Onregelmatige dip Aerox 2t

Shampoo

Member
Hoi scooterfanaten.

Ik heb een vreemd dip probleem met mijn Yamaha Aerox 2t.
Het ene moment wilt hij er vanuit stilstand direct vandoor gaan en loopt hij mooi naar zijn top en het volgende moment wil hij slecht op gang komen tot een km of 50. Daarna komen de toeren en trekt hij hem weer door naar zijn top.
De dip is vaak maar dus niet altijd aanwezig. Of de scooter warm of koud is maakt niet uit.

Eventjes mijn set-up met jullie delen:
Aerox 2t 2010 brom 15000km.
50cc Stage6 streetrace (nieuw) met standaard kop,
Originele Gurtner carburateur met 70 sproeier, Leovince tt zonder prop uiteraard (nieuw),
Malossi multivar met 4gr rollen (nieuw),
Standaard koppeling met gele trekveren en standaard drukveer.
Topsnelheid ong 95km/h

Mijn gevoel zegt dat ik het in de aandrijving moet zoeken. Ik heb al getest of hij beter van zijn plek komt met de originele variateur (4.3 gr rollen nieuw) maar dan komt hij helemaal niet meer op toeren en gaat hij niet harder dan 55km/h. Ik heb dus snel de multivar weer gemonteerd.
Heeft het zin om nog lichtere rolletjes dan 4gr in de multivar te plaatsen gezien mijn set-up?
Ik heb het koppelingshuis gedemonteerd maar de koppeling gelaten voor wat hij is. Deze zag er er nog zeer goed uit en was al voorzien van gele trekveertjes.

Heeft iemand een idee waar deze onregelmatige dip vandaan kan komen? Ik hoor het graag van jullie.

Gr Robin
 
Advertisement - register to remove this

Onregelmatige dip zou kunnen zitten in je mengsel. Luchtvochtigheid en dat wil nogal verschillen. Nou lijkt het me wel extreem als je hier in het alledaagse ritme wat merkbaars van meekrijgt. Dus zou even je carb schoon maken en een nieuwe bougie erin en ff je massa nakijken of die wel goed kaal geschuurd is.

Als het probleem in je overbrenging zit dan zou het er elke keer moeten zijn lijkt me.

Kan eventueel ook nog iets met je choke kunnen doen maar dat.komt vanzef met schoonmaken
 
Onregelmatige dip zou kunnen zitten in je mengsel. Luchtvochtigheid en dat wil nogal verschillen. Nou lijkt het me wel extreem als je hier in het alledaagse ritme wat merkbaars van meekrijgt. Dus zou even je carb schoon maken en een nieuwe bougie erin en ff je massa nakijken of die wel goed kaal geschuurd is.

Als het probleem in je overbrenging zit dan zou het er elke keer moeten zijn lijkt me.

Kan eventueel ook nog iets met je choke kunnen doen maar dat.komt vanzef met schoonmaken
Dat het mengsel niet optimaal zou zijn was ook mijn eerste gedachte. Ik heb de carburateur een week of 2 geleden grondig gereinigd. Geëxperimenteerd met grotere en kleinere sproeiers maar het probleem bleef aanwezig. Hij loopt het mooist met een 70 sproeier in mijn Gurtner. Al lijkt me dit gezien mijn set-up wat aan de kleine kant. Toch is de bougie mooi koffiebruin. Ik wil nog wel proberen om het clipje van de gasnaald 1 stapje lager te zetten. Wellicht reageerd de scooter dan net iets eerder op het gas.
De bougie heb ik vorige week vervangen door een nieuwe Ngk zonder merkbaar verschil.

Afgelopen weekend ben ik bij een scooterwinkel geweest om mijn probleem voor te leggen. Deze zij direct dat ik het in de variateur (Multivar) moet zoeken. Er zaten reeds 4gr rolletjes in wat mij al vrij licht leek maar de beste man adviseerde me toch om iets lichter te gaan en gaf me 3.6gr rollen mee. Volgens hem helemaal niet zo vreemd omdat ik nog met een 12mm carburateur rijdt.
Tijdens het wisselen van de rolletjes kwam ik er achter dat ik een spacer miste tussen de kickstartrondsel en variateur. Of dat het probleem geweest is weet ik niet maar de scooter rijdt nu echt goed. Hij reageerd een stuk sneller op het gas en loopt veel beter door zijn toeren bereik. Ik heb gisteren en vandaag veelvuldig op mijn scooter gereden zonder vreemde dip momenten. Heel eerlijk gezegd denk ik dat ik zelfs nog iets lager kan gaan in het gewicht van de rollen maar voor nu ben ik zeker tevreden hoe de scooter rijdt.

Bedankt voor het meedenken!
 
Back
Top