Op welke slang waterkoeling Sensor plaatsen?

Tom M

Member
Beste leden,

Ik ben met een project bezig en ik heb 2 vraagjes, dit gaat over een scooter met waterkoeling en daarbij wil ik een KOSO temp sensor plaatsen, klik hier voor de afbeelding.

vraag 1. op welke slang/positie kan ik het beste de adapter plaatsen waar de temp sensor in komt? de slang die het koelvloeistof van het blok naar de radiateur afvoert omdat die het warmste wordt? of maakt dit niks uit? laat me het weten!
vraag 2. de temp sensor display kan gewoon met + en - op de accu voor 12V maar hier wil ik een schakelaar tussen hebben zodat het display niet constant aan staat, nu wil ik het niet op het contact aansluiten maar gewoon met een simpel aan/uit knopje, plaats ik dit aan/uit knopje tussen de rode+ draad of de zwarte- draad?

extra vraagje, hoe heet is te heet op een watergekoelde 50cc scooter die 80+ kan? bij welke temperatuur moet jeje zorgen gaan maken?

mvg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Antwoord/Opmerking vraag1:

Waar je de sensor plaatst is afhankelijk van wat je af wilt lezen van de temperatuurmeter.
Wil je de bloktemperatuur aflezen zet je de sensor in de aanvoerleiding van de radiator.
Wil je de temperatuur weten van het retour en gekoelde koelwater dan zet je de sensor in de retourleiding van de radiator.

Antwoord/Opmerking vraag2:

In principe maakt het niet uit of je de schakelaar in de plus-leiding of min-leiding zet, het resultaat is hetzelfde.
Ik persoonlijk zou hem in de plus-leiding zetten.
Maar waarom je een appart schakelaartje wil en niet via het contactslot, is me niet helemaal duidelijk.
De kans bestaat dat als je het schakelaatje vergeet uit te zetten dan je accu wordt leeggetrokken als je de scooter langere tijd niet gebruikt!
 
Back
Top