Onbekend probleem met de snelheid van de scooter

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
(Voorheen probleem met de variomaat en meer)
OPGELOST: de snelheid is weer terug en trekt in een stuk door naar zn top. Probleem met de km-teller is ook opgelost.
Bedankt voor alle input die jullie hebben gegeven!
Het lag aan de variateur en de koppeling die beide versleten waren.


Goededag forumleden,

De scooter die ik aan het opknappen ben wil niet sneller dan 20km/h op de teller, dit bij vol gas. hierbij trilt de scooter als een chiwauwa in de kou.

gegevens scooter:
- kymco agility 50 2008 (2e hands)
- nieuwe 50cc cilinder en zuiger
- kleppen gesteld (beide op 0.05mm)
- nieuwe v-snaar (18,3mm breed)
- start en loopt rustig stationair
- het is een gele plaat (45km/h)
- gladde variobus zat in bij de aankoop

Mijn eerste gedachten gaan dat het aan de variateur ligt van de scooter.
De vorige eigenaar heeft namalijk de goedkoopste variateur erin gezet. Ik denk dat het om deze gaat.
En er is wat schade aan het variohuis en de rolletjes zijn aan eenkant erg plat (zie foto's 1 tm 3).

Denken jullie dat het probleem hieraan ligt of dat het probleem ergens anders aan kan liggen?


mvg,

Alex
20210120_151045.jpg20210120_151105.jpg20210120_151119.jpg

Edit 21-1-2021:

Vandaag(21-1-2021) een streep op de variateur gezet, de carterkap er weer op gedaan en geprobeerd de scooter te starten...
Er is nu namelijk geen vonk

Ik heb het systeem doorgemeten en er waren geen waardes waarvan ik dacht dat die niet kloppen.
Ook heb ik een andere CDI gebruikt, zonder gewenst resultaat.

deze stappen zijn gedaan:
- Accu spanning: 12,5Volt
- Benzinemeter gaat omhoog
- Bougie is nieuw, zelfs de oude bougie die eerst wel vonkte, vonkte nu ook niet
- Bougiedop geeft geen weerstand of geleiding?!? bij mijn eigen Kymco (2015) geeft de bougiedop ook geen weestand of geleiding
- Interne weerstand multimeter was 0,6 Ohm
- Bougiekabel geeft 0,7 Ohm (voor edit 0.7 KOhm, mijn fout)
- Bobine geeft 1,0 Ohm intern aan
- Draad bobine (groen) naar cdi geeft 1,0 Ohm aan
- Pickup (blauw/gele kabel) geeft 106 Ohm naar - pool
- Pichup naar cdi geeft 1,0 ohm uit en oneindig bij aan
- Afstand pickup-rotor is aangepast naar 0,3mm dmv voelermaatje
- De twee zekeringen zijn nog goed

in de bijlage staat het elektrisch schema wat ik heb gebruikt, zie ook de gearceerde lijnen.
Naamloos.png

Edit 22-1-2021

Na gisteren met wat hulp van Sparky is het probleem terug gebracht naar één draad in het elektrisch systeem (zie roze kleur elektrisch schema).
Het probleem is voor 99% een draadbreuk of een onbekende onderbreking.
Ook heb ik met hulp een tijdelijke by-pass aangelegd om uit te sluiten dat het probleem niet erger is. 20210122_163056.jpg
Hier is tezien dat er een zwarte draad (achter de rechter groene draad) extra van bovenaf is ingestoken terwijl de blauw/zwarte draad is gekoppeld aan het witte blokje
20210122_163104.jpg
Hier is dezelfde zwarte draad die op de pin van de CDI gaat waar normaal het stekkertje zit.
Hierna de scooter elektrisch laten ronddraaien met VONK!

Edit 26-1-2021:
De scooter vonkt weer! Probleem mogelijk een kabelbreuk. Oorzaak onbekend.
Vandaag de nieuwe variateur binnen gekregen en op de scootergezet. Echter dit zonder gewenst resultaat. Nu gaat de scooter 30km/h in plaats van 25km/h.
Geen idee waar het direct aan zou kunnen liggen. Wel een paar vermoedens: slechte koppeling, te weinig vermogen of slechte massa.

Edit: 27-1-2021
Een extra draad getrokken van het blok richting de accu ofeel een extra aardedraad. Zonder resultaat.
Ik snap er steeds minder van
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vandaag de variateur binnengekregen en geïnstalleerd.
De scooter trekt een heel stuk beter op. Echter is de snelheid nog steeds teleurstellend.
De scooter komt wel op toeren

Dus ik denk dat het aan de koppeling ligt
 
Komt de v-snaar nu wel hoog in de variateur te liggen? en hoe lang is je huidige v-snaar?
afmeting snaar: 740x18x30

De snaar mist nog ongeveer 1cm tot ie aan de rand komt.
de oude variateur ca 1,5-2cm
de nieuwe variateur ca 1cm
(zie bijlagen)

zou het aan de koppeling kunnen liggen? Of het missen van vermogen? Of een slechte massa?
 

Attachments

  • 20210123_111342.jpg
    20210123_111342.jpg
    98.4 KB · Views: 13
  • 20210126_171301.jpg
    20210126_171301.jpg
    111 KB · Views: 14
Last edited:
Volgens mij hoort de v-snaar veel hoger in de variateur te liggen. Wanneer de v snaar laag zoals bij jou in de variateur ligt dan heb je dus meer ruimte over bij de koppeling(Nummer 1 in de afbeelding, waar de verhouding ongeveer 1 tot 1 is. Je moet naar situatie 2 in de afbeelding) . Dit probleem zou kunnen liggen aan een te licht gewicht rollen in de variateur of door een te sterke drukveer in de koppeling. Hoeveel gram zijn je rollen nu en heb je een orginele drukveer?
 

Attachments

  • cvt.jpg
    cvt.jpg
    16.9 KB · Views: 12
Last edited:
Het is weer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven (School en geen motivatie).
Maar ik heb de bel van de koppeling eraf gehaald om te controleren. Beide van Kymco.

De koppeling heeft een blauwe drukveer en blauwe trekveren.

Verder zag ik dat het omhulsel van de drukveer rood was? (roest?)
Ook zag ik dat een deel van het omhulsel kapot was. Ik weet dat bij sommige koppelingen er ook nog gebruik wordt gemaakt van kogellagers die de drukveer vrij laten bewegen, maar is dat ook het geval bij een Kymco?

Kan de koppeling misschien het de oorzaak zijn dat de scooter niet sneller dan 25km/h gaat?

20210218_110253.jpg
20210218_110302.jpg
 
Last edited:
Het is weer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven (School en geen motivatie).
Maar ik heb de bel van de koppeling eraf gehaald om te controleren. Beide van Kymco.

De koppeling heeft een blauwe drukveer en blauwe trekveren.

Verder zag ik dat het omhulsel van de drukveer rood was? (roest?)
Ook zag ik dat een deel van het omhulsel kapot was. Ik weet dat bij sommige koppelingen er ook nog gebruik wordt gemaakt van kogellagers die de drukveer vrij laten bewegen, maar is dat ook het geval bij een Kymco?

Kan de koppeling misschien het de oorzaak zijn dat de scooter niet sneller dan 25km/h gaat?

View attachment 59567
Ja lijkt me zeer waarschijnlijk de oorzaak. Als ik het goed zie zijn je segmenten bijna op. Ik zou even een nieuw standaard setje koppeling/veertjes/veer halen.
 
Als je dan toch bezig bent, controleer dan gelijk of alles wel binnen de tolerantie maat valt!
Dan kun je gelijk het e.e.a. uitsluiten, want ik vind de segmenten er ook niet zo fris meer uitzien.

Zie ook:

kH6eMbA.png
 
Het huis is dus nog net goed...
Maar 3.3mm op de segmenten is wel wat veel als ik de tweede foto bekijk?

Het gaat dus om het zwarte/donkere gedeelte, niet het lichtbruine gedeelte.

f3q5y1Q.jpg


Op de punten van de rode pijlen neem ik toch wel aardig wat slijtage waar.., of is dit gezichtsbedrog?
 
Het huis is dus nog net goed...
Maar 3.3mm op de segmenten is wel wat veel als ik de tweede foto bekijk?

Het gaat dus om het zwarte/donkere gedeelte, niet het lichtbruine gedeelte.

f3q5y1Q.jpg


Op de punten van de rode pijlen neem ik toch wel aardig wat slijtage waar.., of is dit gezichtsbedrog?
Ow sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het om het hele sigment ging.
Maarrrr dat is dus 1.2mm tops, dus die zijn sowieso op
 
Ja, dit kun je ook terug zien op de 1e foto uit je post #29.
Het onderliggende materiaal van de 3 koppelingssegmenten breekt door het bovenliggende materiaal.
Als dit materiaal in contact komt met de binnenkant van het huis, is het gauw over en kun je het huis ook gelijk weggooien.

Ik zou de raad van @simsa ter harte nemen en een nieuwe koppeling + huis aanschaffen.
Drukveer (nieuw) had je al las ik ergens.., toch?

Trekveertjes worden standaard bij de (nieuwe) koppeling meegeleverd.

En hoe staat momenteel de klepspeling?
 
Last edited:
Nog even dit, ik las (ergens in je verhaal) dat je de klepspeling op 0.04 / 0.05 in & uit had gesteld?
Ik weet niet welke Agility je hebt maar dit is echt een motorsloper!

Bij de 10 inch variant is het 0.05 in & 0.10 uit het meest toegepast voor een gezond motortje.
Bij de 12 inch is het 0.06 in & 0.08 uit een vrij voorkomende afstelling voor een goed lopend motortje.
De R of City16 (heb ik geen ervaring mee) klepspeling is standaard 0.08 in & 0.08 uit...(meestal is de uitlaat wel wat ruimer)
Inlaat wordt immers gekoeld maar de uitlaat niet!

Let wel! Bij allen (behalve de R of City16) heb ik rekening gehouden met (alleen) de standaard setting van het motorblok.
 
Last edited:
De uitlaat klep is aangepast naar 0.1mm, inlaat 0.05mm

De nieuwe koppeling gemonteerd en de scooter ca 5 minuten warm laten worden.
De scooter gaat nu 43km/h op de GPS.(cilinder en zuiger moeten nog ingereden worden)

Maarrrr, de teller gaat niet verder dan 25km/h? Kan dit aan de teller liggen of aan de kabel? Hoe kan ik weten welke het is(of hoe kan ik dit testen)?
 
Back
Top