Vickem
New Member
Beste leden,
Sinds kort ben ik eigenaar van een Chinese 4- takt snorscooter van het merk Huatian HT50QT-22 (voor sommigen de Tauris Brio). Deze scooter heb ik via Marktplaats overgenomen als nieuw opknapproject. Ik vind het leuk om naast mijn studie te rommelen aan mijn scooter, maar ben geen expert. De scooter heb ik opgeknapt en mee gereden. Gisteren besloot ik te gaan touren maar heeft de scooter het begeven na 10 km. Wat er precies is gebeurd en wat ik allemaal heb geprobeerd om het probleem op te lossen, leg ik hieronder uit.
Na ongeveer 8 km rijden heb ik de scooter afgetankt. Voor de verandering besloot ik uit nieuwsgierigheid V-power EU 98 (E5) te tanken. Vervolgens me weg vervolgd en vanaf de pomp ongeveer 1 kilometer vol gas gereden. Op een gegeven moment begon hij te haperen en viel hij uit. De scooter kreeg ik vervolgens niet meer aan de praat. Toen ik naar het motorblok keek zag ik overal benzine stromen. Gauw de benzinetoevoer afgeknepen en gezien dat er benzine aan de zijkant en onderkant van de carburateur kwam. Waar precies was niet te zien. Vervolgens de carburateur losgehaald en gezien dat de luchtfilter nat was van de benzine. Toevallig was ik vlakbij mijn werk waar ik de carburateur met behulp van remmen reiniger en een luchtpistool heb kunnen schoonspuiten. Alle kanalen en de sproeiers goed doorgespoten. Op benzine na niets vreemds eruit zien vliegen.
Tijdens het in elkaar zetten van de carburateur kwam ik erachter dat de overloopslang verstopt zat met lichtbruine smurrie. Dit heb ik schoongemaakt en de benzine stroomde weer vloeiend erdoorheen. Carburateur weer gemonteerd op de scooter en de scooter startte weer normaal. Er lekte geen benzine meer maar zodra ik gas gaf viel de scooter uit alsof hij verzuipt...?
Wat betreft de carburateur heb ik verschillende zaken geprobeerd die helaas niet hebben geholpen. Hieronder een opsomming:
- luchtschroef en stationarschroef standaard ingesteld maar ook andere standen geprobeerd
- Membraan gecontroleerd op scheuren
- Gasnaald op verschillende hoogtes afgesteld
- Reserve choke geprobeerd
- Reserve CDI geprobeerd
Vervolgens gelezen dat de uitlaat dicht kan zitten. Uitlaat losgehaald maar tevergeefs. Uiteindelijk besloten de scooter terug naar huis te duwen. Onderweg op het idee gekomen andere benzine te proberen. De tank afgetapt en normale benzine EU 95 getankt maar dat veranderde niets. Onderweg naar huis heb ik de scooter meerdere malen gestart. Hij start als een zonnetje en stationair klinkt hij goed, maar zodra ik gas geef valt hij nog steeds uit. Tot slot een reserve spanningsregelaar geprobeerd maar tevergeefs.
Ik ben ten einde raad. Ik heb alles geprobeerd wat er in me opkwam en wat ik op forums heb kunnen vinden maar nog niets heeft geholpen. Via deze weg hoop ik dat iemand van de leden het probleem herkent en weet wat de oplossing is of misschien tips heeft. HELP PLEASE!
Vriendelijke groet,
Vickem
Sinds kort ben ik eigenaar van een Chinese 4- takt snorscooter van het merk Huatian HT50QT-22 (voor sommigen de Tauris Brio). Deze scooter heb ik via Marktplaats overgenomen als nieuw opknapproject. Ik vind het leuk om naast mijn studie te rommelen aan mijn scooter, maar ben geen expert. De scooter heb ik opgeknapt en mee gereden. Gisteren besloot ik te gaan touren maar heeft de scooter het begeven na 10 km. Wat er precies is gebeurd en wat ik allemaal heb geprobeerd om het probleem op te lossen, leg ik hieronder uit.
Na ongeveer 8 km rijden heb ik de scooter afgetankt. Voor de verandering besloot ik uit nieuwsgierigheid V-power EU 98 (E5) te tanken. Vervolgens me weg vervolgd en vanaf de pomp ongeveer 1 kilometer vol gas gereden. Op een gegeven moment begon hij te haperen en viel hij uit. De scooter kreeg ik vervolgens niet meer aan de praat. Toen ik naar het motorblok keek zag ik overal benzine stromen. Gauw de benzinetoevoer afgeknepen en gezien dat er benzine aan de zijkant en onderkant van de carburateur kwam. Waar precies was niet te zien. Vervolgens de carburateur losgehaald en gezien dat de luchtfilter nat was van de benzine. Toevallig was ik vlakbij mijn werk waar ik de carburateur met behulp van remmen reiniger en een luchtpistool heb kunnen schoonspuiten. Alle kanalen en de sproeiers goed doorgespoten. Op benzine na niets vreemds eruit zien vliegen.
Tijdens het in elkaar zetten van de carburateur kwam ik erachter dat de overloopslang verstopt zat met lichtbruine smurrie. Dit heb ik schoongemaakt en de benzine stroomde weer vloeiend erdoorheen. Carburateur weer gemonteerd op de scooter en de scooter startte weer normaal. Er lekte geen benzine meer maar zodra ik gas gaf viel de scooter uit alsof hij verzuipt...?
Wat betreft de carburateur heb ik verschillende zaken geprobeerd die helaas niet hebben geholpen. Hieronder een opsomming:
- luchtschroef en stationarschroef standaard ingesteld maar ook andere standen geprobeerd
- Membraan gecontroleerd op scheuren
- Gasnaald op verschillende hoogtes afgesteld
- Reserve choke geprobeerd
- Reserve CDI geprobeerd
Vervolgens gelezen dat de uitlaat dicht kan zitten. Uitlaat losgehaald maar tevergeefs. Uiteindelijk besloten de scooter terug naar huis te duwen. Onderweg op het idee gekomen andere benzine te proberen. De tank afgetapt en normale benzine EU 95 getankt maar dat veranderde niets. Onderweg naar huis heb ik de scooter meerdere malen gestart. Hij start als een zonnetje en stationair klinkt hij goed, maar zodra ik gas geef valt hij nog steeds uit. Tot slot een reserve spanningsregelaar geprobeerd maar tevergeefs.
Ik ben ten einde raad. Ik heb alles geprobeerd wat er in me opkwam en wat ik op forums heb kunnen vinden maar nog niets heeft geholpen. Via deze weg hoop ik dat iemand van de leden het probleem herkent en weet wat de oplossing is of misschien tips heeft. HELP PLEASE!
Vriendelijke groet,
Vickem