Ontsteking defect of iets anders?

massimouki

Well-Known Member
Hallo technische rijders,

Ik heb al een tijdje (sinds ik hem heb eigenlijk) het probleem met mijn scooter dat ik om het half jaar mijn CDI moest vervangen, omdat hij door de tijd heen afzwakt en begint te stotteren en haperen. Enkele keren viel mijn hele scooter gewoon uit en vonkte niet meer goed. Een nieuwe CDI erop en het was weer opgelost.

Nu ben ik 6 CDI units verder en hij begint weer te stotteren etc. Wat kan hiervan de oorzaak zijn dat mijn CDI steeds kapot gaat. Is het mijn ontsteking? Misschien de spanningsregelaar? Ik heb totaal geen verstand van het technische gedeelte van een scooter. Iemand die mij wat informatie kan geven?

Het betreft een Piaggio NRG MC3 (2005), 2 takt, 70cc, Sito Plus uitlaat.

Bij voorbaat dank!

Ps: je hoeft mij niet te wijzen op het feit dat ik telkens een CDI heb vervangen terwijl ik hem ook had kunnen laten maken etc.
 
Advertisement - register to remove this

Misschien krijgt de CDi teveel voltage aangeleverd... Dan zal je moeten gaan meten of de waardes kloppen.

Ja ik had al zo een idee dat ik iets zou gaan moeten meten maar ik heb echt geen idee hoe, waar en met wat. Als ik de ontsteking vervang, kan het dan opgelost zijn?
Of eigenlijk wat ik wil weten, waar gaat de voltage langs voordat het bij je CDI komt. Ik dacht altijd gelijk van je ontsteking naar je CDI toch?
 
Zover ik weet komt bij een AC de spanning direct van de stator.. Deze spanning gaat naar de spannings regelaar (die er normale waardes ervan moet maken) Die spanning word als laad spanning gebruikt voor de accu... En een deel 2 gaat ook door naar de CDI.. Die dan weer stroom stuurt richting de bobine.. Die bobine laad zich op en dan de volle 1.000000 volt door geeft aan de bougie die dan vonkt..

Je zou eerst de spannings regelaar kunnen verdenken.. Maar je zou bijvoorbeeld ook ergens sluiting kunnen hebben.. Dus even snel de spannings regelaar omwisselen zit er denk ik niet in..