Ontwikkeling Scooter/Brommerlift voor in de werkplaats

JeffreyHendriks

Well-Known Member
Beste Scooter/Brommer fanaten,

Voor mijn opleiding ED&I op de HogeSchool van Amsterdam heb ik met mijn projectgroep de opdracht gekregen om een Scooter/Brommerlift te ontwikkelen.
Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die graag aan hun geliefde Scooter/Brommer willen sleutelen maar de hele dag op je knieen zitten is ook niet alles.
Als de lift je Brommer of Scooter tot een hoogte brengt van 80 tot 100 cm kan je er een stuk beter bij.

Wij willen een Scooter/Brommerlift gaan ontwikkelen die in iedergeval onder deze eisen valt:
- Handmatig te monteren, te gebruiken(geen gebruik van elektronische aandrijf mechanisme).
- Een compact product zodat de lift in elke schuur/stalling/werkplaats te gebruiken is.
- Het product moet dusdanig licht hetzij makkelijk te verplaatsen zijn, dat ook de beginnende sleutelaar(ster) de lift kan gebruiken.

Wij hebben geen ervarig met dit soort producten, en ik zou jullie om feedback willen vragen.
Zouden jullie zo'n lift gebruiken?
Hoe zouden jullie willen zien dat de Scooter/Brommer vast gezet wordt op de lift? (denk aan beugels, spanbanden)
Zijn er nog suggesties aan randvoorwaarden die jullie zouden willen zien bij de lift (ik denk aan opbergruimte, een lamp??)

Middels dit forum willen wij gaan onderzoeken hoe wij het product het beste kunnen ontwerpen, ik wil jullie alvast bedanken voor elke nuttig opmerking die mogelijk bruikbaar is.

Met vriendelijke Groeten,
Jeffrey Hendriks ED&I
 
Advertisement - register to remove this

Zo'n product als bovenstaande zou ik denk ik wel gebruiken.

De volgende eissen zou ik stellen:
-Stevige bevestiging van de scooter met beugels en eventueel spanbanden. Spanbanden kan echter niet altijd gezien de kappen vrijwel altijd gedemonteerd zijn.
- Een lamp is makkelijk, maar vaak niet nodig. opbergruimte vaak ook niet, maar is opzich handig om handleidingen en papieren in op te bergen.
- De lift moet stevig zijn, en niet omkieperen als je je scooter optakelt. Daarnaast moet je wel van alle kanten bij je scooter kunnen komen.
- Persoonlijk zou ik het prettig vinden als de bediening wél electronisch is. Zeker gezien de gemiddelde scooter toch al gauw zo'n 90 kilo weegt.
- Het belangrijkste is dat de prijs relatief gunstig is. Als de prijs niet al te duur is, ben ik persoonlijk sneller geneigd om het product te kopen, als wanneer het product heel duur is.

Succes
 
Beste Scooter/Brommer fanaten,

Wij willen een Scooter/Brommerlift gaan ontwikkelen die in iedergeval onder deze eisen valt:
- Handmatig te monteren, te gebruiken(geen gebruik van elektronische aandrijf mechanisme).
- Een compact product zodat de lift in elke schuur/stalling/werkplaats te gebruiken is.
- Het product moet dusdanig licht hetzij makkelijk te verplaatsen zijn, dat ook de beginnende sleutelaar(ster) de lift kan gebruiken.

- Handmatig zou goed kunnen, maar dan zou je het moeten verlichten. Want zoals Rio-man zegt: Een scooter weegt al gauw 90kg en omdat nou elke keer omhoog te pompen zie ik ook niet zo zitten :)
- Compact moet het zeker zijn, ik heb een schuur van 3x4 en dus geen plaats voor een lift die ik wel graag zou willen. Dus als jullie er bijv. 1 kunnen maken die weinig opbergruimte geeft en als je dan zin hebt om te sleutelen dat je hem dan even buiten zet en dan daar gaat sleutelen.
- Verstelbare klemmen om je scooter vast te zetten, omdat sommige mensen geen paddockstand / bokstandaard hebben moet je hem natuurlijk wel recht kunnen vast zetten en niet omvallen.
- Over die lamp is het wel een idee, maar dan moet je wel een "mobiele" lamp maken dus 1 die je overal op de lift aan neer zetten en het beste zou dan zijn 1 op een accu/batterijen omdat je anders weer met een snoer zit

Heel veel succes met jullie project :D
 
ik zou dus wel een soort van goot langs de de brug maken, zodat daar je gereedschap in kan leggen en dus niet alles onder de scooter ligt of je moet zoeken (eigen ervaring:+ )

verder zou een lamp wel handig zijn, aangezien er wel donkere hoekje bijzitten. maar hij moet weer niet in de weg zitten. BV met een magentiche voet waadoor hij ook niet omvalt en snel ergens anders kan neer zetten.

een te brede brug werkt ook niet, dan sleutel je nog in een moeielijk houding waardoor je snel weer lkkr op je knieën zit.

Verder zou ik zeggen, hou het simpel:)
 
een auto bestaat ook al sinds +/-1890, maar daar komen ook steeds nieuwe modellen uit. meestal zijn dit verbeteringen t.o.v een eerder model...

Ja oke, daar zit wat in, als je het echt zou uitbreiden met een handige lamp, opbergruimte enz zoals hierboven wordt voorgesteld zie ik er wel een meerwaarde in. Zeker als het betaalbaar is, want de huidige bruggen zijn toch aardig prijzig vind ik voor privegebruik.
 
Die dingen bestaan toch al lang in allerlei soorten en maten? Typ maar eens "motorbrug" ofzo in bij Google afbeeldingen, of bedoel je nu iets heel anders?
Deze Motorbruggen bestaan idd al wel..
Onze doelgroep is echter gericht op brommers/scooters een lift hoeft dus minder zwaar uitgevoerd te zijn.
Deze motorliften werken veelal hydraulisch, elektronisch waardoor ze toch kostbaar te noemen zijn..en dat is niet betaalbaar voor de doelgroep waar wij ons op willen richten.
Tevens zijn die motorliften veel te groot en te zwaar om voor prive gebruik goed te kunnen hanteren.

Al wel bedankt voor de reacties tot nu toe..er zitten zeker suggesties tussen die voor ons inspiratie kunnen zijn bij de ontwikkeling!!
 
Ik denk dat een beetje motorlift wel te vergelijken is met een brommer/scooterlift?

Hydraulish dmv een voetpomp. Wat ik handig vind aan een goeie brug:
Wieltjes aan einde om hem makkelijk te verplaatsen.
Mogelijkheid om een bepaald deel weg te klappen voor meer vrije ruimte voor of achter.
Gereedschapbak/la in de brug.
 
Uiteraard, maar ik bedoelde ermee dat je niet noodzakelijk bij andere modellen naar motorliften moet zoeken, maar wellicht ook leuke ideeën zitten bij de scooterliften die al op de markt zijn ;)
 
idd, bij ons op school hebben wij zo'n motorlift icm luchtdruk
(zo een compressortje) bijna geluidsloos en gewoon in het stopcontact
steken.

verder is een brug met voetpomp ook voldoende, die vragen ook erg
weinig inspanning hoor

voor de rest zou ik niet weten welke verbeteringen jullie zouden kunnen
doorbrengen..


zelf had ik zo een brugje:
STA725222.JPG



handig, geen problemen en 'best goedkoop'

verbeteringen?
eventueel een rem op de wieletjes
persoonlijk zou ik géén extra bakje aanbouwen voor
materiaal in te leggen omdat dat enkel het sleutelen (breedte vd band)
zal hinderen
2 haken/lussen voor een spanriem zou handig zijn
de wielklem zorgde voor beschadigingen (hierin is wel wat verbetering mogelijk)
 
Wat mij handig lijkt is een soort steun of iets dergelijks om te scooter op de lift te monteren als je blok er niet meer onder zit.

Als ze meteen ook even een goede werkbok ontwikkelen voor losse blokken, zou helemaal super zijn +ralf+
Dat ben ik namelijk nog nergens tegengekomen. Een klein blokje waar je makkelijk en stevig alles kan monteren op de carters...
 
Zo'n brugje moet gewoon sterk, makkelijk op te bergen, niet al te duur en bestand tegen omkiepen zijn. Ik ben het met rio-man eens dat electrisch wel makkelijk is, maar als het door een krik te verlichten is, is dat ook geen probleem. De scooter moet wel stevig kunnen staan, bv. mijn eigen scoot heeft een zijstandaard en als je dan wilt sleutelen daan de lage kant is dat bijna niet te doen ;)
 
Wij hebben deze opdracht namens een bedrijf via de school gekregen, met de bedoeling een gedeelte marktonderzoek te doen, en in een periode van een halfjaar moeten wij een marktwaardig product presenteren incl. berekeningen 3d tekeningen/model, een schaalmodel en dus de uitkomst van ons onderzoek.
Er wordt dan een selectie gemaakt van de betere ontwerpen die het bedrijf nader gaat onderzoeken zodat zij een idee hebben wat hun voor product zouden kunnen leveren wat op de markt aanslaat.
 
Back
Top