Oorzaken afbreken krukas

Pimekuhh

Member
Dag allemaal
Afgelopen vrijdag is de krukas van mijn zip h2o afgebroken aan de variokant.

Ik heb al niet zoveel geluk na het ombouwen van AC naar LC. Eerst een ongeluk gehad, alles weer herstelt. daarna heb ik mijn ontluchtingsnippel op de Cil kop afgebroken, nieuwe cilinderkop erop gezet, en na 20 minuten rijden met de nieuwe kop is mijn krukas afgebroken.. wat een gezeik hè :)

nu is mijn vraag: wat zijn de oorzaken van een afgebroken krukas? Ik kan namelijk nergens iets vinden daarover.
Het gaat over een stage6 pro replica krukas

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ja even een foto, kan garantie zijn dat het een productiefout is.
Garantie zal het niet worden aangezien de krukas al bij de carterhelften zat toen ik die kocht. Alvast sorry voor de slechte kwaliteit foto’s, het zijn screenshots van een video aangezien ik nu niet bij de scooter ben.IMG_4907.jpegIMG_4906.jpeg
 
Slechte kwaliteit noem ik het maar.. exact hetzelfde als bij mijn broertje zijn achteras.. dat gebeurde gelukkig bij het weg rijden en niet op volle snelheid. Het achterwiellager van hem was gewoon goed en draaide soepel. Neem aan dat jouw lager ook gewoon soepel draaid..

Moeten we dit maar metaalmoeheid noemen..

Wegblijven van een replica dus ..

Beetje hetzelfde verhaal als met hotrods waar het bigend maar zo van doormidden breekt..
 
Dat is haast onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen , zou je moeten laten onderzoeken , maar dan zullen de kosten vele malen meer zijn , als een nieuwe . Kan materiaal fout , of ergens een onbalans zijn , blijft giswerk .
 
Slechte kwaliteit noem ik het maar.. exact hetzelfde als bij mijn broertje zijn achteras.. dat gebeurde gelukkig bij het weg rijden en niet op volle snelheid. Het achterwiellager van hem was gewoon goed en draaide soepel. Neem aan dat jouw lager ook gewoon soepel draaid..

Moeten we dit maar metaalmoeheid noemen..

Wegblijven van een replica dus ..

Beetje hetzelfde verhaal als met hotrods waar het bigend maar zo van doormidden breekt..
een achteras die afbreekt heb ik nog nooit gehoord, maar blijkbaar kan het gebeuren! Was dat std achteras of een aftermarket?
Post automatically merged:

Aangezien je toch foto's hebt, stuur is een email naar stage 6 met de foto's. Kijken wat ze ervan zeggen..
Kan ik doen ja, maar vrees er voor dat ik er iets voor krijg aangezien de krukas bij een lc carterset zat die ik 2e hands heb gekocht.
 
Maar goed, dat moet je ze niet vertellen Het gaat erom wat ze zelf hierover vertellen. Kan zijn dat ze eerlijk zijn en het dus vaker is voor gekomen of dat ze net zoals Kparts te werk gaan en zeggen dit ligt aan jezelf..
Post automatically merged:

een achteras die afbreekt heb ik nog nooit gehoord, maar blijkbaar kan het gebeuren! Was dat std achteras of een aftermarket?
Post automatically merged:


Kan ik doen ja, maar vrees er voor dat ik er iets voor krijg aangezien de krukas bij een lc carterset zat die ik 2e hands heb gekocht.
Originele achteras(tenminste daar ga ik vanuit misschien was er wel een andere ingezet), scooter (Aerox)was toen gekocht van de eerste eigenaar door mijn broertje. Ik was degene die erop reed.. Daar had ik net een racing onder gebouwd en ging wat rollen halen met die Aerox. Gelukkig gebeurde het bij het wegrijden vanuit stilstaand. Dat was een weg waar ik op de heen weg nog over de 100 reed.

Niemand had het ooit gezien en niemand kon een verklaring geven...
 
Maar goed, dat moet je ze niet vertellen Het gaat erom wat ze zelf hierover vertellen. Kan zijn dat ze eerlijk zijn en het dus vaker is voor gekomen of dat ze net zoals Kparts te werk gaan en zeggen dit ligt aan jezelf..
Post automatically merged:


Originele achteras(tenminste daar ga ik vanuit misschien was er wel een andere ingezet), scooter (Aerox)was toen gekocht van de eerste eigenaar door mijn broertje. Ik was degene die erop reed.. Daar had ik net een racing onder gebouwd en ging wat rollen halen met die Aerox. Gelukkig gebeurde het bij het wegrijden vanuit stilstaand. Dat was een weg waar ik op de heen weg nog over de 100 reed.

Niemand had het ooit gezien en niemand kon een verklaring geven...
Klinkt echt vaag dat zo iets opeens kan gebeuren zonder andere verschijnselen. Net zoals bij mij gebeurd is nu. Ik zal stage6 vanmiddag even mailen met duidelijke foto’s dan.
Post automatically merged:

Welke krukas raden jullie aan? Ik lees vaak dat doppler goed is, maar ook vaak dat doppler niet goed is. Zelfde verhaal over andere merken. En ik heb ook gelezen dat de krukas die ik erin heb zitten (de s6 pro replica) gewoon hetzelfde is als een Doppler endurance. Dus ik weet echt niet naar welk merk ik moet kijken als ik een nieuwe ga halen..
 
Geef een paar tientjes meer uit voor een goede, ze zijn overal in de aanbieding momenteel. Ik weet niet wat voor cilinder je erop hebt maar als dat al een snelle jongen is dan zou ik 1 van de onderstaande kiezen.. Heb je een laag toerige dan maakt het allemaal niet zoveel uit wat je kiest.

stage 6 HPC, Malossi RHQ of een polini. <---Nog nooit problemen mee gehad, ik heb zelf zondag een voca pen 12 geplaats omdat ik wil weten hoe die krukas zich houdt. Alle bovengenoemde krukassen kunnen tot 16k draaien.

Jouw gebroken replica draait maar tot 12k. Dus de vraag is wat is je cilinder en wat draaid die.
 
Geef een paar tientjes meer uit voor een goede, ze zijn overal in de aanbieding momenteel. Ik weet niet wat voor cilinder je erop hebt maar als dat al een snelle jongen is dan zou ik 1 van de onderstaande kiezen.. Heb je een laag toerige dan maakt het allemaal niet zoveel uit wat je kiest.

stage 6 HPC, Malossi RHQ of een polini. <---Nog nooit problemen mee gehad, ik heb zelf zondag een voca pen 12 geplaats omdat ik wil weten hoe die krukas zich houdt. Alle bovengenoemde krukassen kunnen tot 16k draaien.

Jouw gebroken replica draait maar tot 12k. Dus de vraag is wat is je cilinder en wat draaid die.
Ik heb een stage6 streetrace 50 erop zitten (met vervroegingspie als dat iets uit maakt) ik denk dat ik rond de 9000 toeren draai ofzo. Niks geks dus
 
Met een 2e hands blok weet je het natuurlijk nooit. Kan een veel te krachtige cilinder op gezeten hebben.. Kan ook een gigantische vastloper gehad hebben. In een blok gezeten hebben waar de lagers van kapot gelopen zijn, en daar door gruwelijk heet is geworden, en schade opgelopen heeft. Ga zo maar door.
 
Ik heb een stage6 streetrace 50 erop zitten (met vervroegingspie als dat iets uit maakt) ik denk dat ik rond de 9000 toeren draai ofzo. Niks geks dus
Dan kan je elke krukas nemen die je wilt.. ze draaien tot 12k.. endurance kan meer draaien. Neem je een krukas tot 16k kan je altijd nog voor een snellere cilinder gaan.

Keeringen zou je eigenlijk van viton moeten nemen. Polini heeft dat standaard in hun krukaslagersetje zitten.. of je haalt de lagers ergens los bij je om de hoek.

Je hebt gewoon pech gehad met de krukas.. dit ga je waarschijnlijk nooit meer mee maken.

Succes met het herstellen!!
 
heftig een krukas die af breekt , je zal er maar net mee aan het rijden zijn.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets zie , erg bizar en apart dat dat kan .
 
Mensen serieus nog nooit een gebroken krukas gezien of gehad?

Zoiets kan zoveel oorzaken hebben zoals al meer is vermeld, maar vaak is er met monteren iets niet goed gemonteerd. Maar dat is niet te beoordelen op de fotos, en neemt niet weg dat het gewoon kut is
 
Mensen serieus nog nooit een gebroken krukas gezien of gehad?

Zoiets kan zoveel oorzaken hebben zoals al meer is vermeld, maar vaak is er met monteren iets niet goed gemonteerd. Maar dat is niet te beoordelen op de fotos, en neemt niet weg dat het gewoon kut is
Ik zal het blok binnenkort uit elkaar moeten halen en zal dan kijken of het een montagefout van mij is geweest. Dan kan ik er meteen van leren
 
Back
Top