Ontgrensde variobus te klein voor originele nieuwe v-snaar (Kymco agility 50 bj 2011)

Tonyyy

KymTon
Beste lezers ik zit even met iets en ik weet niet zo goed hoe dit kan en of dit 'normaal' is. Mijn oude v-snaar in mijn Kymco agility 50 (bj 2011) is wel aan vervanging toe en gezien de gehele transmissie origineel is (alleen een gladde variobus van 38mm lang) heb ik besloten een originele Kymco v-snaar te kopen. Echter is de oude vsnaar 17mm breed en de nieuwe 18mm. Nou zou je zeggen, mooi dan heb je een wat hogere top gezien de snaar weer de volledige breedte heeft maar de snaar is te breed voor de variobus en dus is het na monteren zowel de optrek als topsnelheid ver te zoeken...

Online heb ik rond gekeken en de 'langste' variobus die ik vind is 38mm lang (wat mijne ook is) dus dat zou betekenen dat een originele v-snaar nooit past op de bus? Ook komt de snaar Lager in de koppeling (dat is geloof ik niet goed voor de topsnelheid), de oude snaar komt hoger in de koppeling. Ook nadat ik de nieuwe snaar met shims op maat heb gebracht.

Problemen:
Met de nieuwe snaar is het probleem dat de scooter zo'n 20m nodig heeft voordat hij 'pakt', de koppeling lijkt 24/7 aangegerepen en met wegrijden vanuit stilstand heeft hij enorm veel moeite, daarna schiet hij in toeren en dan gebeurd er pas iets. Oude snaar geen probleem en trekt goed snel weg uit stilstand.

Wat ik al heb geprobeerd:
1mm shims aan mijn variobus toegevoegd.

Hieronder wat foto's om het duidelijker te maken:

Zo ziet de vario eruit (altijd met 6,5 gram rollen gereden)
WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.43.jpeg
WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.42(1).jpeg

WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.42.jpeg

Oude:
WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.43(1).jpeg
Nieuwe:
WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.44.jpeg

WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.44(1).jpeg

WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.45(1).jpeg
Ook in de koppeing kun je duidelijk zien dat deze veel dieper/lager zit, de oude snaar hoe hoog die zat kun je nog terug zien ;-)
WhatsApp Image 2024-08-06 at 15.10.45.jpeg

Iemand die mij kan helpen of weet in welke richting ik dit moet zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

Iemand nog ideeën? Of is het gewoon wat het is en is een volledig ontgrensde setup met originele onderdelen gewoon niet goed?
 
De originele setup is bedoeld voor de beste balans tussen prestatie en brandstofverbruik

Zoals ik het zie bij je koppeling achter komt de snaar een millimeter of 2 a 3 te kort, zal je het merken in het dagelijks leven? Denk het niet. Als je 51 haal ipv 50, chapeau.

Meer informatie, de snaar en vario/koppeling moeten worden ingereden

Je zou bij de koppeling een witte drukveer van malossi installeren (wordt algemeen aangeraden)

Met je rolletjes, het is en blijft een kwestie van uitproberen met wat het beste presteert
 
Back
Top