Om keuren blauw naar geel

Pablito

New Member
Hallo allemaal,

Mijn naam is Steve en ik ben sinds begin 2020 in het bezit van een Piaggio Zip 4 takt met blauw kenteken. Ik heb deze bij het bestellen laten “opvoeren”. De scooter rijdt nu op de teller rond de 38.

Omdat er vanaf volgend jaar een helm plicht is voor blauw kenteken, wil ik de scooter graag om laten keuren naar geel kenteken zodat ik deze ook nog weer wat harder kan laten lopen zonder een WOK te krijgen.

Mijn vraag is nu of ik dingen aan de scooter moet veranderen om hem in 1 keer te kunnen laten om keuren naar geel kenteken. Bijvoorbeeld de remmerij of iets dergelijks? Of is alles al hetzelfde als bij een zip met geel kenteken, op de snelheid na dan!?

Daarnaast zou ik graag willen weten wat ik aan de scooter kan aanpassen waardoor hij weer harder gaat lopen, maar dat ik wel onder de grens blijf van een WOK op geel kenteken.

Alle informatie en tips zijn welkom en alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ondanks dat het nog niet zo ver is wil ik hem alsnog laten omkeuren. Ik moet een afstand van 20km afleggen met de scooter naar m'n werk. Met geel kenteken kan hij dus ook weer wat harder lopen zonder gezeik en dat scheelt weer tijd. Best wel prettig als het klote weer is. :tearsofjoy: En een helm is daarbij ook prettig. :D
 
een helm is daarbij ook prettig. :D
Een helm op op snor is (nog) niet verplicht, maar het MAG wel hoor ;)
Zie 's morgens mijn overbuurman op z'n snor met helm wegrijden.
Navraag leert dat hij zich veiliger voelt.
Goed punt...
-----------------------------------------------------------------------------
Mijn vraag is nu of ik dingen aan de scooter moet veranderen om hem in 1 keer te kunnen laten om keuren naar geel kenteken. Bijvoorbeeld de remmerij of iets dergelijks? Of is alles al hetzelfde als bij een zip met geel kenteken, op de snelheid na dan!?
Het verschil tussen snor of brom zit hem in de constructiesnelheid.
Maximaal 25KM/U voor snor en 45KM/U voor brom.

Voorbeeld:
Mijn Yamaha NEOS snor heeft een 49 cc blok.
Dit is een standaard 45KM/U scooter, maar doormiddel van begrenzing teruggebracht naar 25KM/U.
Verder is deze gelijk aan zijn "grote broer"

Kortom: een snor en brom van hetzelfde merk/type/bouwjaar zijn identiek.

Op de snelheid na, hoef je niets te veranderen of aan te passen.
Hoe dit te doen bij jou scooter durf ik zo niet te zeggen.
Dit is per merk/type verschillend.
Voor de keuring hoeft je je alleen maar te houden aan de regels/voorwaarden van de RDW.
Zie de link die @Floris van bommelstijn je reeds gestuurd heeft.
 
Back
Top