Onderhoud na nieuwe cilinder?

TythorZeth

Well-Known Member
Hallo,

Wat is er belangrijk om aan te passen aan je onderhoudsregime wanneer je een nieuwe (80cc) cilinder hebt geïnstalleerd?
Is na 1000 km de motor- en transmissieolie vervangen genoeg, plus het checken van de kleppenspeling? Mijn monteur zei "intensief onderhoud" en hij noemde de V-snaar. Ik zie niet echt in waarom ik mijn V-snaar al na 1000 km zou moeten vervangen? Is er nog iets dat ik vergeet? Vaker grote beurt?
 
Advertisement - register to remove this

Ik zie niet echt in waarom ik mijn V-snaar al na 1000 km zou moeten vervangen?
Ik ook niet en als er sinds de nieuwe cilinder ook een nieuwe V-snaar op ligt zal dit ook wel niet het geval zijn.

Echter ik weet niet of de V-snaar ook vervangen is en indien niet, misschien heeft de monteur aan de oude V-snaar wel iets gezien waardoor hij denkt dat deze na 1000 km wel aan vervanging toe is.

Feit is in iedergeval dat wanneer je scooter sneller wordt ook meer slijtage volgt en dus meer onderhoud.
Het intervalschema die je vindt in de usermanual is gebaseerd op een originele brommer met een gemiddelde slijtage.
MAW dit onderhoudschema is voor jouw scooter niet meer van toepassing en wat vaker de slijtage-onderdelen controleren/vervangen is dan ook geen overbodige luxe.
 
Ik zou je V-snaar iets vaker controleren, dat is het wel.

De rest zal redelijk gelijk blijven.

Kleppen worden niet zwaarder belast, alleen de krukas en lagers echt.
Je transmissie zal ook niet direct veel zwaarder belast worden. De olie zal er iig niks van te leiden hebben.
 
Hallo,

Wat is er belangrijk om aan te passen aan je onderhoudsregime wanneer je een nieuwe (80cc) cilinder hebt geïnstalleerd?
Is na 1000 km de motor- en transmissieolie vervangen genoeg, plus het checken van de kleppenspeling? Mijn monteur zei "intensief onderhoud" en hij noemde de V-snaar. Ik zie niet echt in waarom ik mijn V-snaar al na 1000 km zou moeten vervangen? Is er nog iets dat ik vergeet? Vaker grote beurt?

Gewoon even na het inrijden zelf alles nalopen.

* Klepspeling checken (na inrijperiode)
* Variorollen (checken op extra slijtage ivm meer vermogen)
* V-Snaar (kan je evt. doen)
* Olie zou ik wel overigens vervangen na het inrijden, ivm tijdelijk meer slijtage door inrijden.
* Transmissie olie is idd niet echt nodig.
 
Bedankt heren! V-snaar zit er straks pas 1500 km op. Er zitten nieuwe variorollen in en hoofdsproeier 84. Motorolie vervangen en kleppenspeling checken it is.
 
Back
Top