Omkeuren

Scooter__

New Member
Beste scooterforum,

Ik wil binnenkort mijn scooter naar brom laten keuren hierbij vraag ik me wel af kijken ze echt tot de cillinder of het een 50cc is aangezien ik een 70 heb.
En als tweede de knipperlichten want de achterknipperlichten doen t niet de voorste wel maar voorzover ik weet is met je handen links en rechts aangeven ook voldoende.

Scooter info: piaggio zip type 3 70cc
 
Advertisement - register to remove this

Zou gewoon de lijst van rdw aanhouden. Als je er een fanatiekeling tussen hebt zitten en die ziet 70cc staan ben je gelijk afgekeurd. En knipperlichten moeten voor zover ik weet werken zodra ze erop zitten gemonteerd. Zitten ze er niet op vanaf een bepaald jaar moesten ze er verplicht opzitten. Maar wat ik net typ is beetje mijn boerenverstand
 
Als hij netjes loopt zal je waarschijnlijk wel door de keuring komen met een 70cc. Maar er blijft altijd een risico.

De knipperlichten mogen iedergeval niet half werken. Deze zal je moeten repareren of eraf halen
 
De kans is zeker aanwezig dat ze zien dat er een 70cc op zit omdat de RDW kijkt of er geen tijdelijke begrenzers aangebracht zijn.
Dus ze kunnen de kappen eraf halen om dit te controleren. Zie foto 1.
De knipperlichten zijn niet verplicht maar toegestaan. Vuistregel is: wanneer het erop zit moet het werken. Zie foto 2.
RDW Controlelijst Opvoeren..jpgRDW verlichting eisen scooter TOEGESTAAN..jpg
 
De kans is zeker aanwezig dat ze zien dat er een 70cc op zit omdat de RDW kijkt of er geen tijdelijke begrenzers aangebracht zijn.
Dus ze kunnen de kappen eraf halen om dit te controleren. Zie foto 1.
De knipperlichten zijn niet verplicht maar toegestaan. Vuistregel is: wanneer het erop zit moet het werken. Zie foto 2.
View attachment 67357View attachment 67358


Oke voor de snelheid weet ik nu even genoeg maar voor de knipperlichren kan ik dus inprincipe t glaasje en evt de lampjes die erin zitten (die niet werken) eruit halen en m laten keuren zonder gezeik als ik t begrijp
 
kan ik dus inprincipe t glaasje en evt de lampjes die erin zitten (die niet werken) eruit halen en m laten keuren zonder gezeik als ik t begrijp
Nee dat begrijp je verkeert.
Deze scooter is op de markt gebracht met knipperlichten.
Dus deze horen erop te zitten en te werken.
Wat anders is het als ik een brommer heb van 1971 waar af fabriek geen knipperlichten gemonteerd waren.
Als nadien iemand knipperlichten gemonteerd heeft, zou ik die eraf kunnen halen om op keuring te gaan echter wanneer ze bij de keuring erop zitten moeten ze ook werken.
Dus jij moet, voor je op keuring gaat, die knipperlichten repareren, zo moeilijk is dat toch niet!

Denk er wel aan dat alles in orde moet zijn op de keuring (verlichting, remmerij, wegligging, maximale constructiesnelheid, reflectoren etc, etc.... en als ik al lees dat het repareren van de knipperlichten te veel werk is of te moeilijk is, heb ik toch mijn twijfels of de rest van de scooter dusdanig technisch in orde is om door de keuring te komen.
 
Nee dat begrijp je verkeert.
Deze scooter is op de markt gebracht met knipperlichten.
Dus deze horen erop te zitten en te werken.
Wat anders is het als ik een brommer heb van 1971 waar af fabriek geen knipperlichten gemonteerd waren.
Als nadien iemand knipperlichten gemonteerd heeft, zou ik die eraf kunnen halen om op keuring te gaan echter wanneer ze bij de keuring erop zitten moeten ze ook werken.
Dus jij moet, voor je op keuring gaat, die knipperlichten repareren, zo moeilijk is dat toch niet!

Denk er wel aan dat alles in orde moet zijn op de keuring (verlichting, remmerij, wegligging, maximale constructiesnelheid etc, etc.... en als ik al lees dat het repareren van de knipperlichten te veel werk is, heb ik toch mijn twijfels of de rest van de scooter dusdanig technisch in orde is om door de keuring te komen.
Daar weet je niks van dus zou niet te snel conclusies trekken en ik kom hier om vragen te stellen en niet om commentaar te krijgen of iets nou moeilijk of makkelijk is om te repareren en dat is bovendien nergens gezegd door mij dus dan lees je het verkeerd.
Voorderest iedereen bedankt weet voor nu genoeg ;)
 
Daar weet je niks van dus zou niet te snel conclusies trekken en ik kom hier om vragen te stellen en niet om commentaar te krijgen of iets nou moeilijk of makkelijk is om te repareren en dat is bovendien nergens gezegd door mij dus dan lees je het verkeerd.
Voorderest iedereen bedankt weet voor nu genoeg ;)
Volgens mij geeft @Sparky het beste antwoord dat je maar kan krijgen, dus commentaar en conclusies trekken zijn wat overtrokken.
 
Deze scooter is op de markt gebracht met knipperlichten.
Dus deze horen erop te zitten en te werken.
Ben het echt heel vaak met je eens, maar nu even niet.
De knippers zijn toegestaan en dus niet verplicht.
Dit staat duidelijk omschreven in de keuringsvoorwaarden van de RDW.
Men kan de knippers verwijderen en de gaten simpelweg afplakken.
De RDW moet de scooter, volgens de eigen regels/richtlijnen, daarom goedkeuren.
 
Ik ben het met gcs eens.

Overigens heb ik ook nog nooit op een officiele site zien staan dat je de knipperlichten ook moet gebruiken als ze erop zitten. Ipv bijvoorbeeld je hand uitsteken. Maar ik hoor mensen het wel vaak zeggen.

1667248807388.png
Lees deze trouwens ook even door. De glazen mogen er dus niet zomaar uit. Maar misschien is een tapeje erover wel voldoende
 
er staat alleen maar dat je richting aan moet geven
Klopt.
Dus met de richtingaanwijzers als zijnde aanwezig op het voertuig of met een arm als zijnde aanwezig op het menselijk lichaam... ;)
Via de ANWB kwam ik ook nog deze tegen:
 
Last edited:
Hier hebben we al eens over gediscuteerd.

Dus als de knipperlichten van mijn auto het niet meer doen, plak ik ze toch gewoon af en steek mijn arm uit het raam.
Lijkt mij toch niet dat dit toegestaan wordt.
De teksten die hierboven gelinkt worden, zijn niet erg duidelijk/volledig wat dat betreft.
We zullen het meemaken als TS de lampjes eruit haalt en de gaten dicht met een stukje tape of een plaatje komt alles goed denken jullie.
Ik denk van niet, maar de RDW heeft het laatste woord hierin.
Het zou mij tenzeerste verbazen als de keuringsambtenaar dit soort toestanden door de beugel ziet.
De tijd zal het uitwijzen en als ik ongelijk heb zou ik dit graag teruggekoppeld zien door TS (als hij niet te boos op mij is) en hebben we/ik weer wat geleerd.
En wil TS eieren voor z'n geld, ik ben niet boos op hem en wil hem graag helpen met het probleem aan z'n knipperlichten.
 
Vergelijk je nou een auto met een scooter? Het staat vrij duidelijk aangegeven in de wetgeving dat het voor auto's verplicht is om deugdelijke knipperlichten de hebbben en die ook te gebruiken. Terwijl het voor brommers nergens staat. Dat zou het legaal moeten maken, toch?

Het zou natuurlijk wel het veiligst zijn om de knipperlichten te repareren. 90% van de weggebruikers weet namelijk nieteens hoe je richting naar rechts aangeeft.

En dat het niet zo uit de fabriek komt is dan maar zo. Als je spiegel kapot is en je vervangt hem door een imitatie interesseert het helemaal niemand. En hetzelfde geld voor elk onderdeel.
Het wordt immers ook een brom. Dan is het een en ander aangepast. En dus ook andere begrenzers. Of deze nou makkelijk te verwijderen zijn maakt niet uit. Een prop heb je namelijk zo uit de uitlaat. Zolang het maar niet schakelbaar is
 
Dus als de knipperlichten van mijn auto het niet meer doen, plak ik ze toch gewoon af en steek mijn arm uit het raam.
Wil echt niet belerend overkomen, maar lees het volgende even goed door.

Bij een auto zijn goed werkende knippers verplicht. Is ook een APK-eis.
Deze mogen niet verwijderd of afgeplakt worden.

Voor een scooter zijn deze niet verplicht maar toegestaan.
Wanneer de complete unit is verwijderd, zie ik geen enkele reden waarom de RDW de scooter zou afkeuren.

Over het richting aangeven kan ik kort zijn.
Een bestuurder is verplicht om richting aan te geven.
Dit kan door middel van de knippers of met de hand.
Ook in een auto mag de hand gebruikt worden.
Links afslaan: linkerarm uitsteken.
Rechts afslaan: linkerarm over het dak naar rechts wijzen.

Richting aangeven is bij wet geregeld...
Artikel 17.
Nummer 2.

 
Beste @gcs100 ,
blijkbaar staat niet alles op de sites waar je naar kijkt.
Ook dacht je dat er geen minimum snelheid bestond voor de omkeurig van snor naar brom, toch hadden we hier een lid wiens scooter bij de omkeuring van snor naar brom werd afgekeurd omdat de scooter de 35 kmpu niet haalde op de rollerbank van de RDW.
Jij was daar zeer verbaasd over omdat je deze regel nergens kon terugvinden op het www.

Kun je, je dat niet meer herinneren kijk dan hier:
https://scooterforum.net/threads/rechter-greep-geen-remlicht-werking.219893/#post-3594932
 
@Sparky

De beweringen die ik uit, baseer ik op gegevens van de RDW en de wettelijke gegevens/regels van de overheid.
Volgens mij heb ik al vele stukken toegevoegd welke mijn verhaal staven.

Over de link die je stuurt.
Ts heeft zich hierbij neergelegd en de scooter aangepast.
Persoonlijk had ik dit niet gedaan en was hier tegen in gegaan.
Heb een en ander ook duidelijk gemaakt in dat topic...
 
Back
Top