Ga niet puur op een kisbee af alleen omdat Eurokit dat betere scooters vind. Iedereen heeft zijn eigen smaak dus je moet voor je zelf eigenlijk een beetje bepalen wat je leuk vindt. Als jij een retro wilt moet je namelijk een retro kopen. Wel ben ik het eens met Eurokit dat je meer aan een Kisbee zal hebben.
Nog een nadeel dat Eurokit vergeten is;
Al die retro dingen hebben veel Chrome delen die ontzettend snel roesten. Heb nog nooit een retro gezien zonder roest op het stuur.
Wellicht begrijp je de vraag dan niet goed. Er word gevraagd om een RETRO SCOOTER. Ik denk een retro scooter omdat deze normaal goedkoop in de aanschaf zijn.. TS wilt er dus niet meer als 600 euro voor betalen.. Het gaat verder niet om wat IK leuk vind.. Het gaat erom wat je koopt voor dat geld. In mijn ogen kan je dan beter een oudere kisbee kopen dan een china drol. Want ook al is de motor nog wel oke, of valt ermee te behappen..
Maar het kapwerk, schroeven, lagers is echt een drama op zo`n china drol.. En ja natuurlijk komt er ook wel eens een roestig schroefje tegen bij een 2ehandse kisbee,.. Maar die schroeven zijn nog niet zo dramatisch slecht dat ze bij het eruit draaien al knappen omdat die van de china drol van kauwgom zijn gemaakt.. En dan moet je alles gaan uitboren wat je een hoop extra stress en tijd kost. En die kappen van een china drol zijn zeer slecht.
Er word daarvan een ander soort plastic (hard) gebruikt. Bij een beetje spannings verschil heb je er een scheur erin zitten..
Wil je een China drol dan mag je er heel veel geld erin pompen om het ding goed te houden (want heel veel domme mensen kopen dan gewoon weer hetzelfde slechte onderdeel als nieuw, en laat de ellende maar weer beginnen.. I.p.v eens goed gaan nadenken en tot de conclusie komen om dingen die kapot zijn te vervangen, met onderdelen die echt de situatie verbeteren en in lange termijnen er amper problemen mee krijgt.
Betreft dat laastste ik denk niet dat je zelf zo`n chinees gehad hebt.. Terwijl ik zelf wel een Roverbike classic heb gehad.. En dat was een al drama op het blok nog na dan.
Kan dan nog wel een lijstje opnoemen hier:
- Achterpoelie schaal krom
- Naald lager in achterpoelie defect (Dit zal overigens niet zo snel gebeuren bij een kwaliteits poelie)
- Bronse bus in de vario helemaal uitgesleten (zal overigens niet zo snel gebeuren bij een kwaliteits vario)
- Van de vario hoekjes blijven niks van over
- Bendix die 9 / 10 keer helemaal uitgelubberd is
- Roest in de benzine tank ( benzine was helemaal roest kleurig)
- Glaasje van de rempompen helemaal opgelost door de remvloeistof
- Schroeven zijn van zacht materiaal.. Wel erin draaien als ze nieuw zijn, nooit meer eruit krijgen als ze goed gebruikt zijn
En trouwens dat chrome roest wel.. Want dat is geen echt chroom, want echt chroom roest niet.. Dat verweerd alleen maar of komt oxidatie op..
Overigens moet je niet vergeten dat de oudere kisbees van 2011 tot 2013 nog de vario en poelie erin heeft zitten van de peugeot ludix / vivacity.. Deze zijn van een veel hogere kwaliteit dan een china vario of poelie. Daarnaast gebruik ik ook die ellendige rare kickstartpendaal niet, een ding dat je niet eens fatsoenlijk kan gebruiken.. Die van een vivacity sl4 2006 past daar gewoon op en werkt veel beter en staat daarnaast ook minder goedkoop.
En ook ik ben de enige die deze betere onderdelen gebruik. Aangezien ik van rijden houd, en niet van stilstaan en geld uitgeven.
En waarom een kisbee? Omdat een peugeot v-clic ook een draak van een scooter is. Want dat is niet voor niets een instap peugeot euhm china scooter.
De kisbee staat daar nog een trapje boven.. En daarna krijg je de peugeot new vivacity. Het enigste wat kwalitatief beter is aan de vivacity is dat deze een beter sym blok heeft.. Maar nadeel van dat blok is wel dat je er weinig ermee kan kwa onderdelen vinden en opvoeren.. Terwijl een cilinder voor een 139qmb blok geen drol kost. (minimaal 40 euro) die van de sym kost minstens het dubbele.