Ongeluk gehad, hoe wordt het afgehandeld?

Ronald Brok

Grote klappen snel thuis!
Gister, vrijdag 18-2-2005, heb ik een ongeval gehad met mijn 1.5 maand oude Gilera RCR (Derbi Senda R). Er zit een Yasuni Trail uitlaat onder, waarin een keurmerk plaatje zit.

Ik reed op een voorrangsweg, met een snelheid van 45 km/h waar 30 km/h is toegestaan. Er wilde van rechts een auto oversteken (een Peugeot Partner bestelauto). Deze stopte eerst, ik remde al iets af, en toen reed hij vlak voor me de weg op. Hij zag dat het fout ging en 'chokte', hij trapte op zijn rem en de auto stond midden op de weg stil. Ik remde zo hard als ik kon, maar kon hem niet ontwijken. Ik vloog over zijn motorkap heen. Al snel stonden er een paar mensen om me heen die de brommer van me afhaalden en de weg vrij maakten.

Ik ben dus bij hem in zijn flank gereden. Ik heb 2 getuigen (de gegevens heb ik ook) die het ongeluk gezien hebben, die beiden zeggen dat het niet mijn schuld was en dat ik niet te hard reed. Ook de politie is ter plaatste geweest. Schadeformulieren zijn zelfs al ingevuld. De man die mijn aanreed zei ook dat hij de situatie verkeerd ingeschat had.

Letselschade is er eigenlijk niet. De man heeft niks, ik een gekneusde knie, gekneusde enkel en stijve nek. De auto van de man heeft een klein deukje. Mijn brommer daarintegen heeft flinke schade. Bijna alle kappen zijn kapot (2x tankkap, achterzijkap, achterzadelkap, radiatorkap, handkappen, koplampkap etc), het zadel is stuk, de voorvork is krom, de uitlaat is kapot, de schroefdraden in de uitlaatpoort van m'n cilinder zijn eruit, achterlicht is kapot, spatbord is kapot en nog een paar kleine dingen. Ik heb uitgezocht dat als ik alle onderdelen moet vervangen ik 1269,94 kwijt ben.

Nu is mijn vraag: hoe wordt mijn schade vergoed?
Komt er een schadeexpert (van mijn verzekering of van de schuldige?) de schade berekenen? Moet hij naar een dealer om de schade te laten berekenen? Moet ik zelf mijn schadelijst insturen? Hoe lang kan het gaan duren voordat ik van de schuldige zijn verzekering geld krijg? Ik ben bij Orion Direct verzekering en de man in de auto bij Unigarant. Kan ik als er een schadeexpert komt of als mijn brommer naar de dealer moet de Yasuni Trail uitlaat eronder laten hangen, zodat deze ook vergoed wordt?
 
Advertisement - register to remove this

Ik kan helaas maar een paar vragen beantwoorden, wel kan ik in ieder geval zeggen dat jij het vergoed zal krijgen, maar dat was al duidelijk voor je denk ik :)

Als ik het goed onthouden heb van een vriend, zal de verzekeringsmaatschappij van de man die je had aangereden, contact opnemen en schade berekenen. Dit gebeurt als 't goed is bij een dealer, die rapport opsteld. Hierna kan nog worden beslist aan de hand van dagwaarde, of hij total-loss wordt verklaard of dat je alle onderdelen vergoed krijgt.

Zo ongeveer zal het denk ik gaan.

Nog een tip: Als je schade aan je kleren hebt, dit ook vermelden, en laten vergoeden...
 
ik zou je brommer ff afvoeren. kan nooit kwaad en is extra safe.
schade aan kleding etc vermelden, ook je helm.
verder ff naar de dokter, je kan flink centen vangen voor " langdurige hoofdpijn" etc
verder als je een rechtsbijstandverzekering hebt je advocaat de zaak flink laten pushen.
 
Thx Bart en Xearo!


Dus als ik het goed begrijp hoef ik nu alleen maar het schadeformulier in te vullen en op te sturen. Maar weet je dan ook wat ik bij geschatte schade moet invullen? En de dealer kan hem dus niet total-loss verklaren? Wat krijg ik trouwens als ze hem total-loss verklaren?

M'n kleding en m'n helm zijn allemaal onbeschadigd gelukkig, hoe minder verzekeringswerk hoe beter denk ik dan maar weer he :)

Xearo said:
ik zou je brommer ff afvoeren. kan nooit kwaad en is extra safe.
schade aan kleding etc vermelden, ook je helm.
verder ff naar de dokter, je kan flink centen vangen voor " langdurige hoofdpijn" etc
verder als je een rechtsbijstandverzekering hebt je advocaat de zaak flink laten pushen.

Ik heb nu enkel nog een gekneusde knie, een gekneusde pols en nekpijn. Hier hoef ik toch verder geen geld voor te vragen lijkt me? Die man reed me niet expres aan..

En als ik m'n brommer afvoer krijg ik m'n 2 dagen oude uitlaat niet vergoed...De dealer wil misschien toch wel de uitlaat bij de schade meenemen. Hij is immers goedgekeurd voor de openbare weg, staat erop.
 
Last edited:
Dit zal vrij lastig worden. Omdat over het algemeen bekend staat dat alle verkeer van rechts voorrang heeft (tenzij jij natuurlijk op een voorrangsweg zat). Maar aangezien de man van de Peugeot al zei dat hij een inschattingsfout maakte, krijg jij waarschijnlijk wel je gelijk. De verzekeringen zullen dit onderling wel uitvechten (dit gebeurd altijd aangezien een verzekering nooit graag betaald en zal proberen de andere verzekering aan het betalen te krijgen). Waarschijnlijk krijg je binnenkort ook nog een brief thuis dat de andere man jou aansprakelijk stelt voor het ongeluk, denk nou niet meteen dat de zaak verloren is, want dit gebeurd bijna altijd.

Ik heb toevallig paar weken geleden een ongeluk gehad Wat ik volgens de verzekering moest doen was een schaderapport laten opmaken door een erkende dealer, die berekent wat het allemaal gaat kosten om je brommer/scooter weer naar zijn oude staat terug te brengen. Dit kos wel geld maar dit krijg je weer vergoed, als het goed is. Ook zul je even aan je verzekering een formulier moeten aanvragen om mee aan te geven dat je de andere man aansprakelijk stelt (op dit formulier moet je ook het schadebedrag moete vermelden voor je scooter en de eventuele schade aan sieraden, kledij enz. hier hoef je overigens geen prijs van te geven). Als je dan uiteindelijk gelijk hebt gekregen en de verzekering gaat je uitbetalen, dan komt er een schade-expert langs van de tegenpartij zijn verzekering, die kijkt of alle schade die de dealer heeft opgeschreven er ook daadwerkelijk is, ook zal hij een schadebedrag bepalen die eventueel is gebeurd aan de sieraden, kledij enz.

Dan is het een kwestie van dat er betaald gaat worden. In ieder geval veel succes.

EDIT: Er is inderdaad een kans dat je dealer zegt dat ie total-loss word verklaart. Dit gebeurd als het schadebedrag groter is als de dagwaarde van de brommer/scooter. Wat je dan krijgt uitbetaald is de dagwaarde. En inderdaad flink vaak bellen, want dat zorgt ervoor dat het allemaal wat sneller gaat. Een vriend van mij heeft wel eens een half jaar moeten wachten op zijn geld. Die pijp zou ik er ook gewoon onder laten zitten als hij toch gekeurt is voor de openbare weg. Als ze er later achter komen dat je hem na het ongeluk hebt afgevoert heb je de zaak sowieso verloren.
 
Race-Konijn said:
Dit zal vrij lastig worden. Omdat over het algemeen bekend staat dat alle verkeer van rechts voorrang heeft (tenzij jij natuurlijk op een voorrangsweg zat). Maar aangezien de man van de Peugeot al zei dat hij een inschattingsfout maakte, krijg jij waarschijnlijk wel je gelijk. De verzekeringen zullen dit onderling wel uitvechten (dit gebeurd altijd aangezien een verzekering nooit graag betaald en zal proberen de andere verzekering aan het betalen te krijgen). Waarschijnlijk krijg je binnenkort ook nog een brief thuis dat de andere man jou aansprakelijk stelt voor het ongeluk, denk nou niet meteen dat de zaak verloren is, want dit gebeurd bijna altijd.

Ik heb toevallig paar weken geleden een ongeluk gehad Wat ik volgens de verzekering moest doen was een schaderapport laten opmaken door een erkende dealer, die berekent wat het allemaal gaat kosten om je brommer/scooter weer naar zijn oude staat terug te brengen. Dit kos wel geld maar dit krijg je weer vergoed, als het goed is. Ook zul je even aan je verzekering een formulier moeten aanvragen om mee aan te geven dat je de andere man aansprakelijk stelt (op dit formulier moet je ook het schadebedrag moete vermelden voor je scooter en de eventuele schade aan sieraden, kledij enz. hier hoef je overigens geen prijs van te geven). Als je dan uiteindelijk gelijk hebt gekregen en de verzekering gaat je uitbetalen, dan komt er een schade-expert langs van de tegenpartij zijn verzekering, die kijkt of alle schade die de dealer heeft opgeschreven er ook daadwerkelijk is, ook zal hij een schadebedrag bepalen die eventueel is gebeurd aan de sieraden, kledij enz.

Dan is het een kwestie van dat er betaald gaat worden. In ieder geval veel succes.

Aha, dus ik moet zowiezo met m'n brommer naar een dealer die de schade bepaalt, ik hoef dus niet op een meneer van de verzekering te wachten die dat komt doen voor me?

En ik zat inderdaad op een voorrangsweg dus ik zit in m'n recht.
 
Ronald Brok said:
Aha, dus ik moet zowiezo met m'n brommer naar een dealer die de schade bepaalt, ik hoef dus niet op een meneer van de verzekering te wachten die dat komt doen voor me?

En ik zat inderdaad op een voorrangsweg dus ik zit in m'n recht.
Inderdaad gewoon je brommer zo snel mogelijk naar de dealer brengen, zo is het zo snel mogelijk afgehandeld. En als je op een voorrangsweg zat dan heb je de zaak sowieso gewonnen en zeker als de getuige verklaart hebben dat je niet te hard reed.

PS Zie ook mijn edit in mijn vorige post met het antwoord uit een van je eerdere replys.
 
Ronald Brok said:
Thx Bart en Xearo!


Dus als ik het goed begrijp hoef ik nu alleen maar het schadeformulier in te vullen en op te sturen. Maar weet je dan ook wat ik bij geschatte schade moet invullen? En de dealer kan hem dus niet total-loss verklaren? Wat krijg ik trouwens als ze hem total-loss verklaren?

M'n kleding en m'n helm zijn allemaal onbeschadigd gelukkig, hoe minder verzekeringswerk hoe beter denk ik dan maar weer he :)



Ik heb nu enkel nog een gekneusde knie, een gekneusde pols en nekpijn. Hier hoef ik toch verder geen geld voor te vragen lijkt me? Die man reed me niet expres aan..

En als ik m'n brommer afvoer krijg ik m'n 2 dagen oude uitlaat niet vergoed...De dealer wil misschien toch wel de uitlaat bij de schade meenemen. Hij is immers goedgekeurd voor de openbare weg, staat erop.



op het verzekeringsforulier wel invullen dat je 30 reed.

helm wel opgeven, centen vangen, na een val kun je beter een nieuwe kopen.

en wel naar de dokter gaan. scheelt je een paar honderd euro.

dat die man je niet expres aanreed snap ik, maar hij merkt er niks van dat jij een paar honderd euro meer krijgt.
 
Oke, helm gaat er ook bij.

Ik denk dat ik m'n brommer maandag weg ga brengen, maar ik weet nog niet naar welke dealer?

Ik heb m'n brommer gekocht bij een handelaar, dus die kan het niet voor me doen. Heeft iemand ervaring met een dealer die voor hem/haar een veel-omvattend schaderaport gemaakt heeft?

En alles waar ook maar een kras opstaat moet vergoed worden toch?
 
de uitlaat kun je er gewoon onder laten hangen hij is immers goedgekeurd

een tip: leg je beschadigde kleding ook bij de dealer dan word het iig opgemerkt

ook je helm erbij leggen na een val is deze niet meer veilig
 
M'n kleren zijn wonderbaarlijk genoeg nog intakt.

Weet er iemand nog een adres in de buurt van Deurne/Asten/Someren/Helmond/Gemert waar ik een gunstig schade rapport kan krijgen?

Ps: De uitlaatmond zit nu helemaal los, klonk wel vet toen m'n vader hem gister avond van de plek van het ongeluk af naar huis toe reed :)
 
Inmiddels heb ik hem helemaal origineel gemaakt.

Dit is de schade:

voorvork (krom)
Dop op voorwiel as rechts
Dop op voorwiel as links
voorspatbord (gescheurd bij ophanging)
sticker op voorspatbord links
sticker op voorspatbord rechts
tankkap links (gebroken)
tankkap sticker links (gebroken)
tankkap rechts (gebroken)
tankkap sticker rechts (gebroken)
spatbord achter (gescheurd)
richting aanwijzer links achter (gebroken)
koplamp kap (ophanging afgebroken)
koplamp kap sticker (gekrast)
achterkap zadel (boven achterlicht)
deel kabelboom van accu (meegetrokken met accu)
sticker achterbrug links achter (gekrast)
radiator kap (gebroken)
achterlicht (gebroken)
handkap links (zijkant geschaafd)
reperatiekosten (nodig om schade te herstellen)
Ophaal/terugbreng kosten
lakbeschadigingen einde achterbrug links
standaard (krom)

Hoeveel zou de schadetaxatie incl de werkplaatsuren worden?
Zo'n losse vork kost al een euro of 6 a 700. Of zetten ze er alleen maar nieuwe buizen in?
 
Is 1400 niet een hele lage restwaarde? Ding is pas 1.5 maand oud en nog maar 850 km gelopen. Nieuwwaarde is 2499,- Er zat voor het ongeluk nog geen kras op..
 
Last edited:
Back
Top