Oliereservoir af tappen Vivacity?

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
D

Deleted member 68514

Guest
Ik zou graag mijn oliereservoir af tappen bij mijn 2 takt Peugeot Vivacity 2002, 12.000km

Weet er iemand een handigheidje waar ik mijn olie kan aftappen?
 
Advertisement - register to remove this

Jep, gewoon een leeg flesje (schuin) bij je cilinderkop houden, daar ergens in de buurt aan je linkerzijkant van je kappen het olieslangetje lostrekken van het filtertje en rustig in laten lopen en af en toe ff door je oliereservoir tankje blazen met mond en je lippen erop, zodat het er sneller uitloopt en tussentijds olie van het flesje snel overgieten in een grotere fles en snel weer slang in het kleine flesje doen. Heb dit zo ook twee keer gedaan bij mijn Viva's. Is ie binnen 15min leeg. Op een begeven moment hoor je hem spruttelen, slangetje erop en verse olie erin! En naar mijn weten is onluchten daarna niet echt nodig, maar je kan met de verse olie het nog even laten stromen en dan weer snel het slangetje op oliefiltertje doen.
 
Last edited:
Jep, gewoon een leeg flesje (schuin) bij je cilinderkop houden, daar ergens in de buurt aan je linkerzijkant van je kappen het olieslangetje lostrekken van het filtertje en rustig in laten lopen en af en toe ff door je oliereservoir tankje blazen met mond en je lippen erop, zodat het er sneller uitloopt en tussentijds olie van het flesje snel overgieten in een grotere fles en snel weer slang in het kleine flesje doen. Heb dit zo ook twee keer gedaan bij mijn Viva's. Is ie binnen 15min leeg. Op een begeven moment hoor je hem spruttelen, slangetje erop en verse olie erin! En naar mijn weten is onluchten daarna niet echt nodig, maar je kan met de verse olie het nog even laten stromen en dan weer snel het slangetje op oliefiltertje doen.
Zit liter in. Heb hier kleine sinasflesjes van een halve liter.
Als ik op mijn scooter zit de linker kappen?
Ik heb 1 ding snel gekeerd bij de Vivacity, die kappen heel houden is een kunst. Nu zijn ze nog krasvrij.
Maar bij het loshalen is het elke keer dat t lijkt dat je je kap kapot trekt en hoppa hij komt los.
Dus vloerplank, en de kappen aan de kant vd achterrem hendel eraf?
 
Yup, en i know. Mijn kappen zijn inmiddels allemaal Getie-wrapped
20200403_220504.jpg20200403_220459.jpg20200403_220517.jpg
Deze vetzige zooi ga ik morgen eerst ontvetten en afspuiten. Dat karaantjr met de groen\gele draad, is dat vd olie? De meter vh olie lampje of zo?
Want dat lijkt me niet het laagste punt van de olietank.

Kijk ik zeker tegen een opvoerpomp aan?
Echt vettige zooi.

De enige ontvetter die ik heb is remmen reiniger. Anders wordt het een emmertje met sop en een huishoudelijke ontvetter.

Ik zal dan maar via de buddy gaan en de logishe weg volgen. Idd op mijn stoep. Wie was er zo scherp? Eurokit? Hahaha

Jij hebt of het geheugen van een olifant of je houdt alles met aantekeningen bij.
Als ik deze vetzooi bekijk. En de olie plekken die ik nu al met de Vivacity heb veroorzaakt zal ik maar wat karton en een kruiwagen fijn zand klaarzetten.

Die olie moet er uit. Is half synthetisch.
Dus kan m niet mengen met synthetisch.
En de olietank leeftijden is nog zo'n 1100km.

Dus ga ik ff op zoek. Want een hele grote spuit, met een slang eraan van 200ml is t ook in 5x gebeurt.
Post automatically merged:

Yup, en i know. Mijn kappen zijn inmiddels allemaal Getie-wrapped
Oké wat is dit ? Een handhevelpomp. Werkt dit voor mijn olietank je?Screenshot_20200403-225918.pngScreenshot_20200403-225933.png
Het is voor benzine. De elektrische versie is 23eu. Maar is hopelijk 1 malig.
Iemand ervaring?
Heb nu genoeg overhevelingspompen gezien voor nog geen 10eu. Kan ik de benzine uit mijn Orbit ook oprijden.
 
Last edited by a moderator:
Gewoon de slang bij de oliefilter eraf trekken en een bak eronder doen.. Olie loopt er dan vanzelf eruit.
Wel zorgen voor iets van 2 liter waar je het erin kan lopen. Meeste mensen maken de fout om een te kleine opvangbak te gebruiken, want dan heb je het straks allemaal op de stoep liggen.
 
Gewoon de slang bij de oliefilter eraf trekken en een bak eronder doen.. Olie loopt er dan vanzelf eruit.
Wel zorgen voor iets van 2 liter waar je het erin kan lopen. Meeste mensen maken de fout om een te kleine opvangbak te gebruiken, want dan heb je het straks allemaal op de stoep liggen.
Oké dankjewel.
Ik ben net nog ff zo'n 20 km gaan rijden en ik ben weer terug bij de 50gps. De enige reden is die olie, op de fles stond 2007.
En je verliest niet zomaar 8 km per uur, is bijna 20% van mijn snelheid.
Morgen olie eruit. Bij de filter is idd de makkelijkste plek.
Ik vond een oude gare plastic jerrycan van 10 liter met een hoop gaten erin.
Die heb ik net over de lengte met een slijptol ff snel tot opvangbak gepromoveerd.
Past zeker 6 liter in.

Dus kan ik mijn Orbit de benzine ook aftappen. Maar dat heb ik al voorbereid. Ook los, nu bij de benzinefilter, en zo lang een klem opgezet. Hoef ik morgen alleen 2 1,5 liter flessen onder te zetten.

Nu is die benzine nog goed genoeg voor in de Vivacity.
Ik zag dat mijn benzine lichtje ook net aan ging, dus t reserve zal 20km zijn.
Pak ik bij de Shell de 2 takt olie, tank v power. En zal t blokje iets fijner op lopen dan die rotzooi allemaal.
 
Last edited by a moderator:
2takt olie van de shell zou ik persoonlijk niet zo snel kopen..

Beter dan voor valvoline of castrol gaan.
Oké vertel aub.
Iemand zei ook tegen mij van Peugeot Vivacity adviseert half synthetische olie, ik zeg dat dat na 20 jaar (handleiding) achterhaald is. In de handleiding staat ook tank euro 95. Ook achterhaald.

Maar welke van Valvoline of Castrol? Want vd shell is €11,- per liter.
Moet goedkoper kunnen volgens mij.
O ja mij is ook gevraagd of je met 2 takt gewoon half synthetisch kan blijven rijden..

Persoonlijk denk ik dat de 2 takt olie de verslechterde benzine wat kan compenseren.
Want voor 2eu vd Action kan ook niet alles zijn.
Ik ga nu bij Valvoline en Castrol kijken.
Ik moet t uit de wink hebben. Niet online. Maar wat voor zaak? Automaterialen zaak?
Post automatically merged:

2takt olie van de shell zou ik persoonlijk niet zo snel kopen..

Beter dan voor valvoline of castrol gaan.
De vraag was of deze goed is voor 2 takt Vivacity, zelfde als ik. Screenshot_20200404-022615.png
Wat is jouw mening daarover, kan diegene ook beslissen wat te doen. Ik zag de Castrol Al vanaf 7eu. Dus valt mee. De Shell profiteert natuurlijk dat je vaak na sluitingstijd vd normale winkels langs komt!
Post automatically merged:

Nu kom ik castroll tegen, maar toch semi synthetisch. Screenshot_20200404-023814.png
Er staat synthetisch op de fles maar bij de beschrijving staat weer semi synthetisch.

Dus wat is nu t beste?
Vroeger had ik gewoon synthetisch en klaar.
 
Last edited by a moderator:
Valvoline vol synthetische moet je hebben. Loopt je scooter ook wat beter. Voor een 2 takt die iets opgevoerd is, is dat het beste. Heb zelf een tijdje gereden met half-half en scooter stonk alleen maar meer en rookte wat.

(we hebben het over een oude peugeot viva)

Had ook die goedkope half-half van de action erin gedaan, dat is gewoon troep. Aldus mijn lokale brommerboer.
 
Valvoline vol synthetische moet je hebben. Loopt je scooter ook wat beter. Voor een 2 takt die iets opgevoerd is, is dat het beste. Heb zelf een tijdje gereden met half-half en scooter stonk alleen maar meer en rookte wat.

(we hebben het over een oude peugeot viva)
Ja klopt ik heb 2002 zoiets ongeveer. Op kentekenbewijs staat 2005, met de aantekening vd RDW dat het kenteken eerder is vrijgegeven of zoiets.
 
18 jaartjes, maar maak je geen zorgen over welk A-Merk Olie. Als het maar geen half-half is, alhoewel dit ook inprincipe ook geen problemen zal geven, nam ik toendertijd het advies aan van me brommerboer toen die mij vertelde: "lekker aftappen die goedkope action olie, en deze (merk?) vol synthetische erin" daarna liep ie mooi schoon me oude viva.
 
18 jaartjes, maar maak je geen zorgen over welk A-Merk Olie. Als het maar geen half-half is, alhoewel dit ook inprincipe ook geen problemen zal geven, nam ik toendertijd het advies aan van me brommerboer toen die mij vertelde: "lekker aftappen die goedkope action olie, en deze (merk?) vol synthetische erin" daarna liep ie mooi schoon me oude viva.
Heb zojuist bij de shell full synthetic oil gepakt!
En voor 7eu een overhevelingspompje. Dus die troep eruit. Olie erin. Heb net afgetankt met v power. Zal t blokje blij zijn
 
Is deze vd olie?20200404_124206.jpg
Post automatically merged:

Opgelost, afgetapt en vervangen. Nu weet ik wanneer mijn olie lampje gaat branden...te laat.
Bij nog 4 eetlepels olie20200404_131433.jpg
 

Attachments

  • 20200404_131420.jpg
    20200404_131420.jpg
    226.8 KB · Views: 2
Last edited by a moderator:
Oké vertel aub.
Iemand zei ook tegen mij van Peugeot Vivacity adviseert half synthetische olie, ik zeg dat dat na 20 jaar (handleiding) achterhaald is. In de handleiding staat ook tank euro 95. Ook achterhaald.

Maar welke van Valvoline of Castrol? Want vd shell is €11,- per liter.
Moet goedkoper kunnen volgens mij.
O ja mij is ook gevraagd of je met 2 takt gewoon half synthetisch kan blijven rijden..

Persoonlijk denk ik dat de 2 takt olie de verslechterde benzine wat kan compenseren.
Want voor 2eu vd Action kan ook niet alles zijn.
Ik ga nu bij Valvoline en Castrol kijken.
Ik moet t uit de wink hebben. Niet online. Maar wat voor zaak? Automaterialen zaak?
Post automatically merged:


De vraag was of deze goed is voor 2 takt Vivacity, zelfde als ik. View attachment 54094
Wat is jouw mening daarover, kan diegene ook beslissen wat te doen. Ik zag de Castrol Al vanaf 7eu. Dus valt mee. De Shell profiteert natuurlijk dat je vaak na sluitingstijd vd normale winkels langs komt!
Post automatically merged:

Nu kom ik castroll tegen, maar toch semi synthetisch. View attachment 54095
Er staat synthetisch op de fles maar bij de beschrijving staat weer semi synthetisch.

Dus wat is nu t beste?
Vroeger had ik gewoon synthetisch en klaar.


Ik heb vroeger wel eens flesjes olie van de shell gekocht, en dat was echt rode drap..
En daarnaast heeft het blokje tijdens het lopen alleen maar veel gerookt, en de motor liep er ook slechter mee.
Motor viel ook om de haverklap uit. Van het rook probleem kwam ik een hele tijd niet van af.. Ook al deed ik er andere olie erin.
Ook zat er nogal veel troep in de cilinder.

En van Eurol ben ik ook niet te speken.. Het is een goede naam voor olie.. Want ze verkopen wel andere goede olieen.
Maar voor 2takt vond ik het ramp spul.. Kwam toen standaard mee in me destijds nieuwe piaggio zip 2takt uit 2011.
Bij elke koude start was het weer een hoop rook.. En ook bij warme motor blijf het spul nog een beetje na walmen uit de uitlaat..
Dat eurol spul zit echt op de grens tussen slecht en net voldoende.
 
Ik heb vroeger wel eens flesjes olie van de shell gekocht, en dat was echt rode drap..
En daarnaast heeft het blokje tijdens het lopen alleen maar veel gerookt, en de motor liep er ook slechter mee.
Motor viel ook om de haverklap uit. Van het rook probleem kwam ik een hele tijd niet van af.. Ook al deed ik er andere olie erin.
Ook zat er nogal veel troep in de cilinder.

En van Eurol ben ik ook niet te speken.. Het is een goede naam voor olie.. Want ze verkopen wel andere goede olieen.
Maar voor 2takt vond ik het ramp spul.. Kwam toen standaard mee in me destijds nieuwe piaggio zip 2takt uit 2011.
Bij elke koude start was het weer een hoop rook.. En ook bij warme motor blijf het spul nog een beetje na walmen uit de uitlaat..
Dat eurol spul zit echt op de grens tussen slecht en net voldoende.
Maar je betaalt wel de volle mep. Ik zag m voor 12eu!
Heb Castrol 2 takt vol synthetisch. Heb afgetapt voor de filter en zo in 10 minuten leeg gekregen.
Flink blazen van bovenaf in de oliereservoir, helpt superheld, gaat 3x zo snel!
Toen er bijna niks meer uit kwam startte ik m...geen olie waarschuwing lampje!
Nog een keer blazen, helemaal uitgedrukt, weer starten, niks, keer schudden , ik wist niet waar hij t niveau meette en jawel het lampje ging aan.

Na nog 6 minuten en 3 eetlepels was hij leeg, dus de uitdrukking van : als je olie lampje brandt ben je eigenlijk te laat is voor mij nu als realistisch gezien, vandaag bij deze scooter.

Ik merk t verschil direct, geen rook, veel minder stank, klinkt nog beter.
Denk nog een 100km ben ik echt vd oude olie af.
 
Maar je betaalt wel de volle mep. Ik zag m voor 12eu!
Heb Castrol 2 takt vol synthetisch. Heb afgetapt voor de filter en zo in 10 minuten leeg gekregen.
Flink blazen van bovenaf in de oliereservoir, helpt superheld, gaat 3x zo snel!
Toen er bijna niks meer uit kwam startte ik m...geen olie waarschuwing lampje!
Nog een keer blazen, helemaal uitgedrukt, weer starten, niks, keer schudden , ik wist niet waar hij t niveau meette en jawel het lampje ging aan.

Na nog 6 minuten en 3 eetlepels was hij leeg, dus de uitdrukking van : als je olie lampje brandt ben je eigenlijk te laat is voor mij nu als realistisch gezien, vandaag bij deze scooter.

Ik merk t verschil direct, geen rook, veel minder stank, klinkt nog beter.
Denk nog een 100km ben ik echt vd oude olie af.

Goed te horen!
 
Back
Top