Op tijd zetten Piaggio zip 4t

Mijn zip 4t blok is helemaal uit elkaar geweest en terug opgebouwd. Alleen weet ik niet zeker of alles nu terug goed op tijd staat.
Een concreet antwoord kan ik online niet vinden...
In een werkplaatshandleiding staat het volgende:

Checking the ignition timing​

Turn the flywheel clockwise until its 2nd notch
coincides with the Pick-up reference mark as
shown in the figure.
Make sure that the reference point on the camshaft
command crown is aligned with the reference point
on the head as shown in the second figure.
If the reference is opposite the indicator on the
head, turn the crankshaft once more as the piston
must be at the TDC of the bursting phase.

Opzich niks moeilijk aan, alleen weet ik niet of ik het bovenste dode punt van de compressieslag of de uitlaatslag heb. Iemand enig idee hoe ik alles correct op tijd krijg?

Alvast bedank! Screenshot_20210201-155739_Chrome.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je antwoord maar zover was ik al. De nokkenasketting en cilinder is vervangen en in de tussentijd heb ik met de krukas gedraaid. Ik moet nu het juiste bovenste dode punt van de zuiger vinden
 
Deze video van Joey is niet geschikt voor blokken die uit elkaar zijn geweest.
Joey gaat in deze video ervan uit dat als het nokkenastandwiel juist staat dat de krukas/vliegwielmarkering ook op tijd staat.
Dit geldt alleen voor blokken die niet uit elkaar zijn geweest en men zeker is dat de ketting nog steeds zo over de tandwielen ligt zoals hij uit fabriek is afgeleverd.
Bij een blok dat uit elkaar is geweest moet je ervoor zorgen dat de ketting dusdanig over de tandwielen ligt dat als de nokkenas goed staat, de vliegwielmarkering ook in het juiste stand staat.
 
@Sparky, maakt het verder niet uit in welke van de twee bdp's de zuiger staat?
Post automatically merged:

Had ook nog iets gevonden over de markeringen "2t" en "4t" op de koelvinnen, is dat van toepassing?
 
zet je zuiger helemaal bovenaan, dan op dat moment je cilinder kop erop en dan zet je de nokkenas tandwiel erop met het streepje naar links wijzend <--- dat moet overeen komen dan met het streepje op de kop zelf, dan staan je kleppen optijd net als je ketting onsteking etc, zet je je zuiger onderaan nu en doe je het zelfde dan zal ie tegen je klep aan beuken
 
Anders kijk even op Youtube en zoek op "GY6 big bore" je vindt dan talloze filmpjes hoe ze de cilinder weer monteren en alles weer op tijd zetten.
 
Een scooterzaak in de buurt vertelde dat bij Piaggio 4T blokken de bougie altijd vonkt op elk bovenste dode punt (compressieslag en uitlaatslag). het maakt daarom niet uit welk bdp je kiest. Zolang je het vliegwiel en het nokkenastandwiel maar gelijk zet met de markeringen.
 
Back
Top