onbegrensde cdi/ecu voor gy06 125 cc euro 4

Borsa

New Member
Dag allen,
ik zoek een onbegrensde cdi en ecu voor neco borsalino efi 125 cc. Wie kan helpen? of iemand die mijn ecu kan flashen? de cdi is waarschijnlijk enkel om het toerental te beperken tot 7500 rpm wat overeen komt met 80 km/h op plat. hij verliest veel snelheid op de hellingen, hierdoor is het op grote wegen met vrachtverkeer gevaarlijk rijden. een variokit erbij zou perfect zijn.
zou er dus graag enkele pk's bijhebben en wat extra rpm. hoeft geen racemonster te worden. 95 echte km/h ben ik dik tevreden.
bedankt om mee te denken.
 
Advertisement - register to remove this

80 kmpu op een 125cc 4-takt is wel erg traag.

Ik heb een aantal jaren terug een Kymco Like 125cc gehad, deze reedt 105 op het klokje wat overeen kwam met 95 kmpu, was wel een carburateur versie.

Volgens mij bestaat het "merk" Neco niet meer, was de zoveelste Chineese clone.
Dus dit wordt een lastige of je zou moeten uitzoeken onder welke naam/merk je scooter nog op de markt is gebracht.
Wellicht kun je ook eens kijken op de ECU of er hier een Merk en typenummer op staat, wellicht dat je met behulp van de "heilige Google" dan verder komt.
 
80 kmpu op een 125cc 4-takt is wel erg traag.

Ik heb een aantal jaren terug een Kymco Like 125cc gehad, deze reedt 105 op het klokje wat overeen kwam met 95 kmpu, was wel een carburateur versie.

Volgens mij bestaat het "merk" Neco niet meer, was de zoveelste Chineese clone.
Dus dit wordt een lastige of je zou moeten uitzoeken onder welke naam/merk je scooter nog op de markt is gebracht.
Wellicht kun je ook eens kijken op de ECU of er hier een Merk en typenummer op staat, wellicht dat je met behulp van de "heilige Google" dan verder komt.
Dag Sparky,
Neco is inderdaad één van de clones, wel van het "betere" type, en bestaat nog steeds. invoerder en dealer willen hem niet "mappen". Vandaar.
op de cdi(die naar alle waarschijnlijkheid de toeren op 7500 rpm houdt) staat een code, maar niets vindbaars, op de ecu heb ik nog niet gekeken.
 
Zijn er uberhaupt nog dealers van dit merk?
Ik heb een tijdje geleden (minstens 1 jaar geleden) eens gekeken op de website neco.be maar vele dealers in de lijst hadden dit merk niet meer in hun assortiment.
Kreeg ook de indruk dat de website niet meer werd bijgewerkt.
Ook heb ik van mensen gehoord dat de zaak waar zij hun scooter hadden gekocht geen dealer meer was en liever niet meer werkzaamheden uitvoerden aan Neco scooters.
Zo ook de zaak waar ik destijds mijn Kymco Like 125cc gekocht had.
Wel zie ik dat ze de website weer opnieuw hebben vernieuwd en wellicht hebben ze het touwtje weer opgepakt en een doorstart gemaakt.
Wat ik echter niet begrijp uit je verhaal is dat jouw scooter een ECU en een CDI heeft, dat vind ik op z'n minst gezegd curieus.

Een ECU vind je normaliter op injectiescooters en regelt zowel de timing van de ontsteking alsook de timing van de injectoren en dit aan de hand van de signalen van de verschillende sensoren.
Een CDI vind je op scooters met een carburateur en regelt alleen het ontsteekmoment dit aan de hand van de signalen van de pickupspoel waaruit de cdi de zuigerpositie en toerental destilleert om vervolgens de voorontsteking te "bepalen".

Hoeveel draden heeft die cdi en wat zijn de kleuren? (of maak even een detailfoto van de connector)
Zit er in je carter een sensor die de omwentelingen van je koppelingbel meet?
 
Er zijn nog steeds wel enkele zgn. dealers actief in de Benelux, echter worden dit er steeds minder!
We zijn immers inmiddels flink verzadigd van al die Chinese kloon scooters...
Ook betreft het dan vaak de 50cc varianten en i.p.v. de welbekende motorscooters.

En de 125cc variant van de Neco is in 2 types verkrijgbaar in Europa/Benelux.
Oude variant is met een CDI en een carburateur.
Nieuw variant is met een geïntegreerde ECU welke (waarschijnlijk) direct op het gasklephuis gemonteerd zit.

Voorbeeld van een (50cc) dergelijk EFI systeem:

Delphi Motion Rongmao.png

Via vrienden in het buitenland krijg ik nog wel eens wat toegestuurd waar wij hier (meestal) geen weet van hebben!
Het blijkt dat de Neco in de USA een bestseller is waar men een zgn. smart-tune motorcycle fuel tuner performance module
voor ontwikkeld heeft.
Het fijne weet ik er ook niet van want heb er zelf geen ervaring mee, maar deze mensen hebben wel de moeite genomen om alles goed uit te leggen met enkele pdf bestanden (gratis te downloaden) op de website v.w.b. de Neco 125cc met een EFI-ECU systeem. Goedkoop is het uiteraard niet, maar voor zo'n €298.00 ben je dan wel gelijk klaar!

Zie link: https://www.magnumtuning.com/en/det...performance-module/neco/borsalino-oro-125-efi
 
Haaa.... Floris de redder in nood!
Dat blokschema van het EFI-systeem wou ik hier neerzetten, ik wist dat jij dit al ergens had gepubliceerd in één van de topics echter ik kon het niet meer terugvinden.

Bedankt.
thumbs-up_1f44d.png
 
Zijn er uberhaupt nog dealers van dit merk?
Ik heb een tijdje geleden (minstens 1 jaar geleden) eens gekeken op de website neco.be maar vele dealers in de lijst hadden dit merk niet meer in hun assortiment.
Kreeg ook de indruk dat de website niet meer werd bijgewerkt.
Ook heb ik van mensen gehoord dat de zaak waar zij hun scooter hadden gekocht geen dealer meer was en liever niet meer werkzaamheden uitvoerden aan Neco scooters.
Zo ook de zaak waar ik destijds mijn Kymco Like 125cc gekocht had.
Wel zie ik dat ze de website weer opnieuw hebben vernieuwd en wellicht hebben ze het touwtje weer opgepakt en een doorstart gemaakt.
Wat ik echter niet begrijp uit je verhaal is dat jouw scooter een ECU en een CDI heeft, dat vind ik op z'n minst gezegd curieus.

Een ECU vind je normaliter op injectiescooters en regelt zowel de timing van de ontsteking alsook de timing van de injectoren en dit aan de hand van de signalen van de verschillende sensoren.
Een CDI vind je op scooters met een carburateur en regelt alleen het ontsteekmoment dit aan de hand van de signalen van de pickupspoel waaruit de cdi de zuigerpositie en toerental destilleert om vervolgens de voorontsteking te "bepalen".

Hoeveel draden heeft die cdi en wat zijn de kleuren? (of maak even een detailfoto van de connector)
Zit er in je carter een sensor die de omwentelingen van je koppelingbel meet?
Dag Sparky. De invoerder zit op een goede 30 KMS van bij mij. Heb hen bij de aankoop (maart 21) ook gevraagd IVM mogelijkheden om de scooter te pushen. Antwoord was negatief wegens euro4 configuratie. Hij is trouwens nog in garantie. Dealer gaf mij idem antwoord. Voor zover ik nu weet, is er inderdaad een CDI, en efi IVM uitstoot, dus ook ECU. Dit kan ik nu niet controleren, staat bij bevriende mechanieken die hem open aan het vijzen is. Dit is hem, andere foto's heb ik momenteel niet. Op andere fora vond ik sporen van het bestaan van hybride systemen CDI samen met ECU en efi (Delphi of dell'orto) meer nog niet, die vriend heeft veel ervaring mbt opvoeren van scooters 2 takt en 4 takt met carburateur, maar niet echt met nieuwere systemen. Vandaar de voorzichtigheid. We hebben nog niet verder naar de ECU gekeken. CDI zat onder stuur, ECU zit ergens tegen/tussen onder het zadelbody. Zover is de scooter nog niet uitgekleed.
Post automatically merged:

Er zijn nog steeds wel enkele zgn. dealers actief in de Benelux, echter worden dit er steeds minder!
We zijn immers inmiddels flink verzadigd van al die Chinese kloon scooters...
Ook betreft het dan vaak de 50cc varianten en i.p.v. de welbekende motorscooters.

En de 125cc variant van de Neco is in 2 types verkrijgbaar in Europa/Benelux.
Oude variant is met een CDI en een carburateur.
Nieuw variant is met een geïntegreerde ECU welke (waarschijnlijk) direct op het gasklephuis gemonteerd zit.

Voorbeeld van een (50cc) dergelijk EFI systeem:

View attachment 63714

Via vrienden in het buitenland krijg ik nog wel eens wat toegestuurd waar wij hier (meestal) geen weet van hebben!
Het blijkt dat de Neco in de USA een bestseller is waar men een zgn. smart-tune motorcycle fuel tuner performance module
voor ontwikkeld heeft.
Het fijne weet ik er ook niet van want heb er zelf geen ervaring mee, maar deze mensen hebben wel de moeite genomen om alles goed uit te leggen met enkele pdf bestanden (gratis te downloaden) op de website v.w.b. de Neco 125cc met een EFI-ECU systeem. Goedkoop is het uiteraard niet, maar voor zo'n €298.00 ben je dan wel gelijk klaar!

Zie link: https://www.magnumtuning.com/en/det...performance-module/neco/borsalino-oro-125-efi
Dag Floris, bedankt voor de info. Ik ga die bedrading schema's eens goed bestuderen. Die Magnum tuning had ik ook gevonden, maar de publiciteit leek mij redelijk algemeen vandaar dat ik er niet echt vertrouwen in heb. En inderdaad ook relatief duur.mocht ik zeker zijn dat dit de oplossing is, zou ik het nog overwegen.
 

Attachments

  • received_512103767074257.jpeg
    received_512103767074257.jpeg
    104.9 KB · Views: 23
Hallo Borsa,

Ik heb nog even contact gehad met een maat die ook veel van die Chinese motorscooters onder z'n hoede heeft gehad.
Er blijkt inderdaad een Euro 4 type te zijn met een ECS/ECU i.c.m. een op een CDI lijkend kastje!
Dit betreffende kastje heeft echter maar 4 aansluitingen en wordt een toerentalomvormer genoemd, bij de meeste onder ons beter bekend als een zgn. speed en/of signaalconverter.

Maar dat zou ook betekenen dat er een carburateur op zit die elektronisch word aangestuurd i.p.v. een gasklephuis met ECU.
Dat de motor volgens een Euro 4 configuratie niet wat sneller te krijgen is klinkt mij nogal vreemd in de oren.
Vrijwel elke Chinees kan (meestal) wel wat sneller als dat de standaard setting weergeeft.

Het aantal RPM kan dus wel iets omhoog lijkt me..
Echter wel oppassen dat je het niet te gek maakt want het is ook gedeeltelijk ter bescherming van het motorblok.
De fabrikant geeft namelijk altijd het aantal RPM aan welke zij veilig achten op de top.

Aan de andere kant is 80 km/u bij 7.500 RPM voor een 125cc nogal mager te noemen.
Leuk voor op de provinciale wegen, maar op de auto en/of snelweg is dit natuurlijk een stuk minder fijn.
De link van Magnum Tuning kun je alvast afvinken want dit werkt niet op jouw Euro 4 variant.
Ik ging er vanuit dat het een Euro 5 variant betrof.., door het EFI verhaal ben ik op het verkeerde been gezet :disrelieved:!

Edit: Ik heb nog even wat toegevoegd qua onderdelen, pic van de ECS/ECU en van de omvormer!
Ook een pdf voor de zgn. GY6 motorblokken met uitleg van het betreffende systeem.
Is puur ter info zo dat je weet hoe een dergelijk systeem nou precies werkt!
(kon geen 125cc manual vinden vandaar de 50cc variant, maar is/werkt in principe idem)
 

Attachments

  • GENUINE_STELLA_125_ECU.jpg
    GENUINE_STELLA_125_ECU.jpg
    71.2 KB · Views: 14
  • snelheid_omzetter_china_euro4_.jpg
    snelheid_omzetter_china_euro4_.jpg
    80.7 KB · Views: 20
  • 50cc service manual ecs uitleg.pdf
    1.8 MB · Views: 10
Last edited:
Edit + extra, extra, update!

Beste Borsa,

Ik heb de rest (waar ik naar zocht) vanavond ook kunnen traceren en zal deze gelijk even bijvoegen, service en onderhoud manual voor de 125cc Euro 4 Neco! Wellicht dat deze wat nog kunnen toevoegen aan de zoektocht.
Zag ook dat er best wel wat power aanwezig is in het motorblok, 5,6 kW wat overeenkomt met ruim 7.6 PK bij een RPM van 7.000. Maar goed, in ieder geval weer wat meer info voor jou en bevriende monteur(s) betreffende het blok en systeem.
 

Attachments

  • 125CC_euro4_service_manual.pdf
    1.5 MB · Views: 13
  • Owners_Manual_Neco_125cc_FR.pdf
    2.6 MB · Views: 10
Beste Floris,
Vooreerst heel hard bedankt voor alle info. En voor al het opzoekingswerk en tijd. Ik had inderdaad ook zoiets in gedachte mbt toerentalbegrenzer. Ik zou dus gaan voor een heel voorzichtige aanpassing.
- toerental naar max 9.000 RPM
- luchtfilter iets vrijer maken
- naraku variokit
- eventueel race koppeling, om wat meedraaiend gewicht te sparen, misschien in combinatie met race bobine voor zelfde reden.

Ik denk dat dit al een hele verbetering zou zijn. Ik zou beginnen met stap 1 en 2, en kijken wat het geeft. Mocht het dan nodig zijn dan 3 etc...
De vraag van 1.000000000, bestaat er een plug & play vervanger voor die toerentalbegrenzer? Ik zie door het bos de bomen niet meer.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!!
 
Ik zou wel eens graag willen weten wat die 4 polige unit eigenlijk elektronisch doet en waar deze in het elektrische circuit is opgenomen.
Ik heb alle schema's in dit draadje bekeken maar kan niet echt ontdekken, mede ook omdat de schema's niet al te goed gescanned zijn, wat dat ding nu eigenlijk doet.
De kleuren van de draden zijn helaas niet leesbaar en het bijschrift van het component moet ik gokken.

Wanneer ik zou moeten gokken wat dit ding nou precies doet zou het een frequentiedeler kunnen zijn echter dit is maar een hele grove gok maar dit zou wellicht wel betekenen dat er misschien wel units te verkrijgen zijn met een andere deelfactor, lees meer of minder toeren toelatend.

Hieronder het gedeelte uit het schema waar deze unit getekend staat:

2022-02-04.png
 
Dag Sparky,
ik heb nog steeds geen extra foto's van die ''begrenzer cdi", weet ook niet hoeveel draden etc, scan is inderdaad moeilijk te interpreteren. als ik terug bij mijn scooter geraak, zal ik uitgebreider kijken naar kleuren en waar de bedrading heen gaat.
 
Dag Sparky, update ivm schema,
ik ben in mijn originele papieren gedoken, en ben het "service and maintenance" boekje dat Floris op pdf stuurde tegengekomen.
het schema is even onleesbaar.
ik heb alvast bij de importeur om de originele pdf file gevraagd, hopelijk krijg ik een betere versie.
ik hou je op de hoogte.
grtjs
Jean / Borsa
 
@Sparky, @Floris van bommelstijn , heb update 8 via importeur kreeg ik het schema dat volgens hen de originele is. Niet dezelfde als eerder doorgekregen?!? nu begrijp ik er niet veel meer van. Het schema van Floris is te vinden op de site van de importeur als algemene info. Weet iemnd meer raad? Hier staat voor zover ik het begrijp een 4 draads CDI op en geen "speed controller", wat heb ik dan in mijn scooter gevonden, zie foto vroeger bericht. Dank om mee te denken.
 

Attachments

  • wiring diagram.pdf
    209.5 KB · Views: 12
Het nieuwe schema is geen schema van een injectiescooter.
Hier zit duidelijk een cdi in en geen ECU die je normaliter vindt op een injectiescooter.
Dus ik ben bang dat de importeur je het verkeerde schema heeft gestuurd.

Verder staat er op het schema ZNEN, maar het kan zijn dat jouw scooter gewoon geproduceerd wordt door ZNEN.
 
Het nieuwe schema is geen schema van een injectiescooter.
Hier zit duidelijk een cdi in en geen ECU die je normaliter vindt op een injectiescooter.
Dus ik ben bang dat de importeur je het verkeerde schema heeft gestuurd.

Verder staat er op het schema ZNEN, maar het kan zijn dat jouw scooter gewoon geproduceerd wordt door ZNEN.
Die ZNEN klopt, schema ga ik opnieuw checken.
 
Znen kan inderdaad het motorblok gefabriceerd hebben, echter qua elek schema moet ik ook constateren dat dit in het geheel niet met een injectie model overeen komt!
Zelfs niet met een ECS-ECU i.c.m. een elektrisch carburateur wat dat betreft.

Ben het vooralsnog eens met Sparky dat het hier een ouder type betreft als dat de dealer je doet geloven!
 
Znen kan inderdaad het motorblok gefabriceerd hebben, echter qua elek schema moet ik ook constateren dat dit in het geheel niet met een injectie model overeen komt!
Zelfs niet met een ECS-ECU i.c.m. een elektrisch carburateur wat dat betreft.

Ben het vooralsnog eens met Sparky dat het hier een ouder type betreft als dat de dealer je doet geloven!
zal inderdaad zo zijn, er staat ergens een datum van 2011 in het schema, en is trouwens van een 50 cc. Heb het nieuwe schema opgevraagd. Snap ook niet waarom ze zo geheimzinnig doen.
 
Mjaa, het blijft inderdaad wat vreemd...
Ik heb ook een wat duidelijker schema v.w.b. het echte EFI gebeuren gevonden met enkele opgenomen componenten zoals eerder genoemd. Het betreft hier een ook een Motorscooter welke gebruik maakt van het EFI Motion Euro 5 systeem.

De nieuwe Euro 5 systemen van Delphi en Rongmao werken vrijwel identiek!

Kijk anders even in het bijgevoegde bestand (pdf) wat ik bedoel!
Het schema kan men groter maken zodat het ook leesbaar is..., o.a. signaal/electronic converter is goed te traceren zoals ook enkele andere componenten. Zeg niet dat dit de juiste is, maar hiermee kun je het e.e.a. wel vergelijken met de eigen zgn. EFI scooter.

Zie het bestand:
 

Attachments

  • MOTION EURO5 Wirehardness Diagram.pdf
    177.6 KB · Views: 10
Nieuwe update, is dus duidelijk een znen euro 4 met delphi 5.02 ecu systeem. verder hulp komt er van de invoerder niet meer momenteel. dus er zit een 4 pin cdi/speedconvertor en de ecu, waarschijnlijk zit er nog een sensor voor toerental. op andere fora zie ik dat die delphi te mappen is indien de juiste apparatuur. maar lijkt toch tricky. zou liever een plug & play systeem vinden. eventueel aankoop nieuwe onbegrensde ecu van zelfde type, maar dan zit ik nog steeds met die speedconvertor. er bestaan omzet systemen voor scooters van 25 naar 45 km/h, werken deze op het toerental? dan zou dit ook voor 125 cc moeten lukken, of zie ik dat verkeerd?
 

Attachments

  • delphi.jpg
    delphi.jpg
    322.7 KB · Views: 13
  • hefa.jpg
    hefa.jpg
    129 KB · Views: 12
  • injectie.jpg
    injectie.jpg
    180.5 KB · Views: 16
Back
Top