Opbouw Peugeot speedfight 3 2takt brom 2011.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik ga hier een kleine en simpele log schrijven (en fotos maken) over hoe ik mijn peugeot speedfight III 2takt zal opbouwen.
Vraag aan jullie hier dan niet te willen reageren om dit topic goed overzichtelijk te houden.
Maak nog een dubbele topic aan waar mensen eventueel hun reacties kunnen posten en eventueel zelf ook kan reageren. Misschien zijn er mensen die eventueel kunnen en willen helpen door mij wat advies te kunnen geven hoe en wat waar moet worden gemonteerd en worden aangesloten. Hier reactie topic: Overige reactie zijn daar ook welkom.

Waarom dan een peugeot speedfight III 2takt gekocht? Een eventueel niet een andere 4takt scooter / brommer?

Ik bezit momenteel meerdere scooters een en snor brommer. Ik heb in het verleden al meerdere scooters en brommers gehad. Ga deze niet allemaal opnoemen want anders word het een iets te lang en ingewikkeld verhaal.

Momenteel bezit ik het volgende:

Tomos quadro snor ex-start van 2015. (deze heb ik meer voor de fun erbij en omdat het meer een vervanger voor de fiets zou zijn, als alles plat zou gaan, snel te repareren!)

Piaggio new fly 4t 2v van 2017 (was eigenlijk de bedoeling dat dit meer mijn hoofd scooter zou worden, wellicht dat ik hem in de dichtbije toekomst misschien wil verkopen. Maar verlopig wil ik hem nog in gebruik houden. (de vorige scooter was de vivacity die hier onder staat)

Peugeot kisbee 4takt van bouwjaar 2011 (deze had ik meer als nood scooter gekocht. Heb deze paar jaar geleden als sloper gekocht en deze zelf vanaf het frame zelf helemaal opnieuw opgebouwd en een hoop eraan vervangen en roest behandeld en frame versterkt, was slecht gelast).(ook veel dingen tijdelijk behouden om het niet uit de kosten te laten lopen alleen het echte nodige vervangen voor beter). Er was moeilijk in mijn omgeving in het zuiden lastig aan een goede 2ehandse te komen.. En als ik het wilde hebben had ik er geen geld ervoor of was meteen al weer verkocht.. Voor een nieuwe wilde ik er geen extra geld tegen aan gooien. Dit alles heeft mij wel zo ongeveer geleerd hoe de scooter in elkaar zit.

Peugeot vivacity Sport line 4 2takt bouwjaar 2006 ( Deze scooter was eigenlijk de aller eerste scooter van dit complete lijstje. Als 2de eigenaar gekocht in 2011 hier ergens in de buurt.. Het ding had toen ook al motor problemen en erg veel toen aan gesleuteld en aan vervangen.
Maar de scooter word een beetje te oud, kwa onderhoud en kwa bouwjaar. Eigenlijk was het de bedoeling om deze scooter te verkopen toen ik de new fly ging kopen. (ik had toen meer vertrouwen in deze viva-city dan mijn andere 4takt scooters.)
De new fly heb ik nieuw gekocht bij een bedrijf in de buurt, en heb er eigenlijk alleen maar ellende mee gehad. Zelfs toen ik naar een andere dealer ben gegaan in de garantie periode alleen maar problemen gehad. Aangezien ik geen grote schuur heb waar ik alles zou kunnen maken (zelfs in de avond) moet ik alles helaas buiten doen op eigen terrein.. Dit is dus wel belemmerd als je iets door omstandigheden niet afkrijgt (zelfs door tijd te kort) je word ouder en dan komen er ook weer andere dingen op je af(kind en werk / minder verlof) waar je zorg voor moet hebben(en er geen tijd is om verder te kunnen, ook door werk). Ik heb toen maar besloten om de viva city weg te doen wanneer dit kon (als die andere gemaakt zouden zijn) De viva zelf had ook wat kwaaltjes die ik zo voor goed redelijk heb kunnen oplossen. Hij rijd en kan er mee naar we werk komen. Dit is momenteel me tijdelijke vervanger zodat ik toch naar me werk kan, heb zelf geen auto, en OV is niet te doen naar me werk toe en snachts weer naar huis. (fietsen duur te lang en te vermoeiend, aangezien hier niet alles vlak is) Plus dat je moe van het werk komt geen zin meer in fietsen hebt.

Mijn vriendin dacht ondertussen al dat ik de scooter wilde gaan houden. En was er al van plan om een milieu mat voor te kopen zodat er dan geen benzine en olie vlekken op de vloer zouden komen (want dat gebeurd wel eens met scooters)
Dus ik begreep vanuit haar verstand / wat ze daar over zei, dat ze het vast niet erg zou vinden als ik de vivacity toch weg wilde doen. (ik was immers behoorlijk uitgekeken op dat ding.. Want ja ik was wel behoorlijk klaar met peugeot vertikaal..(omdat het blok al zo verouderd ontwerp heeft. (ontstaan uit de peugeot SV50 scooter. (zoek maar op cilinder en krukas en carburateur zijn hetzelfde. (SV50 is de grondlegger voor al die scooters die er na zouden komen , zoals buxy, zenith, elyseo, tkr, speedfight en het hele rataplan. Maar aangezien een 2takt mij nooit amper heeft laten staan, zou ik zeggen je kan voor simpel onderhoud gewoon niet om een 2takt heen helaas. En een 2takt scooter kopen anno 2020 / 2021 word dan ook steeds moeilijker, nieuw niet meer of zeer nauwlijks aan te komen, met EURO 5 denk dat dit zelf niet meer kan. En nieuw wilde ik niet gaan kopen, want ook nieuw hoeft niet perse beter te zijn.
Het moest toen toch maar een scooter worden met een peugeot blok eronder die daarnaast toch wel iets jonger is, en waar ik eventueel nog door een milieu zone zou kunnen (al zijn deze hier nog niet want woon niet in een grote stad. Maar mocht je ooit toch ander werk gaan doen in je leven is het wel fijn dat je scooter je niet al te veel belemmering oplevert Waarom dan toch weer een peugeot scooter? Ik was best wel erg benieuwd naar het nieuwere horizontaal blok waar destijds verbeteringen zijn aangebracht. Zoals ik er van begrijp zijn ze volgende verbeteringen toen door gevoerd:

* Betere inlaat traject (direct boven op het blok. dus de brandstof spoeling is optimaal over beiden zijdes van het carter. (zelfde werking als minarelli Horizontaal (zelf ook gehad, was echt een top blok)

* De vorm (van het carter) bij de vario is aangepast zodat de riem nooit meer tegen een of ander nokje wat er boven zou kunnen zitten tegen aan komt.

* Elektrische start mechanische verbeterd. Bendix zit niet meer tussen carter en deksel geklemt maar permanent opgesloten in binnenkant van carter. Daarbij ook nog eens gebruik gemaakt van een getand wiel.

Voor de rest zitten er vrijwel ongeveer dezelfde delen op als vertikaal.

Maar daarnaast heeft het me overtuigd om weer voor peugeot te gaan (in 2takt vorm) vanwege hoe goed de blokken vermogen hebben, goed rijden en goed betrouwbaar zijn.. En dat er gebruik word gemaakt van zeer goede standaard onderdelen. Naar mijn mening zijn de standaard cilinders zo`n beetje de beste kwaliteit die je kan krijgen van een standaard fabrieks onderdeel. Voor de 4takt wilde ik niet gaan. Had er ten eerste al genoeg hier staan, plus ben nog niet zo verzot op het sym blok. Ik heb toen vrij lang getwijfeld wat ik zou willen kopen als ik er voor stond om te kopen. Twijfelde erg tussen de new vivacity, en de speedfight III

De volgende dingen hebben me toch overgehaald om voor de speedfight III te kiezen.

- Grotere benzine tank dan de new vivacity 8L vs 7,5L (welke scooter vind je dit eigenlijk nog zoveel inhoud)
- Bij de new vivacity zit de vuldop veel dieper in de kap van het zadel, dus wat lastiger is met tanken (je moet er maar net erbij komen)
- Er zit geen achterbinnen sportbord over het achterwiel bij de new vivacity (dit heb ik altijd al een nadeel gevonden, ook al bij de oude vivacity. Je voorkomt er een hoop rotzooi mee over het motor blok)
- Door dingen waar te nemen en goed op marktplaatsen op te letten, zag ik vaker dat het digitale gedeelte van de km tellers van een vivacity vaker snel liet afweten of al digitaal verkracht waren. En ik wist dat de digitale Km tellers op de oudere vivacitys ook niet top waren en naar xxxxxx kilometers de geest gaven.
-Daarnaast is het zadel van de speedfight III ruimtelijker en van de vivacity korter.
-Ook vond ik het wel handig dat als je bij de speedfight III de onderplaat boven het achterwiel eraf neemt je al heel snel en makkelijk bij de ECU, spannings regelaar en elek. start relais kan komen..
- Ook vind ik de intergratie van het 12v socket in de buddy bak beter gedaan bij de speedfight III dan bij de new vivacity die dieper in de bak zit en makkelijker voel troep kan komen te zitten.
- Ook vind ik de digitale km teller van de speedfight III mooier, luxer en meer opties. En een toerenteller is fijn bij afstellen.

Reactie topic:



Het is uit eindelijk toch de speedfight III geworden. Ik had er ergens eentje op het oog bij een bedrijf voor 600 euro
Was wel een snor uit 2010 met maar 5200 km op de teller. Kleur in Dragon red. Maar was het wel niet helemaal eens met de blauw plaat en het bouwjaar. (dus besloot ik naar een andere frame te kijken)Kwam daarna een brom frame tegen voor een 2T met bouwjaar 2011.(in de buurt)
Wel erg zeer moeilijk een afspraak kunnen maken om dit te regelen.. Wanneer de verkoper wilde kwam niet echt voor mij uit.
Uiteindelijk toch een afspraak kunnen maken, en de buurman gevraagd of die wilde helpen om mee te gaan om het frame op te halen.
(had helaas zelf geen vervoer. anders moest ik er met kruiwagen er naar toe.) Alleen ondertussen paar dagen ervoor was helaas die snor uit 2010 ineens verkocht. Want die had ik dus eigenlijk nodig voor de onderdelen. Dus uit eindelijk heb ik het 2011 frame in bezit en ben momenteel zo goed en goedkoop mogelijk onderdelen voor aan het zoeken. Toen ik het frame thuis het de boel meteen even ontvet en gewassen, en al bezig geweest om enkele roest plekjes of waar verf af is aan te pakken.. Dus repareer ik gewoon met een zwarte lakstif van motip.


Ondertussen heb ik wel al wat parts kunnen regelen.. Ik weet dat als je alles nieuw gaat kopen een zeer dure hobby word.
Meeste dure dingen probeer ik zo best mogelijk te vinden voor een zo laag mogelijke prijs.
Ik probeer eerst de basis goed te hebben.


Wat ik momenteel heb:

* Zeer in goede staat Speedfight III AC frame BWJ 2011 kosten 70 euro voor het frame.
* Nieuwe set spiegels had ik al liggen, die wilde ik op me oude vivacity monteren, maar ze paste niet (nou dus wel)
* Waarschijnlijk is de spannings regelaar het zelfde als van een kisbee 4t, dus die heb ik wellicht ook nog liggen.
* Beiden stuur schakelaars nieuw model, zijn het zelfde als van de kisbee.

Wat nog binnen moet komen

* Nieuwe voeten plaat (met wat krasjes, probeer dit te fixen met bumper spul. Ander koop ik later een andere) maar was goedkoop, vanwege er een nieuwe en dure benzinetank er al onder zat inclusief de vlotter en die grijze ring erom (nieuw). Dit heb ik voor 49 euro.
* Nieuw zadel heeft aan de onderkant wel 2 lichte plekjes. Dit heb ik voor 30 euro (kan er niet om teleur gesteld zijn, een nieuwe kost boven de 100 euro (mocht dit ooit uitscheuren, dan tijdelijk een nieuw andere hoes erop voor 20 euro > en later kijken voor een nieuw zadel.

* Via ebay heb ik een complete schroeven set gekocht voor 20 euro (dit is alleen om de kappen vast te zetten, zou betere kwaliteit moeten zijn)
* Via ebay heb ik een setje gebruikte beugeltjes gekocht (mis er nog 2 die er niet bij zaten,) *gebruikt, maar zien eruit als nieuw* Als ik nieuwe moest kopen was ik een beetje duurder uit.


Ik probeer eerst een basis te maken, en de rest van delen aanvullen als ik wellicht een goede donor vind.

De kleur wat de scooter gaat krijgen is het zelfde zoals die eerder met dit frame was in Polar blue.. Voor standaard kappen vind ik die mooier dan de rode en de grijze. Het goedkopere spul koop ik zover allemaal nieuw. Zelfde een binnen stuurkap is nog best te betalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onderdelen lijst welke delen ik al in bezit heb.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

+ Frame
+ Frame montage beugels
+ Basis frame spoiler
+ Olietank compleet
+ Oliepomp met leiding (6500km gebruikt)
+ Benzine tank
+ Stuur schakelaars.
+ Spanningsregelaar
+ CDI/ECU
+ Relais elek start.
+ Nieuw compleet carterset Double disk Horizontaal
+ 2x Carter kickstart kap met pendaal (gebruikt) (wat verf schade, maar voor tijdelijk gebruik meer als prima)
+ Cilinder koelkap voor AC nieuw.
+ Cilinderkop (gebruikt)
+ Bendix cap voor in carter (nieuw)
+ Bendix gebruikt
+ Startmotor plus bedrading.
+ Kabelboom
+ Ontsteking + vliegwiel origineel voor speedfight AC
+ Bobine kabel + dop + manchet origineel Langfang.
+ Originele HL poelie + koppeling
+ Complete Brandstof opvoer pomp met beugel en slangen
+ Brandstof tank compleet met sensor en slang en filter
+ Nieuwe contact slot set met tankdop en plastic kap erover heen.
+ Binnen kap boven het boven wiel
+ Zadel
+ Buddybak
+ Voeten plank + grijze ring brandstof tank.
+ Achter licht
+ Koplampen (zijn beschadigd dus zal andere moeten aanschaffen, alleen goed voor onderdelen)
+ Remschijf voor
+ Spiegel set voor speedfight 3. (vicma)
+ Kilometer teller aandrijver gebruikt (ziet er nog zeer goed uit)
+ Kilometer teller
+ Kilometer teller afdekplaat zilver.
+ Kap zwart stuur buiten
+ Kap stuur binnenkant
+ Stuur
+ Voorvork (nieuw)
+ Zwart kapje buiten onder het stuur
+ Grill peugeot AC
+ Zwart spartbord voor
+ Voorvelg zilver
+ Achterwiel zilver dubbeldisk
+ Knipperlichten compleet.
+ 4x grill voor en achterkappen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onderdelen die ik nog moet hebben.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

+ Voorkap
+ Koplamp rechts
+ Zijkappen grijs L+R
+ Kappen onderkap
+ Rechter kap / strook zilver
+ Achter kappen set L+R
+ Voorrem compleet
+ Achter rem compleet Double disk.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KAPPEN DIE AL GELEVERD ZIJN

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

+
Binnenkant stuurkap
+ Buitenkant stuurkap (NK zwart)
+ Bovenste kapje boven de voorkap (NK zwart)
+ Voor spartbord (NK zwart)
+ Voetenplank
+ Onder plaat boven het achterwiel
+ Grijze spoiler kap grijs links.
+ Frame afdekplaatje


Hiervan moet ik nog hebben:

+Beenschild
+Voorkap
+Zijkappen voor grijs
+ Onderkappen (voeten plank)
+ Achterkappen
+ Spartbord achter
+ Binnen spartbord blok.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Even een update over dit project.. Het zal naar inziens behoorlijk wat meer kosten dan de bedoeling was. (dat had ik wel al in me achterhoofd)

Dit houd in dat een nieuw AC blok flink duurder kost om aan te schaffen. En de markt voor 2ehandse onderdelen zoals op MP is helaas ook niet al te groot. Daarnaast op MP zitten niet bepaald mensen die graag iets willen verkopen en liefst nors met kopers omgaan, geen afspraak te regelen is of te moe zijn om te willen communiceren of zelfs geen moeite willen doen om iets te versturen. Aangezien een DD/LC blok kwa prijs een stuk goedkoper is nieuw (moet hem wel zelf opbouwen) ben ik naar overwegingen toch overstag gegaan om een compleet nieuw blok op te bouwen, maar zal er daarnaast wel wat goedkopere gebruikte parts voor proberen te scoren. Een DD blok is op MP zeer moeilijk aan te komen, plus je moet dan maar een liquid cooled speedfight 3 weten te vinden waar de onderdelen van kan gebruiken. Kom uiteraard meer luchtgekoelde blokken tegen, maar ook dit is op MP op 1 hand te tellen.. Dus begin maar met nieuw materiaal helaas.


Heb het nieuwe cartersetje maar besteld. Zag de prijs al langzaam al iets omhoog kruipen, denk moet het maar nou doen voordat het nog duurder word. Er zit volgens mij wel een nadeel aan dit setje.. Zijn weinig andere peugeot krukassen die passen. aangezien dit een kloon blok is van het origineel. Het maakt voor mij opzicht niet zo heel veel uit.. Blok moet wel redelijk matchen met het frame.. Als je er een ludix blok eronder zou zetten is het direct van een hele andere scooter. Maar wellicht dat ik in de toekomst toch alleen nog maar ludix blokken ga gebruiken aangezien daar meer krukassen voor te krijgen zijn. Nou even wachten op de spullen die binnen gaan komen.

Ik zie dat de spullen woensdag leverbaar zou moeten zijn. Dan ga ik maar eens dat carter inspecteren wat er allemaal wel en niet erop zit.
Ondertussen in afwachting van een 2ehandse originele ontsteking die er gloedje nieuw eruit ziet met die rubbers en boutje erop voor de waterpomp.. Uiteindelijk voor deze gekozen omdat die rubbers nieuw alleen al 8 euro per stuk kosten.. Als ik ze niet gebruik demonteer ik het wel en bewaar ze wel voor later. Bij de ontsteking met vliegwiel zit ook nog een spannings regelaar origineel gebruikt voor 7 euro (een nieuwe kost je gauw 90 euro, vond ik toch net wat teveel) (ziet er ook nog netjes uit, niet te onderscheiden van nieuw.)

Ik heb bij de bestelling van het carter set nog de volgende dingen erbij gedaan:

* Glijlager busje voor de bendix (de bendix zal denk ik het zelfde zijn van een kisbee (moet ik even controleren) misschien heb ik deze nog ergens gebruikt liggen, anders zoek ik een goedkope of een 2ehandse in goede staan.

* Volgens mij een kapje voor het contact slot

* Meteen een schroefje om de spannings regelaar te monteren

* Vijsjes voor de startmotor en de bendix kap.

* 2 vijsjes en 2 ringentjes voor de draag stang voor de uitlaat.

* Subframe blok pen met ring en moer.

* 1 krukas moer voor aan de ontstekings kant.

* Support bracket (dacht dat het ding was aan de achterkant voor spannings regelaar / ECU / start relais.

* Bouten achter voor bracket en achter spoiler base.

* Cilinder AC koelkap ( goedkoper dan 15 euro zal ik hem niet vinden, liever een nieuwe dan.)


Carterset kost ongeveer 260 euro, de rest is klein spul wat niet vreselijk duur is
Klein materiaal kost: 44,92
Cilinder koelkap kost 16,55.
 
Last edited:
EDIT: 25-03-2021

Vandaag eindelijk de metalen brackets binnen gekregen voor het frame. Zaten ook nog een paar boutjes bij.
2ehands gekocht maar zijn nog zo goed als nieuw. Volgens mij was ik ook een beetje goedkoper uit dan als ik nieuw zou kopen.

897979.jpg


Hoe komt de scooter eruit te zien?

Ik twijfel tussen:

peugeot-speedfight-3-lateral-derecho-11_1.jpg
of

5524.jpg

Ga het denk ik eerst met die zilveren kappen proberen.. Als dat zilver me keel uit komt verander ik dit naar de onderste.

De kleur blauw is voor beide het zelfde. De velgen wil ik het liefst grijs houden omdat deze 2ehands eventueel makkelijk aan te komen zijn als ik ooit nog een extra setje wil aanschaffen. De voorrem klauw wil ik een rode voor hebben. En misschien met een gas veer erbij.
 
Last edited:
Morgen komen en overmorgen komen de volgende spullen binnen:


Een nieuwe voetenplank met benzine tank eraan en die grijze ring erop. (tank heeft ook al een vlotter en een benzine slang met filter eraan zitten (koste 49 euro voor dit setje) Er is wel een maar er zitten wat krassen op de voeten plank. Probeer deze eruit te poetsen met bumper zwart of zo.
(anders gebruik ik deze voeten plank wel voor tijdelijk, want alleen het vlotter was al 49 euro normaal nieuw, en een nieuwe benzine tank is al gouw 125 euro + 5 euro voor die ring.

En nog een nieuw zadel met hele lichte schade. Koste 30 euro (goedkoper en beter was er helaas niets te vinden)



Een gebruikte ontsteking die er nog hagel nieuw eruit ziet met waterpomp meenemers (aangezien die rubbers al 24 euro totaal koste vond ik 40 euro voor deze ontsteking best wel een koopje) ook zit er nog een gebruikte spannings regelaar erbij die was maar 7 euro.

46464.jpg 57575.jpg



Ik ben nog verder in afwachting van een kabel boom (LC)

En mijn bestelling bij easyparts waar ook een compleet nieuw carterset erbij moet zitten voor vloeistof gekoeld blok.


EDIT 26-3-2021


Heb net nog even de originele contact sloten set maar besteld inclusief die van de tank dop.. 95 euro. verzending gratis.
Kon er niet meer erop wachten, aangezien bij de meeste de prijzen boven de 100 euro liggen en ik dit niet wil betalen.

Heb naar andere alternatieven gezocht.. Die van ELEC bestaat helemaal niet en DMP is rommel.. Dus de originele maar besteld.
Word weer even wachten hierop. Volgende maand weer verder kijken als er weer meer geld is.
 
Last edited:
27-3-2021

Momenteel zijn de volgende dingen binnen:

- De beugelset
- Schroeven set voor de beplating ( nieuwe betere set gekocht)
-Zadel *beugel voor het slot was eruit.. Fijn dat ze dit niet even erbij vermelden* Met de bankschroef erin gekregen, moet alleen het beugeltje iets meer naar buiten buigen.
- Tank, voetenplank en alles wat eraan zit ( zat een los schroefje in de tank, deze moeten eruit vissen met een magneet pennetje)
- Spannings regelaar (gebruikt maar verder prima)
- Ontsteking (blijkt het ineens niet die ontsteking te zijn op de foto) Maar wel voor een AC. (ben hier wel boos om dat je andere onderdelen word opgestuurd, terwijl ik andere fotos voorgeschoteld krijgt.


- Ik wacht nog op:

- Bestelling van easyparts waar de carterset ook in zit
- Kabelboom uit het buitenland. (is van een speedfight 3 Iceblade 2012) Zou dus ook de aansluiting van de Temp sensor aan moeten zitten, maar dat is nog even afwachten wat ik hiervoor geleverd krijg.
- Nieuwe originele contactslot set met tank dop en slot.
 
Last edited:
28-3-2021 5:11

Volgende dingen 2dehands besteld:

- Bobine met kabel + dop+ manchette voor 8 euro (van speedfight 3 AC model) maar deze zijn hetzelfde.
7656656.jpg

- Gebruikte bendix van speedfight 3 LC voor 18 euro
4343.jpg

- Digitale KM teller kabel voor 30 euro (daar komt dan nog 12 euro verzendkosten boven op.) Deze kabel en bendix zijn nieuw al erg prijzig.
4333.jpg
Maar vind de kwaliteit voor deze gebruikte delen zo prima dat ik dat dan ook gewoon probeer. (Als je geld kan besparen dan doe ik dat.)

Nou wacht ik verder even tot de volgende maand totdat er weer geld is.


28-3-2021 21:04

Ook nog een gebruikte carterkap gevonden kosten 22 euro inclusief verzending. Kickstarter zit er nog op, dus intern binnenwerk verneem ik ook nog aan erin te zitten.

45454.jpg

Hij ligt hier tussen de stapel.. Rest van de onderdelen geen intresse in, aangezien dit meer zooi is.
De buitenkappen worden nieuw aangeschaft. Kmtellers hoef ik ook niet (status onbekend vaak teveel slijtage sporen eraan)
 
Last edited:
Frame staat er momenteel zo erbij:

IMG_20210327_162644[1].jpg

IMG_20210327_162654[1].jpg

IMG_20210327_162703[1].jpg

IMG_20210327_162743[1].jpg

Zit nog een beetje roest onder bij het balhoofd, maar daar zal ik spoedig wat roest omvormer erop spuiten.. Want die roest krijg je daar niet zo heel makkelijk weg. Ook achter het frame plaatje zit nog wat roest. Als er omvormer erop zit, zal het niet meer verder roesten, maar de bestaande roest word dan zwart en zal het stoppen.

De lak pak ik aan, door met een motip lakstift de beschadigingen te patchen.
Het hoeft opzicht niet super netjes gedaan te worden, zolang er maar geen corrosie kan optreden. En dat het metaal maar niet open ligt.
 
Last edited:
De carterkap is binnen gekomen, zit alleen geen rondsel bij (zal ik even voor een andere moeten zoeken.) was 22 euro inclusief verzending.
En de contact slotset + tankdop is binnen gekomen. 95 euro voor deze set. (nieuw)(er was geen beter alternatief dus voor origineel gegaan)

Morgen komen de spullen waarschijnlijk binnen van post #6

Kabelboom is ook opgestuurd.
 
Last edited:
Bestelling van het stuur en slot kapje is geannuleerd en geld zou zijn terug geboekt.
Geen idee waarom. Als reden stond erbij: De artikelen zijn helaas niet op korte termijn leverbaar.

Wacht even tot dat ik het geld terug hebt en ga ik andere dingen ervan regelen.
Daar bestel ik dus ook niks meer..


EDIT 7-4-2021

Volgende dingen zijn binnen gekomen:

- Een vrij nette en gebruikte kabelboom voor spf 3. (moet hem alleen even geheel ontvetten)

- Het pakket je met:

Kmteller snelheids kabel
Bendix
Bobine kabel dop.

- Ik wacht nog op bestelling easyparts (zou vanaf 15 april) geleverd moeten worden, wacht op dit moment nog op 1 onderdeel.
- Nieuwe brandstof pomp. (waarschijnlijk hou ik deze als reserve)
 
Last edited:
1. Heb het geld terug gehad van de bestelling van het stuur en het contact slot afdek ring ding. Dat gekocht stuur van destijds is oud nieuws dus ook dat gedeelte er tussen verwijderd..

Ik heb weer nieuwe 2ehandse artikelen gekocht (had wat gekut met paypal, maar kon het toch nog rond krijgen)
Heb maar eerst de duurdere dingen gekocht die wat lastiger te krijgen zijn.

Voor dit geintje was ik wel al 130 euro kwijt.. De prijzen van de onderdelen waren best laag, maar als je voor elke onderdeel 6 euro verzendkosten vraagt dan gaat het vrij snel.

675656.jpg

Linker kop lamp. Komt van een 2013 jaar 6500km oude speedfight 3 af.
Prijs was 17 euro plus 6 euro verzendkosten = 23 euro (valt nog mee voor een 2ehandse) Nieuw kost 99 euro.


67565.jpg

Koplamp rechter kant van dezelfde scooter 27 euro + 6 euro verzendkosten. 32 euro dus (ook prima als je de verzendkosten er bij telt.
Een nieuwe kost 99 euro)

774534.jpg

67677.jpg

Achterlicht voor 22 euro + 6 euro verzendkosten = 28 euro (vind ik ook nog wel schappelijk.. Belangrijkste vind ik het hebben van die lamp fittingen en de draadboom, zie deze nergens los te koop. Een nieuwe originele unit kost je snel 99 - 200 euro zie ik deze online staan.
Schroefjes zitten er ook al erin. Daar bespaar ik ook weer op om extra te moeten bestellen.


786576.jpg

Kabelboompje voor de verlichting voor.. Nieuw zijn deze 47 euro.. Deze 2ehandse ziet er toch goed uit dat ik hiermee goedkoper uit ben.

Kosten 12 euro + 6 euro verzending = 18 euro.. Kan er niet om huilen eigenlijk.

486574.jpg

6500KM oude oliepomp die er nog z.g.a.n eruit ziet.. Nieuw kosten deze ongeveer 79 -97 euro. En dan heb je alleen die dikke zwarte slang en het filter niet eraan.

22 euro + 6 euro verzendkosten. = 28 euro totaal.. Bij elkaar was het 130 euro.

De knipperlicht units koop ik denk ik beter nieuw. Aangezien er geen losse glaasjes er voor zijn wil ik die uiteraard schade vrij hebben.

Verlichting (wat het moeilijkste was) is bijna compleet.

Nou nog even een eeuw wachten totdat de spullen eraan komen. (als ze aan komen)


EDIT 8-4-2021 23:56

Was aan het zoeken naar een best uitziende olie tankje voor zo min mogelijk geld.
Had ergens ook een nieuwe gevonden compleet maar was naar mijn inziens toch nog een beetje duur.

Het is dus deze geworden:

5747547.jpg

12 euro voor dat ding en 12 euro voor te verzenden. EU.. Dus 24 euro.. is oke.
Had net nog een paar euro over voor deze laatste aankoop.. De rest komt einde van deze maand.
 
Last edited:
Update: 11-4-2021

7876767.jpg

Ik heb er nog een goede gebruikte benzine opvoer pomp gekocht van Taiyo Giken met bracket / moeren / slangen/ slangen klemmen.
Deze gaat zo compleet op de scooter frame.. Die eerste bewaar ik mocht de deze toch kapot blijken te zijn (altijd iets achter de hand houden)

Prijs was: 26,90 euro + 15,99 euro verzendkosten EU. = 42,89..

De titel klopte niet, stond erbij dat het ging om Kathalisator SLS ventiel.. (dat ding wat op de uitlaat zit)
Maar heb de gok gewoon genomen. Mocht het het andere ding zijn heb ik nog niks erop verloren (die zocht ik namelijk ook)
 
Last edited:
15-4-2021


Olie tankje is ook binnen.. Niet dezelfde op de foto van hierboven, maar wel net zo netjes.. Ook zat het rubbere manchet / kraagje ook erbij..
Zal helaas wel een nieuwe dop moeten kopen.

Brandstof pomp op reactie #12 is onderweg en schijnt al in Nederland te zijn. Verwacht ik over 1 a 2 dagen te krijgen.
Als het goed is gaat de bestelling van easyparts ook verzonden worden deze week.

Op de nieuwe brandstof pomp ben ik nog steeds aan het wachten (zou uit Ukraine moeten komen, snap met corona het iets langer kan duren)
 
Last edited:
17-04-2021

Hier weer een update.

Vrijdag is de bestelling aangekomen van easyparts, met de nieuwe carters erin en wat klein spul.
Vandaag is de brandstof pomp aangekomen van post #12.. Op die andere nieuwe pomp ben ik nog steeds aan het wachten.
Ook nog voor de verlichtings onderdelen op post # 11.

Eind van de middag even naar de spullen gekeken van easyparts (moest even oppassen dus had eerder even geen tijd)
En het frame weer uit de opslag gehaald.

Heb de tekeningen (exploded views) erbij gepakt en even alles waar ik momenteel aan kon werken even bekeken.
Momenteel heb ik het volgende gedaan:

+ Heb even het olie tankje gepast om te zien hoe het komt te zitten. (heb er nog even de juiste vijsjes niet ervoor om hem te kunnen monteren aan het frame)(deze zijn momenteel in bestelling) Maar de olie tank monteer ik later als ik het frame horizontaal laat op de grond. Want momenteel sla ik het frame vertikaal op in de opslag wegens te weinig ruimte. En het olie tankje moet ik even met de compressor uitblazen(zit een beetje vuil in wat ik zo er niet eruit krijg)

+ Heb op het bracket balkje waar de CDI erop komt al de spanningsregelaar van post #4 erop geschroefd en verder even bekeken welke originele vijsjes ik meer nodig had.. Bleek ik het vijsje ook te hebben voor de CDI (en die voor het frame montage) (komt van de kisbee, had nog wat over) Daarna het balkje aan de onderkant op het frame geschroefd.

+ Verder gekeken waar ik Screw Emb H M6x1.00-12 nodig had. En hier de vijsje er al vast erin gedraaid (kan je ze ook niet kwijt raken)
Claxon, brandstof pomp, oliepomp. En alvast de brandstof pomp erop geschroefd van post #12

En heb daarnaast ook nog een bestelling geplaatst bij Zandri voor wat klein spul wat ik bij easyparts niet kon bestellen.

- Interne Bendix cap
- Extra Schroef EMB HE M6X1-30 origineel vijsje (kwam er nog 1 te kort) (had er eerder 2 besteld om te zien wat ik precies zou krijgen bij easyparts. Zou had ik er eentje voor de bendix cap en 1 voor de startmotor)
- Een paar stoot rubbers voor onder het blok voor de middenbok.
- Een afsluit dopje voor het vertandings deksel (kost maar 0.90 cent) dus direct meegenomen mocht die later als nog ontbreken)
- 3 Dowel pennen (pasbusjes) 2 voor het vertandings deksel (peugeot horizontaal heeft er een kleiner busje erin zitten) En 1 voor de carterkap)
- 1 vijsje van een type afmeting
- 1 moer van een type afmeting
- 2 brackets voor aan de boven zijde voor de radiator (1 is reserve, aangezien deze niet leverbaar is op easyparts)
- 2 Vijsjes voor de brackets.

Hieronder nog wat fotos van de nieuwe carter set:

IMG_20210417_200853[1].jpg

Hier even gekeken of het vertandings deksel zou passen van een peugeot vertikaal blok (antwoord is nee) ook de pas busje voor het horizontaal blok zijn kleiner.

IMG_20210417_200924[1].jpg

IMG_20210417_200938[1].jpg

Ontstekings kant is vrijwel het zelfde als vertikaal.. Alleen de draad boom komt via de boven zijde uit het blok.

IMG_20210417_200943[1].jpg

Achterkant heeft ongeveer het zelfde uiterlijk als een vertikaal DD blok.

IMG_20210417_200952[1].jpg

Ook hier zit de startmotor aan de onderkant.. (volgens mij zijn de startmotoren van vertikaal en horizontaal zo ongeveer hetzelfde.)
 
Last edited:
Update: 23-4-2021

Vacuum benzine pomp op post #8 is sinds woensdag binnen gekomen even als de bestelling van zandri..

Net ergens anders weer een bestelling geplaatst. Zit een hoop bruikbare dingen bij. Ook zag ik dat het stuur goedkoper was dus gelijk erbij gedaan.

Zal deze post straks als ik tijd heb weer even editen. Heb op dit moment niet zo heel veel tijd.

Even erbij vermelden wat er in de nieuwe bestelling zit (wat alleen voor deze scooter is)

* Bovenste montage beugel voor de radiator.. met montage vijsjes erbij
* Bracket beugeltje voor de kabelboom ( nummer 4 op de tekening bij easyparts)
* Bovenste draag beugel stripje voor de uitlaat.
* Radiateur grill (dat zwarte rooster achter de voorkap)
* Dat plastic plaatje onder de voorvork
* Basis achter drager (waar het spoilertje erop word gemonteerd) bouten voor het frame heb ik al liggen.
* Stootrubber
* Een nieuwe oliedop + ring (3,25 euro) (besteld omdat ik denk dat ik wellicht iets mis bij me oude dop, en voor E 3,25 kon ik hem niet laten liggen.
* Een andere type olie dop van aerox / neos/ cpi / keeway (zelfs soort type, misschien past hij wel op mijn tankje.. E 1,50
* Tassenhaak voor kisbee / speedfight 3.
* Nieuw origineel speedfight 3 stuur.. Was hier 7,60 euro goedkoper dan op scootparts.
* Contact slot afdek ring
* 4 M8 sluitringen voor de achter drager (op easyparts op de tekening staan ze erop, maar niet meer leverbaar) dus vanuit gegaan dat standaard m8 sluitingen voldoende moeten zijn.
* En een voor rem schijf van IGM (zelfde uiterlijk als origineel) Maar koste maar 24,95 euro i.pv 80 euro.


Misschien denkt er iemand. Misschien zijn het niet de meest belangrijkste dingen die je zou bestellen.
Maar dit komt omdat ik enkele van die onderdelen al deze maand wilde bestellen en om het aantal bestellingen bij dit bedrijf zo minder mogelijk te houden ook al vast die andere ding erbij in mee genomen. Heb deze dingen hier besteld omdat deze goedkoper waren dan elder.
Overigens geen verzendkosten hoeven te betalen.
 
Last edited:
Update 24-4-2021

Zit op dit moment een beetje krap met geld. (ben vaak al veel geld kwijt aan kosten voor het huis en eten en rekeningen) en daarnaast die dure ziekte kosten verzekering die mij elke maand 141 euro kost. Maar ook wegens ouderschaps verplichtingen krijg je gewoon ook minder uitbetaald helaas. Maar met wat ik heb moet ik dus allemaal uit gaan puzzelen wat ik beter wel en wat ik niet met doen met de scooter onderdelen die ik koop.

Aangezien de bovenstaande bestelling al iets over de 200 euro kost ging het wel erg snel (duurste daarvan was zeker het stuur wat al 60 euro kost (was zelfs nog de goedkoopste die ik kon vinden) en die basis achter drager die al bijna 50 euro koste. De rest was alles goedkoper of klein spul.

Van wat ik nog heb kunnen kopen is het volgende:

67656.jpg

Binnen kap boven het voorwiel.. Ik weet dat die dingen vaak heel vies worden.. Dus dacht ga er geen tientallen euros spenderen aan een nieuwe die tussen de 60 a 80 euro kost.. Deze heb ik voor 21 euro in totaal 9 euro + 12 verzendkosten.

Ik zag bij meldingen dat 1 ding waar ik zeer veel intresse ineens boven aan stond..

8766756.jpg

Aangezien ik nergens een kabelboom kon vinden voor deze startmotor (dat klopt omdat deze met de originele startmotor mee komt)
Was ik dus genoodzaakt om een nieuwe te kopen voor 153 euro.. Maar ik wist een adresje waar deze stuk goedkoper te vinden was.

En partnr 744049 en STARTER MOTOR SM10 stond er dus erbij.. Dit even in google gegooid en kwam er dus achter dat peugeot horizontaal precies dezelfde startmotor gebruikt.(de bestelde is voor een vivacity 50 vertikaal blok) Ook even vergeleken op de site van easyparts en zandri.. Dus kan daarvan uit gaan dat het dezelfde startmotor is.. Deze was heel erg goedkoop voor een nieuwe. Totaal was ik er 41 euro voor kwijt 28,63 voor de motor en 12,45 euro voor de verzendkosten. Zeer blij hiermee.

Bovenstaande bestelling van 200 euro laat ik nog even aanpassen, de grill die laat ik weg. Aangezien ik weet waar ik deze goedkoper kan krijgen.
Er komt nog wel een onderdeel voor in de plaats die ik veel harder nodig heb.. Laat ik later even weten.
 
Last edited:
Update: 25-4-2021

De spullen van de fransman zijn binnen van post#11

Was een beetje raar om het pakket op te halen bij een esso tank station.. (volgens mij schijnt dit in Frankrijk vrij normaal te zijn.
Ik heb een enkele plus en ook een hele grote min te melden..

Om met het laatste te beginnen, de koplampen zijn beschadigd en niet bruikbaar voor mijn scooter. Eentje was blijkbaar al zo, de andere die is gesneuveld tijdens transport. Van het zwarte plastic een oog eraf gebroken.. En het plastic had ook al wat kras schade. Pakket was erg slecht verpakt. Gewoon zo los erin gedaan met een heel klein beetje karton er tussen.
Dus koplampen ga ik daarom maar nieuw kopen, want denk niet dat ik die ergens tweedehands zonder schade ga kunnen bemachtigen.
Zit er niet zo op te wachten dat de kappen straks er heel erg nieuw eruit zien, maar de koplampen schade hebben.
Dus die koop ik wel nieuw helaas.. Achterlicht is wel bruikbaar, maar vind ik wel een twijfel gevalletje.. Maar denk dat ik er een nieuwe lens voor ga kopen.. Dan hoef ik alleen het kabelboompje los over te zetten (want deze zijn helaas niet los te krijgen.

Het kabelboompje voor de koplamp is verder goed en de oliepomp ook.
 
Last edited:
Update: 26-4-2021

Ben weer een beetje aan het neuzen geweest voor goede en goedkope onderdelen.
Wilde een helmbak nieuw kopen voor 31 euro bij een webshop hier in de buurt. Blijkt die spullen (had wat meer in de winkelmaandje gedaan)
niet meer op voorraad te zijn.. Leuk. Geen zin om voor een stuk plastic waar toch krassen in komt 60 a 70 euro voor te betalen.
Toen ben ik maar wat vergelijken.. Zag wel wat gebruikte helmbakken, maar vond ik te duur en te veel krassen erin..
Had er eentje gevonden die lijkt zo wat z.g.a.n te lijken.. En heb daar maar de gok op genomen.
Ding was in totaal 28 euro.. Vind het wel prima zo.


67565.jpg


Edit 23:58:

En nog een update. Heb voor 55,50 euro ook nog een redelijk goede voorkap weten te kopen. (inclusief 10 euro verzending)

755656.jpg

Zie er opzicht kras vrij uit. Had ook een andere op het oog waar wel een krasje op zat. Ik dacht kan net zo goed iets meer uitgeven en dan zonder kras.

De beenkap en achterkap van het stuur koop ik nieuw. (van het stuur heb ik alleen nog een teller nodig en die zilver af dekplaat en voor de rest wat montage spul.
 
Last edited:
Update 30-4-2021

+ De binnenkap boven het voorwiel op post#16 is vandaag binnen gekomen.. Ziet er prima uit. Even de kap een wasbeurt geven en hij is nog z.g.a.n (wat lichte gebruikers sporen) maar dat maakt niet uit voor het bedrag waarvoor ik het gekocht hebt.

+ Buddybak is ook onderweg. Zal ik de komende 3 a 4 dagen al thuis kunnen verwachten.

Ik heb voor mijn schuur ook nog wat handig gereedschap gekocht.. Zodat ik sneller kan werken en minder hoef te zoeken.
 
Last edited:
Update 1-5-2021

7765.jpg

En een grijze DD velg 2ehands gekocht.. Ding was helaas wel 103 euro .. Maar dat komt omdat deze DD velg amper 2ehands word aangeboden.(zijn zeer schaars te noemen) Had er ook eentje op marktplaats gezien bij scootergoods. Maar dat wilde ik niet gaan uitproberen (vertrouw die winkel niet zo)
Een nieuwe voor 256 euro zag ik niet zo zitten..
Nou afwachten totdat hij geleverd word. Nou even afwachten tot het eind van de maand.. Dan de restanten terug betalen en verder kijken wat ik ga aanschaffen.
 
Last edited:
Update: 1-5-2021

Vandaag de bestelling op post#15 binnen gehad.

I.p.v de radiator grill besloten om het rechter knipperlicht voor te bestellen (ding is fors duurder dan de linker kant) Zie overal prijzen boven de 50 euro.. De mijne had ik voor 45 euro.. Daarom radiator grill weg gedaan en 24 euro extra erbij gelegd voor dit moeilijker onderdeel aan te schaffen.

IMG_20210501_165723[1].jpg

Van links boven naar rechts onder:

1. Halter (denk voor kabelboom speedfight 3.
2. 2vijsjes 5-20 (voor de radiator beugel die er naast ligt (had er 7 besteld maar 2 ontvangen, amper aan tekomen)
3. 2 beugeltjes aan de bovenkant voor de radiator..(1 is reserve) aangezien die bijna nergens meer aan te komen is)
4. Plastic plaatje onder de voorvork *hier was die goedkoper om te bestellen*
5. Knipperlicht rechts voor origineel *nieuw*
6. Basis frame beugel voor de spoiler.
7. 4 x M8 ringen voor nummer 6 hier boven (origineel nergens meer aan te komen dus gewoon universeel gedaan)
8. Contact slot ring (voor de afwerking van het slot over na het beenschild) (zit ook op kisbee)
9. Originele tassenhaak voor beenschild (moet je los van het beenschild kopen)
10. Origineel stuur peugeot speedfight 3.
11. 3x stoot rubber peugeot horizontaal
12. Verstevigings beugel `lasche` voor de originele uitlaat ( vijsjes heb ik er al voor)
13. IGM remschijf voorkant speedfight 3.. *lijkt 1:1 op de originele.. Maar deze koste maar 25 euro. Vind IGM een zeer goed merk wat ik erg kan aanraden als je goedkopere remschijf zoekt, maar niet met kwaliteit naar onderen wilt.

Ik ga ook nog een lijstje maken voor welke onderdelen al hebt liggen.

Post 1 is ook bijgewerkt met een onderdelen lijstje wat ik zo al hebt liggen.
 
Last edited:
Back
Top