Onderhoud aan de voorvork

Hap

Well-Known Member
Doen er wel mensen onderhoud aan de voorvork en dan met name het vetten van de lagers?
Haal je dan de vork uit elkaar of prop je het vet er zo tussen of doe je er nooit wat aan?
Het gaat bij mij om een chinese RL50 met nu 8000 km uit 2015.
 
Advertisement - register to remove this

Ligt eraan wat voor voorvork het is.. Maar meestal doe ik er niks aan. Die van een kisbee is wel makkelijk waar je de benen gewoon kan verwisselen.

Voorvork voor een vivacity bijvoorbeeld zou ik gewoon nieuw kopen, dingen kosten toch geen drol.. En om dat zo veel tijd in iets te gaat stoppen als die toch compleet verrot is vind ik zonder van de tijd, mits het niet anders kan.

Voor zo`n chinees gewoon een nieuwe eronder doen.
 
Misschien druk ik mij niet goed uit, ik doelde op de lagers die onder het stuur zitten (balhoofd?)

1445_snaps.jpg
 
Je kan er een busje spuitvet tegen aanhouden, als je er gemakkelijk bij kunt komen. Anders loshalen, ontvetten en weer netjes invetten met lagervet. Maar antwoord op je vraag, ik heb nog nooit daar onderhoudt aan gepleegd. Bij mijn Viva's haal ik de kap eraf en spoot het in met spuitvet. Maar meestal zit die lagerschaal in de weg, dus of het vet er goed bij komt betwijfelde ik.
 
OK dan gaan we het eens een keer bekijken als de voor-beplating er toch af ligt.
Bij mijn zware ex motor heb ik het in 50 000 km ook nog nooit gedaan, maar daar zaten grote ton-lagers in, misschien wat beter beschermd.
Dus ik dacht ik vraag het hier eens om advies of dit een onderhouds punt is.
 
Balhoofd doe ik alleen wat aan, als ik merk dat er is mis mee is. (teveel speling toonbaar word) Dan moet hij toch helemaal uit elkaar en doe ik meteen nieuwe lagers en vet erin. De cups vervang ik alleen bij schade of dat het hol is uitgesleten(of te hoge kilometer stand, dat weet ik dat de cups er al langer erop zitten.)

Je kan wel om de xxxxxx zoveel kilometers even kijken.. Maar 9/10 keer valt er niks eraan te zien. Je kan wel even om de zoveel kilometers even speling voelen door het stuur heen en weer te halen.
 
Back
Top