(OPGELOST) Huatian HT50QT-22 (snor) valt uit met gas geven...HELP!

Vickem

New Member
Beste leden,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Chinese 4- takt snorscooter van het merk Huatian HT50QT-22 (voor sommigen de Tauris Brio). Deze scooter heb ik via Marktplaats overgenomen als nieuw opknapproject. Ik vind het leuk om naast mijn studie te rommelen aan mijn scooter, maar ben geen expert. De scooter heb ik opgeknapt en mee gereden. Gisteren besloot ik te gaan touren maar heeft de scooter het begeven na 10 km. Wat er precies is gebeurd en wat ik allemaal heb geprobeerd om het probleem op te lossen, leg ik hieronder uit.

Na ongeveer 8 km rijden heb ik de scooter afgetankt. Voor de verandering besloot ik uit nieuwsgierigheid V-power EU 98 (E5) te tanken. Vervolgens me weg vervolgd en vanaf de pomp ongeveer 1 kilometer vol gas gereden. Op een gegeven moment begon hij te haperen en viel hij uit. De scooter kreeg ik vervolgens niet meer aan de praat. Toen ik naar het motorblok keek zag ik overal benzine stromen. Gauw de benzinetoevoer afgeknepen en gezien dat er benzine aan de zijkant en onderkant van de carburateur kwam. Waar precies was niet te zien. Vervolgens de carburateur losgehaald en gezien dat de luchtfilter nat was van de benzine. Toevallig was ik vlakbij mijn werk waar ik de carburateur met behulp van remmen reiniger en een luchtpistool heb kunnen schoonspuiten. Alle kanalen en de sproeiers goed doorgespoten. Op benzine na niets vreemds eruit zien vliegen.

Tijdens het in elkaar zetten van de carburateur kwam ik erachter dat de overloopslang verstopt zat met lichtbruine smurrie. Dit heb ik schoongemaakt en de benzine stroomde weer vloeiend erdoorheen. Carburateur weer gemonteerd op de scooter en de scooter startte weer normaal. Er lekte geen benzine meer maar zodra ik gas gaf viel de scooter uit alsof hij verzuipt...?

Wat betreft de carburateur heb ik verschillende zaken geprobeerd die helaas niet hebben geholpen. Hieronder een opsomming:
- luchtschroef en stationarschroef standaard ingesteld maar ook andere standen geprobeerd
- Membraan gecontroleerd op scheuren
- Gasnaald op verschillende hoogtes afgesteld
- Reserve choke geprobeerd
- Reserve CDI geprobeerd

Vervolgens gelezen dat de uitlaat dicht kan zitten. Uitlaat losgehaald maar tevergeefs. Uiteindelijk besloten de scooter terug naar huis te duwen. Onderweg op het idee gekomen andere benzine te proberen. De tank afgetapt en normale benzine EU 95 getankt maar dat veranderde niets. Onderweg naar huis heb ik de scooter meerdere malen gestart. Hij start als een zonnetje en stationair klinkt hij goed, maar zodra ik gas geef valt hij nog steeds uit. Tot slot een reserve spanningsregelaar geprobeerd maar tevergeefs.

Ik ben ten einde raad. Ik heb alles geprobeerd wat er in me opkwam en wat ik op forums heb kunnen vinden maar nog niets heeft geholpen. Via deze weg hoop ik dat iemand van de leden het probleem herkent en weet wat de oplossing is of misschien tips heeft. HELP PLEASE!

Vriendelijke groet,

Vickem
 
Advertisement - register to remove this

Beste leden,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Chinese 4- takt snorscooter van het merk Huatian HT50QT-22 (voor sommigen de Tauris Brio). Deze scooter heb ik via Marktplaats overgenomen als nieuw opknapproject. Ik vind het leuk om naast mijn studie te rommelen aan mijn scooter, maar ben geen expert. De scooter heb ik opgeknapt en mee gereden. Gisteren besloot ik te gaan touren maar heeft de scooter het begeven na 10 km. Wat er precies is gebeurd en wat ik allemaal heb geprobeerd om het probleem op te lossen, leg ik hieronder uit.

Na ongeveer 8 km rijden heb ik de scooter afgetankt. Voor de verandering besloot ik uit nieuwsgierigheid V-power EU 98 (E5) te tanken. Vervolgens me weg vervolgd en vanaf de pomp ongeveer 1 kilometer vol gas gereden. Op een gegeven moment begon hij te haperen en viel hij uit. De scooter kreeg ik vervolgens niet meer aan de praat. Toen ik naar het motorblok keek zag ik overal benzine stromen. Gauw de benzinetoevoer afgeknepen en gezien dat er benzine aan de zijkant en onderkant van de carburateur kwam. Waar precies was niet te zien. Vervolgens de carburateur losgehaald en gezien dat de luchtfilter nat was van de benzine. Toevallig was ik vlakbij mijn werk waar ik de carburateur met behulp van remmen reiniger en een luchtpistool heb kunnen schoonspuiten. Alle kanalen en de sproeiers goed doorgespoten. Op benzine na niets vreemds eruit zien vliegen.

Tijdens het in elkaar zetten van de carburateur kwam ik erachter dat de overloopslang verstopt zat met lichtbruine smurrie. Dit heb ik schoongemaakt en de benzine stroomde weer vloeiend erdoorheen. Carburateur weer gemonteerd op de scooter en de scooter startte weer normaal. Er lekte geen benzine meer maar zodra ik gas gaf viel de scooter uit alsof hij verzuipt...?

Wat betreft de carburateur heb ik verschillende zaken geprobeerd die helaas niet hebben geholpen. Hieronder een opsomming:
- luchtschroef en stationarschroef standaard ingesteld maar ook andere standen geprobeerd
- Membraan gecontroleerd op scheuren
- Gasnaald op verschillende hoogtes afgesteld
- Reserve choke geprobeerd
- Reserve CDI geprobeerd

Vervolgens gelezen dat de uitlaat dicht kan zitten. Uitlaat losgehaald maar tevergeefs. Uiteindelijk besloten de scooter terug naar huis te duwen. Onderweg op het idee gekomen andere benzine te proberen. De tank afgetapt en normale benzine EU 95 getankt maar dat veranderde niets. Onderweg naar huis heb ik de scooter meerdere malen gestart. Hij start als een zonnetje en stationair klinkt hij goed, maar zodra ik gas geef valt hij nog steeds uit. Tot slot een reserve spanningsregelaar geprobeerd maar tevergeefs.

Ik ben ten einde raad. Ik heb alles geprobeerd wat er in me opkwam en wat ik op forums heb kunnen vinden maar nog niets heeft geholpen. Via deze weg hoop ik dat iemand van de leden het probleem herkent en weet wat de oplossing is of misschien tips heeft. HELP PLEASE!

Vriendelijke groet,

Vickem
Jij tankt dus E10? Euro 95?

En krijgt dan exact de problemen waar elke scooter rijder voor gewaarschuwd wordt....

Tja als je er echt geen verstand van hebt is t lullig voor je.
Als je E10 tankt om geld uit te sparen is dat mislukt.

Maar er is nog wel hoop, Hahaha, er komen zo wel mensen helpen.
Tank je altijd E10? omdat je nadrukkelijk zei dat je een keer v power probeerde..
Ow by the way, een China blok is nieuw 300eu, zijn wegwerp blokken, mogelijk gevolgt door statiegeld
Excuses voor mijn sarcasme, maar is t zelfde dat je bij de Action verwacht kwaliteit te kopen. China blok bedoel ik!
 
Beste Bramb,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie.
Ter informatie... Vanaf het moment dat de scooter begon te haperen en het niet meer deed en gedurende het ''repareren'' zat er voornamelijk EU 98 (E5) in de tank. Daarvoor reed ik probleemloos op EU 95 (E10). Op de terugweg naar huis probeerde ik opnieuw EU 95 (E10) om te zien of het aan de benzine lag en of de scooter weer normaal zou doen zoals voorheen.

Ik begrijp je punt en ben op de hoogte van het advies wat betreft het brandstof maar ik heb zo mijn twijfels of dat echt de oorzaak is...
 
Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen en heb ik wat ontdekt...

Vandaag van me zwager een splinternieuwe Kehin 18mm carburateur meegekregen. Toen ik thuis kwam zag ik ineens dat de scooter benzine lekt. Hetzelfde als gisteren! Het kwam uit de carburateur. De carburateur heb ik toen losgehaald van het blok en de nieuwe van me zwager erop gemonteerd. Scooter gestart, warm laten draaien en toen gaan rijden! Echter gebeurde na 100 meter hetzelfde als gisteren... haperen, uitvallen en niet meer starten! Toen besloot ik de benzinekraan te vervangen. Bij het losdraaien kwam er troep uit de benzinetank. Bruine smurrie en kleine stukjes roest. Inwendige filter zat onder het zand en roest. Vervolgens keek ik naar de externe benzinefilter... zie foto in de bijlage. Ik denk de oorzaak van mijn probleem gevonden te hebben.

De carburateurs ga ik schoonmaken. Evenals de leidingen. Morgen een nieuwe benzinefilter kopen.
Helaas heb ik geen nieuwe of tweedehands benzinetank kunnen vinden op het internet. Dus ik heb besloten de tank zelf te behandelen conform de stappen op: https://www.ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl/blog/brandstoftank-reinigen
Hopelijk lukt dit!

Iemand hier ervaring mee?
 

Attachments

  • 20200416_194720.jpg
    20200416_194720.jpg
    115 KB · Views: 12
Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen en heb ik wat ontdekt...

Vandaag van me zwager een splinternieuwe Kehin 18mm carburateur meegekregen. Toen ik thuis kwam zag ik ineens dat de scooter benzine lekt. Hetzelfde als gisteren! Het kwam uit de carburateur. De carburateur heb ik toen losgehaald van het blok en de nieuwe van me zwager erop gemonteerd. Scooter gestart, warm laten draaien en toen gaan rijden! Echter gebeurde na 100 meter hetzelfde als gisteren... haperen, uitvallen en niet meer starten! Toen besloot ik de benzinekraan te vervangen. Bij het losdraaien kwam er troep uit de benzinetank. Bruine smurrie en kleine stukjes roest. Inwendige filter zat onder het zand en roest. Vervolgens keek ik naar de externe benzinefilter... zie foto in de bijlage. Ik denk de oorzaak van mijn probleem gevonden te hebben.

De carburateurs ga ik schoonmaken. Evenals de leidingen. Morgen een nieuwe benzinefilter kopen.
Helaas heb ik geen nieuwe of tweedehands benzinetank kunnen vinden op het internet. Dus ik heb besloten de tank zelf te behandelen conform de stappen op: https://www.ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl/blog/brandstoftank-reinigen
Hopelijk lukt dit!

Iemand hier ervaring mee?
Blijft de vlotter niet hangen?
Post automatically merged:

Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen en heb ik wat ontdekt...

Vandaag van me zwager een splinternieuwe Kehin 18mm carburateur meegekregen. Toen ik thuis kwam zag ik ineens dat de scooter benzine lekt. Hetzelfde als gisteren! Het kwam uit de carburateur. De carburateur heb ik toen losgehaald van het blok en de nieuwe van me zwager erop gemonteerd. Scooter gestart, warm laten draaien en toen gaan rijden! Echter gebeurde na 100 meter hetzelfde als gisteren... haperen, uitvallen en niet meer starten! Toen besloot ik de benzinekraan te vervangen. Bij het losdraaien kwam er troep uit de benzinetank. Bruine smurrie en kleine stukjes roest. Inwendige filter zat onder het zand en roest. Vervolgens keek ik naar de externe benzinefilter... zie foto in de bijlage. Ik denk de oorzaak van mijn probleem gevonden te hebben.

De carburateurs ga ik schoonmaken. Evenals de leidingen. Morgen een nieuwe benzinefilter kopen.
Helaas heb ik geen nieuwe of tweedehands benzinetank kunnen vinden op het internet. Dus ik heb besloten de tank zelf te behandelen conform de stappen op: https://www.ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl/blog/brandstoftank-reinigen
Hopelijk lukt dit!

Iemand hier ervaring mee?
Wow zo vervuilde filter nog nooit gezien. Ik denk of vrees dat hij niet alles heeft tegen gehouden. Dus alle leidingen carburateur sproeiers cleanen. Ultrasoon badje werkt ook goed
 
is dat filtertje nooit vervangen bij een beurt?

Schijnbaar niet hahah
Ik ben de 4e eigenaar en aangezien de vorige eigenaar geen verstand heeft... weet ik ook niets over de historie. Risico van het vak.

Nog een mooi verhaal: Vorige week hoorde ik tijdens het rijden een vreemd geluid. Direct gestopt waarna de scooter uitviel. Niet meer aangekregen, geen compressie merkbaar met kicken... Uiteindelijk vond ik een moertje achter me kleppendeksel die de ketting van het tandwiel heeft geslagen. Nokkenas en nokkenashouder hadden wat schade want er heeft blijkbaar ooit ook een losse schroef in rondgedwaald die ertussen is gaan zitten en erin is getikt. Gelukkig niets meer kunnen vinden. Ketting erop gezet. Kleppen opnieuw afgesteld en gestart. Liep weer als een zonnetje. Nu sinds gisteren dit probleem... kortom, miskoop!
 
nja, altijd bij zoiets alles na lopen, doe ik zelf ook als ik iets koop, maar een losse schroef binnen in het blok? nog geluk dat ie niet je lager heeft geramt
 
nja, altijd bij zoiets alles na lopen, doe ik zelf ook als ik iets koop, maar een losse schroef binnen in het blok? nog geluk dat ie niet je lager heeft geramt

Heb een hoop geluk gehad met deze brommer. Na aankoop heb ik de kleppen gesteld en niets gezien. Pas na 100 km rijden ofso kwam het moertje boven water en heb ik natuurlijk direct het hele blok gecontroleerd op restanten en schades. Geluk bij een ongeluk! :D
Post automatically merged:

Update!

Alle carburateurs schoongemaakt.
Tank van binnen schoongemaakt.
Nieuwe benzinefilter
Nieuwe benzinekraan
Inlaatklep iets gecorrigeerd. Stond meer dan 0,10...hoe geen idee. Ik had hem voorheen op 0.07 staan.
Alles weer teruggemonteerd en hup hij doet het weer prima!

Deze dagen ff lekker uitproberen en de volgende carburateur testen en zien of hij het net zo goed zal doen.
 
Inmiddels zijn er nieuwe ontwikkelingen en heb ik wat ontdekt...

Vandaag van me zwager een splinternieuwe Kehin 18mm carburateur meegekregen. Toen ik thuis kwam zag ik ineens dat de scooter benzine lekt. Hetzelfde als gisteren! Het kwam uit de carburateur. De carburateur heb ik toen losgehaald van het blok en de nieuwe van me zwager erop gemonteerd. Scooter gestart, warm laten draaien en toen gaan rijden! Echter gebeurde na 100 meter hetzelfde als gisteren... haperen, uitvallen en niet meer starten! Toen besloot ik de benzinekraan te vervangen. Bij het losdraaien kwam er troep uit de benzinetank. Bruine smurrie en kleine stukjes roest. Inwendige filter zat onder het zand en roest. Vervolgens keek ik naar de externe benzinefilter... zie foto in de bijlage. Ik denk de oorzaak van mijn probleem gevonden te hebben.

De carburateurs ga ik schoonmaken. Evenals de leidingen. Morgen een nieuwe benzinefilter kopen.
Helaas heb ik geen nieuwe of tweedehands benzinetank kunnen vinden op het internet. Dus ik heb besloten de tank zelf te behandelen conform de stappen op: https://www.ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl/blog/brandstoftank-reinigen
Hopelijk lukt dit!

Iemand hier ervaring mee?


Kan alleen zeggen dat mijn Roverbike retro met metalen tank ook last had van roest in de tank.. Is denk ik een china kwaaltje. Daarom al is een peugeot kisbee al een betere scooter, aangezien deze een kunstof tank heeft en dit soort kwaaltjes dan ook niet voor kan komen.
 
Back
Top