Ontluchten Zip voorrem: kan het beter

Jeroen2

Active Member
Beste mensen, alweer een jaar of 7 geleden moest de voorrem van de ZIP van mijn zoon nagekeken worden. Het remde nauwelijks meer.
Uiteindelijk werd het een nieuwe remklauw. De remzuigers zaten erg vast.
Het ontluchten van de nieuwe remklauw wilde maar niet lukken.
Zo makkelijk als dat meestal met auto remmen ging, zo lastig was het in dit geval. Op het net stonden allerlei methoden, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
De scooterzaak wel had meer succes, maar kwam ook niet verder dan een goede 95%.
Later ontdekte ik dat het ontluchten wat beter ging wanneer de remklauw los van de vork gehaald werd, en horizontaal gehouden kon worden. Met wat steeksleutels tussen de zuigers zodat die op hun plaats bleven met het ontluchten.
En dan nog was het een langdurige klus. Soort van trail and error.
Ik ben benieuwd of dit ook zo’n lastige klus is bij andere merken.



Door de remklauw open te maken, twee bouten lossen, kun je zien hoe de kanaaltjes lopen.
Op de foto’s ook de twee rubber ringen die de remzuiger geleiden. De dunne in de bovenste groef, de bredere in de onderste.

Geeft dit doorzicht nu een verklaring waarom ie zo lastig te ontluchten valt?
Het probleem ligt waarschijnlijk in de rechterhelft van de remklauw.
De toevoer van remolie gaat via het verbindingskanaal naar de remcilinder-ruimte.
Wanneer er lucht in de rechterhelft zit kan deze alleen weg via het toevoer kanaal. Maar wat gebeurd er met ontluchten? Aan de ene kant onstaat er in dat kanaal een toevoer van remolie omdat je de remhandle inknijpt. Perst deze de aanwezige lucht door hetzelfde kanaal naar buiten, en naar het ontluchtings punt?

In de linkerhelft kan ook lucht zitten, maar met ontluchten is er een duidelijke stroom naar de ontluchtingsnippel. En ook nog eens van beneden naar boven.
Je zou graag ook een ontluchtingsnippel met kanaal in de rechterhelft willen hebben, maar daar is geen ‘vlees’ voor.

Stel je voor dat je de remklauw in twee helften voor je hebt. Nieuwe zuigers en rubberen afdichtringen.

Wat zou de beste aanpak zijn om zo volledig mogelijk te ontluchten?
 

Attachments

  • Remklauw open.jpg
    Remklauw open.jpg
    121.6 KB · Views: 21
  • Linkerhelft.jpg
    Linkerhelft.jpg
    78.1 KB · Views: 19
  • Rubber ringen om de zuiger.jpg
    Rubber ringen om de zuiger.jpg
    106.3 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

ik weet niet hoe je hebt ontlucht, maar vermoed (als je auto's makkelijk vond) dat je van boven naar beneden hebt gevuld en ontlucht.
bij motorfietsen, brommers, scooters en ook koppelingen van vrachtwagens, is er veel meer hoogteverschil en lucht "wil" naar boven, daarom ontlucht je andersom: van onderaf schone vloeistof erin pompen via de ontluchtnippel en de bellen aan de bovenkant eruit laten komen. als je vloeistof daar te hoog komt te staan, deze daar weer uit hevelen of opzuigen met een schone doek aan de rand. (niet erin dopen, dan loop je risico op stof in je vloeistofreservoir.)
je had deze klauw niet meer nodig, dat je er een gat in boorde? je kan zuigers er makkelijk uit persen door er òf niks tussen te doen en dan de rem in te knijpen, maar met een fietspomp blaas je ze er ook zo uit (1 in elk geval..)
 
Hmm, steeds begonnen met de klauw op de voorvork, en dan is de toevoer onder, en de ontluchting boven. Maar dat werkte eigenlijk niet.
Als ik jouw manier probeer zou ik de remklauw los kunnen maken, en dan via de ontluchting onder olie toevoeren via de banjo boven naar het remolie reservoir boven?
Op de remklauw had ik trouwens wel meer mijn best kunnen doen....
 
Hmm, steeds begonnen met de klauw op de voorvork, en dan is de toevoer onder, en de ontluchting boven. Maar dat werkte eigenlijk niet.
Als ik jouw manier probeer zou ik de remklauw los kunnen maken, en dan via de ontluchting onder olie toevoeren via de banjo boven naar het remolie reservoir boven?
Op de remklauw had ik trouwens wel meer mijn best kunnen doen....
als het goed is moet het zó (klauw op zijn plaats) ook lukken. het gaat vooral om de slang. die overbrugt de grootste hoogte
edit: maar ik zie ook hoe moeilijk het kan worden om die andere helft ontlucht te krijgen! zijn de zuigers ervan massief? (of "dicht" naar binnen, hol tegen de remblokken?)
 
Last edited:
Ok, duidelijk. Over een paar weken wil ik de voorrem van mijn oude Zip opfrissen, en ga ik jouw methode toepassen.
Ik laat nog horen, en dankje!
De zuigers zijn hol.
 
Last edited:
Ik vindt het ook vreemd bij een auto met een dubbele zuiger ( aan beide kanten van de schijf , wat nu niet veel meer voorkomt) zit er ook maar 1 ontluchtings nippel , en ook aan de kant waar de remslang op komt. En ook daar zit de hoofd cilinder boven de klauw . En eigenlijk nooit problemen gehad met ontluchten.
 
Ik vindt het ook vreemd bij een auto met een dubbele zuiger ( aan beide kanten van de schijf , wat nu niet veel meer voorkomt) zit er ook maar 1 ontluchtings nippel , en ook aan de kant waar de remslang op komt. En ook daar zit de hoofd cilinder boven de klauw . En eigenlijk nooit problemen gehad met ontluchten.
ja, hij zit er boven, maar per saldo is het hoogteverschil misschien hooguit 2/3 (vaker de helft maar) van dat op een scooter.
 
Ik zal het beslist niet goed hebben , maar het ontluchten wordt ook door sommige heel anders gedaan dan ik geleerd heb. En nog altijd hetzelfde doe . Dat is elke keer dat je het pedaal intrapt , of je hendel inknijpt je de nippel op de klauw weer dicht draait , zo kan de olie niet meer terug naar de cilinder en pomp je bij elke slag een nieuwe cilinder volume olie in de leiding. Dan het pedaal of hendel weer in trappen/knijpen , en dan pas de nippel weer opendraaien , zakt de druk dan weer dicht , enzv
 
Ik zal het beslist niet goed hebben , maar het ontluchten wordt ook door sommige heel anders gedaan dan ik geleerd heb. En nog altijd hetzelfde doe . Dat is elke keer dat je het pedaal intrapt , of je hendel inknijpt je de nippel op de klauw weer dicht draait , zo kan de olie niet meer terug naar de cilinder en pomp je bij elke slag een nieuwe cilinder volume olie in de leiding. Dan het pedaal of hendel weer in trappen/knijpen , en dan pas de nippel weer opendraaien , zakt de druk dan weer dicht , enzv
Ja, dat is ook mijn manier.
 
Ja, dat is ook mijn manier.
Dat blijkt ook uit dit handige apparaatje , maar ik vindt het vrij prijzig voor een slangetje en een ventieltje , staat ook een filmpje over de werking bij . Zijn we toch niet zo antiek als we dachten ;)
Post automatically merged:

En kijk wat ik meteen krijg als je iets kijkt , de concurrentie zit niet stil . https://www.xlmoto.nl/product/remontluchter-ventiel-proworks_pid-UNI-T007
 
Last edited:
Ja, dat is ook mijn manier.

Wij hebben deze:
Goeie tip om ook eens bij HBM te kijken. Hebben echt veel keuze!
 
Ik zal het beslist niet goed hebben , maar het ontluchten wordt ook door sommige heel anders gedaan dan ik geleerd heb. En nog altijd hetzelfde doe . Dat is elke keer dat je het pedaal intrapt , of je hendel inknijpt je de nippel op de klauw weer dicht draait , zo kan de olie niet meer terug naar de cilinder en pomp je bij elke slag een nieuwe cilinder volume olie in de leiding. Dan het pedaal of hendel weer in trappen/knijpen , en dan pas de nippel weer opendraaien , zakt de druk dan weer dicht , enzv
dat dééd ik ook, tot ik de voorrem van mijn motor zo met geen mogelijkheid ontlucht kreeg. toen heb ik "andersom" leren ontluchten met een oversized injectiespuit en dat bleek véél makkelijker. ook bij een Scania koppelingscilinder bleek het de enige manier: wij hadden echt al een middag "gepompt", zeiden al: dit is niet goed, we moeten naar de dealer die dat gereedschap heeft, (gingen dat niet aanschaffen voor die éne oude Scania die toch op de nominatie voor vervanging stond) maar chauffeur moest ermee weg en zou het anders zelf nog wel proberen dus wij potje sap meegegeven. belt ie van de grens met Duitsland (werf in Zaandam) "ik heb geen koppeling meer".. en de "stuurvasthouder" kon ook niet zonder koppeling rijden.. volgens mij is mijn collega er toen heen gegaan om die wagen op te halen, want die kende die wagen wel en kon ook zonder koppeling rijden daarmee.
en ik heb het gelukkig nog niet zelf ervaren, maar sommige hoofdremcilinders van auto's zouden van jouw methode in een bereik terecht komen waar ze kapot gaan (als je ze tot de bodem intrapt) maar weet dus niet of dat waar is en voor welke systemen.
 
beste investering die ik ook heb gedaan wat betreft tijdbesparing, een oversized spuit met een slangetje!

hoofdcilinder vullen bovenin, dan op de klauw de nippel opendraaien, slangetje erop en nog een paar ML erbij persen, blub blub blub in de hoofdcilinder en klaar!
 
Back
Top