Ontvetterbak bodem beschermen tegen slijtage en roest.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik heb 4 dagen geleden een nieuwe 90 liter ontvetter bak gekocht. Nou zag ik op marktplaats een zelfde staat waarvan de bodem verroest is.

En dat is ook niet zo gek, want zo`n ontvetterbak is maar een dun wandig ding. Wil dus die bovenste plaat eruit halen en dan de carters in die bak wassen.

Die carters zijn natuurlijk harder en zwaarder dan het materiaal van die ontvetter bak.

Nou wil ik op ze minst de bodem beschermen tegen bodem roest en door rotten.. Wil niet al te moeilijk doen met rubbere matten erin leggen ect..


Is er een goedje waarmee ik de bodem kan behandelen, dat hard word en dus extra bescherming bied en dus ook niet zal oplossen in de ontvetter?

Iemand een idee? Heb zelf wel gedacht aan teer.. Maar denk dat het daarmee een rotzooi gaat worden.
 
Advertisement - register to remove this

Die bovenste plaat met die gaatjes is er juist voor gemaakt om je werkstuk op te zetten en af te spoelen/borstelen en je het werkstuk niet op de bodem hoeft/kunt zetten en dus de bodem bekrassen waardoor deze eventueel sneller zou kunnen gaan roesten.
Wil je persee die plaat weglaten omdat je, je werkstuk wilt onderdompelen in de ontvetter, waarom maak je geen nieuwe van aluminium gaatjesplaat met een stel korte pootjes onder die je dan als dubbele bodem gebruikt?
 
Die bovenste plaat is alleen bedoeld voor de kleinere onderdelen.
Daar ga je met het gewicht en afmetingen geen carters erop leggen.. (plus dat het dan ook redelijk boven de bak uit steekt en overal de ontvetter naar toe spat omdat er op het pompje geen regelaar erop zit)

Alu plaat maken met gaatjes en stel korte pootjes, is nog best wel een bokke werk als je geen las apparaat hebt staan.
(en ik wil niet meer werk creeren dan wat ik op dit moment al moet doen)
Heb het ene nog niet af, en er komt al weer iets nieuws erbij.

En die plaat moet dan al in een coating komen, anders word dat straks de roest ontwikkelaar, die daarna dan als nog de bak gaat aantasten.


Ik vroeg me af of het mogelijk was een soort van coating aan te brengen dat hard word (misschien een rubbere pasta of zo)

Dat dan een dempende functie heeft en ook nog de bak beschermt tegen slag , deuken en roestvorming.
 
Ik vroeg me af die bak op marktplaats, hoe weet je of die door gebruik doorgeroest is of gewoon een half jaar open en bloot in de tuin heeft gestaan?
 
Ik denk dat wel vrijwel logisch te bedenken valt, dat als je een zwaarder object daar in op de bodem zet.(zeker met scherpe en uitstekende kanten heeft) Dit schade zal maken aan de bak.

Dat is iets wat niet te voorkomen is, als je er zelf geen maatregelen treft.

Natuurlijk hoeft dit niet de eerste keer zijn dat het gebeurt. Dat is zo.. Maar de bedoeling is ook niet dat ik deze bak maar ook 1 keer ga gebruiken.

Maar als nou eenmaal die coating los laat, dan is het eigenlijk wel gedaan.. Is een goede kweekvijver voor roest.
 
Als je er niets in wilt maken is er maar èèn optie , laten verzinken . Of van die afwas matjes kopen voor in de gootsteen , en na elke beurt weg gooien , anders denk ik dat ze met de tijd smelten in de ontvetter , maar effe een carter soppen moet wel kunnen
 
Het kan nog makkelijker; de carters op straat leggen, inspuiten met een ontvetter naar keuze, borstelen met een kwast en daarna afspoelen.

Dan hoef je je geen zorgen te maken om de ontvetterbak.
 
Zit er dan geen aflaatkraan onder die bak?

Zo ja, zou je de ontvetter kunnen aflaten in een jerrycan eventueel via een koffiefilter als je deze wilt bewaren.
Ook handig om de oude ontvetter af te leveren bij het milieupark.
De bak met papier even uitdrogen en er een licht laagje wd40 op de bodem spuiten of een heel dun laagje olie er met een keukenpapiertje opwrijven.
De krassen gaan dan minder snel doorroesten..

Trouwens alu gaatjesplaat kun je in alle diktes krijgen en als je de randen omzet heb je pootjes.
Mocht je de pootjes willen beschermen knip je een brandstofslangetje in de lengte door en schuif je die over de omgezette randen
 
Last edited:
Het kan nog makkelijker; de carters op straat leggen, inspuiten met een ontvetter naar keuze, borstelen met een kwast en daarna afspoelen.

Dan hoef je je geen zorgen te maken om de ontvetterbak.

Dat doe je als je geen ontvetterbak kan kopen. En geen reet om milieu geeft.
Post automatically merged:

Zit er dan geen aflaatkraan onder die bak?

Zo ja, zou je de ontvetter kunnen aflaten in een jerrycan eventueel via een koffiefilter als je deze wilt bewaren.
Ook handig om de oude ontvetter af te leveren bij het milieupark.
De bak met papier even uitdrogen en er een licht laagje wd40 op de bodem spuiten of een heel dun laagje olie er met een keukenpapiertje opwrijven.
De krassen gaan dan minder snel doorroesten..

Trouwens alu gaatjesplaat kun je in alle diktes krijgen en als je de randen omzet heb je pootjes.
Mocht je de pootjes willen beschermen knip je een brandstofslangetje in de lengte door en schuif je die over de omgezette randen


Er zit een plug onderaan ja. Maar zou er liefst een afsluiter erop hebben zodat bij leeg maken je kan doseren en eventueel ook dicht kan maken.

Heb liever gewoon geen schade op de bodem.
 
Ben eind in de middag nog even wezen kijken naar de bak.


Weet niet of ik er al een nieuwe bodem plaat voor ga maken dit moment. (neemt nogal best veel tijd in beslag, en aangezien andere dingen zoals scooter meer prioriteit hebben gaan die voor)
De blauw plaat die mee komt in de bak zit eigenlijk ook vrij wel aardig laag.(voor mijn inzicht nog een beetje te hoog). Uiteraard zou ik dit liever nog wel iets lager hebben. Denk dat die met een nieuwe bodem zeker 2,5 cm lager kan.

Toch wel bang dat er vloeistof eruit zal spatten) aangezien de pomp niet regelbaar is in snelheid.

Heb daarna eens gekeken om de pomp te installeren.. Maar dat zit ook behoorlijk dramatisch vast.
Je moet eerst de 2 kruiskopjes een beetje lossen, waarna je de kabel door het zijgat steek.. En dan moet hij aan de onder rand van de bak komen te hangen.

Maar probleem is dat ik het ding niet goed vast krijg als ik die kruiskopjes weer vast draai.. De ene kant wil wel wat lichtje klemmen.
Maar schroefje aan de voorkant kan je zo hard draaien wat je wilt en klemt de pomp niet vast aan de bak..
Dus ondanks dat alles vast zit kan je de pomp alsnog zo omhoog tillen en eruit halen..

Ook het doorvoer rubber voor de stroom kabel was nog best wel wat goedkoop. Ging alle kanten op en hield eigenlijk niks dicht..
Heb het maar met vloeibare pakking geheel dicht geblubberd.

Dus morgen in de schroeven bak een haaks ijzertje zoeken die ik aan de bovenkant van het pomp bakje maak en dan vast zet aan de rand van de bak zodat de pomp niet meer omhoog kan..)


Zit alleen nog met een probleem met de vulplug.. Heb deze eens opgemeten met een schuifmaat en ik kom op een 13,7mm

Er past wel een sleutel 17 op.. En volgens mij is de maat van de kop zelf een beetje kleiner.

Vraag me af hoe ik daar een aftap kraantje erop kan zetten, zonder dingen eraan te moeten lassen..
 
Back
Top