Ondersteuning bij de keuze van 2ehands scooter

zonmaanster

New Member
Hallo,

De auto is stuk, maar ik heb toch wat vervoer nodig en zo ben ik langs omwegen over 50cc en elektrische scooter toch bij de keuze van 125 cc gekomen.
Maar welke.... Mijn ervaringen zijn miniem en het lukt me niet de keuze te minimaliseren momenteel.
Ik hoop een beetje hier mensen te vinden, die me wat kunnen helpen met schrappen...
Momenteel nog geen scooter life gaan bekijken.

Budget niet al te hoog, vooral rekening houdend met aankoop helm (x2), beenkleed, en eventueel jas.
Voornamelijk woon-werk verkeer, zo'n 10 à 35 km per dag (naargelang waar ;-) ), redelijk dringend, maar kan ook wachten als nodig.

Gewenst:
Het gaat me voornamelijk daarom er een paar jaartjes mee te kunnen rijden, zonder buitensporige (gekende) kosten of problemen tegen te komen. Het uiterlijk komt dan wel op tweede plaats.
Genoeg plaats om ook eens bvb inkopen mee te nemen (maar bij interessante ad kan topcase aangekocht worden natuurlijk...). Kan er achter zo'n scooter ook een aanhangwagen? Eventueel zou dat iets zijn om nog bij aan te schaffen in de toekomst, als dat mogelijk is.

(meestal vraagprijs)
- Peugeot Tweet .. 1300,- .. 3800 kms, bj 2010, net onderhoud, ziet er goed uit, bagagedrager, geen topcase + 2 helmen en 2 jassen
- Sym Fiddle 3 ...... 999,- .. 6181 kms, bj 2015, net onderhoud, nieuw achterwiel, bagagedrager, geen topcase
- Brugman ................otk .. 25117 kms, bj 2008, net onderhoud, geen bagagedrager, geen topcase, vuil (dus mss niet zo onderhouden/lang stilgestaan?)
- Sym Fiddle ? (2) .950,- .... 2522kms, bj ? , 1 foto ziet er OK uit, onderh sept, fact aanwezig, bagagedrager?, geen topcase
- Sym Fiddle ? (2)......otk.. 11630 kms, bj 2009, steeds onderhouden - spiegel kapot, Topcase + 2 helmen
- Sym Allo..............850,- ... 5401 kms, bj 2013, vernieuwd spiegel, kussen, pinker, steeds onderhouden, geen bagagedrager/topcase
- Sym Allo..............850,-.... 4800 kms, bj 2011, steeds onderhouden(vlekken op kussen?), bagagedrager, windscreen, 1 helm
- Kymco Like.......1000,-..... 6470 kms, bj 2014, topcase + beendeken, (veel opslagruimte?)
- Sym VS................900,- . 23000 kms, bj 2007, Goed onderhouden, bagagehouder, geen topcase: wel bevestigingsmateriaal + beendeken
- Sym VS limites .1250,- . 23750 kms, bj 2014, net groot onderhoud, bagagedrager, geen topcase
- Piaggio Fly .......... 695,- . 11800 kms, bj 2009, net groot onderhoud, topcase (andere kleur)
- Piaggio Fly ...........850,-....4600 kms, bj 2008, ziet er OK uit, geen bagagedrager, geen topcase

Mijn voorkeur gaat een beetje naar de Allo van 2011, omdat die wel mooi is van kleur enz, windscreen (vrouw, hé). Maar zo weinig opslagruimte... (en ver weg om te gaan kijken/op te halen)


Als ik een korter keuzelijstje heb, wordt het makkelijker een keuze te maken om alvast eens een paar te gaan bekijken.

Hopelijk zijn er hier een paar goede zielen, die me kunnen helpen met de overwegingen.

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

zonmaanster,

zelf rij ik een Kymco Like 125cc van 2014 met momenteel rond de 8500km op de klok.
Ben er zeer tevreden over maar ik rij hem echter alleen in de zomer voor mijn plezier.

Bij aankoop werd deze scooter geleverd met topcase.
In het beenschild een handig afsluitbaar kastje met sigaretten-aansteker voor bijvoorbeeld het laden van je telefoon of aansluiten van bijv een navigatietoestel en het opbergen van je papieren.
Onder het zadel, de tank en vulopening met een opbergvak waar, jammer genoeg, net geen helm in past, maar plenty plaats is voor sloten regenkleding, gereedschap en wat je er nog in kwijt wilt.

Verder is deze scooter standaard geleverd met banden van het merk Kenda.
Een band van redelijk harde rubber, die weliswaar lang meegaat echter waarvan de wegligging, vooral bij nat weer, niet geweldig is!

Buiten het feit voor welke scooter je gaat, realiseer je het volgende:

Een 125cc 4-takt is geen racemonster, de topsnelheid op de klok is zo'n 105 km/u.
Dit komt in de praktijk erop neer dat je zo'n 85 a 90 km/u echte rijdt.
Dit is echt de top, wat je natuurlijk niet langere tijd achter elkaar kunt rijden want het vier-taktje wordt dan flink belast.
Op de buitenwegen wel ideaal maar om er autoweg mee te rijden is af te raden.

Ik weet niet waar je woont maar in Belgie mag je zo'n 125cc rijden wanneer je minimaal 2 jaren in het bezit bent van een B-rijbewijs (Auto rijbewijs) en je betaalt voor deze scooter geen wegenbelasting.

Ik weet niet hoe dit in Nederland zit maar in Belgie betaal je geen wegenbelasting wanneer de motor minder dan 250cc heeft.

Dus ben je van plan vaker stukjes autoweg te rijden komt deze 125cc toch wel wat te kort en kun je beter voor een 250cc opteren, mocht je in het bezit zijn van een motor-rijbewijs.
 
Bedankt Sparky!

Ik ben al een oude doos en mag met mijn b-rijbewijs alles rijden, behalve wat C of meer nodig heeft

De keuze voor een 125 cc is heel bewust. Juist omdat ik niet de autostrade op zal gaan, mijn dochter regelmatig eens zal meenemen en ik dus eerder praktisch ingesteld ben. Een 50cc is wel erg traag en het verkeer ben ik als autochauffeur gewoon dat ik liever niet het fietspad op wil.
Misschien krijg ik de smaak nog te pakken voor iets groters, maar dat zal niet voor nu zijn

Ik ben wel aangedaan door de kymco, maar hij staat toch wel ver weg (75km). Dat houdt me nog tegen...
 
Back
Top