Oplossing te hoge compressie 80cc malossi cilinder vespa sprint 4t2v?

Pieter Lanen

New Member
Mijn 2014 Vespa Sprint 4t2v heeft 80cc malossi zuiger en cilinder, maar nog wel de 50cc kop waardoor hij teveel compressie heeft. Hierdoor slijt mijn pakking heel snel en gaat hij lekken. Ik kan alleen nergens op internet een 80cc cilinderkop vinden? Misschien heeft iemand een linkje? Mijn 2e oplossing waar ik aan dacht was dat ik misschien een spacer tussen de kop en cilinder kan doen waardoor er meer ruimte is in de ontbrandingskamer en er minder compressie is. Is 1mm aan Spacer ertussen genoeg om de compressie op een goed niveau te krijgen? Waar ik ook aan dacht maar het heeft niet mijn voorkeur is stukjes uit de 50cc cilinderkop frezen zodat er meer ruimte ontstaat? Heeft iemand een oplossing, want ik wil namelijk wel de 80cc behouden en niet terug gaan naar 50cc.
 
Advertisement - register to remove this

De compressie is inderdaad erg hoog, en een dikkere voetpakking kan daar zeker in helpen. Geen dubbele, maar een dikkere.
Pakkingpapier is er in veel maten..en een leuk frobelwerk om zelf te maken.
Bij mijn weten bestaat er geen 80 cc cilinderkop. Er is wel een 100cc versie van de Zip, maar die is niet geleverd in Nederland, denk ik.
Wat mij verbaasd is de terugkerende sores die je hebt. Ik heb heel wat 80 cc montages gedaan, zonder dat die (op korte termijn) gingen lekken.
Ik gebruikte wel steeds een 80 cc pakking, en nooit gebruikte ik die een tweede keer. Ik vermoed dat een koppakking, wanneer juist gemonteerd , ook niet slijt.
Verder zou het kunnen dat de cilinderkop niet vlak meer is: glasplaat, schuurmiddel op een vlakke ondergrond, of even langs een revisie bedrijf.
Je krijgt daardoor wel iets hogere compressie, maar te verwaarlozen.
Het vlak van de cilinder is meestal in orde, zeker bij de gietijzeren.
En heeeel misschien draai je de moeren op de tapeinden net niet stevig genoeg aan, hoewel de meesten deze te strak aan draaien.
Een momentsleutel kan dan uitkomst bieden, en er zijn video's van Zandri die aangeven welk moment het beste is.
Succes..
 
Poog dikkere voetpakking.
Groet,
Ik heb Joey Schaar ff gebeld en die zij dat een dubbele voetpakking het op zou lossen. Iemand die dit kan bevestigen?
De compressie is inderdaad erg hoog, en een dikkere voetpakking kan daar zeker in helpen. Geen dubbele, maar een dikkere.
Pakkingpapier is er in veel maten..en een leuk frobelwerk om zelf te maken.
Bij mijn weten bestaat er geen 80 cc cilinderkop. Er is wel een 100cc versie van de Zip, maar die is niet geleverd in Nederland, denk ik.
Wat mij verbaasd is de terugkerende sores die je hebt. Ik heb heel wat 80 cc montages gedaan, zonder dat die (op korte termijn) gingen lekken.
Ik gebruikte wel steeds een 80 cc pakking, en nooit gebruikte ik die een tweede keer. Ik vermoed dat een koppakking, wanneer juist gemonteerd , ook niet slijt.
Verder zou het kunnen dat de cilinderkop niet vlak meer is: glasplaat, schuurmiddel op een vlakke ondergrond, of even langs een revisie bedrijf.
Je krijgt daardoor wel iets hogere compressie, maar te verwaarlozen.
Het vlak van de cilinder is meestal in orde, zeker bij de gietijzeren.
En heeeel misschien draai je de moeren op de tapeinden net niet stevig genoeg aan, hoewel de meesten deze te strak aan draaien.
Een momentsleutel kan dan uitkomst bieden, en er zijn video's van Zandri die aangeven welk moment het beste is.
Succes..
Hoi jeroen, wat is de ideale dikte van de pakking voor 80cc die ik dan moet gebruiken?
 
Ik heb Joey Schaar ff gebeld en die zij dat een dubbele voetpakking het op zou lossen. Iemand die dit kan bevestigen?

Hoi jeroen, wat is de ideale dikte van de pakking voor 80cc die ik dan moet gebruiken?
Ik zou zo'n 1,5 a 2 mm aanhouden, en wanneer je die monteert, wordt het weer iets minder, en zit je waarschijnlijk goed.
Je kan een dubbele voetpakking ook gewoon uitproberen...
 
Ik zou zo'n 1,5 a 2 mm aanhouden, en wanneer je die monteert, wordt het weer iets minder, en zit je waarschijnlijk goed.
Je kan een dubbele voetpakking ook gewoon uitproberen...
Dankjewel voor je reactie, maar wat is het risico van een dubbele voetpakking, dat je in eerste instantie een dikkere enkele aanraad?
 
Dankjewel voor je reactie, maar wat is het risico van een dubbele voetpakking, dat je in eerste instantie een dikkere enkele aanraad?
Het risico is theoretisch, en praktisch zal het wel meevallen, ook omdat de druk niet groot is, als het goed is zal ontbreken.
Ik zal zo een cilinder erbij pakken, want er loopt mogelijk een olie kanaal langs een van de tapeinden en de twee pasbussen beneden op het carter zullen ook richting geven aan de max hoogte/dikte van de voetpakking.
Aardig zou verder zijn om te berekenen hoe dik de voetpakking moet zijn om de compressie van 10:1 tot 9:1 te verlagen.
Kijken of dat lukken wil. Uitgangspunt zal zijn de compressie verhouding die voor een 50 cc IGET wordt opgegeven: 12: 1
Ik kom bij je terug!
 
Het risico is theoretisch, en praktisch zal het wel meevallen, ook omdat de druk niet groot is, als het goed is zal ontbreken.
Ik zal zo een cilinder erbij pakken, want er loopt mogelijk een olie kanaal langs een van de tapeinden en de twee pasbussen beneden op het carter zullen ook richting geven aan de max hoogte/dikte van de voetpakking.
Aardig zou verder zijn om te berekenen hoe dik de voetpakking moet zijn om de compressie van 10:1 tot 9:1 te verlagen.
Kijken of dat lukken wil. Uitgangspunt zal zijn de compressie verhouding die voor een 50 cc IGET wordt opgegeven: 12: 1
Ik kom bij je terug!
Ik heb alleen geen IGET scooter, maar een 2v met carburateur. Dus ik moet kijken of ik de compressie tot 9:1 kan verlagen?
 
Mijn 2014 Vespa Sprint 4t2v heeft 80cc malossi zuiger en cilinder, maar nog wel de 50cc kop waardoor hij teveel compressie heeft. Hierdoor slijt mijn pakking heel snel en gaat hij lekken. Ik kan alleen nergens op internet een 80cc cilinderkop vinden? Misschien heeft iemand een linkje? Mijn 2e oplossing waar ik aan dacht was dat ik misschien een spacer tussen de kop en cilinder kan doen waardoor er meer ruimte is in de ontbrandingskamer en er minder compressie is. Is 1mm aan Spacer ertussen genoeg om de compressie op een goed niveau te krijgen? Waar ik ook aan dacht maar het heeft niet mijn voorkeur is stukjes uit de 50cc cilinderkop frezen zodat er meer ruimte ontstaat? Heeft iemand een oplossing, want ik wil namelijk wel de 80cc behouden en niet terug gaan naar 50cc.
Aansluitend op mijn laatste post, en betreffende de dubbele pakking of niet, blijkt dat er wel druk staat op de voetpakking. Oliedruk, en dat zal niet erg veel zijn, maar toch. De voetpakking sluit een sleuf af die olie laat stromen van de oliepomp, naar het rechter krukaslager, via het kanaal met een blauw pijltje, en wat ie niet kwijt kan gaat via een kanaal langs het rechter-boven tapeind naar de ruimte boven de cilinderkop: om de nokkenas te smeren!
> wat ik aan voetpakkingen heb gemeten schommelt dit rond de 0.5 mm dikte.
de maximale dikte wordt mede bepaald door de twee pasbussen rond de tapeinden bij het carter. Die steken ongeveer 6 mm boven het carter uit, dus wanneer je er 3 mm van gebruikt voor een superdikke voetpakking, gaat er nog 3 mm de cilinder in. De vraag is of er 3 mm nodig is om de compressie voldoende te verlagen.
> de extra dikte van de voetpakking zal de compressie omlaag brengen. De compressie verhouding is (VC +VS) gedeeld door VC
waarbij VC het volume in de cilinderkopruimte is bij bovenste dode punt van de zuiger. VS is het slagvolume, waarbij we voor het gemak aannemen dat dit gelijk staat aan de cilinderinhoud.
> de compressie verhouding van een ZIP e5 van 50 cc is 12. (Staat in het instructie boekje) Best behoorlijk! Het VC wat ik dan bereken is 4,5 cc.
> De VC zal tussen een 3 kleps zip en een 2 kleps zit niet veel verschillen, dus neem ik 4,5 cc als VC voor de oude 2 kleps zip.
> Gegeven de VC van 4,5 cc kom ik bij een 80 cc uit op een compressie van 18, 7 Onwaarschijnlijk hoog! Hierbij heb ik de volume vergroting door de koppakking veroorzaakt niet meegenomen. Maar dan nog.
> met 80 cc aan inhoud is de vraag hoeveel cc elke milimeter slag oplevert. 80 gedeeld door 41,9 is ongeveer 1,9 cc
> wanneer je dus een vermindering van compressie wil, hoe groot moet de de VC worden wil je bij een 80 cc op 12 aan compressie uitkomen?
De VC zou dan van 4,5 naar 7,2 moeten gaan: 2,7 cc. Dan zou je 2,7/1,9= 1,4 mm extra aan voetpakkingsdikte moeten hebben.
>>Kan iemand die hoge compressie die ik bereken bij een 80 cc relativeren? Welke aannamen die ik maak zijn foutief?
Post automatically merged:

Aansluitend op mijn laatste post, en betreffende de dubbele pakking of niet, blijkt dat er wel druk staat op de voetpakking. Oliedruk, en dat zal niet erg veel zijn, maar toch. De voetpakking sluit een sleuf af die olie laat stromen van de oliepomp, naar het rechter krukaslager, via het kanaal met een blauw pijltje, en wat ie niet kwijt kan gaat via een kanaal langs het rechter-boven tapeind naar de ruimte boven de cilinderkop: om de nokkenas te smeren!
> wat ik aan voetpakkingen heb gemeten schommelt dit rond de 0.5 mm dikte.
de maximale dikte wordt mede bepaald door de twee pasbussen rond de tapeinden bij het carter. Die steken ongeveer 6 mm boven het carter uit, dus wanneer je er 3 mm van gebruikt voor een superdikke voetpakking, gaat er nog 3 mm de cilinder in. De vraag is of er 3 mm nodig is om de compressie voldoende te verlagen.
> de extra dikte van de voetpakking zal de compressie omlaag brengen. De compressie verhouding is (VC +VS) gedeeld door VC
waarbij VC het volume in de cilinderkopruimte is bij bovenste dode punt van de zuiger. VS is het slagvolume, waarbij we voor het gemak aannemen dat dit gelijk staat aan de cilinderinhoud.
> de compressie verhouding van een ZIP e5 van 50 cc is 12. (Staat in het instructie boekje) Best behoorlijk! Het VC wat ik dan bereken is 4,5 cc.
> De VC zal tussen een 3 kleps zip en een 2 kleps zit niet veel verschillen, dus neem ik 4,5 cc als VC voor de oude 2 kleps zip.
> Gegeven de VC van 4,5 cc kom ik bij een 80 cc uit op een compressie van 18, 7 Onwaarschijnlijk hoog! Hierbij heb ik de volume vergroting door de koppakking veroorzaakt niet meegenomen. Maar dan nog.
> met 80 cc aan inhoud is de vraag hoeveel cc elke milimeter slag oplevert. 80 gedeeld door 41,9 is ongeveer 1,9 cc
> wanneer je dus een vermindering van compressie wil, hoe groot moet de de VC worden wil je bij een 80 cc op 12 aan compressie uitkomen?
De VC zou dan van 4,5 naar 7,2 moeten gaan: 2,7 cc. Dan zou je 2,7/1,9= 1,4 mm extra aan voetpakkingsdikte moeten hebben.
>>Kan iemand die hoge compressie die ik bereken bij een 80 cc relativeren? Welke aannamen die ik maak zijn foutief?
Post automatically merged:

Aansluitend op mijn laatste post, en betreffende de dubbele pakking of niet, blijkt dat er wel druk staat op de voetpakking. Oliedruk, en dat zal niet erg veel zijn, maar toch. De voetpakking sluit een sleuf af die olie laat stromen van de oliepomp, naar het rechter krukaslager, via het kanaal met een blauw pijltje, en wat ie niet kwijt kan gaat via een kanaal langs het rechter-boven tapeind naar de ruimte boven de cilinderkop: om de nokkenas te smeren!
> wat ik aan voetpakkingen heb gemeten schommelt dit rond de 0.5 mm dikte.
de maximale dikte wordt mede bepaald door de twee pasbussen rond de tapeinden bij het carter. Die steken ongeveer 6 mm boven het carter uit, dus wanneer je er 3 mm van gebruikt voor een superdikke voetpakking, gaat er nog 3 mm de cilinder in. De vraag is of er 3 mm nodig is om de compressie voldoende te verlagen.
> de extra dikte van de voetpakking zal de compressie omlaag brengen. De compressie verhouding is (VC +VS) gedeeld door VC
waarbij VC het volume in de cilinderkopruimte is bij bovenste dode punt van de zuiger. VS is het slagvolume, waarbij we voor het gemak aannemen dat dit gelijk staat aan de cilinderinhoud.
> de compressie verhouding van een ZIP e5 van 50 cc is 12. (Staat in het instructie boekje) Best behoorlijk! Het VC wat ik dan bereken is 4,5 cc.
> De VC zal tussen een 3 kleps zip en een 2 kleps zit niet veel verschillen, dus neem ik 4,5 cc als VC voor de oude 2 kleps zip.
> Gegeven de VC van 4,5 cc kom ik bij een 80 cc uit op een compressie van 18, 7 Onwaarschijnlijk hoog! Hierbij heb ik de volume vergroting door de koppakking veroorzaakt niet meegenomen. Maar dan nog.
> met 80 cc aan inhoud is de vraag hoeveel cc elke milimeter slag oplevert. 80 gedeeld door 41,9 is ongeveer 1,9 cc
> wanneer je dus een vermindering van compressie wil, hoe groot moet de de VC worden wil je bij een 80 cc op 12 aan compressie uitkomen?
De VC zou dan van 4,5 naar 7,2 moeten gaan: 2,7 cc. Dan zou je 2,7/1,9= 1,4 mm extra aan voetpakkingsdikte moeten hebben.
>>Kan iemand die hoge compressie die ik bereken bij een 80 cc relativeren? Welke aannamen die ik maak zijn foutief?
Post automatically merged:
Hieronder een foto van verschillende zuigers:

Links uit IGET 3v 50 cc, dan een gewone 50 cc 2v, en twee 80 cc voor 2V.
Het lijkt wel of de 80 cc zuigers een soort inwendige deuk hebben, waardoor de compressie lager uitvalt dan dat ze aan de bovenkant strak zijn.
Mogelijk is dit een van de dingen die verklaard dat de werkelijke compressie van een 80 cc lager zal zijn dan 18,7 ( er een grotere VC is)
Bij de IGET zit er een extra kruis op de zuigerkop, om de compressie hoog te makenZuigers.jpg
 

Attachments

  • rechterhelft.jpg
    rechterhelft.jpg
    328.8 KB · Views: 9
  • oliekanaal.jpg
    oliekanaal.jpg
    109.9 KB · Views: 10
Last edited:
Mijn 2014 Vespa Sprint 4t2v heeft 80cc malossi zuiger en cilinder, maar nog wel de 50cc kop waardoor hij teveel compressie heeft. Hierdoor slijt mijn pakking heel snel en gaat hij lekken. Ik kan alleen nergens op internet een 80cc cilinderkop vinden? Misschien heeft iemand een linkje? Mijn 2e oplossing waar ik aan dacht was dat ik misschien een spacer tussen de kop en cilinder kan doen waardoor er meer ruimte is in de ontbrandingskamer en er minder compressie is. Is 1mm aan Spacer ertussen genoeg om de compressie op een goed niveau te krijgen? Waar ik ook aan dacht maar het heeft niet mijn voorkeur is stukjes uit de 50cc cilinderkop frezen zodat er meer ruimte ontstaat? Heeft iemand een oplossing, want ik wil namelijk wel de 80cc behouden en niet terug gaan naar 50cc.
Dag Pieter,

Om een lang verhaal kort te maken:
Op de website www.hotrod.nl is een berekeningsformule te vinden voor de compressie verhouding.
Je vult in de boring van 49 mm, de slag van 41,4mm en 4,7cc voor de inhoud van de verbrandingsruimte. Ten slotte, en daar zit de muziek, voer je de Deckheight in, in mm. Geen koppakking : voer je een O in. Koppakking van een 0.5 mm? voer je dat in.
Wanneer je dan op bereken klikt komt de compressie verhouding eruit rollen.
Met een Deckheight van een halve millimeter voor de koppakking kom je dan uit op een compressie van iets meer dan 15: 1.
Wanneer je nu een voetpakking van 2 mm erop zet, wordt je Deckheight in totaal 2+0.5 = 2.5 mm. Klik dan op bereken compressie, je ziet dat deze dan aanmerkelijk lager uitvalt.
Mijn advies zou zijn om een compressie verhouding van rond de 12:1 te kiezen.
Succes ermee!
 
Back
Top