OPGELOST: Vespa LX50 4t4v Ratelgeluid help!

TimXPN

Member
Beste SF’ers,

Allereerst beste wensen en een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

graag vroeg ik mij of jullie mij konden helpen met het volgende:

ik heb momenteel een Vespa LX50 4t4v uit 2013. Hiervoor had ik een Piaggio New Fly 4t4v ook uit 2013 en deze trok en reed naar 60/65km/u. Nu had ik alles kwa setup van de Fly overgezet naar de Vespa, aangezien dit toch hetzelfde blok is.

Dit betekend:
- Malossi multivar
- 7,5 gr rollen
- standaard drukveer
- sproeier 75
- Malossi digitronic ECU
- Nieuwe orignele piaggio v snaar

Ik merk twee dingen op:

1. De vespa trekt niet zo aggresief en krachtig op als de new fly en bereikt ook maximaal 50-55 op de telller. Ik weet niet precies waar dit door komt maar een wilde gok is: ik zag bij het loshalen van de vario, dat de v snaar niet tot de maximale hoogte komt. Het is niet dat de vario is ingesleten (geen fysieke groeven) maar zie wel dat de afdruk van de snaar tot ongeveer 70% komt van het loopvlak. Tijd voor vervanging van de Multivar?

2. Dit vind ik het meest vervelend: er komt een vrij hard ratelend/rammend geluid uit vermoedelijk de carterkap.

Zie volgende opname op youtube:

Erg vreemd omdat ik deze reeds heb gecontroleerd op losse onderdelen bij vario of bij koppeling (ook rolletjes zijn net vervangen, en geleiders zien er ook goed uit. Misschien iets met kickstart of bendix? Ook tijdens rijden al de bokstandaard iets vastgehouden met mn schoen dus kan ook niet dat zijn. Of wellicht is het de uitlaat die niet goed vast zit? Het klinkt letterlijk alsof je twee ijzeren onderdelen tegen elkaar trillen.

Hoop dat jullie advies hebben voor de twee kwesties.

Alvast bedankt!!

-Tim
 
Advertisement - register to remove this

Het is aan de buitenkant lijkt, standaard dat los zit? Kenteken plaat los, Kickstarter....
Dank voor je snelle reply, heb eigenlijk alle losse onderdelen al bekeken maar kan het niet vinden. Het gekke is ook, dat na verloop van tijd (ong tien minuten rijden) het geluid dan ook weg gaat. Het geluid is harder wanneer je ook met meer gas optrekt in tegenstelling tot gas loslaat of minder gas geeft.
 
Kan je niet samen met iemand anders op zn bok zetten (desnoods op een blok hout ofzo). En dan dat een iemand hem goed vast houdt en gas geeft en de ander kijkt/luistert/voelt waar het vandaan komt
 
Is het niet het hitteschild vd uitlaat? Als het uit de carter komt zou ik even de Vario geleiders en staat vd rollen bekijken.
Hitteschild zal ik nog wel even checken. Ik had vanmiddag ook een klein doekje gedaan tussen de kickstart en de carterdeksel. Dit omdat de afstand tussen beide toch wel heel klein was. Dit hielp in eerste instantie maar kwam daarna terug. wbt geleiders en rollen, heb ik deze pas gecontroleerd. Zelfs nog een beetje wd40 gespoten om goed gesmeerd te hebben...
Post automatically merged:

Kan je niet samen met iemand anders op zn bok zetten (desnoods op een blok hout ofzo). En dan dat een iemand hem goed vast houdt en gas geeft en de ander kijkt/luistert/voelt waar het vandaan komt

Goed idee! Het zou ook wellicht aan de binnenkant van de carterdeksel kunnen zitten en dat de kickstarterkrans niet goed ingevet is? Of wellicht dat ik toch mijn uitlaat moet nagaan of die wel goed vast zit.

Wat betreft de setup, zie je iets wat wellicht de snelheid en kracht verklaart? Welllicht toch een witte drukveer aan toevoegen?

Thanks!
 
Ik heb trouwens toch wel het vermoeden dat het van onder de carterkap af komt. Misschien die er nog een keertje vanaf halen en alles helemaal uit elkaar halen en controlleren.
Jups komt duidelijk van carter. Overigens is het me niet een bekend geluid, maar lijkt het alsof die carter gewoon aan het klapperen is ofzo. Kan ook zijn dat de carter niet helemaal recht meer is misschien. Kijk die rand eens omheen goed na.
 
Jups komt duidelijk van carter. Overigens is het me niet een bekend geluid, maar lijkt het alsof die carter gewoon aan het klapperen is ofzo. Kan ook zijn dat de carter niet helemaal recht meer is misschien. Kijk die rand eens omheen goed na.
Zal dit eens even checken. Wellicht dat ik iets van een pakking tussen moet zetten?
 
Kijk eerst maar even. Mocht er een kier zijn zou ik mooi een nieuwe deksel kopen

ik heb vanmiddag even vluchtig gekeken (dus nog niet goed de carter kunnen checken op kieren) maar ik zag dat de uitlaat bij de flens maar het blok maar aan 1 van de 2 aansluitingen is vastgezet. Fingers crossed dat dit de boosdoener is. Zal morgen ook even de carter checken op kieren en desnoods wat rubbertjes tussen de deksel en carter te zetten om het zeker te weten. Deze hoeft immers niet luchtdicht te zijn toch
 
Uitlaat dacht ik in eerst instantie aan en dat zal het probleem vast zijn! Doe ook lekker een beetje vet op die flensmoer! Kan me nog mijn vorige Tomos herinneren waarbij ik die hele bout naar de knoppen hielp.
 
Uitlaat dacht ik in eerst instantie aan en dat zal het probleem vast zijn! Doe ook lekker een beetje vet op die flensmoer! Kan me nog mijn vorige Tomos herinneren waarbij ik die hele bout naar de knoppen hielp.
Goeie! Het gekke was dat bij de bout die los zat, er waarschijnlijk een soort loctite op zat, schroefdraad had geen enkele functie meer. Het schroefdraad binnen het blok lijkt dus nu groter te zijn dan de standaard maat gezien de bout na afhalen van de loctite, nogsteeds niet vast gedraaid kan worden.. ik hoop het met een grotere bout te kunnen fixen maar heb je eerder zoiets gehoord?
 
Ik heb dit ook gehad met mijn spruitstuk aansluiting. Hierbij is een grotere bout met moer erin gedraaid. Als je dan een dubbele moer erop zet kun je deze met een steeksleutel en wat kracht erin draaien. Weet niet zeker of dit voor jou ook de beste oplossing is of dat een een nieuwe tap ingedraaid moet worden. Misschien dat andere hierover meer ervaring hebben betreft jouw geval.

Edit: bij jou is misschien enkel een grotere bout voldoende. Bij mij is het op bovenstaande manier gedaan omdat de bout te lang was.
 
Ik heb dit ook gehad met mijn spruitstuk aansluiting. Hierbij is een grotere bout met moer erin gedraaid. Als je dan een dubbele moer erop zet kun je deze met een steeksleutel en wat kracht erin draaien. Weet niet zeker of dit voor jou ook de beste oplossing is of dat een een nieuwe tap ingedraaid moet worden. Misschien dat andere hierover meer ervaring hebben betreft jouw geval.

Edit: bij jou is misschien enkel een grotere bout voldoende. Bij mij is het op bovenstaande manier gedaan omdat de bout te lang was.

thanks voor je hulp! Zal een update posten wanneer zodra ik meer heb!
 
Ja laat maar weten. Soms kan het ook helpen om een langere of andere bout te pakken. Kun je wellicht eerst nog proberen.
Bijna zeker te zijn dat de missende bout van de uitlaat naar de cylinder het probleem is. Zoals je zei heb ik toevallig een (te) lange imbusbout gevonden en heb ik twee washers tussen gedaan om de afstand te verkorten (zie foto bijlage). Met veel moeite weten erin te krijgen en merkte dat het geluid zo goed als weg was.

Vandaag toevallig langs de scooterboer gereden en legde het probleem voor. Ik wilde eigenlijk dat hij de uitlaat gewoon met de juiste bouten goed vast zou zetten. Hij voelde ook aan de zijkant en helaas was de uitlaat ook nog eens lek.... Hij beloofde me een juiste ophanging van de uitlaat met het dichtlassen daarvan. Al om al 35 euro. Prima deal dacht ik zo!

Nu vertelde hij mij dat de bouten in de cylinder al helemaal 'dol' zijn en bla bla de imbus die je hebt gebruikt valt er nu gewoon weer uit etc etc. Voorstel van hem om een nieuwe kop op te zetten a 350 euro incl montage. Ik kwam alleen met de vraag om mn uitlaat goed vast te schroeven :disrelieved:.. Uiteindelijk naar huis gegaan met dezelfde imbus die ik met zoveel moeite erin heb weten te krijgen, eruit en 25 eur lichter aan onderzoekskosten.

Zoals ik eerder ook al aangaf denk ik dat er inderdaad mee gerommeld is, dat bij de vorige bout die ik eruit haalde een soort loctite op zat, beloofd natuurlijk ook niet veel goeds..

Dus wat ga ik doen:
1. opnieuw die imbus erin zetten (of heb jij een ander idee waar ik nu in deze tijd gewoon een goeie bout kan vinden)
2. De uitlaat gaatjes proberen te dichten, misschien een soort band eromheen wikkelen..

PS: 1 ander ding, ik legde de monteur mijn verhaal voor van ja er zit een malossi digitronic en variateur in met 7,5 gr rollen maar snap niet waarom hij maar 55 op de teller rijdt. Hij antwoordde: Ja je moet er 12-13 gr in zetten. <- Dit lijkt mij weer geheel overdreven toch voor een 50 cc 4t4v??
 

Attachments

  • IMG_7061.JPG
    IMG_7061.JPG
    110.5 KB · Views: 10
Last edited:
Bijna zeker te zijn dat de missende bout van de uitlaat naar de cylinder het probleem is. Zoals je zei heb ik toevallig een (te) lange imbusbout gevonden en heb ik twee washers tussen gedaan om de afstand te verkorten (zie foto bijlage). Met veel moeite weten erin te krijgen en merkte dat het geluid zo goed als weg was.

Vandaag toevallig langs de scooterboer gereden en legde het probleem voor. Ik wilde eigenlijk dat hij de uitlaat gewoon met de juiste bouten goed vast zou zetten. Hij voelde ook aan de zijkant en helaas was de uitlaat ook nog eens lek.... Hij beloofde me een juiste ophanging van de uitlaat met het dichtlassen daarvan. Al om al 35 euro. Prima deal dacht ik zo!

Nu vertelde hij mij dat de bouten in de cylinder al helemaal 'dol' zijn en bla bla de imbus die je hebt gebruikt valt er nu gewoon weer uit etc etc. Voorstel van hem om een nieuwe kop op te zetten a 350 euro incl montage. Ik kwam alleen met de vraag om mn uitlaat goed vast te schroeven :disrelieved:.. Uiteindelijk naar huis gegaan met dezelfde imbus die ik met zoveel moeite erin heb weten te krijgen, eruit en 25 eur lichter aan onderzoekskosten.

Zoals ik eerder ook al aangaf denk ik dat er inderdaad mee gerommeld is, dat bij de vorige bout die ik eruit haalde een soort loctite op zat, beloofd natuurlijk ook niet veel goeds..

Dus wat ga ik doen:
1. opnieuw die imbus erin zetten (of heb jij een ander idee waar ik nu in deze tijd gewoon een goeie bout kan vinden)
2. De uitlaat gaatjes proberen te dichten, misschien een soort band eromheen wikkelen..

PS: 1 ander ding, ik legde de monteur mijn verhaal voor van ja er zit een malossi digitronic en variateur in met 7,5 gr rollen maar snap niet waarom hij maar 55 op de teller rijdt. Hij antwoordde: Ja je moet er 12-13 gr in zetten. <- Dit lijkt mij weer geheel overdreven toch voor een 50 cc 4t4v??
Die rollen lijken me ook iets overdreven. Volgens mij zit je met 7,2-8.5 redelijk goed. Welke sproeier zit er in?

Betreft de uitlaat bout heb ik het volgende kunnen vinden:

Het ligt eraan hoe groot het draad nu is , Helicoils is ook dikke rommel voor in zoiets , dat houdt niet , beter is het om goed draad te tappen en er een verlooptapeind in te zetten. dwz dat bijv. de cilinder m7 draad word en dus het draad van de tapeind aandie kant m7 is , terwijl de andere helft van het tapeind m6 is. Voordeel hiervan is dat je het volledige draad kunt gebruiken ,dus veel steviger , ook heb je dan alsnog de originele maat voor de uitlaatkant.
 
Die rollen lijken me ook iets overdreven.heb zelf een 4T2V en kan daar niet veel zinnigs over zeggen.

Betreft de uitlaat bout heb ik het volgende kunnen vinden:

Het ligt eraan hoe groot het draad nu is , Helicoils is ook dikke rommel voor in zoiets , dat houdt niet , beter is het om goed draad te tappen en er een verlooptapeind in te zetten. dwz dat bijv. de cilinder m7 draad word en dus het draad van de tapeind aandie kant m7 is , terwijl de andere helft van het tapeind m6 is. Voordeel hiervan is dat je het volledige draad kunt gebruiken ,dus veel steviger , ook heb je dan alsnog de originele maat voor de uitlaatkant.
Goeie! Ga dr denk maar s ff naar zoeken bij de bouwmarkt zodra die weer open zijn. Heb voor nu een enorme DIY oplossing, 2 washers en een stukje wat eigenlijk bij je windscherm behoord. Maargoed it works! Geluid is weg voor nu en probleem is gevonden! Thanks voor het meedenken.
 
Goeie! Ga dr denk maar s ff naar zoeken bij de bouwmarkt zodra die weer open zijn. Heb voor nu een enorme DIY oplossing, 2 washers en een stukje wat eigenlijk bij je windscherm behoord. Maargoed it works! Geluid is weg voor nu en probleem is gevonden! Thanks voor het meedenken.
Top man. 55 is opzich een best prima snelheid. Ik kreeg zelf iets hogere top met een sproeier 84 en de luchtschroef op 2,5 slag. Verwacht geen hogere snelheid met de Multivar, maar wat je wel voelt is dat de motor lekker loopt op ieder toerental.
Ook zijn scooter boeren snel van het vervangen. Wat opzich niet slecht is, want dit geeft het minste kans op verdere problemen.
 
Back
Top