaier er onder te duwen en wat WD40 of olie er onder te spuiten...
- Plaats nu de stuurkop over de voorvork heen en schroef 'm goed vast. Daarna kan het stuur er in gepast worden...
Let goed op dat de bouten gelijkmatig en stevig aangedraaid worden...
- De bedieningsdelen kan je nu op het nieuwe stuur terugplaatsen. Kijk eerst goed tot waar de handvatten komen !
(Bij sommige modellen moet je wel een klein gaatje in het stuur boren zodat de bedieningsdelen er netjes passen...)
- Ook de handvatten kunnen nu weer geplaatst worden...

Als afwerking kan je een klein stuurkapje plaatsen of een mousse rond het middenste deel zetten...

1022096813-recht stuurtje.jpg
 
Last edited:
Poederlakken ...

Powder Coating oftewel electrostatisch spuiten...

Procedure ...
De 'verf' bestaat uit witte schilfers op basis van polyester die samen met de gewenste kleur wordt vermengd en verwarmd. Na afkoeling wordt het gemalen tot een soort poeder.
Na voorbereiding van de onderdelen die gespoten moeten worden (door schuren of zandstralen) wordt het poeder aangebracht via een speciaal -elektrostatisch geladen- geladen pistool. Doordat het onderdeel negatief geladen wordt trekt het de poederdeeltjes aan. Nadien worden de onderdelen 'gebakken' in een voorverwarmde oven...

Poederlak is erg stevig en bestand tegen steenslag, zonnestralen, pekel/strooizout enzo...
Ideaal voor het coaten van velgen, carterkappen, frames, ...

Toepasbaar op aluminium en andere metalen, maar ook kunststof

Adressen België :
www.oxyplast.com
Meer adressen? Plz PM

Adressen Nederland :
Adressen? Plz PM

1022099887-poederlakken.jpg
 
Last edited:
Stickers ...

Wellicht de snelste en goedkoopste manier om je scooter te personaliseren... Allerhande stickers krijg je vaak gratis bij aankoop van onderdelen of bij dealers...

Enkele tips ...
- Teveel stickers maakt je scooter er 'goedkoop' en 'overdone' uitzien... let dus goed op waar en hoeveel je er op kleeft...

- Merkstickers (bijv. Polini, Hebo, malossi,...) op je scooter kleven als je geen onderdelen van dit merk hebt is lame...

- Kleef geen stickers op onderdelen die warm/heet worden...

- Wees origineel: bedenkt een leuk onderwerp en laat stickers maken bij een bedrijfje... Ga bij verschillende winkels horen (prijsverschillen kunnen groot zijn...)

- Goede stickers op de goede plaats geven een prachtig effect...

Maak de kappen eerst goed schoon met water en zeep. Laat ze daarna goed drogen of wrijf ze droog met een schone doek. Zorg dat er geen vuil of stof meer op de delen zit waar je de stickers wil kleven...

Stickervellen..
Je kan ook een volledig stickervel kopen in éénzelfde kleur en zelf stickers uitsnijden... Om het design uit te tekenen kan je best in spiegelbeeld op de achterzijde werken. Maak je ontwerp op pc, zet het in spiegelbeeld en print het uit...
Uitsnijden kan je met een cuttermesje en eventueel een liniaal er naast voor rechte stukken...

1022103481-stickers.jpg
 
Last edited:
Verchromen ...

Mogelijk voor materialen als staal en aluminium...
De glans en kwaliteit is afhankelijk van de werkwijze...
Onderhoud met een zachte wolle doek en chroompoets na het schoonmaken met water en zeep

Voorbereiding:
De gehele oppervlakte moet voor de bewerking met chroom, zink en/of koper eerst volledig schoon en glad gemaakt worden. Krassen, vuil en andere oneffenheden zijn namelijk erg goed zichtbaar na de uiteindelijke chroomlaag...

Oud nikkel, koper of chroom moet eerst verwijderd worden met chemicaliën. Roest wordt verwijderd met behulp van een zuurbad...

De grootste oneffenheden worden 'weggeslepen' met een grove korrel, waarna het oppervlakte steeds fijner bewerkt wordt tot het kan worden geborsteld of gepolijst. Polijsten wordt als voorbereiding én afwerking toegepast...

Verkoperen:
Een bijkomende bewerking tegen corrosie. Koper is vervormbaar, tamelijk zacht en vrijwel alle metalen kunnen er op worden neergeslagen, dus ook chroom. Daarom wordt het ook vaak als tussenlaag bij ‘moeilijke’ bewerkingen gebruikt. De oppervlakte wordt bedekt met een koperlaag, waarna deze weer wordt gepolijst. Aangeraden voor onderdelen die moeten blootstaan aan wisselende weersomstandigheden. De koperlaag bepaalt tevens het uitzicht van de chroomlaag.

Vernikkelen:
Nikkel is een geelachtig metaal dat het grondmateriaal moet afsluiten van de omgeving om het corrosiebestendig te maken. Het geheel moet dus poriedicht zijn. De dikte van de laag is afhankelijk van de onderlaag en kan variëren van zo’n 20 micrometer tot zelfs 40 of 45. Met een opvullend vermogen en direct hoogglanzende neerslag bij moderne baden. In slijtvaste, harde, zachte of ductiele vorm. Door de hoogglans is polijsten niet meer nodig.

Kan in verschillende vormen gelegd worden:
- Hoogglanzend
- Halfglanzend, resultaat na chroom ook halfglanzend
- Mat, resultaat na verchromen ook mat

Uiteindelijke sierchroom:
De eigenlijke chroomlaag is slechts een dun laagje van ongeveer 0,3 micrometer. Blauwwit van kleur en erg slijtvast en grote hardheid. Corrosievast, slijtvast en krasvast.
Wordt gehecht door middel van een 'chroombad'


Alternatief voor sierchroom is 'hardverchromen':
Geen toepassing van tussenlaag maar rechtstreeks aanbrengen van verschillende lagen chroom. De ondergrond moet zorgvuldig worden bewerkt en de uiteindelijk laag moet geslepen en gepolijst worden. Langere levensduur...
Kan niet toegepast worden op aluminium...

Adressen Belgie :
www.cromagevoorspoels.be

Chromage Mossu
Bouchautstraat 27
9250 Waasmunster

Meer adressen? Plz PM

Adressen Nederland :
www.hardchroom-wever.demon.nl
www.galvame.nl
www.cpceuroplating.com
http://www.jansenchroom.nl
Meer adressen? Plz PM

1022105671-verchromen.jpg
 
Last edited:
Spuiten/verven van kleine onderdelen ...

Opvallende onderdelen als voorvork, binnenzijde van schijfrem, ophanging van demper, remklauwen, waterpomphuis (indien aanwezig) of andere kleine details kan een scooter net dat ietsje meer geven van look...

Remklauwen spuiten/verven:
In auto-tuning zaken vind je vaak kleine verfpotjes met speciale remklauwen-lak in verschillende kleuren dat je met een borsteltje moet opbrengen...
Een andere mogelijkheid is het gebruik van 'Hammerite' lak...
- Haal je remklauw los van je voorvork en maak 'm goed schoon met WD40 of ander schoonmaakmiddel. Laat daarna alles goed drogen. (Zorg dat er geen vuil meer in hoekjes te zien is...)
- Schilder voorzichtig de buitenzijde van de remklauw in de gewenste kleur.
- De eerste laag dekt meestal niet meteen, dus laat voldoende drogen en zet er een tweede laag over. Niet meteen één dikke laag schilderen...
- Zorg goed dat er geen verf in de remklauw/remzuigers zelf druipt en laat goed drogen voor je klauw weer monteerd...

Kleine onderdelen/details ...
Sommige kleine onderdelen kan je gewoon voorzichtig schilderen met een borsteltje. Maak wel eerst het onderdeel altijd goed schoon en heb geduld. Het resultaat loont...
Vorkpoten of grotere delen kan je best gewoon spuiten... Haal het onderdeel los of plak het omringende gedeelte goed af met kranten en papierkleefband. Vergeet niet sommige delen eerst te schuren of te voorzien van grondverf...


1022142395-detailafwerking.jpg
 
Last edited:
Polyester ...

Je kan op verschillende manieren met polyester werken...
Herstelling van een breuk, een volledig nieuwe kap maken/ontwerpen of verschillende delen aan elkaar bevestigen...

Polyester bestaat uit de combinatie van glasvezelmatten en een verharder die op de juiste manier gebruikt/gemengd moeten worden. De eerste ervaringen met polyester zijn meestal niet 100%, dus maak altijd eerst een oefenstukje.

Werk altijd in een geventileerde ruimte en draag plastieken handschoenen en stofmasker... Polyester stinkt en is niet echt goed voor de gezondheid...

Het is aan te raden dat je de eerste maal naar een gespecialiseerde zaak je benodigdheden gaat halen waarbij je voldoende en goede uitleg vraagt over het mengen met verharder ed... De eerste aankoop van het materiaal is niet goedkoop !

* Het maken van een mal ...
Omdat de combinatie van de verharder (hars) en polystermatten een vervormbaar geheel is voor het uitgehard is heb je een basis nodig om op te werken...
Een mal maken neemt het meeste werk en tijd in beslag omdat de vorm en afwerking hiervan het resultaat volledig bepaald... Elke oneffenheid zal ook in het eindproduct te zien zijn...
Materialen die je kan gebruiken: hout, isolatieschuim uit een spuitbus (makkelijk te bewerken), klei, ...
Je kan ook vertrekken van een bestaande vorm, bijvoorbeeld een oude kap...

* Aanbrengen van de wax ...
Wax zorgt er voor dat je polysteren eindproduct kan loskomen van de mal en er niet 'in kleeft'. Doe je dit niet goed blijft het polyster dus aan de mal vasthangen...
Smeer de wax met het bijgeleverde doekje in de (volledige) mal en ook aan de randen. Laat drogen en herhaal dit enkele malen...
(kan verschillen per product, lees goed de bijsluiter...)

* Aanbrengen van de gelcoat ...
De gelcoat wordt de (gladde) buitenlaag van je polysteren product... Origineel is deze gewoon doorzichtig, maar door toevoeging van kleurpigment kan je een effen kleur bepalen. Zo kan je beter de luchtblazen opmerken...
De hoeveelheid verharder die toegevoegd wordt bij de gelcoat verschilt per product. Vraag voldoende raad en lees de bijsluiter...
Bij sommige gelcoats moet je ook meerdere lagen aanbrengen met een oude (verf)borstel...

* Gebruik van de hars en glasvezelmatten ...
Glasvezelmatten zijn grote vierkante lappen van geweven glazvezeldraadjes. Je kan best gebruik maken van twee soorten: 300gr/m² en 450 gr/m². Gebruik de lichtste voor de eerste twee lagen in de mal, daarna de 450gr/m²...
Scheur voor je begint met het aanmaken van de hars de matten in ongeveer de geschikte vorm voor de mal. Nooit knippen! Zo krijg je te scherpe en dikke randen... als je scheurt kan je de uitgerafelde randen mooi in elkaar laten overlopen...
Het aanmaken van de hars doe je best in een doosje of schaaltje dat je later niet meer gebruikt... Meng nooit te veel in 1 keer.. zo gaat het reeds uitharden voor je alles op de matten hebt opgebracht... De juiste verhouding van de hars en verharder staat wederom op de bijsluiter en verschilt ook per product...

* Aanbrengen van de hars en glasvezelmatten ...
Leg de gescheurde stukjes mat stuk voor stuk in de mal en druk 'm goed tegen de randen aan. Met een oude verfborstel of speciale polysterroller kan je nu de hars over de polystermat uitsmeren... Zorg dat alle matjes goed doorweekt worden en druk de hars goed samen zodat er geen luchtbellen meer tussen zitten...
Laat elke laag even drogen maar niet volledig uitharden (!) en breng de volgende reeks matten aan... Herhaal dit tot het polyster dik en stevig genoeg is..

* Uitharden en loshalen van het eindproduct ...
Het geheel moet voldoende uitgehard zijn voor je het polysteren deel loshaalt! Zoniet gaat alles vervormen...
Sommige waxen kan je laten oplossen door water tss de mal en het polyster te druppelen zodat het easy loslaat. Bij anderen kan je gewoon de mal er voorzichtig aftrekken.

* Afwerken ...
De randen met losse glasvezelmat kan gewoon je afknippen, de rest kan je met een vijltje en schuurpapier voorzichtig bijwerken tot je eht gewenst resultaat hebt...
Reinigen van de verfborstels en ander materiaal kan je met een speciaal product of gewoon Aceton.


Herstellen van een breuk:
Niet alle breuken in een kap kan je herstellen. Als er kracht/spanning opzit zal het telkens weer gaan barsten...
Meer info: http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/3/atelier.asp
Als je de herstelde breuk wil verstevigen met polyster achteraan doe je dat best met verschillende kleine lagen. Laat elke laag drogen, maar niet uitharden. Let wel dat je de laag niet te dik maakt zodat de pasvorm op de scooter goed blijft...


Zelf maken van een kap:
Je kan best vertrekken van een oude bestaande kap...
* Bewerken van de originele kap ...
Met polyester, klei en/of andere materialen kan je de originele kap naar wens aanpassen... bijvoorbeeld door het aanbrengen van een 'luchthapper', speciale vorm,... Let wel dat de bevestigingen origineel blijven en de pasvorm aansluit bij de overige kappen en het frame...
Schuur het oppervlakte na het aanpassen goed glad zodat de vorm van de mal meteen goed wordt...
* Breng de nodig wax aan op de originele kap en maak een polysteren afdruk van de hele kap zoals hierboven beschreven. De mal is nu klaar... Schuur de binnenzijde tot alle kleinste oneffenheden verdwenen zijn...
* Nu kan je in de mal weer wax aanbrengen en de nieuwe kap maken (zelfde wijze als hierboven beschreven).
Let wel: is je mal niet goed, dan gaat ook je nieuwe kap niet passen...

Heb geduld... het gaat nooit van de eerste maal perfect... Polyester is flexibel en handig, maar het vergt oefening en ervaring...

Meer info en afbeeldingen van de werkwijze en producten:
www.fastards.tk bij Info

1022146686-polyesteren.jpg
 
Last edited:
Accessoires voor hydraulische remmen ...

Werking en info over hydraulisch remsysteem:
http://www.scootertuning.net/Leftmenu/Atelier/1/atelier1.asp


Banjo's en sockets ...
Stalen of kevlar remleidingen worden bevestigd door middel van de sockets en banjo's aan beide uiteinden...
Gekleurde banjo's zijn los te verkrijgen in verschillende kleuren (rood, paars, blauw, goudkleurig, chroom,...)

Bevestigen van de sockets en banjo's aan de remleiding:
- Tape het uiteinde van de remleiding goed af met papierkleefband
- Schuif de socket over de remleiding met het brede gedeelte naar het uiteinde van de leiding
- zet de banjo in een goede bankschroef en schuif de remleiding over het voorziene uiteinde van de banjo
- Schroef nu de socket op de banjo vast


Krimphoezen ...
Kan ook gebruikt worden voor gewone remleidingen...
- Haal de remleiding los en schuif de hoes over de leiding heen (let op dat hij niet scheurt...)
- Verwarm de hoes zodat ie netjes en gelijkmatig krimpt
- Monteer de remleiding weer...

1022174760-stalen remleidingen.jpg
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top