Optic Tuned FireFox

#AthenA#

MHR MH RX Beuner
FFDriver2.jpg

Hey medetuners ;)

Ik ben Chris Dreezen van 16 jaar, ik woon in Gronsveld (onder Maastricht) en dit is mijn projectpage van (zoals je al kon zien) mijn Malaguti Firefox.

Let op! Dit is niet het soort project wat je verwacht voor een sprintscooter of een dikke 70cc speed cilinder!
Mijn projectpage is heel anders. Na lang aandringen van vrienden en vooral van mijn broertje heb ik deze page gemaakt. Ik ga namelijk mijn Firefox OPTISCH mooi maken.

Qua snelheid word het niet zoveel. Dus als je een supersnelle scooter verwacht met +24 PK dan kan je beter wegklikken.
Maar waarom dan wel een projectpage? Dat zal ik uitleggen samen met mijn scooterverleden:

Scooterverleden (ERG LANG!)
Mijn scooterverleden begint niet erg lang geleden. Ik had wel al een paar keer op een brommer gereden maar ik was toch eigenlijk aan het sparen voor een auto.
Totdat ik op een dag te horen kreeg dan een vriend van me een wallaroo had gekocht. Die zijn we meteen (met onze n00b kennis :p) lekkr gaan uittesten en openschroeven.
Ik was meteen verkocht. De techniek boeide mij enorm en ik kon niet wachten totdat ik ook 16 werd.
Toen de dag was aangebroken ben ik meteen opgegaan voor m'n certificaat, en in één keer geslaagd met 6 fouten :p

Ik was aan het zoeken op Marktplaats.nl voor een leuke wallaroo tot ik ineens een "Eureka" moment kreeg. Ik had mijn vader horen praten over Malaguti (een blijkbaar best leuk merk) ik tikte dit dus in en ik zag meteen een Firefox staan voor 800 euro.
Ik heb meteen die gast opgebeld en ik kon hem hetzelfde weekend nog komen ophalen (Dan wel voor 700 euri's).

Eenmaal opgehaald en 700 euro lichter ben ik apentrots alles gaan regelen (verzekering/schouwen etc.) Toen dat gebeurd was ben ik 2 maanden zonder problemen met de scoot naar school gegaan (hij ree lekkr 65 wat genoeg was voor mij op dat moment)

Op een dag besloot ik de prop uit de uitlaat te halen. Die kregen we eruit maar we kwamen erachter dat de flens van mijn cilinder verkracht was. Dus wat doe je dan. Je koopt een nieuwe cilinder.

Die eenmaal erop gezet (ja zelf gedaan. Een hele dag bezig geweest maar hij deed het wel!) heb ik nog weken ermee kunnen rijden totdat ik hem ineens niet meer gestart kreeg. Wat bleek nou: Koppakking lek... Dat dus ook weer allemaal geregeld nieuwe koppakking etc.

Weer een paar weken kunnen rijden toen dit gebeurde: Ik ree weg en ineens een vaag geluid uit me uitlaat en ik kreeg de scoot niet meer gestart. Ik was zo pissed (was al de zoveelste keer pech in een paar maanden) dat ik mn scoot een aantal; dagen in de garage heb gezet en er niet meer naar heb omgekeken.

In het weekend toch maar de beunkleren aangetrokken en t blok eronderuit gehaald. Wat bleek nu: Vatsloper. Hele cilinder an gort. GVD dacht ik bij mezelf. dat word wéér een nieuwe cilinder.
toen kreeg ik het idee om alles in één keer goed te doen. Ik haalde mn tweede kappenset van zolder en begon te schuren. Ik had mijn nieuwe cilinder besteld, krukas gekocht. Echt alles zou nieuw erin gaan en alles zou schoongemaakt worden en netjes gemaakt.
Dit is waar mijn project dan begint.

Project:

Allereerst mijn toekomstige setup. Het word geen speed en zelfs geen overrange want het moet betaalbaar blijven en niet te veel aandacht trekken.

Setup:
Cilinder: Athena sport Alu 50cc Vlinderpoort
Vario: Power1
Koppeling: Hebo Verstelbaar
Krukas: Power1 Pen 10
Uitlaat: Ontgrensde Laser XPro
Carburateur: Standaard 12mm

Optisch:
Binnenkuip: Cream wit
Kappen: Bordeaux Rood (met een aantal witte details)
Spatbord voor: Rood met witte tanden (strx foto van wat het moet worden)
Witte carterdeksel met rode STR8 carterschroeven en rode kickstarter
Wit waterpompdeksel met Rood slakhuis en schroeven in tegenovergestelde kleur.
Rood startmotortje + Rode blokophanging.
Oranje slangveren
Nog wat andere details
Ook gaat die lelijke "slot" beugel eraf (Aan de rechter zijkant)
De kappen worden dichtgeplamuurd waar de beugel zit (ook aan de andere kant)
En ik krijg booskijkers in de voorkap, en ook die word gladgeplamuurd, en ik pan van plan om wit gecoate SR velgen te plaatsen (dus als iemand die te koop heeft, wel SD, PM me dan!).

Verder komt er Neon of CCFL onder. In de kleur wit. Onder de onderkuip en onder het spatbord. En 2 grote streetglow stickers op de voorkap. Die worden gespoten, en afgedekt zodat het gespoten letters zijn ipv stickers​

Ophalen scooter (ik in het oranje):
IMG_0866.JPG


Scooter in de staat waarin ik hem kocht:
IMG00059.JPG


IMG00060.JPG


Klein photoshopje van hoe die moet worden (Ongeveer)
IMG00059%20copy%20copy.jpg


------------------------------------------------------------------------------------------------

En toen op een leuke dag kreeg ik dit pakketje binnen met daarin mn nieuwe koppeling, mn vario en mn pakkingen :eek: :7 (Vario was al gemonteerd. Toen kwam ik erachter dat k foto's moest maken dus daarom alleen het doosje):

IMG00001.JPG


IMG00002.JPG


IMG00003.JPG


Dus de rest ga ik allemaal monteren en de pakkingen gaan ff de kast in. Die moeten nog ff wachten :p

------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan toch maar weer een pakketje binnengekregen. Het monteren van de hierboven genoemde onderdelen is goed gegaan! Het pakket nu: Power1 pen 10 asje en SKF C3 lagers en keerringen. +ralf+ *D

IMG00008.JPG


IMG00010.JPG


Dan ga ik tog maar eens het blokje splitsen. Dan kan alles erin gezet worden (wat ik overigens niet zelf ga doen wegens tijdgebrek)
In de tussentijd mogen jullie genieten van wat foto's van m'n beunhok, en mn broertje stond erop dat ik een fotowtje van zn vespa beunzooi op mn page zette. Hij is 14 jaar en weet van sommige dingen nog meer als ik :p
Nja dan hier de foto's:

Beunhok:
beunhok.jpg


Mn nieuwe achterveer (Thx to Ruud @Forum):
IMG00012.JPG


Status van de firefox:
IMG00013.JPG


Vespa van me broertje: (70cc Malossi DEPS (Dual Exhaust port System) dus gewoon een dure naam voor Vlinderpoort. Pandakit speed carters en nog een heleboel snelle zooi. Rijdt +- 80 nu... (met originele uitlaat)
IMG00020.JPG


Superbravo Frame van me broertje:
IMG00037.JPG


Gespoten radje, nog niet af... wel alweer vies :( :
IMG00035.JPG


Dat was t weer. Ik hoop tog egt dat mn cilinder binnenkomt deze week. Ik wacht er al een week op en t moet binne 4 dagen binnen zijn. Morgen begin ik aan het splitsen van mn blok.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

{!UPDATE!: Vandaag mn blok gesplitst en goed schoongemaakt. Ook ben ik erachter gekomen dat mijn blok kapot is. Niet ernstig het gaat namelijk om de ophanging van de bok. Die wil ik er tog niet onder majs is tog rot als je zoiets tegenkomt kijk maar:

IMG00038.JPG


Blok van tevoren:

IMG00016.JPG


IMG00017.JPG


Blok naderhand:
IMG00024.JPG


IMG00026.JPG


Ik was eerst van plan alles te laten parelstralen.. maar als je een paar bussen remmenreiniger en een hogedrukreiniger kennis laat maken met je blok dan valt dat vuil nog best wel mee :) :p

Maja nog steeds géén cilinder. ik heb net een mail gestuurd en ze sturen terug: Artikel(en) besteld. Over +- 7 werkdagen thuisbezorgd. EN DAT NADAT IK AL 1,5 AAN HET WACHTEN BEN... jongejongejonge daar bestel ik dus echt nooit meer wat.

------------------------------------------------------------------------------------------------

{!Verveling slaat toe:Z :

Uit verveling ben ik maar allemaal nutteloze dingen gaan spuiten... kijk maar ff gezellig mee voor het resultaat 8) :

Benzineslangveer (wat een woord) maar dit heb ik ook gedaan met de "olieslangveer":
IMG00036.JPG


Waterpompdeksel + afdekkapje voor de ontsteking:
IMG00018.JPG

IMG00039.JPG

IMG00040.JPG


Startmotor (moet nog een keer, verf is op):
IMG00027.JPG


------------------------------------------------------------------------------------------------

{!CILINDEEEEEERRRR!!!!!!!!

Eindelijk mijn cilinder binnen. het heeft ze 2 weken en 3 dagen moeite gekost om m uiteindelijk hier te krijgen, maar hij is wel mooi en het pakket is compleet. Een aanrader dus de Athena 50cc sport Alu met vlinderpoort. Heel netjes afgewerkt. Geen foutjes en de zuiger is perfect mooi glad en gepolijst.
Het enige wat niet zo best was is dat de cilinder in piepschuim zat. Ik heb dus een half uur met n busje perslucht al die kleine bolletjes uit mn spoelpoerten kunnen blazen. Maarja dat heb ik ervoor over.

Hier een aantal fotows van de cilinder en het membraampje:

Doosje:
IMG00004.JPG


Cilinder zelf:
IMG00006.JPG


IMG00005.JPG



Uitlaatpoortje:
IMG00009.JPG


Poortjes (srr voor slechte fotow):
IMG00011.JPG


Cilinderkop:
IMG00014.JPG


Zuiger:
IMG00015.JPG


Membraam:
IMG00021.JPG


------------------------------------------------------------------------------------------------

Zow dat was het voor deze week... Dinsdag word mn blok in elkaar gezet + mn cilinder erop gezet en meteen word de squiche afgesteld. In de tussentijd amuseer ik me aan de kappen (als ik tijd heb wil dat zeggen) en ga ik nog wat nutteloze dingen spuiten. Ook ga ik misschien mijn sportstuurtje+clamp+ digiteller halen. Maar dat zie ik nog wel.

De kappen worden volgende maand gespoten. Tot die tijd zullen er weinig updates zijn... alleen als mijn blok trugkomt. Dan zal ik mn blok eronder hangen en een paar filmpjes maken als hij eenmaal loopt.
Morgen ff updaten: De status van de kappen etc... en een voorbeeld van hoe het voorspatbord etc moet worden.
Ook ga ik morgen ff een mooie signature maken voor bovenaan mn project pagina...

------------------------------------------------------------------------------------------------

Gisteravond laat heb ik nog een Stage6 Temp. tellertje op de kop getikt... Mooie deal al zeg k het zelf :) (Thanks to dartmaster187)
imagemagic.php


------------------------------------------------------------------------------------------------

Updates worden op de eerste pagina geplaatst. Feel free to post. Je kan natuurlijk ook PM-en.

------------------------------------------------------------------------------------------------

26-02 15:17
De signature boven aan de pagina is af. Khoop dat jullie m mooi vinden... ff onder wikskunde gedaan met photoshop :)

Zometeen als het niet meer regent nieuwe lak halen... kan ik mn ophoogblokje nog spuiten, mn startmotor afmaken en mn blokophanging spuiten.

Hieronder het tellerhoudertje was ich nog kaufen muss :p:
imagemagic.php


En dan nog nieuwe tapeinden, een nieuwe rode koppelingstrommel en dan ben ik motorisch gezien bijna klaar... Ik heb ook een nieuw idee opgedaan m.b.t. de lampglaasjes, die worden oliekleur (multicolor) voor een mooi overlopend effect.

------------------------------------------------------------------------------------------------

{!UPDEEEEET!!! :p

Vandaag gedaan:
Startmotortje afgespoten en gemonteerd met witte imbusschroeven
Buis van de blokophanging afgespoten.
Kappen geschuurd.
Kickstartpedaal in de primer gepleurd
Ophoogblokje in de primer gepleurd
carterkap kennis laten maken met verfafbijt en daarna in de primer gezet.

Foto's zeggen meer dan woorden, al zijn de foto's ontzettend slecht alweer. Ik hoop dat we een nieuwe camera krijgen binnekort... mja kan er niks aan doen.

Kickstart:
Kickstarter.jpg


Ophoogblokje:
ophblokjeprimer.jpg


Carterkap Voor&Na:
Carterkapafbijt.jpg

CarterkapPrimer.jpg
(Nee dat zijn geen vlekken, dat is de weerkaatsing van het licht!)

Startmotor:
eindresstartm.jpg


Blokophanging:
Eindresblok.jpg


Preview van hoe het zal gaan uitzien alleen dan mét carterkap andere blokhelft cilinder etc. je snapt m wel ;) :
previeuw.jpg


Hier de status van de kappen nu:
Statusachterkap.jpg

Statusspatbord.jpg


En hier het idee van hoe het spatbord ongeveer moet worden (dan natuurlijk wel in de goede kleuren, dit is met paint gedaan...)
Spatbordidee.jpg



Ook is er een klein ongelukje gebeurd... mn broertje lwou zn superbravo frame zonodig laten zien en sloeg met zn domme actie mn stuurkap an gort...:

ongelukrest.jpg

ongelukboven.jpg

ongelukclose.jpg


Ik wou tog een sportstuur dus het maakt niet veel uit... maar ik heb hem wel gewaarschuwd dat als dit met mn nieuwe gespoten kappen gebeurd dat iej kan rennen en hard dokken...

Daarna ben ik mijn spullen gaan inpakken... Morgen bij engels ff spijbelen om mn blok langs te brengen bij De Beunte (lol) zodat de krukas+lagers+ontsteking+startkoppeling erin gezet kan worden:

Spulleningepakt.jpg


Dit was het weer voor vandaag... Morgen meer Updates als ik mijn blok tenminste trugkrijg... Ik hoop hem uiterlijk donderdag binnen te hebben. maar het kan ook al woensdag of zelfs morgen worden ;)

Tellertje vandaag binnen gekregen. Ziet er mooi uit. Tevens word mijn vertanding vervangen dus ik zal mijn blok pas eind deze week trug hebben.

------------------------------------------------------------------------------------------------

{!Update:

Hey mense. Ik heb vrijdagmiddag mijn blok teruggehaald dus vandaar deze update. Het ziet er goed uit. draait allemaal lekkr. Wat is er nu gedaan:

Krukas+lagers erin gezet
Nieuwe startkoppeling
Nieuwe vertandingslagers
Nieuwe V-Snaar
En ik krijg voortaan korting als ik een beurt laat doen bij De Beente.

De vario heb k er zelf weer opgezet en ik zet er ook nog ff de koppeling op als ik contact kan krijgen met n vriend van me... die heeft een rateldop die op mn moer past... :p

ook heb ik ze in één keer mn cilinder erop laten zetten.

Hier wat fototjes van toen k hem kreeg:
blok2.jpg


ontst2.jpg


Ook maar meteen eronder gehangen en rijklaar gemaakt... Ik hoef nu egt alleen nog de KVS aan te sluiten en hij doet t. Dus het blok hangt er al onder carb aangesloten elektriciteit aangesloten startmotor etc...:

ontst.jpg


laser.jpg


blokje.jpg


Resultaat v/h blok:
geheel.jpg


En dat Masterlijke kontje met die achterveer (H):
kontje.jpg


Zodra ik hem aan het lopen heb weten jullie het. Dit was het weer voor nu. Morgen hopelijk mijn KVS slangen en mn tellerhoudertje binnen!

Mzzls
Chris
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Leuke pagina! :)

Vind het ook erg leuk om te zien dat je graag dingen wilt leren/wilt weten. :) (Dit door je 'vele' topics in quick forum etc. :p)

Succes ermee! 8)
 
chris, komt goed met dit ding :D

Als je ergens niet wijs uit komt, vraag t mij ff, hoef je niet zoveel topics te openen hahaha

We spreken :)

PS: et gaat te fuhr
 
whehe steef ;)

Cker ikz al het vragen.. maar je moet zo vaak werken :p Tgaat inderdaad te fuhr

@Bojt: ja ik wil inderdaad veel leren en weten. Ik vind de techniek enorm boeiend en ik vind het al helemaal interessant hoe je uit zo'n 70cc cilindertje zoveel PK kan halen...

Ik vind het gewoon enorm boeiend en interessant en vooral ook leuk om met scooters bezig te zijn.

EDIT: Owh ja ik heb net een Temp tellertje van Stage6 op de kop getikt. Morgen geld overmaken hopelijk heb k m zo snel mogelijk binnen (Thx to dartmaster187)
 
hmm... beetje triest... 153 views en maar 10 reply's waarvan 2 van mezelf :Z

Als je dit project bekijkt, post dan ook ff je mening! daarvan kan ik ideeën opdoen om m nog mooier te maken...

Update in 1ste post!
 
Waarom ga je met lucht al dat piepshuim (wat in je spoelrilootjes zit) eruit balzen :p Heb ik nou nog nooit gedaan of van gehoord dat iemand dat deed/doet. Voor de rest ziet het er leuk uit :)
 
Ik ben benieuwd hoe de scoot er uit gaat zien met die kleuren.. op een firefox nog nooit tegen gekomen in elk geval.
Trouwens wel slechte foto's van je cilinder :p Maar boeie ;)

Succes
 
Hey gast, mooi projectje man!

Heb je me nog nooit zien rijden? Ik woon in eijsden, ik rij altijd door gronsveld naar school toe..

Zwart/grijze sr:p

Zoals hier op de foto, maar dan met standaard uitlaat..
<<<<<<<<<<<<<
 
Back
Top