ontsteking lichtspoel

hansola

New Member
goede dag
Ik heb een Baotian Le1 en het probleem is dat de accu niet oplaat
Als ik de spanning meet van de licht spoel komt deze niet hoger dan 25 volt wissel spanning Dit is gemeten metde stekker los
van de spoel naar de spanning regelaar. En als ik meet met de lihtspoel aan gesloten op de bedrading komt er uit de gelijk richter (spanning regelaar)maar 9 a 10volt gelijk spanning uit naar de accu
Er komen twee draden uit de licht spoel geel en wit ik meet op alle bij ongeveer 20 volt tegen over de aarden
als ik gas geef dan gaat de spanning ongeveer 5 volt om hoog
Dit moet toch hoger zijn dan 20 volt ?
en moet op de twee draden wissel spanning meten van de licht spoel
 
Advertisement - register to remove this

Ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Je zegt dat je 20 a 25 Volt wisselspanning meet op de gele en witte draad.
Normaliter is dit toch voldoende om er 13,x tot 15 Volt gelijkspanning van te maken.
Waarom zou dit meer dan 20 Volt moeten zijn, volgens jou?

Bij gas geven heb je toch meer dan 20V~.
Dus dat lijkt me meer dan voldoende.
Wat interessanter is, wat is de spanning van de lichtspoel als de spanningsregelaar wel is aangesloten en dus de lichtspoel belast wordt?
 
Hoi ik had de spanning gelezen op het internet
Maar als ik de spanning meet op de spanning regelaar hou ik naar 9 Volt over van af de licht spoel en als ik de accu draden los heb en ik meet deze dan heb ik ook 9 volt gelijk over Het rare is ook als ik de originele spanning regelaar aansluit komt er helemaal niets uit naar de accu
De originele is er 1 met 5 aansluitingen ik heb er nu een 4 draads aangesloten en de zwarte niet aangesloten Deze komt van contact slot
Maar is uit de licht spoel niet 1 een aarde Er komt uit deze spoel een witte en gele draad en op alle bij meet ik wissel spanning tegen aarden
 

Attachments

  • spanning regelaar.JPG
    spanning regelaar.JPG
    28.5 KB · Views: 2
Eigenlijk moet je niet tov massa meten, dit is een pure wisselspanning die je tussen de witte en gele draad moet meten.

Je meet inderdaad een spanning op beide draden tov massa maar dit komt doordat de licht-spoel zelf eenzijdig aan massa ligt.
 
Ik heb gemeten tussen draden die uit de licht spoel komen wit en geel en de scooter draait stationair en geeft 5 volt wissel (de stekker van de bedrading gehaald en direct op de stekken gemeten)
en als ik vol gas geef komt de spanning niet hoge dan 10 volt Dus kan nooit de accu opladen
ik denk dat de ontsteking dan defect is Ik had er nog 1 liggen dus deze geprobeerd en deze geeft ook de zelfde spanning
maar de ontstekking spoel is goed start gelijk


stationair
 
Beste hansola.

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn baotian
wat heb je gedaan om het probleem op te lossen?
ik meet tussen de 2 draden maar een paar volt. Als ik een spanningsregelaar aansluit meet ik max 7v op de accudraden.
ik heb geprobeerd een geluikrichter op de draad van de laadspoel maar zodra ik de min van de gelijkrichter aan massa hang gaat de koplamp bijna uit. (dus sluiting) ik snap er niks meer van.

Ik hoop dat u na 2 jaar nog reageert op mijn vraag.

Mvg Alex
 
Alex,
kijk even naar onderstaande video.
Lijkt erop dat je stator niet genoeg spanning afgeeft.

Beste Sparky

Ik zal zo snel mogelijk eens dezelfde metingen doen dan in het filmpje.

Maar hierboven in een eerdere vraag schreef je dit:
"Eigenlijk moet je niet tov massa meten, dit is een pure wisselspanning die je tussen de witte en gele draad moet meten.
Je meet inderdaad een spanning op beide draden tov massa maar dit komt doordat de licht-spoel zelf eenzijdig aan massa ligt"

Als ik meer weet zal ik het hier vermelden... Bedankt voor je snelle reactie!
 
Een vraag die niet 100% betrekking heeft op het probleem, maar wel gerelateerd is aan het topic:

Hoeveel Watt kan die lichtspoel normaal gesproken zo'n beetje leveren? Is dit afhankelijk van het merk en type van de scooter of is dit wel zo'n beetje gelijk onder de 4-takts? Ik ben zoekende naar een Peugeot Kisbee en wil deze vanwege woon-werkverkeer graag voorzien van extra LED-verlichting (ik was namelijk niet echt onder de indruk van de lichtopbrengst van mijn Agility en Mio in het verleden).
 
@mischa.mi ,
Sowieso moet je led laten werken op gelijkspanning van de accu anders krijg je sowieso problemen met flikkeren en korte levensduur van je led-verlichting.
Dus afhankelijk van welk bouwjaar jouw Kisbee is, zul je de voeding van de verlichting moeten verplaatsen van de lichtspoel van de stator (gele draad) naar de geschakelde plus spanning bij je contactslot. (zwarte draad)
De vraag wordt dan meer, "wat kan de spanningsregelaar qua stroom (vermogen) leveren zonder dat je problemen krijgt met de spanningsregelaar en/of laden van je accu".

Heb jij al een Euro4 of Euro5 model, dan hoef je helemaal niks te doen enkel de lampjes wisselen, de verlichting werkt dan al via de accu en deze spanningsreglelaar kan dit ook aan.

Gebruik even de zoekfunctie van dit forum want de laatste weken zijn meerdere draadjes gestart aangaande dit onderwerp.
 
Thanks, ik ga eens wat beter zoeken.

Met betrekking tot de Kisbee, die heb ik nog niet. Ik ben nog zoekende, momenteel in het buitenland, dus ook niet echt in de gelegenheid om "actie" te ondernemen om meer te doen dan alleen zoeken.
 
Last edited:
Back
Top