ombouwen cdi startonderbreker

Awdurzmba

Well-Known Member
voor de electromensen, graag jullie gedachte

Er is een how to voor het uitbouwen van de ACI 100.01 startonderbreker uit een speedfight.
Ombouw bestaat uit vervangen van de special cdi door standaard cdi en vervangen van spoelen en vliegwiel
Reden van vervangen van de spoelen met bijhorende vliegwiel omdat in de aanwezige spoel maar 3 draden komen en geen zwart/rode draad met wisselspanning voor voeding van de CDI
in bijlage het schema dat daarvoor gebruikt wordt

nu zat ik in een how to te kijken voor het ombouwen van de iets latere model toegepaste startonderbreker type ACE 400 waarbij men de ontsteking en vliegwiel niet vervangt:
http://www.stenberg.dk/ACE400.htm
Hier sluit men 12V gelijkstroom van het contact aan op de CDI


nu bedacht ik dat als het niet uitmaakt of men 12 VAC vanaf ontstekingsspoel of 12 VDC van contact gepakt wordt het vervangen van de startonderbrekeing door een standaard CDI ook moet kunnen werken zonder nieuwe spoelen/vliegwiel
zie het 2e schema in bijlage

wat denken jullie, dit moet toch werken?
 

Attachments

  • 4e40256b31b4a307958c6258a3f9c5a8.jpg
    4e40256b31b4a307958c6258a3f9c5a8.jpg
    35.8 KB · Views: 12
  • schema aangepast.jpg
    schema aangepast.jpg
    31.1 KB · Views: 8
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dit zou kunnen werken als je een gelijkspanning cdi had en wellicht ook een andere bobine van een gelijkspanning model.
Echter het eerste schema is het schema van een AC-CDI.
De zwart/rode draad in het eerste schema is geen 12V wisselspanning, zoals jij denkt, maar de spanning ligt velen malen hoger. (ik schat tussen 60 en 130 Volt)
Wanneer je dit zo aansluit zoals in het tweede schema heb je grote kans dat de spanning aan de secundaire zijde van de bobine te laag is en er geen of een te zwakke vonk bij de bougie wordt geproduceerd.

De stuurspanning is immers te laag, bovendien weet ik niet hoe de AC-CDI op DC (=gelijkspanning) reageert.
 
Ok, dat kljnkt logisch.

Ik heb de how to nog eens gelezen in lees nu dat ze daar de cdi ook op draad vanaf de stator aansluiten zie tekening uit de how go
Blijkbaar zitten op latere modellen met de ace 400 cdi al wel een ontstekingsspoel
 

Attachments

  • ACE400_fig1.png
    ACE400_fig1.png
    24.1 KB · Views: 6
Dit is inderdaad het standard schema dat Peugeot gebruikt bij de ac modellen.
Peugeot gebruikt gewoon het contactslot om de ontsteekspoelspanning aan en uit te schakelen om zo de scoter aan en uit te zetten.
Het eerste schema dat je publiceerde met de zwart/witte draad die naar massa wordt geschakeld wanneer het contactslot op uit gezet wordt wordt het vaakst toegepast bij andere merken.
Deze zwart/witte draad is in de cdi dan doorverbonden net de draad van de pickup-spoel.
Wanneer je het contactslot dan uit zet, verbind je de pickupspoel naar massa waardoor de cdi geen ontsteeksignaal meer krijgt en de scooter uitvalt.
 
Back
Top