Beste mensen, alweer een jaar of 7 geleden moest de voorrem van de ZIP van mijn zoon nagekeken worden. Het remde nauwelijks meer.
Uiteindelijk werd het een nieuwe remklauw. De remzuigers zaten erg vast.
Het ontluchten van de nieuwe remklauw wilde maar niet lukken.
Zo makkelijk als dat meestal met auto remmen ging, zo lastig was het in dit geval. Op het net stonden allerlei methoden, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
De scooterzaak wel had meer succes, maar kwam ook niet verder dan een goede 95%.
Later ontdekte ik dat het ontluchten wat beter ging wanneer de remklauw los van de vork gehaald werd, en horizontaal gehouden kon worden. Met wat steeksleutels tussen de zuigers zodat die op hun plaats bleven met het ontluchten.
En dan nog was het een langdurige klus. Soort van trail and error.
Ik ben benieuwd of dit ook zo’n lastige klus is bij andere merken.
Door de remklauw open te maken, twee bouten lossen, kun je zien hoe de kanaaltjes lopen.
Op de foto’s ook de twee rubber ringen die de remzuiger geleiden. De dunne in de bovenste groef, de bredere in de onderste.
Geeft dit doorzicht nu een verklaring waarom ie zo lastig te ontluchten valt?
Het probleem ligt waarschijnlijk in de rechterhelft van de remklauw.
De toevoer van remolie gaat via het verbindingskanaal naar de remcilinder-ruimte.
Wanneer er lucht in de rechterhelft zit kan deze alleen weg via het toevoer kanaal. Maar wat gebeurd er met ontluchten? Aan de ene kant onstaat er in dat kanaal een toevoer van remolie omdat je de remhandle inknijpt. Perst deze de aanwezige lucht door hetzelfde kanaal naar buiten, en naar het ontluchtings punt?
In de linkerhelft kan ook lucht zitten, maar met ontluchten is er een duidelijke stroom naar de ontluchtingsnippel. En ook nog eens van beneden naar boven.
Je zou graag ook een ontluchtingsnippel met kanaal in de rechterhelft willen hebben, maar daar is geen ‘vlees’ voor.
Stel je voor dat je de remklauw in twee helften voor je hebt. Nieuwe zuigers en rubberen afdichtringen.
Wat zou de beste aanpak zijn om zo volledig mogelijk te ontluchten?
Uiteindelijk werd het een nieuwe remklauw. De remzuigers zaten erg vast.
Het ontluchten van de nieuwe remklauw wilde maar niet lukken.
Zo makkelijk als dat meestal met auto remmen ging, zo lastig was het in dit geval. Op het net stonden allerlei methoden, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
De scooterzaak wel had meer succes, maar kwam ook niet verder dan een goede 95%.
Later ontdekte ik dat het ontluchten wat beter ging wanneer de remklauw los van de vork gehaald werd, en horizontaal gehouden kon worden. Met wat steeksleutels tussen de zuigers zodat die op hun plaats bleven met het ontluchten.
En dan nog was het een langdurige klus. Soort van trail and error.
Ik ben benieuwd of dit ook zo’n lastige klus is bij andere merken.
Door de remklauw open te maken, twee bouten lossen, kun je zien hoe de kanaaltjes lopen.
Op de foto’s ook de twee rubber ringen die de remzuiger geleiden. De dunne in de bovenste groef, de bredere in de onderste.
Geeft dit doorzicht nu een verklaring waarom ie zo lastig te ontluchten valt?
Het probleem ligt waarschijnlijk in de rechterhelft van de remklauw.
De toevoer van remolie gaat via het verbindingskanaal naar de remcilinder-ruimte.
Wanneer er lucht in de rechterhelft zit kan deze alleen weg via het toevoer kanaal. Maar wat gebeurd er met ontluchten? Aan de ene kant onstaat er in dat kanaal een toevoer van remolie omdat je de remhandle inknijpt. Perst deze de aanwezige lucht door hetzelfde kanaal naar buiten, en naar het ontluchtings punt?
In de linkerhelft kan ook lucht zitten, maar met ontluchten is er een duidelijke stroom naar de ontluchtingsnippel. En ook nog eens van beneden naar boven.
Je zou graag ook een ontluchtingsnippel met kanaal in de rechterhelft willen hebben, maar daar is geen ‘vlees’ voor.
Stel je voor dat je de remklauw in twee helften voor je hebt. Nieuwe zuigers en rubberen afdichtringen.
Wat zou de beste aanpak zijn om zo volledig mogelijk te ontluchten?