Ontsteking 4/5 draads

tjpjpro

New Member
Hey,
Kheb dus een nieuw blokje voor mn aerox. Nu had mijn oude ontsteking een stekker met 4 draden (blauw, rood, geel, wit), terwijl deze er nu 5 heeft (bruin, wit, rood, groen, geel). Wat nu? Kan ik de stekker overzetten en een draad achterwege laten? Ontsteking overzetten?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Yamaha heeft vele types van de Aerox uitgebracht.
Ik heb alle, de in mijn bezit zijnde, schema's nagekeken echter kan nergens de kleuren van zowel je oude als nieuwe blok terug vinden.
 
Ik vind in dit type Aerox de 5-draads aansluiting terug:
sketch-1554556330190.png

De kleuren ben ik niet zeker van maar @Sparky misschien dat jij er iets mee kan? (Zie hoofdstuk 8-1) electrical system.
Er staan kleuren vermeld...

@tjpjpro
Ik denk echter dat je een draadboom met 5-draads naar ontsteking nodig zult hebben.
 

Attachments

  • Handboek MH aerox.pdf
    4.7 MB · Views: 36
Ik heb hetzelfde schema, hier komen ook de draadkleuren niet overeen met de kleuren die tjpjpro vermeldt.

arkAC, ik zie de volgende kleuren in jouw schema:

Geel/Rood gaat naar de spanningsregelaar en wordt bovendien ook nog gebruikt voor de verlichting.
Wit gaat eveneens naar Spanningsregelaar en vormt samen met de geel/rode draad de inputspanning voor de spanningsregelaar.
Zwart/Rood is de laadspanning voor de condensator in de CDI (ontsteekspanning)
Wit/Rood is de draad tussen pickupspoel en de cdi.
Zwart is de massadraad.

Wat tjpjpro zou kunnen proberen is om de stator en het vliegwiel van het oude blok om te zetten naar het nieuwe blok.
Ik heb geen idee of dit mechanisch gaat passen, maar indien dit zou lukken kan hij de originele draadboom zonder aanpassing gebruiken en hoeft hij verder ook niks aangaande elektrisch uit te zoeken.
 
Inderdaad Sparky! Zo moeilijk kan dit helemaal niet zijn ;)

Dus ik denk ook de oude ontsteking/stator overzetten. En dit moet mechanisch gewoon lukken.
 
Bedankt voor de moeite! Dan probeer ik dat maar is eens. Eerst kijken hoe ik t vliegwiel los ga krijgen want op 1 van de 2 zit geen draad voor trekker.
 
Sorry dat ik hieronder reageer maar ik heb ook mijn ontsteking vernieuwd 4 draads. Maar uit het blok komt 5 draads, dat is groene draad voor de massa. Ik had een opknapper gekocht en wilde niet elektrisch starten en ook niet met kickstart. Ik heb alles vernieuwd maar denk dat ik verkeerde ontsteking gemonteerd heb
Richard
 
Richard,

wellicht beter een eigen draadje starten ipv @tjpjpro draadje over te nemen.
Maak een goede beschrijving over welke scooter het gaat en wat je gedaan hebt met het best de draadkleuren van de draadboom, de draadkleuren van de originele "ontsteking" en de draadkleuren van de nieuwe "ontsteking".
 
Hoi Sparky, het was een oude scooter; Motormania met 139QTMb motor. Ik heb deze helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. Alle chroomdelen en gespoten kappen vernieuwd, nieuwe verlichting, enz... Qua motor, carburateur en spruitstuk met pakking, bobine met kabel en bougie, vario vernieuwd, v-snaar, kickstart compleet met deksel, remmen voor en achter vernieuwd inclusief kabels, vliegwiel en ontsteking vernieuwd, startmotor vernieuwd motorolie.
Morgen ga ik de nieuwe kleppendeksel met pakking monteren. MAAR JA start nog niet . Hij gaat wel rond maar..
De bougie vonkt, startrelais is goed, startmotor draait..... De ontsteking past er maar op 1 manier op, dat geldt ook voor het vliegwiel
Wellicht geen compressie?? Ik weet het even niet
Het is een GY6 50cc
 
Back
Top