Onderhoud: 10000km en varioblokkeerring en uitlaatvraag

Chris de Boden

Vivacity silversport
Mijn peugeot vivacity silversport uit 2006 zit bijna aan de 10000km.
Van de week deed zich het eerste euvel al aan en dat was de voorrem, die heb ik vanmiddag gerepareerd door er 2 nieuwe remblokken in te zetten en dat werkt iig perfect.

Maar 10000km is een waarde waarbij er een hoop vervangen dient te worden wat ik begrepen had.
Zoiezo moet alles gesmeerd worden, achterrem bijgesteld worden, luchtfllter, bougie. Ik heb echter ook begrepen dat de vario aan de beurt is bij 10000km.

Klopt het dat je bij 10000km de v-riem en de rolletjes moet vervangen?

En zo ja, ik rij zelf in tegenstelling tot de meeste hier standaard zoals tie uit de winkel kwam. Ik moet vaak in Rotterdam zijn=vaak op de rollerbank en ik ben ook wat ouder dan de gemiddelde gebruiker hier (31), dus voor mij hoeft het allemaal niet zo snel en ik heb mijn zuur verdiende geld harder nodig voor andere dingen dan voor boetes te betalen maar goed.

Ik heb begrepen dat er in de varioteur ook een vario begrensring zit en dat er bij peugeot een specifieke handeling voor nodig is, wie weet dat?
En moet deze ook weleens vervangen worden?

En dan zit ik met mijn uitlaat, bij hoeveel km moet ik hem vervangen of staan daar geen vaste waarde voor?
Heb nu haast 10000 op de teller en een collega klopte er tegen en zei dat er nog isolatie genoeg in zat en dat tie nog een poos mee kan. De dealer zei vanmiddag zolang de uitlaat geen herrie maakt en niet lek ik dat ik me daar nog niet druk om hoeft te maken.
Klopt dit, zou mooi zijn gezien een nieuwe originele peugeot uitlaat model terugloop 350 euro kan kosten.
Wie weet dit?
 
Advertisement - register to remove this

Voor die uitlaat kan je gewoon een sito plus oid kopen. Die zijn 70-80 euro en met prop erin lopen ze ook gewoon 45 en dan ben je een heel stuk goedkoper uit ;)
 
Maar die hoeft die niet te kopen zolang de orginele uitlaat geen raar geluid gaat geven.

Rolletjes en v-snaar vervangen na 10k is geen gek idee.
 
Je uitlaat kan je allesinds gewoon laten zitten, wat ik zou doen is:

De bougie vervangen, type bougie staat er uiteraard op.

Luchtfilter poetsen en insmeren met speciale luchtfilter olie.

Gewichtjes eens nakijken, als ze erg gevlakt zijn kan je ze zo nieuw kopen bij een winkel, en bij peugeot staat het gewicht dat je moet hebben ook nog netjes in de vario, zo zit je nooit fout.

En misschien de vertandingsolie eens vervangen en eventueel de snar mocht die ook versleten zijn.

Variobegrenzin slijt igg niet zoals de rest, dus daar gewoon afblijven. :)
 
Wat kosten nieuwe gewichtjes en de snaar.
Ik merk aan het rijden namelijk dat de vario slipt, vooral bij het uitrijden van de beneluxtunnel (c-buis, omleidingsweg ivm defecte roltrap(al weken)), zodra de scooter moet gaan klimmen merk je dat het aangrijpen meer moeite kost, je merkt het aan het kortstondig inhouden. Dat hoort in een keer te gebeuren, toch?

En waarom loopt mijn scooter op zijn eigen teller 55 terwijl de rollerbank slechts 43 aan geeft?
In principe 2 km te langzaam :D
Maar de scooter is niet trager geworden oid, heeft altijd 55 op zijn eigen teller gelopen(soms iets sneller als ik net de banden van lucht voorzien heb en windje mee hebt).

De luchtfilter koop ik overigens wel gewoon nieuw, ben immers geen armoezaaier en ben erg lui :p
 
Ok, ondanks ik gister met mijn scooter naar Rotterdam op en neer gereden had en eigenlijk geen problemen onder vond heb ik de knoop door gehakt en heb vanmiddag de volgende onderdelen aangeschaft:

-bougie
-luchtfilter
-tandriem
-setje rolletjes
-nieuwe bougiesleutel(welke beter past dan die ik al had)
-zuigerstop(wou een varioblokkeersleutel, maar de dealer had die niet).

Uiteraard had ik eerst de kap van mijn vario en het startpendaal los gemaakt, vervolgens de oude bougie er uit en voorzichtig de zuigerstop er in gedraaid(kwestie van gevoel, alsof ik al jaren varios repareerd :p) en voorzichtig de voorste poelie(heet toch poelie?)linksom gedraait totdat tie blokkeerde. Boutje met een zo goed als nieuwe ratel, verlengstuk en dop 14 met enige constante kracht los gedraaid. De rest wees voor zich.

De rolletjes waren wel wat versleten, maar niet helemaal door(wat ik bij kennissen weleens gezien had).
De nieuwe rolletjes zijn van mallosi en zijn gewoon 9 gram, hoe lang gaan mallosi rolletjes mee tov originele peugeot rollen?

Tijdens het terug monteren heb ik voorzichtig met de hand de poelie rechtsom gedraaid totdat tie weer blokkeerde, boutje vast gedraaid(niet overdreven vast, maar ook niet te los(gewoon: vast=vast) ;).
Vervolgens had ik de zuigerstop verwijderd (ik had heel wijs de scooter op zijn standaard laten staan, ik heb die verhalen gehoord dat ze dat ding vergeten :p ;)) en de nieuwe bougie geplaatst.
De zooi dicht geschroeft.
Daarna nog ff de luchtfilter vervangen, de achterrem wat bij gesteld.

En toen gebeurde er iets apparts wat ik nog nooit eerder bij een scooter had meegemaakt:
Ik duwde voorzichtig het startpendaal omlaag om te kijken of dat nog goed werkte en wat denk je; de motor sloeg aan en dat terwijl ik het startpendaal niet heel erg hard omlaag drukte met de hand(normaal gesproken niet hard genoeg om een scooter aan te laten slaan).

Als laatste had ik een stukje gereden ermee en de scooter lijkt wel beter te accellereren, maar vooral veel vloeiender.
Stationair loopt de scooter vrij rustig en draait het achterwiel langzaam als de scooter op de standaard staat.
Wat ik begrepen had is dit juist ok.

Wat ik weten wou: Ik had dit gedaan zonder eerst info te vergaren, heb ik dit op de juiste manier aangepakt zo, de vario bedoel ik? (ik had hier nog geen ervaring mee, maar ik ben wel technisch goed aangelegd)

Toch een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Ik zat zo eens te kijken naar de vario blokkeerring (wat meer op een soortdekseltje lijkt).
Stel, ik ben dat verantwoordelijke gedoe een keer zat(zit er wel aan te komen, maar dat ter zijde) :D en ik besluit om mijn scooter te ontgrenzen. Als ik die blokkeerring weg zou laten, wat moet daarvoor in de plaats komen dan?
 
Last edited:
Goed verhaal, je hebt het goed aangepakt en toch verstandig dat je hulp vraagt aan derden wat al zeker niet verkeerd is.

Je bent goed te werk gegaan, als je toch nog besluit om "dekseltje" eraf te laten dan hoeft daar niets voor terug in de plaats.
Dit dekseltje zit achter de variateur zodat de variateur de snaar niet verder omhoog kan duwen, is dit dekseltje weg dan duwt de variateur de snaar hoger en dat resulteert in een hogere topsnelheid.
 
Goed verhaal, je hebt het goed aangepakt en toch verstandig dat je hulp vraagt aan derden wat al zeker niet verkeerd is.

Je bent goed te werk gegaan, als je toch nog besluit om "dekseltje" eraf te laten dan hoeft daar niets voor terug in de plaats.
Dit dekseltje zit achter de variateur zodat de variateur de snaar niet verder omhoog kan duwen, is dit dekseltje weg dan duwt de variateur de snaar hoger en dat resulteert in een hogere topsnelheid.

Ik heb in het verleden ook weleens een automotor uit elkaar gehaald, in elkaar gezet enne, starten en draaien ;)
Ik reviseer oude bandrecorders, videorecorders, cassettedecks, versterkers en meer audio apparatuur.
En ik draag er zorg voor dat in het rijnmond gebied de sirenes niet af hoeven te gaan gezien mijn beroep als tank container monteur waarbij ik groot en klein onderhoud pleegd aan tankcontainers, afsluiters reviseerd, tanks klaar maakt voor de periodieke keuring.

Ik ben een man van wat mijn ogen zien repareren en maken mijn handen, ik ben zeer praktisch en heb naast technisch inzicht ook een goed technisch gevoel(je kunt een bout vastdraaien en muurvast draaien, sommige weten daar geen onderscheid in te maken en is puur een kwestie van feeling).

MIjn technische niveau is wel ok hoop ik, maar ik ben ook van mening dat het altijd wel verstandig is om voor je aan een klus begint goed voorbereid te werk te gaan zodat de kans op onverwachte nare verrassingen, valkuilen, aanzienlijk kleiner wordt.

Wat die begrensring betreft:
Ik moet vaak in Rotterdam zijn, metname in het centrum, delfshaven en Schiedam en juist die gebieden zijn om het zo maar eens te zeggen nogal blauw en er rijden nogal aardig wat zuurstok auto's en motoren rond.

In principe kan ik het wel een keer permiteren om een boete te betalen, maar 3 keer in de week gaat mij te ver, dus ik zorg er voor dat ik geen boetes kan krijgen.
Enne, vergeet niet: Ondanks ik gewoon standaard rij, is de gemiddelde snelheid(heb ik eens uitgerekend) van mijn rit ongeveer 40km/uur tegen slechts 30km/uur van een RET bus. Conclusie, scooter is zelfs standaard nog sneller als het ov, iets wat ik als schrale troost ziet :D.
Maar zonder gein: Ik hou hem gewoon zoals tie is, als het wat minder blauw is kan ik mijn scooter altijd nog ontgrenzen.

Rest mij nog een vraag:
Ik weet 2 begrenzers te vinden: Die pik op de uitlaat en die begrensring in de vario.
Een vivacity is toch ook CDI begrenst? en hoe omzeil je deze?
En in de uitlaat, bij de aansluitflens zit toch ook een prop?
 
Ff een korte reactie op de gesloten draad: "wil bruut trekken maar hij mag maar 55??":
Korte tip:
Als je wil dat de scooter wel enigzins vlot accellereerd terwijl hij niet harder dan 55 mag moet 2 dingen doen wat iig iets helpt en dat is v-power tanken(dit merk je metname met het optrekken en er zit een stofje doorheen wat een reinigende werking heeft voor de motor) en goed onderhoud, metname de luchtfilter(deze kun je ook schoonmaken, scheelt weer geld) en bougie moet je met enige regelmaat controleren en schoonmaken en of vervangen. En de staat van je uitlaat is van belang. Met een versleten uitlaat trekt de scooter minder wel als met een nieuwe. En je rolletjes moeten rond zijn, scheelt ook een slok op een borrel.

Afgelopen avond ff op en neer naar Rotterdam geweest vanaf hoogvliet en ruim 60km/uur met de wind in de rug en optrekken als een raket en dat terwijl alle begrenzers er nog in zitten.

Het toverwoord is goed periodiek onderhoud en extra onderhoud aan metname de luchtfilter(welke ik om de 2500 gewoon vervang even als de bougie).
 
Back
Top