oopsie :P

Jasper

SM.. it's an attitude!
hmmmmm, net mijn voorvork even compleet gedemonteerd, bleek dat de ene totaal DROOG stond qua olie en bij de andere zat echt veel te weinig in..... nu ff nieuwe keerringen halen en dan veert het tenminste weer :p ow, het is trouwens (go figure....) een showa USD vork met 20.000+ km....

ow, bij het demonteren bleek ook dat 1 lager vrij ver heen was, die had ik (nouja, mijn pa :p) gelukkig nog liggen, ff vernieuwd dus.........
 
Advertisement - register to remove this

ik dacht ook ff me lagers uit he voorwiel van me nrg te vervangen...Ik krijg die dingen er met geen mogelijkheid uit.

Iemand suggesties?
 
gijs, het is vrij veel werk jah..... je bent er zeker wel een middag zoet mee, ook is het handig als je hem op kan hangen (aan een heftruck ofzow zoals me... ennuh, lagers eruit krijgen is echt NIET moeilijk, vooral niet als ze kapot mogen
biggrin.gif
gewoon met een flinke schroevendraaier/dopsleutel door je as gaan en dan precies op de rand van de lager zetten en rammen maar
smile.gif

ik ga wel een how-to maken aangezien ik wel pics maak............
 
Originally posted by Jasper:
gijs, het is vrij veel werk jah..... je bent er zeker wel een middag zoet mee, ook is het handig als je hem op kan hangen (aan een heftruck ofzow zoals me... ik ga wel een how-to maken aangezien ik wel pics maak............

ja een heftruck dat moet wel lukken die hebben we achter nog een geloof ik maar ik wacht wel ff op je how-to
 
hmmmmmmmmm, how to maak ik wel ff in het weekend, nu geen zin in, maar iig hij veert weer PERFECT en ik heb hem gelijk een stukje verlaagd, dan schijnt ie stabieler te zijn....... ow, ik moest gvd 1,5 week op die klotekeerringen wachten, en ik had heel de voorvork al uit elkaar liggen, dus zolang niet gereden, bah
smile.gif
 
Originally posted by Jasper:
hmmmmmmmmm, how to maak ik wel ff in het weekend, nu geen zin in, maar iig hij veert weer PERFECT en ik heb hem gelijk een stukje verlaagd, dan schijnt ie stabieler te zijn....... ow, ik moest gvd 1,5 week op die klotekeerringen wachten, en ik had heel de voorvork al uit elkaar liggen, dus zolang niet gereden, bah
smile.gif

hmm.. dan zal ik mijn keerringen maar vast bestellen. btw ik ga hem ook verlagen als ik mijn vork weer fatsoenlijk heb.
 
ik heb mijne iets van een cm verlaagd en dat merk je zeker wel goed, veel directer enzow...... ow, ik had volgens mij een keerring van een extrema ofzow gekregen, 28,50 per stuk
smile.gif
mijne waren iets goedkoper, 25 piek ofzow...... het is echt niet moeilijk om je voorvork te reviseren, als je alle spullen hebt en een BEETJE verstand dan lukt het iedereen in een paar uur..........
 
tering zeg, toch nog vrij veel werk, maar hier is ie (geen foto's gemaakt, was ik vergeten, dan maar ff paint he :p)
--------------------------------------------

How-to VOORVORK REVISEREN (olie + keerringen vervangen)

1) Zorg ervoor dat de brommer/scooter opgehangen is zodat je goed overal bij kan, het makkelijkste is om hem met een heftruck aan banden/touwen omhoog te liften.

2) Verwijder de kappen die jij denkt welke eraf zouden moeten om goed rondom je voorvork te kunnen, bij mij waren dit:
· zijkappen links + rechts
· kap waar voorruitje in zit

3) Haal nu de volgende onderdelen van je voorvork af:
· voorspatbord
· remklauw
· km kabel
· wiel

4) Meet de hoeveelheid vork die boven je balhoofd uitkomt en schrijf dit op. Haal de voorvorkpo(o)t(en) uit je balhoofd dmv. verschillende imbusboutje (bij mij 4) los te draaien. Zorg ervoor dat je vorkpoot er niet uitschiet en op de grond valt, dus hou hem tegen.

5) Na de vorkpo(o)t(en) eruit gehaald te hebben maak je deze eerst zo goed mogelijk schoon, aangezien je dan het fijnste werkt. Wanneer ze schoon zijn moeten ze uit elkaar, hieronder beschrijf ik hou het bij MIJN voorvork moest (SHOWA USD voorvork).
Stap 1: haal de rubberen afdichtdoppen uit de vorkpoten (figuur 1)
Stap 2: draai de metalen schijf uit de vorkpoot (figuur 2, dit is een bovenaanzicht, dit zit onder de rubberen afdichtdop) Om deze schijf los te draaien had ik een imbussleutel 13 nodig. Wanneer deze eraf is, kan je de voorvorkolie eruit laten lopen (er van uitgaande dat er natuurlijk nog wat inzit :p)
Stap 3: Na de schijf verwijderd te hebben zie je, na de plunjer (het grijze deel dat in de andere buis gaat) iets omhoog geschoven te hebben, dus eruit, hetgeen op figuur 3. Je ziet de veer welke door een schijfje wordt tegengehouden, om de veer los te krijgen moet je de bout met een imbussleutel losdraaien, hier bij moet je de ijzeren staaf, welke door de veer loopt en vastzit aan de bodem van de plunjer, tegenhouden. Dit kan je doen door de veer omlaag te trekken terwijl je de schijf vasthoud, dan komt er een stukje van de staaf vrij te liggen waar je een klemtang op kan zetten. Na de bout los gedraaid te hebben, kan je het schijfje weghalen, en daarna de klemtang, let op dat de veer enige spanning heeft (niet veel). Verwijder nu de veer en je kan de plunjer uit de buis halen. Je ziet dan het volgende (figuur 4)
Stap 4: Verwijder nu de rubberen ring aan de onderkant van de bovenste buis, en daarna kan je de keerringen zien zitten (figuur 5) (deze zaten bij mij met een soort grote circlip vast). Haal deze eruit en maak de binnenkant van de buis goed schoon door een prop papier er doorheen te rossen. De rubberen ring welke onder de keerring zit kan je meestal nog hergebruiken, voor de keerringen is het verstandig nieuwe te halen. Na de keerring eruit gehaald te hebben maak je de plaats waar ie zat goed schoon, daarna plaats je de nieuwe ringen, zorg ervoor dat deze GOED aan de binnenkant zijn ingevet (bij mij al gedaan toen ik ze kocht). Zorg ervoor dat ze er precies hetzelfde inzitten als de oude, gebruik evt. de oude om de nieuwe erin te tikken, let wel op, wanneer je lomp op de ringen gaat rammen sla je ze weer kapot en kan je weer nieuwe halen, doe dit dus met BELEID.

6) Om je voorvork weet van nieuwe olie te voorzien, doe je de plunjer, veer en het schijfje boven de veer weer op hun plaats in de buis, giet er dan xxx,xx ml (zie handleiding voor exact aantal ml’s) voorvorkolie in. Monteer dan de schijf bovenin en de rubberen afdichtdop.
Wanneer dit allemaal is gedaan, kunnen de vorkpoten weer in het balhoofd worden vastgezet op dezelfde afstand als eerst, OF wanneer je hem wilt verlagen (beter weggedrag, zelf getest) laat je ze er iets hoger uitsteken dan eerst, ook de losse onderdelen kunnen weer op hun plaats worden vastgezet.

7) Monteer de rest van de kuipdelen en laat de brommer zakken, klaar.

Wanneer je alles goed hebt uitgevoerd valt je gelijk op dat de brommer vele malen beter veert dan eerst (ervan uitgaande dat de vering eerst gaar was).

voorvork.jpg
 
Back
Top