[optic_tuning]Zo geef je Sito uitlaat een moderne carbon look (kosten 2,50)

Xtreme023

ScooterForum Member.
Iedereen kent ze wel de zwart met grijze (Leovince) Sito uitlaatjes.

A7_BD922_F-_BBA0-4_EE4-98_DF-_A374_F6_E637_C4_56875-0_66609.png

Al jaren maken ze dit type (zogehete orgineel vervangende uitlaat) voor vrijwel elk scooter merk dat er op de markt is.
En ja ook ik ben een (trotse) bezitter van zo een saai uitziende zilver grijs met zwart knalpijpie.

Wat zou ik kunnen doen en verranderen om hem een wat modernere look te geven van deze tijd ....

En heb het toen het volgende plan in werking gezet.

Op de Sito uitlaat zelf zit een zilver kleurig plastic hitteschildje met 3 imbus boutjes geschroefd.
Deze wilde ik een moderne carbon look gaan geven....

Bij de Action hebben ze voor 2,49 euro de volgende carbon folie.

https://www.action.com/de-de/p/cc-au...elbstklebend-/

Heb deze gehaald en ben als volgende te werk gegaan.

1: Heb de 3 boutjes van het hitteschildje losgedraaid.
2: De rubbertjes waar de bouten doorheen gaan uit de kap gedrukt.
3: Het hard plastic kunstof kapje met daarop de naam Sito heb ik weggesneden met scherp stanley mes.
4: Daarna de hele kap een beetje gelijk opgeschuurd alle krassen en oneffenheden weg gewerkt. ( anders zie je deze zeker terug door de wrapfolie )
5: Alles goed stof en vetvrij gemaakt.

Het wrappen kan gaan beginnen????

Ikzelf had dit nog nooit eerder gedaan dus had geen flauw idee.
Dus opende ik de verpakking van de wrapfolie en trof daar een makkelijke beschrijfing in meerdere talen hoe te handelen met het plakken en bewerken van deze folie..

Benodigheden

Scherp stanleymes/hobby mes en een Schaar
Een snijplank
Liniaal meetlat/ snijlat (om de wrapfolie recht langs af te snijden)
Een haar feune van vriendin of vrouw werkt prima.
(Extra) Alu hitte bestendige uitlaat tape ( Voor t beplakken van de binnenkant )

De werkwijze van een beginner (ik dus...)

Ik heb de wrapfolie op zijn kop met de witte zijde naar boven op de snijplank/tafel gelegd ( Let op het krult heel erg)
Oplossing hiervoor zijn wat zwaars op de hoeken van de uitgerolde folie zetten.
Of een heel klein beetje voor verwarmen met de haar feune ( Let op !!! niet te lang want dan zit het witte afpell papier al vast geplakt aan je folie zelf en krijg je deze niet meer los... )
Ik heb toen het kunstof hitteschild kapje op zijn kop op de witte zijde van de folie gelegd en bedacht ineens als ik de folie ga verwarmen het heel goed zou kunnen dat ie gaat in krimpen....
En ik wilde de wrap folie over de randen heen trekken en tot aan de achterzijde plakken zodat de randen ook netjes afgewerkt zouden zijn.
Ook zitten er een paar welvingen in de kap zelf en niet te vergeten de grote opening aan de onderkant.
Snij of knip de wrapfolie dus ruim af....
Ik heb de kap in t midden van de folie gelegd en zo een 10 a 15 cm aan de boven en onderzijde overgehouden.
En een rechte lijn getrokken met meetlat en deze daarna op de lijn langs de meetlat recht afgesneden met stanleymes/Schaar.
Nu had ik dus de folie die ik nodig dacht te hebben voor t kapje en pulkte de witte laag van de folie....
En ja hoor je raad het al ik was op 2 plekken te lang met de haardroger van mijn vrouw op t materiaal gebleven waardoor de folie dus vastzat op t witte papier.
Het was gelukkig maar een klein stukje van de buitenzijde dus kon gewoon doorgaan....
Tja en toen begon t feest PLAKKEN.....
Ik heb de folie nog steeds vlak op zijn kop met de plak kant naar boven vlak op tafel liggen.
Heb toen de kap op zijn kop met de bovenkant waar de 2 boutgaatjes zitten ( Dus niet het grote gat aan de onderkant ) op de folie vastgedrukt.
Toen had ik dus een beginnetje en kon ik de folie en de kap van tafel pakken en omdraaien
In samenwerking met de haardroger (niet op zijn heetste stand ) en op een aardige afstand ging het plakken erg makkelijk moet ik zeggen.
De folie is meerdere keren los en vast te plakken op het te plakken object verliest niet zijn plak kracht.
En door de warmte van de haardroger wordt het heel elastisch en kan je t alle kanten op stretchen
Dit was ideaal voor de boutgaten want die verwarmde ik een beetje en drukte zo de folie voorzichtig met mijn finger in de randen van de gaatjes door de kap heen.
En ook de bochten en de randen van de kap kon ik zo met de haardroger netjes strak erop en er omheen krijgen.
Nou zie hier het eerste resultaat van een beginner die aan het wrappen is geslagen ...

IMG_20180529_042901.jpg
IMG_20180529_042924.jpg
IMG_20180529_043018.jpg

Ik ben best tevreden over het eind resultaat
smile.gif
en ook zeer tevreden over de kwaliteit wrap folie die ik voor 2,49 euro bij de Action heb gekocht.
Echt top spul.......
Als laatste heb ik voor de zekerheid aan de binnenkant van de kap zilverkleurige hittebestendige Alu uitlaat tape geplakt.
Dit dient als extra hitte buffer om het eventuele te veel aan hitte wat de uitlaat zelf mocht afgeven op het beplakte kapje tijdens het rijden tegen te gaan .
Maar dit is niet noodzakelijk het kunstof kapje zit immers op 3 vierkanten nokjes met een aardige ruimte tussen de uitlaat en het kapje zelf.
Hier hebben de italianen van leovince al rekening gehouden anders zouden ze zelf ook nooit een kunstof kapje gebruikt hebben.

Nou mensen hoop dat jullie wat hebben gehad aan mijn beginners bijdragen en 1e wrap avontuur ervaringen
Tja je moet een klein beetje geduld hebben maar zeg nou zelf 2,49 euro daar koop je nog niet eens een spuitbussie voor tegenwoordig.....
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Netjes :)

Upload anders de foto's even op het forum, dan weet je zeker dat ze in de toekomst er nog staan :) maar leuk gedaan en nette afwerking.
 
Hoi Bas aangenaam kennis te maken en mijn complimenten voor het beheren en online houden van dit informatieve scooter forum.
Ik weet uit ervaring wat een werk en vooral veel tijd daar allemaal bij komt kijken helemaal top.
Ik pas mijn post even aan en upload de afbeeldingen via het forumscript naar jou hosting server.
Leuk om te horen dat deze eerste (forum post) mijn gedeelde wrap ervaring in goede aarde valt.
To be continued.....
 
Back
Top