Opgelost: roest achterbrug E-sourini/E-vx50

ZNEN

electric fanatic
Hallo allemaal,

Omdat de zoekfunctie me niet bracht wat ik zocht, stel ik hier maar mn vraagje.
Sinds anderhalf jaar, rij ik rond op een elektrische China-LX (LS E-sourini).
nu 6140+km verder, heb ik wat beginnende roest gespot bij de achterbrug (zie foto)
schermafdruk-van-2022-04-21-16-41-03-png.64669

het is voor zover ik kan zien aan beide kanten een metalen bus die een soort rubberen ring op zn plek houd, waar de bevestigingsbout doorheen loopt, en de achterbrug aan het frame houd.
omdat ik al eerder nop vond over deze achterbrug (scooter is minder dan 2 jaar oud, maar geen reserve bus/ring/achterbrug o.i.d. beschikbaar),
maar wel over de bosch uitvoering van dezelfde scooter (waar ik hier dus niks aan heb), is de vraag hoe dit aan te pakken?
hoe kan de roest verwijderd worden, zonder het rubber of de (nog puntgave) lak van de achterbrug te beschadigen?

die bus eruit persen en vervangen was een idee, maar dan gaat die rubber ring ook kapot.
en zonder reserve onderdelen loopt dat idee spaak...

alvast bedankt voor het meedenken/eventuele tips.
 
Advertisement - register to remove this

Gaat een standaard , wat zou het zijn. m10 m12 ofwhatever doorheen dus wss standaard maat rubber, scooter fabrikanten bestellen dat soort dingen ook bij een ander. Mits het een heel speciaal iets iszullen ze gewoon standaard maten gebruiken. Daarbij clonen die chineesjes alles tot op de mm, dus als je weet waar die een clone van is dan kan je bij die scooter wel de juiste maten vinden.
 
Chineesjes roesten al als je er naar kijkt. Wil niet te min over deze scooters zijn, want vind ze best degelijk. Als je er nog geen speling op hebt zou ik beide kanten even opschuren en wat vet er op smeren.
Ook andere schroeven zoals in je treeplank en andere ijzeren onderdelen zou ik invetten ieder half jaar.
 
Chineesjes roesten al als je er naar kijkt. Wil niet te min over deze scooters zijn, want vind ze best degelijk. ......... beide kanten even opschuren en wat vet er op smeren.
Ook andere schroeven zoals in je treeplank en andere ijzeren onderdelen zou ik invetten ieder half jaar.
Dank voor de tip!

Dat Chinezen roestgevoelig zijn wist ik, en had de schroeven in de kappenset al eerder vervangen door rvs exemplaren, en het frame zelf is (gelukkig) nog roestvrij.
Post automatically merged:

Gaat een standaard , wat zou het zijn. m10 m12 ofwhatever doorheen dus wss standaard maat rubber,
Is goed mogelijk, maar heb er geen documentatie over gevonden, en zolang het spulletje nog prima werkt ga ik niet het risico nemen door de bus eruit te persen en dan niet kunnen rijden wegens geen reserve onderdelen/wachten op trage levering.
 
Last edited:
UPDATE:

op het WW kwam ik slechts tweedehands achterbrugjes tegen (die op de foto's net zoveel roest vertoonden).

bovendien bleek mn veronderstelling over de bus met rubber ring helemaal mis.
het is een metalen bus waar het rubber als het ware ingesmolten is als kaarsvet.
het is niet uit elkaar te halen zonder het te mollen.

heb toen maar (met wat hulp van een ervaren sleutelaar) de achterbrug uit de scooter gehaald (waarbij nog meer roest ontdekt werd),
alle roest bewerkt/weggeschuurd, de rubbers afgeplakt en 'm toen overgespoten.
een heel karwei, maar hij is nu weer zo goed als nagelnieuw.

dank allemaal voor t meedenken.
 
Back
Top