Op zoek naar retro scooter met €600 budget.

Roosie

New Member
Hoi! Ik ben op zoek naar een scooter ik ben net 16 en heb mijn rijbewijs. ik ben niet heel bekend met scooters, vandaar dat ik op deze site dit bericht plaats. Het hoeft beslist niet een eerste hands scooter te zijn. Mijn vraag is dus waar ik op moet letten bij scooters en wat ik kan verwachten van een tweedehands retro scooter die onder het budget van 600 euro valt. Tips/aanraders of zelfs links naar tweedehands scooters zijn van harte welkom!

Gr. R
 
Advertisement - register to remove this

Koop een 2ehandse peugeot kisbee.. Dat is kwalitatief een stuk beter dan al dat Znen AGM ect troep.. En zeker nieuw kunnen ze ook prima falen.

Wat daar beter aan is.

Al het kapwerk en stuur is zowat allemaal hetzelfde kwaliteits spul als van de new vivacity / speedfight 3.

Het motorblok is verder gewoon oke (ik zeg niet dat het perfect is) Maar bij mij loopt de scooter wel gewoon top)

De scooter vraagt in het begin wel aandacht voor onderhoud.. Maar als je het goed de problemen aanpakt word het vanzelf een top scooter..
Heb verder geen problemen met het blok.. Het is in onderdelen wel goedkoop spul, maar er is prima veel kilometers mee te rijden.

Nadeel van Znen, Fosti, AGM is

- De kappenset is van een veel goedkoper materiaal en breekt heel erg makkelijk.
- De schroeven ect om alles vast te zetten kan goed vast komen te zitten, en deze breken overigens heel veel makkelijker dan betere kwaliteits spul.
- Alles wat nep chroom is gaat roesten..
- Rempompen zijn slechte kwaliteit..
- Goedkope benzine tank van metaal (als je te lang de benzine erin laat staan word het een roest bak..
- Ook zijn alle lagers van de echte chinese troep ook echt zeer slecht.. (naald lager in poelie, krukas lager ect)
- Ook de bus in de vario is slecht bij de echte goedkope chinees.. Deze slijt uit en komt er speling op de vario te zitten..

Al deze problemen heeft de kisbee niet.
 
Ga niet puur op een kisbee af alleen omdat Eurokit dat betere scooters vind. Iedereen heeft zijn eigen smaak dus je moet voor je zelf eigenlijk een beetje bepalen wat je leuk vindt. Als jij een retro wilt moet je namelijk een retro kopen. Wel ben ik het eens met Eurokit dat je meer aan een Kisbee zal hebben.

Nog een nadeel dat Eurokit vergeten is;
Al die retro dingen hebben veel Chrome delen die ontzettend snel roesten. Heb nog nooit een retro gezien zonder roest op het stuur.
 
Ik vind dat het stukje van @eurokit zeker iets is om mee te nemen in je gedachten.
Hij geeft aan waar je op moet letten bij een retro met chroom.

@Enterprise ook jou kan ik volgen.

Ik vind dat het zoeken naar een brommer persoonlijk is.

Maar ik zou elk stukje advies mee nemen voordat je koopt.

Ik zelf ben ook gek op retro scooters...
 
Daar heb je helemaal gelijk in, vandaar dat ik ook aangaf dat topic starter meer aan een Kisbee zal hebben. Echter vindt ik dat als je een retro wilt, dat je gewoon een retro moet kopen. Mijn vader bijv heeft ook altijd al een retro willen hebben.

Maar wat is eigenlijk met die gewone retros gebeurd? Het zijn toch niet altijd al Chinezen geweest of wel?
 
Over retro scooters weet ik niet veel maar vespa word gebouwd door piago.
(italiaans)

Maar heb ook ergens gelezen dat de vespa een "kloon heeft. vespalini of zoiets. Maar ik weet niet waar deze en door wie gebouwd word.

Waarschijnlijk door vespa zelf?
 
Ga niet puur op een kisbee af alleen omdat Eurokit dat betere scooters vind. Iedereen heeft zijn eigen smaak dus je moet voor je zelf eigenlijk een beetje bepalen wat je leuk vindt. Als jij een retro wilt moet je namelijk een retro kopen. Wel ben ik het eens met Eurokit dat je meer aan een Kisbee zal hebben.

Nog een nadeel dat Eurokit vergeten is;
Al die retro dingen hebben veel Chrome delen die ontzettend snel roesten. Heb nog nooit een retro gezien zonder roest op het stuur.


Wellicht begrijp je de vraag dan niet goed. Er word gevraagd om een RETRO SCOOTER. Ik denk een retro scooter omdat deze normaal goedkoop in de aanschaf zijn.. TS wilt er dus niet meer als 600 euro voor betalen.. Het gaat verder niet om wat IK leuk vind.. Het gaat erom wat je koopt voor dat geld. In mijn ogen kan je dan beter een oudere kisbee kopen dan een china drol. Want ook al is de motor nog wel oke, of valt ermee te behappen..
Maar het kapwerk, schroeven, lagers is echt een drama op zo`n china drol.. En ja natuurlijk komt er ook wel eens een roestig schroefje tegen bij een 2ehandse kisbee,.. Maar die schroeven zijn nog niet zo dramatisch slecht dat ze bij het eruit draaien al knappen omdat die van de china drol van kauwgom zijn gemaakt.. En dan moet je alles gaan uitboren wat je een hoop extra stress en tijd kost. En die kappen van een china drol zijn zeer slecht.
Er word daarvan een ander soort plastic (hard) gebruikt. Bij een beetje spannings verschil heb je er een scheur erin zitten..
Wil je een China drol dan mag je er heel veel geld erin pompen om het ding goed te houden (want heel veel domme mensen kopen dan gewoon weer hetzelfde slechte onderdeel als nieuw, en laat de ellende maar weer beginnen.. I.p.v eens goed gaan nadenken en tot de conclusie komen om dingen die kapot zijn te vervangen, met onderdelen die echt de situatie verbeteren en in lange termijnen er amper problemen mee krijgt.

Betreft dat laastste ik denk niet dat je zelf zo`n chinees gehad hebt.. Terwijl ik zelf wel een Roverbike classic heb gehad.. En dat was een al drama op het blok nog na dan.

Kan dan nog wel een lijstje opnoemen hier:

- Achterpoelie schaal krom
- Naald lager in achterpoelie defect (Dit zal overigens niet zo snel gebeuren bij een kwaliteits poelie)
- Bronse bus in de vario helemaal uitgesleten (zal overigens niet zo snel gebeuren bij een kwaliteits vario)
- Van de vario hoekjes blijven niks van over
- Bendix die 9 / 10 keer helemaal uitgelubberd is
- Roest in de benzine tank ( benzine was helemaal roest kleurig)
- Glaasje van de rempompen helemaal opgelost door de remvloeistof
- Schroeven zijn van zacht materiaal.. Wel erin draaien als ze nieuw zijn, nooit meer eruit krijgen als ze goed gebruikt zijn


En trouwens dat chrome roest wel.. Want dat is geen echt chroom, want echt chroom roest niet.. Dat verweerd alleen maar of komt oxidatie op..

Overigens moet je niet vergeten dat de oudere kisbees van 2011 tot 2013 nog de vario en poelie erin heeft zitten van de peugeot ludix / vivacity.. Deze zijn van een veel hogere kwaliteit dan een china vario of poelie. Daarnaast gebruik ik ook die ellendige rare kickstartpendaal niet, een ding dat je niet eens fatsoenlijk kan gebruiken.. Die van een vivacity sl4 2006 past daar gewoon op en werkt veel beter en staat daarnaast ook minder goedkoop.
En ook ik ben de enige die deze betere onderdelen gebruik. Aangezien ik van rijden houd, en niet van stilstaan en geld uitgeven.

En waarom een kisbee? Omdat een peugeot v-clic ook een draak van een scooter is. Want dat is niet voor niets een instap peugeot euhm china scooter.
De kisbee staat daar nog een trapje boven.. En daarna krijg je de peugeot new vivacity. Het enigste wat kwalitatief beter is aan de vivacity is dat deze een beter sym blok heeft.. Maar nadeel van dat blok is wel dat je er weinig ermee kan kwa onderdelen vinden en opvoeren.. Terwijl een cilinder voor een 139qmb blok geen drol kost. (minimaal 40 euro) die van de sym kost minstens het dubbele.
 
Ik wil er nog aan toevoegen dat de meeste china drollen maar 10 inch wieltjes hebben, de kisbee is overigens 12 inch en dat rijd gewoon beter.
 
@eurokit

respect voor de lap tekst.

@Roosie

Retro model scooter
€ 700,00


Ik hoop dat je ook de tekst erbij hebt gelezen:

Retro scooter 45 km met revisie blok voor nog vele kilometers er onder rijden en fun ziet er nog als nieuw uit, Vr Gr

Dat betekend dat hij bij ongeveer 5000km kapot is gelopen, en de eigenaar er nou er genoeg van heeft en er teveel geld voor vraag voor dat brol.

Dan nog adviseer ik een kisbee aan.. Het is overigens jammer dat van mijn oude brol china scooter geen fotos meer hebt.. Als je dat ziet ga je keihard huilen.. Zou voor dat MP ding niet eens meer als 350 euro voor geven.. De worden voor 800 / 900 euro verkocht en 700 euro 2ehands is wel erg veel gevraagd.. Jammer dat er mensen zijn die daarin intrappen.

Zeg niet dat je perse DEZE moet kopen.. Maar wellicht waard om er even langs te gaan met iemand erbij die er verstand van heeft..







En daarom word er naar kisbee spullen gezocht omdat deze beter is dan die china drol.
 
en hoe is zoiets dan? :grinning:
Kymco Vitality 4t 50

wat kan ik verwachten van dit deze (of dit soort) scooter?
Mijn excuses dat ik als een groentje overkom. :disappointed:

Eerlijk is eerlijk, elke scooter heeft zijn minpunten en pluspunten.
Peugeot,
Kymco en
Piaggio etc, elke scooter

Het ligt eraan hoe er omgegaan is met de scooter of er veel kilometers mee zijn gereden of dat de scooter al een gereviseerd blok heeft bij een kleine 10dkm.

Ik wil jou aanraden een scooter met een piaggio blok te halen. Ik weet dat veel mensen erop rijden en dat je ze veel ziet maar dat is natuurlijk om een reden.
Een retro scooter is leuk maar alleen als je ervan houdt.
Maarja iedereen zijn eigen mening en dat respecteer ik natuurlijk. Maar ik was vroeger ook begonnen met een kleine 500 euro en had toen een Piaggio zip gehaald met 15dkm erop, ik was daar verliefd op.

Maar ik ga weer ontopic,
Als ik kijk naar de advertentie zie ik al dat er 26dkm mee gereden is.. meteen een no-go vind ik.
Ik zou naar een scooter kijken met minimaal 15dkm erop! Hiermee ben je veilig en als je op tijd onderhoud doet kan je makkelijk het dubbele erop zetten!

Edit:
Wat zoek je eigenlijk een brom/snor? 2takt of 4takt?
Want scooter op brom kenteken zijn zeker goedkoper vergeleken een snorscooter. Maar denk ook in de omgeving waar je leeft, en of alles voor jou in de buurt is. Of je veel kilometers gaat maken?

Edit edit:
Over retro scooters weet ik niet veel maar vespa word gebouwd door piago.
(italiaans)

Maar heb ook ergens gelezen dat de vespa een "kloon heeft. vespalini of zoiets. Maar ik weet niet waar deze en door wie gebouwd word.

Waarschijnlijk door vespa zelf?
Vespa is van piaggio en piaggio maakt maar 2 lijnen, Vespa en Piaggio.
Wel levert piaggio bijvoorbeeld aan Gilera, Beta en Derbi. Maar deze merken werken aan samen, bijvoorbeeld een Piaggio Fly Derbi.
Je hebt natuurlijk imitatie dingen zoals AGM, BTC en andere Chinese merken maar dat is meestal allemaal troep.
Wel wil ik zeggen dat Riva en Senzo best lekker rijdende scooters zijn :p
 
Last edited:
@gio,

Klopt wat je zegt over de vespa. Ik las onderstaand stukje denk ik verkeerd;

Vespelini scooter EURO4
Het model van de Vespelini scooter zal je waarschijnlijk wel bekend voorkomen. Deze scooter is namelijk geïnspireerd door de welbekende Italiaanse scooter. In China maken ze graag dingen na,


Ik krijg ik wel het gevoel dat jij jezelf tegenspreekt met dat:


"Het ligt eraan hoe er omgegaan is met de scooter of er veel kilometers mee zijn gereden of dat de scooter al een gereviseerd blok heeft bij een kleine 10dkm"


Maar je vind dat de scooter bij 25000 kilometers te veel heeft gereden.

Wat als het blok bij 20000 al gereviseerd is? Dan is die maar "5000" km oud is
Laat je hem dan staan als zelfs alle papieren,onderhoud,enz. Er bij zitten?

Dus al zegt de aantal kilometers dat die 25000 heeft gelopen, chassis bijvoorbeeld, enz. Maar het is je droom scooter voor bijna "niets" Dus zeg het maar!

Ff off-topic;

Als jij met een brommer langs een paar chickies rijd moet de brommer opvallen. Zeg maar beetje stoer doen en (Ik heb daar de leeftijd niet meer voor) dan lijkt me sterk dat die vrouwtjes het aantal km willen weten van je scooter. Haha

Vroeger zeiden ze dat een benzine motor met 200.000 veel te veel is. Diesel 400.000. Maar ik heb ze gekocht met zelfs daarboven. (Benzine) en jaren mee gereden.

Al lijkt 25000 veel maar wat is de historie van het voertuig. Als er nooit iets aan gebeurd is laat ik hem ook staan.

Maar eerste indruk en het rij gevoel moet goed zijn.

Een teller zegt iets maar niets alles.

Oh ja en over je 15000 km dat is maar een getal. Denk je dat ik niet weet hoe je tellers moet aanpassen? Illegaal als de pest maar daar hou ik me dus niet meer mee bezig. Da's vroeger... en een nieuwe teller is zo geplaatst. Dan staat dit dus weer op nul km. En Dan?

Ik vind dat het onderhoud van het voertuig bekend moet zijn enz. Net als een scooter.

Verder kan het ook zijn dat de teller naar 15000km is terug gedraaid misschien had die al wel 30.000km na terug draaien naar 15.000want dat is kinderlijk eenvoudig.

Maar je ieder zijn mening
 
Last edited:
Ik krijg ik wel het gevoel dat jij jezelf tegenspreekt met dat:


"Het ligt eraan hoe er omgegaan is met de scooter of er veel kilometers mee zijn gereden of dat de scooter al een gereviseerd blok heeft bij een kleine 10dkm"


Maar je vind dat de scooter bij 25000 kilometers te veel heeft gereden.

Wat als het blok bij 20000 al gereviseerd is? Dan is die maar "5000" km oud is
Laat je hem dan staan als zelfs alle papieren,onderhoud,enz. Er bij zitten?

Dus al zegt de aantal kilometers dat die 25000 heeft gelopen, chassis bijvoorbeeld, enz. Maar het is je droom scooter voor bijna "niets" Dus zeg het maar!
Ik koop persoonlijk nooit een scooter die 5dkm gereden heeft met een gereviseerd blok! Wat kan er nog mis gaan in de aankomende kilometers?? Ik bedoel hiermee te zeggen dat VAAK zulke scooters het 'zwakke' product is, gaat sneller kapot en kan heel erg snel gaan slijten. (Zelfde met laptops, kleding etc)

Tuurlijk als een scooter na 20dkm een revisie heeft gehad dat ie dan 'vers' is, maar dat lijkt mij logisch! Na 5dkm lijkt mij dat raar, aangezien het een recent nieuw blok is. Dit hoort meestal niet.

Als je een scooter koopt is het een vervoersmiddel en verwacht je dat hij zijn ding doet. Maar mensen van mijn leeftijd (16 t/m 18 jaar) hebben meestal alleen een scooter als vervoersmiddel (buiten OV om). Ik bedoel natuurlijk bij deze Kymco dat ie teveel heeft gelopen om nog 10dkm mee te rijden. Tuurlijk als je goeie onderhoud doet kan dat. Maarja jongelui hebben daar geen omkijken naar dus rijden makkelijk 8dkm zonder onderhoud. Kijk maar in de buurt bij jou en kijk wat voor mensen er op Vespa Sprint/Primavera rijden, hooguit 2 jaar oud.. en kijk hoe ze ermee omgaan, wil niet zeggen dat iedereen zo is.
Maar zoals @Roosie al zei, ze heeft niet veel verstand van scooters dat kan bij deze kymco de kop kosten. Al kan ik dat niet met zekerheid zeggen :p
Bij een lagere km stand kan dat nog wel meevallen.


Ikzelf laat mijn scooter altijd netjes warm draaien, doe om de 1dkm een check en doe om de 2dkm een beurtje! Dit doe ik zodat mijn scooter niet zo snel zegt van doe het maar lekker zelf, overigens heb ik hiermee al 15dkm mee gereden! Teller staat nu op 26xxx km, ik heb dit scootertje al een jaartje en veel mensen zeggen dat het overdreven is.. maarja hun hebben allemaal problemen en staan elke maand 1x stil! Ik heb dit nog maar 1x gehad omdat ik de scooter verzoop :(

Ff off-topic;

Als jij met een brommer langs een paar chickies rijd moet de brommer opvallen. Zeg maar beetje stoer doen en (Ik heb daar de leeftijd niet meer voor) dan lijkt me sterk dat die vrouwtjes het aantal km willen weten van je scooter. Haha

Vroeger zeiden ze dat een benzine motor met 200.000 veel te veel is. Diesel 400.000. Maar ik heb ze gekocht met zelfs daarboven. (Benzine) en jaren mee gereden.

Al lijkt 25000 veel maar wat is de historie van het voertuig. Als er nooit iets aan gebeurd is laat ik hem ook staan.

Maar eerste indruk en het rij gevoel moet goed zijn.

Een teller zegt iets maar niets alles.

Oh ja en over je 15000 km dat is maar een getal. Denk je dat ik niet weet hoe je tellers moet aanpassen? Illegaal als de pest maar daar hou ik me dus niet meer mee bezig. Da's vroeger... en een nieuwe teller is zo geplaatst. Dan staat dit dus weer op nul km. En Dan?

Ik vind dat het onderhoud van het voertuig bekend moet zijn enz. Net als een scooter.

Verder kan het ook zijn dat de teller naar 15000km is terug gedraaid misschien had die al wel 30.000km na terug draaien naar 15.000want dat is kinderlijk eenvoudig.

Maar je ieder zijn mening
Zie jij vaak scooters die 30dkm hebben gereden en er nog goed uit zien? Ik wacht.. :p
Meestal zien deze er echt niet uit, roest, uitgedroogd rubber etc.
Ik heb nog nooit een scooter gezien die er nog zo goed uit ziet dan de mijne, deze scooter valt al best op in mijn buurt.
Ik wil liever dat jongens hun nek draaien voor mijn scooter, ik vind het belangrijker dat mijn scooter het gewoon doet. Ik heb heel lang met een flinke roestplek op mijn frame gereden, hier schaamde ik me echt voor.. ik liet liever de scooter staan dan dat ik reed.

Ontopic:
@Roosie na mijn mening zal ik nog lekker 1 maandje wachten voor een scooter. Ik weet niet hoeveel je verdiend of je wat van je ouders kan lenen. maar voor rond de 800 euro heb je erg mooie scooters voor! met lage km stand. Ook moet je denken voor evt kosten zoals, verzekering, benzine en het onderhoud! Deze fout heb ik ook gemaakt, en kon ik mijn scooter toch 1 maand laten staan :(
 
Last edited:
en hoe is zoiets dan? :grinning:
Kymco Vitality 4t 50

wat kan ik verwachten van dit deze (of dit soort) scooter?
Mijn excuses dat ik als een groentje overkom. :disappointed:


Schijnt volgens @Aidix wel een goede scooter te zijn..
 
Back
Top